Traditionele Lexus-rijders vinden die enorme grille maar niks

Auteur: , 38 Reacties

Het gedurfde design valt niet bij iedereen in goede aarde.

Traditionele Lexus-rijders vinden die enorme grille maar niks

Niet alleen hier op Autoblog, maar ook in de rest van de wereld zijn er discussies over de enorme grille van Lexus. Met de presentatie van de LF-1 Limitless Concept, eerder deze maand in Detroit, leek het merk een nieuw stadium te hebben bereikt. Een kind van zes kan opgezogen worden door de grootte van de grille.

Vooral traditionele klanten van het merk zijn geen fan van de laatste ontwerpen. Jeff Bracken, manager van Lexus in Noord-Amerika, sprak er met Carbuzz over. Hij geeft dat eerlijk toe in het gesprek. “Ik krijg soms klanten aan de telefoon die 45 minuten praten over hun teleurstelling in het design.”. Bracken zegt de klanten uit te leggen dat Lexus met deze ontwerpen een nieuwe, gedurfde weg heeft ingeslagen.

De prominente grille is inmiddels het gezicht van Lexus geworden. Elk model heeft zo’n neus. Op een auto als de CT200h oogt de grille nog enigszins bescheiden. Het ontwerp op de RX450h is daarentegen in your face. Ik vind het persoonlijk erg gedurfd van Lexus en kan het wel waarderen. Dat oude opa’s de moeite nemen om de telefoon te pakken geeft al aan dat er verandering nodig was. Laat ze maar lekker doorrijden in die oude modellen. Een Lexus gaat toch nooit kapot.



38 reacties

Ik rij een ’06 IS250 en ik vind de nieuwe designtaal van Lexus fantastisch!
Nu ben ik met 29 jaar waarschijnlijk ook geen “traditionele” Lexus rijder, hoewel het wel al mijn tweede is (na een IS200). Ik vind dat ze echt geweldig bezig zijn met auto’s als de LC500.
Same here. Inmiddels ex-Lexist (’07 RX350) en ben fan van de nieuwe designtaal!
Die grille is te groot en wanstaltig, om dat dan gedurfd design te noemen, dat is ongeveer hetzelfde als dat vreselijke Bangle design bij BMW destijds positief te waarderen.
@grandmasterb: Bangle was geniaal, nog steeds prachtige wagens die BMW’s. Begrijp dat er veel mensen zijn die het afschuwelijk vinden. Zo zie je maar weer. Alles is betrekkelijk en iedereen ziet het anders.
@potjak: precies. Bangke deed iets wat je bij bijv. Audi nooit zal zien. Hij durfde revolutionair te designen. Heb de verkoopcijfers er niet op nageslagen, maar volgens mij heeft het BMW geen windeieren gelegd.
@beefcake: *Bangle
@beefcake: gelijk mbt BMW, onzin mbt Audi. Denk aan TT, A6(C5), 100, 80 waren stuk voor stuk vooruitstrevende ontwerpen. Dat het nu allemaal een beetje op elkaar begint te lijken klopt maar dat hebben ze geloof ik ook door.
@potjak: Ik kan die Bangle BMW’s ook heel erg waarderen.
Heb een Lexus GS300 uit 1998, ik moet zeggen dat het mij bar weinig uitmaakt hoe een Lexus eruit ziet, als ie maar lekker rijdt en superbetrouwbaar is. Moest in het begin ook erg wennen aan die gigantische grille, maar ik begin het nu wel te waarderen.
Een geluk is dat traditionele lexus rijders inmiddels gemiddeld 110 jaar oud zijn. Niet zo belangrijk dus dit nieuws.
@jaso013: met 48 ben ik dus geen traditionele Lexus rijder 🙄
@jaso013: Ik ben zelfs pas 29 en kocht mijn eerste Lexus toen ik 23 was. Gemiddelde leeftijd van de nieuw-kopers zal bij Lexus net als bij andere dure auto’s waarschijnlijk wel hoog liggen. Dat ligt meer aan de prijs dan aan de auto.
@dper4mance: Ja, maar jij luistert ook naar Johhny Jordaan en maakt alle lokale dametjes het hof op de wekelijkse bingo! Tenalady fetishist
Inderdaad zijn die enorme grillen superlelijk. Lijkt ook wel of ze geen geld hebben om een fatsoenlijke voorkant te ontwerpen. Denk de grille eens weg of stel je eens een klein grilletje voor op bovenstaande auto. Dan zou je een heel lomp stuk plastic overhouden. En dat terwijl de zijkanten en achterkanten van de meeste Lexussen er gewoon superstrak uitzien, en met veel meer karakter dan de Duitse concurrentie. De gemiste kans is door Lexus bij deze opnieuw uitgevonden en verbeterd.
Er is altijd wat te klagen bij Lexus. Is het niet de lelijke “Lexus style” achterlichten, dan is het de enorme ingedeukte Audi grille voorop. Ook hebben ze nog altijd een primitieve bediening van het infotainment. En over die digitale klokjes gezien die geen 24 uurs modus kennen wil ik het niet eens hebben.
@mashell: als je het verschil tussen dag en nacht niet weet….
,T is gewoon niet mooi en past niet bij het merk Lexus. Er word gezegd dat als een auto goed is ,het niet uitmaakt hoe deze eruit ziet. Toevallig in de Autowijk met diverse merken ook Lexus gezien en mijn vrouw vond het verschrikkelijk.Het oog wil ook wat en de vrouw ook .
@dijan: olieflaconnetje kan in ieder geval in de kofferbak blijven liggen en dat is ook wat waard.
Die enorme gril wordt 9 van de 10 keer toch doorbroken door een kentekenplaat. Dan
is het al een heel ander gezicht. Maar los van dat, ik kan dit uitgesproken design wel waarderen. Ze durven tenminste hun eigen weg te gaan. Feit dat mensen er een uitgesproken mening over hebben vind ik een compliment naar de designers.
“We hebben geen idee hoe we de bumper moeten tekenen. Laten we maar een groot gat houden en opvullen met een modern ogend rooster”
Ik ben ook nog lang geen opa, maar ben toch blij dat die nieuwe design in NL nog niet geweldig aan slaat. Ik moet er niet aan denken om nog meer auto’s met zo’n grote bek tegen te komen. Ik ben namelijk bang dat het net als bij Audi wat zeker over de bestuurders….
Het ziet er ook niet uit.
Ik zou als traditionele Lexus bestuurder die hybride rotzooi niets vinden.
@kennone: hahaha je moet voor de grap eens een ritje maken en dan een inhaalactie op even b-weg voorstellen.. knappe wagen als je dat sneller kan dan een gs450h. Die hybride aandrijflijn is geniaal alleen het vraagt wel wat gewenning. Net als de nieuwe designtaal. De nieuwe LS is mooier dan de concurrentie, stukken eleganter.
Ik vind het logisch dat ze dat probleem hebben: Ooit kocht je Lexus om zijn generieke design. Net geen Merc, lang geen Audi, geen vage hint van Toyota.
’t Is een beetje als een krijtstreeppak met neon-accenten.
Maar de oplossing lijkt me simpel: Een aftermarket grilletje.
Tsja, zie liever een merk als Maserati “hate it or love it”-designs maken dan een merk als Lexus.
Wat zijn de traditionele Lexus-kopers? Die in 1992 een LS kochten en inmiddels 65+ zijn?
Tja! Wat is mooi? Die enorme, allesoverheersende bek van Audi? Die overdreven grille van Mercedes, die geheel gebroken heeft met de traditionele uitstraling van de modellen die het merk beroemd maakten? De breed uitgevloeide nieren van BMW? De haaienbek van Maserati? De simpele oplossing van Jaguar en Bentley? Of de statige kathedraal van Rolls-Royce?
Ik heb me al vaker afgevraagd hoe designers het zouden moeten aanpakken om een front te creëren dat zowel onderscheidend als ook mooi, herkenbaar en vernieuwend over zou moeten komen. Maar? Hebben we niet alles al een keer gehad? Ik kom er in ieder geval niet uit. Maar je moet toch wat?
Nou, ik vind het merk Lexus echt iets bijzonders en ja! Ik behoor met bijna 70 jaartjes beslist bij de oude garde, maar nog lang niet ouderwets en/of afgeschreven. Dat nieuwe smoelwerk vind ik ook niet echt mooi, maar wel indrukwekkend, onderscheidend en imponerend. Vooral dat van de LS-uitvoeringen. En die hebben mijn voorkeur. Mijn handicap: Hij past niet in mijn budget! Maar als ik in de markt zou zijn, dan werd het er zo een! En daarmee zou ik heel Europa willen doorkruisen. Eender wat anderen van mij en mijn auto zouden vinden. Ik zou er absoluut enorm blij mee zijn!
De toekomst zal het uitwijzen… Zo’n radicaal nieuw design heeft altijd een zekere ‘incubatietijd’ nodig. Bij de eerste single frame Audi’s was de discussie hetzelfde. Ik vind wel dat elke andere auto ineens ouderwets oogt naast een moderne Lexus. En je ziet ook al dat andere merken het gaan kopiëren… Komt dus wel goed!
>45 min. klagen over een grille
Ook niks te doen.

OT: geen Lexus-rijder hier. Maar wel iemand die de designs (dus ook de grille) kan waarderen. Onder het mom van; lekker anders
Ik vind dat het aan de auto zelf ligt. Bij een LS/GS vind ik het niet zo mooi staan. Een RX, RC of LC kan het daarentegen weer goed hebben.
Simpele oplossing toch? Nieuwe bumper/grille set ontwikkelen en als optie (al dan niet tegen meerprijs) leveren. Meer variatie en eventueel ook meer omzet.
Ik vind het, bij wijze van understatement, ook niet erg fraai. Maar ik vind het wél bij het imago van Lexus passen. Het is anders, het oogt futuristisch en maakt duidelijk onderscheid van de Europese en Amerikaanse luxemerken. En daar valt absoluut iets voor te zeggen, je wilt als merk toch je eigen niche vinden en een duidelijke eigen uitstraling hebben. Er zijn vast mensen die het wel mooi vinden.
Een luxe probleem dus. Ga gewoon naar een tuner en vraag om een bescheidener bumper…
Die grill is geïnspireerd op de bek van Predator, zoek ’t maar na op youtube :-)
En wat zei Schwarzy toen ie die bek zag: “you are one ugly motherf***er”.
En zo denken veel Amerikanen dus over de grill van Lexus.
Ik zal dan wel een ouwe lul zijn maar ik vind het ook niks. Sowieso vind ik veel moderne auto’s steeds lelijker worden met al die lijntjes frutsels en al die nepdiffusers
“…. Een Lexus gaat toch nooit kapot.”

Amen Bro.
Ik heb vanaf het begin een hekel gehad aan de enorme SFG van Audi. Dit terwijl ik de oudere , meer ingetogen Audi’s juist erg waardeer. Dat Lexus, maar ook anderen zoals Peugeot en BMW deze lelijke trend ondertussen volgen en het zelfs soms nog verder overdrijven geeft blijkbaar aan dat mijn smaak niet die van hun doelgroepen is.
Overigens geld voor Lexus hetzelfde als voor Audi, ik ben ook een groot fan van sommige van hun oude ontwerpen, vooral de oude IS. Geweldig, strak, ingetogen, maar toch chique. Dit is ook waarom mijn huidige -ahum- ‘premium’ favoriet Jaguar is. Vooral de XE.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).