Wat krijg je als Toyota zijn Yaris in de blender mikt met de TS030 Hybrid auto waarmee ze op Le Mans racen? Dan krijgen we een hybride hothatch met 420 pk. Ja, je leest het goed. Vier. Honderd. Twintig. Pee. Kaa.
Hoe spannend kan een hothatch zijn? Zo spannend dat je hem durft te fotograferen bovenaan de bocht der bochten: Eau Rouge. Deze Toyota Yaris Hybrid-R concept car is gebouwd om rijplezier op de weg en het circuit te maximaliseren. Nou, dat zal wel lukken he?
Als basis is gekozen voor een driedeurs Toyota Yaris, uitgerust met een 1.6 liter turbo benzinemotor die is opgebouwd door Toyota Motorsport GmbH volgens de geldende FIA regels. Het resultaat: 300 pk die de voorwielen aandrijven. Op zich zouden we dat al een hartstikke leuk uitgangspunt gevonden hebben voor deze concept maar bij Toyota dachten ze “laten we eens kijken of we het nog gekker kunnen maken” en dat deden ze: elk achterwiel kreeg een 60 pk sterke elektromotor zodat een verzameld systeemvermogen van 420 pk bereikt wordt als je de boostknop indrukt. Madness! Gekkenhuis! Koekkoek! HALLELUJA!!1!
De elektromotoren slaan remenergie op, net als de TS030 Hybrid racer die op Le Mans zijn rondjes maakte tijdens de 24 uursrace. Een derde 60 pk elektromotor is geplaatst tussen de motor en de zes versnellingen tellende sequentiële versnellingsbak en slaat energie op in de super capacitor tijdens het afremmen op de motor. De turbo motor drijft daarnaast de twee achterste elektromotoren aan bij snel accelereren als ware het een soort traction-control. De elektromotor leidt overbodig koppel dat zou leiden tot wielspin naar de achterste elektromotoren waarbij de motoren los van elkaar hun vermogen kunnen leveren afhankelijk van de grip die elk achterwiel heeft.
Deze opgepepte Yaris krijgt nieuw ontworpen koplampen, een bredere grille en zwarte en blauw details die contrasteren met de witte body. Ook is er een andere voorbumper met twee grote luchtinlaten die de gegroefde en geperforeerde schijven en de remklauwen met zes zuigers koel moeten houden. Achter vinden we een spoiler en een andere bumper met fikse diffuser. De 18 inch TRD wielen zijn uitgerust met Michelin Pilot Sport Cup banden in de maat 225/40 R18 en zijn asymmetrisch vormgegeven om optimaal te presteren op zowel circuit als de openbare weg. En over het circuit gesproken: er is gekozen voor een “quick opening fuel cap” om snel te kunnen tanken in de pits.
Stap je in deze Yaris -die niet te verwarren is met die andere hybride Yaris– dan kies je op het stuur voor de modus waarin je wilt rijden: Track of Road. In de Road-stand worden de scherpe randjes van het vermogen weggeslepen en heb je de beschikking over 40 pk boost gedurende 10 seconden. In Track-modus heb je 120 pk boost tot je beschikking gedurende 5 seconden. Ook zit er op het met Alcantara bekleedde stuur een boostknop. De Recaro sportkuipen zijn uitgevoerd in zwart leer met blauw Alcantara dat je ook terugvindt op de deurpanelen en het dashboard. De pook van de sequentiële bak is zo dicht mogelijk bij het stuur gepositioneerd en schakelt op door hem naar je toe te trekken en terug door hem van je weg te duwen. Lekker racy allemaal en dat zal mede te danken zijn aan de samenwerking met Gran Turismo. De Yaris Hybrid-R komt namelijk in het spel Gran Turismo 6 voor de Playstation.
Het suffe, grijze Toyota wordt steeds spannender, als ze nou alleen maar het lef zouden hebben om dit in productie te nemen. Wat denken jullie, is deze Toyota Yaris Hybrid-R een voorbode van een flink gepeperde Yaris of blijft het bij dagdromen en computerspelletjes?
38 reacties
Madness? THIS IS SPARTAAA!!!
PS: Dit doet verder niets af aan het de auto zelf; te gek concept.
Maar de prijs zal inderdaad wel de hoogste drempel zijn, laat staan of de auto ooit gebouwd gaat worden.
Het enige wat je hiermee bereikt zijn klotsende oksels, klamme handjes en na korte tijd waarschijnlijk een hoop rondvliegend puin en plastic als je in een grote rookwolk rechtdoor van de rotonde af schiet…
Who care’s? Het is toch juist chill zo’n pk battle.. Straks een RS3 met 400 pk.. TOP! Als je zo dom bent dat je meteen crashed met zo’n hatchback, dan verdien je hem niet..
Ik kan dit alleen maar waarderen, waarom niet?
Mijn punt is juist dat je met een minder krachtige auto sneller het idee hebt dat je snel gaat doet zonder daadwerkelijk belachelijk hard gaat, terwijl je met 420pk zo snel op hoogst-illegale snelheden zit dat je er onmogelijk ook maar enigszins het volledige potentieel uit kunt halen.
Mikt = mixt. Of:
Als Toyota de Yaris in de blender mikt, “samen” met de TS(…)
OT: Rare Japanners weer. Maar hé, Hybride gebasht dus altijd goed voor de sales.
1.6 turbo met 300pk… Japan = awesome.
Zelfs een stock 2JZ moet uitkijken bij dit kanon.
Laat je kimono maar in de kast en trek een paar lederhosen uit de la.
Dit turboblokje is in Duitsland in elkaar gezet.
“uitgerust met een 1.6 liter turbo benzinemotor die is opgebouwd door Toyota Motorsport GmbH”