Toyota Yaris krijgt fijner smoeltje

Auteur: , 26 Reacties

De Toyota Yaris levert nu meer voor hetzelfde geld, daar houden wij Nederlanders toch van?

De nieuwe Yaris heeft een wat rustiger voorkomen gekregen dan zijn voorganger, doordat de contrasterende lijnen in de neus verdwenen zijn. De voorbumper, koplampen en grille zijn veranderd en er is LED dagrijverlichting in de nieuwe koplampen geïntegreerd. De achterzijde is ook iets aangepast, met nieuwe LED achterlichten die in de achterklep zijn geïntegreerd. De rode en blauwe lakkleuren op de foto’s zijn nieuw voor de Yaris en er zijn ook nieuwe velgdesigns.

In het interieur zien we een 4,2 inch TFT kleurendisplay, mits je minstens een Aspiration uitvoering kiest. Verder zijn alle Aygo’s voorzien van een andere ventilatieopeningen, blauwe instrumentenverlichting en verbeterde ergonomie voor de bediening van de multimediasystemen. Kies je een Bi-tone, dan krijg je bovendien een interieur dat qua kleur op het exterieur is afgestemd. Dat exterieur krijgt dan overigens een zwart dak, zwarte raamstijlen en een paar zwarte accenten in de neus.

Op motorisch gebied is er ook nieuws: de Yaris is voortaan leverbaar met een nieuwe 1.5 VVT-iE met 111 pk en 136 Nm koppel. Het nieuwe blokje vervangt de uitgaande 1.3 maar is ondanks z’n grotere volume zuiniger en krachtiger volgens Toyota. Het betreft een natuurlijk ademend blokje, overigens. Er blijft ook een Hybrid versie leverbaar overigens. Maar doe ons die 210 pk sterker WRC versie maar.

De vanafprijs is ongewijzigd: €14.495 euro voor een basisuitvoering. Maar voortaan krijg je standaard wel nét even wat meer veiligheidssystemen mee. Men heeft Toyota Safety Sense toegevoegd, een combinatie van Pre Crash Safety System, Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning, Automatic High Beam en Road Sign Assist. Toch goodies waar je over het algemeen voor moet bijbetalen bij de concurrentie.



26 reacties

Andere Aygo’s?
@nofxke: alle Aygo’s staat er
@marinepower: uhu en het gaat over de Yaris…
@nofxke: Aygo. Yaris. Who really cares? Dit is autoweek materiaal. Het interesseert zelfs de auteur niet of ie ’t nou over een Aygo if Yaris heeft. Copy-Pasta. Next! (profit! $$$)
Leuk boodschappenwagentje
@pinut187: vind je? Denk ik meer aan een Mini Cooper (S): veel leuker…
en verder met autonieuws, volgende artikel graag!
Het was niks, het is niks en het wordt niks.
@str8six: Je bedoelt dat de kwalitatief beste auto niet altijd de aantrekkelijkste auto is?
@fanboy: gaat idd over het design ja.
@str8six: Ben ik wel deels mee eens.

Maar de hybride modellen zijn eigenlijk altijd wel heel erg strak moet ik zeggen.
En zet een Yaris uit 2000 naast een Polo, dan weet ik wel wie er een tijdlozer ontwerp neergezet heeft.
Maar als de bumpers niet eens mee gespoten zijn (karigste versie) is het toch weer vrij lelijk.
@fanboy: hybride = betrouwbaar, maar twee gewichtsklasses hoger mrb betalen.
@fanboy: Wacht. Ik zet denkbeeldig even een Yaris uit 2000 naast een Polo uit 2000. Hmmm. Beiden gedateerd. Beiden niet heel verschillend. Your argument is invalid.
@stamp: Het is wellicht wat subjectief, maar ik vind het echt.

Wat niet zo subjectief is, is dat de Yaris dan in ieder geval een stuk modernere techniek in huis heeft.
Die hele X in de neus vinden ze toch wat te? Gelukkig worden ze wakker.
Kan wel een setje spacers gebruiken. Voor de rest prima karretje.
Ik vind het goed dat Autoblog ook aandacht besteed aan de normalere merken/modellen. Zijn geen super boeiende of mooie wagens, maar wel het type wagens waar het (in mijn situatie dan) zeker mogelijk is dat moeders de vrouw er in gaat rijden.
En dan vind ik het toch wel mooi om te zien hoe veel entertainment/veiligheidssystemen/en andere opties ze in zo’n auto weten te proppen en te prijs laag te houden.

En dat ze weer wat terug komen van de kleinere turbo motoren vind ik ook een interessante ontwikkeling.
Veilig karretje voor €15K
Met zijn automaatje, trage gasgrespons, gevoelloze besturing zal hij wel populair blijven onder 70-plussers.
En Audi s hebben een grote grille?
@dijan: ja
Dus gewoon even wachten op de WRC versie
Het lijkt wel of steeds meer fabrikanten naar cilinderinhouden met veelvouden van 0,5 gaan. Volkswagen met de nieuwe Evo 1.5 (was 1.4) en nu Toyota met de VVT (was 1.3). En dit zijn de grootste fabrikanten.. Maar AMG, M, RS zitten daar ook al op met hun 4 liters. Misschien kan Autoblog er eens een artikel aan wijden waarom dit is?

Toyota en VW zijn wel naar een iets groter blok gegaan, waarschijnlijk mede vanwege de strengere tests die voor grotere slagvolumes beter uitvallen. Dat is een goed teken..
Een prima facelift. Mooi dat je ook gelijk een iets pittiger blok krijgt.

Maar ik blijf de Zuidoost-Aziatische Yaris mooier vinden
Liever een BATAVUS…
Mijn Yaris is gewoon leuk, 105 pk en minder dan 950 kilo en het ding ziet er – ja dat is persoonlijk- guitig uit.

De opvolger was ook best leuk om te zien, maar ook zwaarder. Jammer genoeg zien de huidige er totaal niet uit met die rare neuzen en nog vervelender: er is geen gt/ gti-achtige versie.

Deze nieuwe neus is iets mooier, maar nog steeds vreselijk.
Jammer.
Qua looks is dit toch wel even wat minder schrikken dan de voorganger , gelukkig maar.
Toch wel raar dat de 1.3 er uit gaat , de 1.5 was voorheen namelijk nogal een hoop duurder..

De CVT in de yaris is de hel ( ik heb ‘m in m’n 1st gen hybrid ) maar de handbak is prima.
Toch maar eens kijken of de uitgaande generatie voor weinig te snaaien valt nu de nieuwe er aan komt..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).