Toyota Yaris Hybrid R concept: 420 pk op vier wielen

Auteur: , 38 Reacties

Wat krijg je als Toyota zijn Yaris in de blender mikt met de TS030 Hybrid auto waarmee ze op Le Mans racen? Dan krijgen we een hybride hothatch met 420 pk. Ja, je leest het goed. Vier. Honderd. Twintig. Pee. Kaa.

Hoe spannend kan een hothatch zijn? Zo spannend dat je hem durft te fotograferen bovenaan de bocht der bochten: Eau Rouge. Deze Toyota Yaris Hybrid-R concept car is gebouwd om rijplezier op de weg en het circuit te maximaliseren. Nou, dat zal wel lukken he?

Als basis is gekozen voor een driedeurs Toyota Yaris, uitgerust met een 1.6 liter turbo benzinemotor die is opgebouwd door Toyota Motorsport GmbH volgens de geldende FIA regels. Het resultaat: 300 pk die de voorwielen aandrijven. Op zich zouden we dat al een hartstikke leuk uitgangspunt gevonden hebben voor deze concept maar bij Toyota dachten ze “laten we eens kijken of we het nog gekker kunnen maken” en dat deden ze: elk achterwiel kreeg een 60 pk sterke elektromotor zodat een verzameld systeemvermogen van 420 pk bereikt wordt als je de boostknop indrukt. Madness! Gekkenhuis! Koekkoek! HALLELUJA!!1!

De elektromotoren slaan remenergie op, net als de TS030 Hybrid racer die op Le Mans zijn rondjes maakte tijdens de 24 uursrace. Een derde 60 pk elektromotor is geplaatst tussen de motor en de zes versnellingen tellende sequentiële versnellingsbak en slaat energie op in de super capacitor tijdens het afremmen op de motor. De turbo motor drijft daarnaast de twee achterste elektromotoren aan bij snel accelereren als ware het een soort traction-control. De elektromotor leidt overbodig koppel dat zou leiden tot wielspin naar de achterste elektromotoren waarbij de motoren los van elkaar hun vermogen kunnen leveren afhankelijk van de grip die elk achterwiel heeft.

Deze opgepepte Yaris krijgt nieuw ontworpen koplampen, een bredere grille en zwarte en blauw details die contrasteren met de witte body. Ook is er een andere voorbumper met twee grote luchtinlaten die de gegroefde en geperforeerde schijven en de remklauwen met zes zuigers koel moeten houden. Achter vinden we een spoiler en een andere bumper met fikse diffuser. De 18 inch TRD wielen zijn uitgerust met Michelin Pilot Sport Cup banden in de maat 225/40 R18 en zijn asymmetrisch vormgegeven om optimaal te presteren op zowel circuit als de openbare weg. En over het circuit gesproken: er is gekozen voor een “quick opening fuel cap” om snel te kunnen tanken in de pits.

Stap je in deze Yaris -die niet te verwarren is met die andere hybride Yaris– dan kies je op het stuur voor de modus waarin je wilt rijden: Track of Road. In de Road-stand worden de scherpe randjes van het vermogen weggeslepen en heb je de beschikking over 40 pk boost gedurende 10 seconden. In Track-modus heb je 120 pk boost tot je beschikking gedurende 5 seconden. Ook zit er op het met Alcantara bekleedde stuur een boostknop. De Recaro sportkuipen zijn uitgevoerd in zwart leer met blauw Alcantara dat je ook terugvindt op de deurpanelen en het dashboard. De pook van de sequentiële bak is zo dicht mogelijk bij het stuur gepositioneerd en schakelt op door hem naar je toe te trekken en terug door hem van je weg te duwen. Lekker racy allemaal en dat zal mede te danken zijn aan de samenwerking met Gran Turismo. De Yaris Hybrid-R komt namelijk in het spel Gran Turismo 6 voor de Playstation.

Het suffe, grijze Toyota wordt steeds spannender, als ze nou alleen maar het lef zouden hebben om dit in productie te nemen. Wat denken jullie, is deze Toyota Yaris Hybrid-R een voorbode van een flink gepeperde Yaris of blijft het bij dagdromen en computerspelletjes?



38 reacties

Misschien leuk. Maar wat zou het kosten dan? Ik zie heuuul weinig mensen een kleine 50 of 60k neertellen voor een yaris. Hoeveel pk die ook heeft.
Good god! 420 peekaa’s in een Yaris! Hoezo madness! Ik denk echter dat eeen eventuele productie model rond de 200 pk zal zitten. Tegen een opgevoerde Yaris zal ik altijd ja zeggen! Wat een toffe concept zeg!
@toyotafortuner:

Madness? THIS IS SPARTAAA!!!
@toyotafortuner: Het zijn geen 420pk continue PKs; PKs zijn helaas ten prooi gevallen aan een typisch marketing-inflatie-kanker, net zoals Watts voor speakers (nominaal vs peak) en contrast-waardes van een TV (dynamisch vs statisch). Het is dus een 300pk auto met af & toe kortstondig ‘meer’ (420pk is twijfelachtig, je kan strikt genomen die vermogens helemaal niet 1-op-1 bij elkaar optellen).

PS: Dit doet verder niets af aan het de auto zelf; te gek concept.
Leuk voor mijn vrouw. Kan ze snel boodschappen doen :-)
Maar de prijs zal inderdaad wel de hoogste drempel zijn, laat staan of de auto ooit gebouwd gaat worden.
Niet onbelangrijk: wat weegt ie?
De 60 pk van die derde motor wordt niet meegeteld in ’t totaal?
@rotarypowah: nee, ik denk omdat die alleen de andere twee elektromotoren aandrijft, de max output van die twee is 120 gecombineerd en dat zijn dus de enige pk’s die benut worden. Toyota noemt het iig max 420 pk.
@CasperH: Maar je mag toch ook niet naadloos het motorvermogen en het elektrovermogen bij elkaar optellen? Want anders had een Prius 180PK ipv 136PK, of zou dat weer wel kunnen wanneer de elektromotor direct op de wielen werkt?
@sajmun: Je hebt gelijk.
Die pk-wedloop begint een beetje idiote vormen aan te nemen. 420pk in een hatchback?!

Het enige wat je hiermee bereikt zijn klotsende oksels, klamme handjes en na korte tijd waarschijnlijk een hoop rondvliegend puin en plastic als je in een grote rookwolk rechtdoor van de rotonde af schiet…
@motoragent: ik schiet vaak ook rechtdoor van de rotonde af. Al bedoel je het waarschijnlijk op een ietsjepietsje andere manier.
@motoragent:
Who care’s? Het is toch juist chill zo’n pk battle.. Straks een RS3 met 400 pk.. TOP! Als je zo dom bent dat je meteen crashed met zo’n hatchback, dan verdien je hem niet..

Ik kan dit alleen maar waarderen, waarom niet?
@solmatje: Dus mensen die crashen zijn dom? Ik heb liever een hot-hatch met 200pk welke ik allemaal los kan laten op de openbare weg zonder dat ik meteen mijn rijbewijs kwijt ben of levensgevaarlijke situaties creëer. Met 420pk onder je rechtervoet moet je altijd rustig aan doen, nou spannend hoor…
@motoragent: Nee je bent niet dom als je crashed, je bent dom als je een hatchback met 400+ PK meteen crashed omdat je hem simpelweg niet kan besturen.. Als je 200 pk helemaal los laat op de openbare weg, kun je én gevaarlijke situaties creeren maar je kunt al helemaal je rijbewijs kwijt raken..
@solmatje: Natuurlijk, dat krijgen sommige mensen zelfs met amper 100pk voor elkaar. ;)

Mijn punt is juist dat je met een minder krachtige auto sneller het idee hebt dat je snel gaat doet zonder daadwerkelijk belachelijk hard gaat, terwijl je met 420pk zo snel op hoogst-illegale snelheden zit dat je er onmogelijk ook maar enigszins het volledige potentieel uit kunt halen.
@motoragent: Het grappige is dat je met 400pk+ meestal niet eens in de gaten hebt dat de 200pk autootjes een wedstrijdje met je proberen te doen :)
@n54coupe: Ik rij een auto niet om indruk te maken op anderen, maar mezelf een plezier te doen. Lekker boeiend dat iemand anders sneller is…
@Casper: die eerste zin leest wat raar.
Mikt = mixt. Of:
Als Toyota de Yaris in de blender mikt, “samen” met de TS(…)

OT: Rare Japanners weer. Maar hé, Hybride gebasht dus altijd goed voor de sales.
gedwongenleaser
Muesli on roids!
Ja leuk, maar hoe ver kun je er puur elektrisch mee rijden? ;)
Wait. Hol’ hol’ hold on. Vijf seconden lang Turbo modus, waarbij 540pk!? :/
Leuk autootje, jammer van de naam ‘Yaris’… De Yaris doet me denken aan een suffe auto. Terwijl dit een mooi en waarschijnlijk zeer snel autootje is!
@autobart: in Japan noemen ze Vitz. Nog niet spetterend, maar kom :)
De schrik van het bejaardentehuis.
Die motoren in de GT86 lepelen, betere keuze dan in de Yaris!
Wel een leuk wagentje eigenlijk, breng maar op de markt wat mij betreft.
420 pk in een Yaris? Dat kunnen die oudjes nooit aan. Ik voorzie een toename in het aantal gesneuvelde gevels en winkelpuien…
Haha waarom vermeldden ze het gewicht niet? Hmmm… 420pk.. In een Yaris die weegt zeer waarschijnlijk geen 1000kg..
@lamborgfan: Ik ben bang dat deze met al zijn accu’s en elektromotoren wel iets boven de 1000kg is komen zitten. De standaard Yaris Hybrid weegt al 1060kg, dus ik verwacht dat deze al rap richting de 1200 kilo zal wegen
@motoragent: Er zitten geen accu’s in voor het hybride systeem maar een super condensator.
en daar komt toyota met de oplossing tegen de vergrijzing….
Gaaf ding, zet maar voor de deur. Mijn pa zou trots op me zijn (Toyota-leipo)
Haha… ik weet wel welke motorswap ik ga doen in mijn Yaris.

1.6 turbo met 300pk… Japan = awesome.

Zelfs een stock 2JZ moet uitkijken bij dit kanon.
@G-Ammo:
Laat je kimono maar in de kast en trek een paar lederhosen uit de la.
Dit turboblokje is in Duitsland in elkaar gezet.
“uitgerust met een 1.6 liter turbo benzinemotor die is opgebouwd door Toyota Motorsport GmbH”
@torsen: Mij best :D mijn Yaris is eigenlijk Frans, dus ;)
@G-Ammo: En iedereen ons maar wijs maken dat de Japanners zo goed autos kunnen bouwen. Hebben die malle Fransozen ons decennia lang voor de gek gehouden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).