Trekauto van het jaar-award brengt verrassingen

Auteur: , 67 Reacties

Het is dit jaar namelijk geen SUV. En dat is niet het enige.

Mini met Mini Caravan

Nederlanders en caravans zijn al jaren onlosmakelijk verbonden. Daarbij hoort uiteraard een auto die zoveel gewicht kan trekken zonder dat een kleine heuvel al een te groot obstakel is. Je zou zeggen dat de beste trekauto daarom een SUV of crossover is. En dat klopt: de Skoda Kodiaq, Volkswagen Passat Alltrack en Skoda Octavia Scout doen het goed in de Tow Car of the Year Awards. Wat dat betreft is de winnaar van dit jaar een beetje apart.

Het is namelijk de BMW 5-Serie Touring (rijtest). Als beste trekker uitgevoerd in 520d xDrive Touring M Sport-verpakking. Waarom het goodiepakket van M Performance aangevinkt moet zijn wordt niet duidelijk, maar een dieselaangedreven BMW met vierwielaandrijving is op papier natuurlijk een goede keuze. In de praktijk geldt dat dus ook. Mogen we het testpanel geloven, dan was het met de hakken over de sloot voor de Fünfer, maar een overwinning is een overwinning.

BMW 520d Touring

Waar in de lichtere klassen vooral gescoord wordt door Skoda met de Superb en Octavia 2.0 TDI, boeken de Peugeot 5008, BMW 520d en Land Rover Discovery de overwinningen in de zwaardere klassen. Voor ultralicht trekwerk is een VW Polo een goede optie, voor zuinig trekken moet je voor de Hyundai i30 CRDi Estate gaan. De beste familie-SUV om mee te trekken is de auto van het jaar: de Volvo XC40.

In de laatste categorie is de winnaar verrassend. Hier wordt gekeken naar de beste trekauto die niet op diesel loopt, for future references. De beste benzinetrekker is… tromgeroffel… de Kia Stinger GT!
De GT Coupé van Kia (rijtest) is wellicht niet je eerste associatie met een trekauto maar de benzinemotoren leveren puik werk. Helaas niet de 3.3 liter V6, maar de tweeliter overtuigt voor TCotY.

Zoek je dus een nieuwe auto en wil je specifiek dingen ermee trekken, dan zijn dit je go-to auto’s. Ter overzicht luidt de gehele lijst:

Overall winner: BMW 520d Touring xDrive M Sport
Up to 1400kg: Skoda Octavia Hatch 2.0 TDI 150PS SE L DSG
1400-1549kg: Skoda Superb 2.0 TDI 150PS SE L Executive
1550-1699kg: Peugeot 5008 2.0 BlueHDi EAT8 S&S GT
1700-1899kg: class: BMW 520d Touring xDrive M Sport
1900kg+: Land Rover Discovery 3.0 Td6 HSE
Best Ultralight Tow Car: Volkswagen Polo 1.0 TSI 115PS SEL DSG
Best Petrol Tow Car: Kia Stinger 2.0 T-GDI GT-Line
Best Family SUV: Volvo XC40 D4 AWD R-Design Pro
Fuel Economy Award: Hyundai i30 Tourer 1.6 CRDi 110PS Premium



67 reacties

Doe mij die Mini cooper maar 🤣
@kilicaviation: idd met de Eriba puck want dat mag nog net met het gewicht. Top combinatie
@dedokter: Haha . Dat is idd een goede combi

https://goo.gl/images/D2TGbi
@kilicaviation: Lekker veel koppel onderin met zo’n A-series blokje (relatief althans), ideaal als je dan toch zo’n kleine auto als trekauto moet pakken. Een lichte aanpassing van het koelsysteem lijkt me wel een must.
Als ik specifiek dingen wil trekken is mijn rechterhand al jaren de winnaar.
@larini: dingen trekken klinkt dat tamelijk bijzonder. Iets met meervoud enzo
@rossi46audi: idd brrrrrr
@larini: Leuk dat je zo fanatiek met je Hobby bezig bent. Heb je trouwens een kleintje of een grote?

Is best een goed caravanmerk heb ik wel eens gelezen.
@larini: hem even lekker door het vuistje laten gieren.
@larini: je bedoelt vleeshaaktrekken?
Ik mis de Subaru Outback MY18 in dit rijtje! What happened..?
@renegade: ik denk dat de gemiddelde leeftijd van een Outback/Forrester koper inmiddels in de categorie is aanbeland waarvan het CBR elke 5 jaar de rijvaardigheid dient te toetsen. Of te wel: net zo’n uitstervende bevolkingsgroep is als het dealernetwerk wat die auto’s verkoopt.
Bewust geen rukpukkel erop laten monteren, horror die sleurhutten. Zie werkelijk niet wat daar leuk aan is. En voor een boedelbakkie regel ik wel die ene keer per jaar een alternatief.
Het is géén kamperen (dat doe je met een tentje), het is niet goedkoop heb ik me laten vertellen, het lijkt me niet comfortabel om met zn 4en in een ruimte kleiner dan een CV hok te slapen ..
Ieder zn ding, maar niet het mijne. 🙄
@bischero: ooit heb ik een keer het kamperen met de caravan overgeslagen en naar een verre bestemming gegaan met een 5 sterren hotel…nooit van mijn levensdagen dat ik dat nog een keer ga doen. Dan maar de ruimte van een CV hok en de gehele dag lekker buiten zijn. Hotelgasten…vreselijker volk kan ik me niet bedenken.
@rhellema: jawel, Nederlandse hotelgasten
@drdre1: hahahaha ja inderdaad😂
@rhellema:
Dat zullen 5 sterren in een Verweggistan hotel geweest zijn, daar krijgt een hotel ze al als er een raam in de kamer zit. Een Europees/Amerikaans 5 sterren hotel is wat mij betreft oneindig veel aangenamer dan je fokking behelpen met ‘n sleurhut. Maar goed, ieder z’n meug.
@amghans: het was ook geen Turks of Grieks 5 sterren hotel maar een Italiaanse, in mijn ogen nou niet het goedkoopste vakantieland zoals voorgenoemde landen. Maar waar ik me werkelijk over op zat te vreten was de arrogantie van de hotelgasten, en ja…de Nederlanders waren het ergste. Het personeel werd compleet geschoffeerd door “ons” Nederlanders. Regelmatig de opmerking gehoord “ik betaal duizenden euro’s en nu moet ik nog op mijn vreten wachten”. Zelfs een kerel die een hoop stennis maakte dat de airco op zijn kamer niet werkte terwijl hij toch echt zelf vergeten was om de temperatuur in te stellen. En dan al die kwallen ‘s avonds aan de bar, brallen over het uiterst succesvolle werk wat ze deden, hoe goed de kids met hockey waren en dat hun jongste van 7 later advocaat wil worden (het liefst had ik toen de opmerking van Youp van ‘t Hek gebruikt, en als hij 8 is wordt hij doodgereden, maar ik kon me nog beheersen). Vanaf dat moment heb ik besloten om nooit maar dan ook nooit meer zo’n 5 sterren vakantie container te bezoeken maar een nieuwe sleurhut te kopen en gewoon te genieten tijdens mijn vakantie.
@rhellema:
…….terwijl ik me groen en geel zit te ergeren omdat jij met dat #$@&*×+/●▪⊙ding voor me rijdt op een bergpas en ik er voorbij wil om te vlammen in mijn Impreza!
@desjonnies: als je nou gewoon achter me blijft en mee rijd tot aan de camping dan zorg ik ervoor dat je die zelfde avond genoeg bier en heerlijke spareribs krijgt. Maak je overigens geen zorgen…mij kom je niet tegen op de bergpassen en als je dat al weet dat er op de dag dat jij gaat rijden veel caravan verkeer is dan zou ik persoonlijk een ander tijdstip kiezen om te gaan rijden want dan kan je nergens knallen met die Impreza. 😉😁
@rhellema: je moet ook de goede, kleinschalige appartementjes of huisjes uitzoeken ipv die grootschalige all-in resorts/hotels. Er is genoeg te vinden, ook ver weg. Beetje verder kijken dan je neus lang is😉
@skinnybmw: de goede kleinschalige campings moet je ook weten te vinden, maar ze zijn er wel, en ook die zijn heel goed te doen. De caravan wordt door ons ook alleen maar gebruikt om te slapen. Voor de rest zijn we heerlijk buiten, kids wakeboarden en waterskiën de hele dag, mijn wederhelft en ik die vermaken ons prima. Onbekende mensen ontmoeten, iedere dag bbq’en, biertje erbij, vrouw een wijntje of een Radler (die strijd over citroenpis ben ik maar gestaakt😁). Kortom, ik vermaak me prima en als ik mijn ogen ‘s nachts dicht heb zie ik toch niet hoe groot die sleurhut is, net zoals ik niet zou zien hoe groot een hotelkamer of een appartement is.
@rhellema: Ook heerlijk, camperen. Of het nu een tent, camper of caravan is, genieten. Maar wil je eens naar Indonesië of Zuid-Amerika dan lukt het met je eigen spul niet en ben je al gauw aangewezen op appartementen etc.
@skinnybmw: dat klopt inderdaad, althans ik zie mezelf niet snel met het hele spul naar zuid Afrika rijden. 😉
@rhellema: waar zit je dan? Zoek ook nog een leuke plek waar je goed kunt wakeboarden
@nautique206: Drenthe, in ieder geval in de buurt van Blue Bay in Heede (D) en Erm bij het Ermerstrand. Leuke banen met ieder zijn eigen sfeer.
@rhellema: thanks!
@rhellema: zo ver is Lloret de Mar toch niet? ;)
@svenska_aeroplan_ab: tja, wat zal het zijn, een kilometer of 1700? Geen idee…nooit geweest.
@rhellema: Caravans zijn oud nieuws. Mijn ouders hebben een Holtkamper-vouwwagen, dat is pas tof. En in Frankrijk mag je er gewoon 130 mee rijden dus dan heb je ook geen last van vertragingen. Het enige wat je moet doen is 5 minuten handwerk, want dat is de tijd die je nodig hebt om zo’n ding op te zetten. Ik vind het supertof, wat mij betreft nooit meer een caravan vakantie.
@720s: mij maakt het niet uit op wat voor een manier ik ga kamperen, of het nou met een caravan is, een vouwwagen of een tent, ik heb dat op alle manieren al gedaan. het gaat mij om het vrije in de natuur zijn. Als het regent de druppels horen vallen (en nee…bij harde regen GEEN geul om je plek graven), je hut voelen schudden bij een fikse onweersbui, ’s morgens op je blote voeten over het gras lopen, bbq’n. Vrijheid ten top. En gewoon lekker in Nederland, ik zit de hele dag al in de auto, dan ga ik voor mijn vakantie niet nog eens 1200 km heen en weer 1200 km terug rijden. En het weer hier…het valt allemaal wel mee, in de 40 jaar dat ik nu kampeer (inclusief de periode met ouders) is er 1 x een vakantie geweest die slecht was en dat lijkt mij een aardig gemiddelde.
@bischero: en een track tool verplaatsen doe jij met de oprijwagen? Of huur je die ook? ;-) Er kan meer met de genotsknots dan je denkt voor. ( boottrailer, boedelbak, fietsendrager, schamelwagen, oprijwagen, koelwagen, viskraam, kliko, bumperdumper, u name it)
@stamp: inderdaad, die huur of leen ik wanneer ik die nodig heb.
Het gaat me niet om die knots, maar die caravans en vouwwagens waar ik het nut niet van inzie.
@bischero: tja. Caravan snap ik ook niet helemaal. Alleen toen de Kids nog echt klein waren was ’t met de vouwwagen praktischer dan met de tent. Eenmalige actie waarbij ’t van de grond slapen wel echt een plus was. Voorseizoen was nog best fris ’s nachts. Vouwwagentje is ook niet veel groter dan een bagage wagentje. Vooral met een klein autootje was ’t wel handig. Maar een sleurhut? Waarom? Huur dan een huisje, als je luxe wilt.
@bischero: 10m2 is een vrij riant CV hok… Heb wel eens in kleinere hotelkamers gezeten.
Heel gezellig eerst een autorit van 2,5 . Om daarna gezellig zeulen met 25 kg koffers naar een onhandige bus die overvol is en je staand heen en weer wordt geslingerd. Om 3uur van te voren in een steenkoud geaircondisioneerde vertrek te wachten om een smakeloos bakkie drap en klef broodje a 10euro per stuk naar binnen te huichelen, en dan lekker in zo’n alumium buis te stappen waar je met goed fatsoen je benen niet kwijt kan. Nog een keer die behaarde bierbuik van je achterbuurman in je gezicht krijgt geduwt om die nog ff iets uit zijn tas moet pakken. Je kinderen na 10min na start afvragen waarom de babies nog huilen maar intussen stierlk vervelen. Na landing op een zinderd hete landingsbaan te moeten uitstappen met je lange broek en warme schoenen. Hopen dat je je koffers nog in 1 deel terugvindt. Opzoek naar een gebrekkig sprekende hostess die geen idee heeft welk hotel je bedoeld. Nog eens 2uur in de bus moeten zitten langs alle hotels omdat dat mooie hotel uit de folder achterin het dorpje is. Om op de hoek van de straat eruit geschopt te mogen worden zodat je nog een fijne wandeling kan maken met die klere dingen op inmiddels afgesleten wielen. Om bij een chagrijnige receptioniste te vragen naar de kamersleutel. Welke natuurlijk nog niet gereed is omdat ze nog aan het schoonmaken zijn. Dus je mag wachten in de lobby. En als je eindelijk naar je kamer mag zwaar teleurgesteld ben omdat je over een bedje van kakkerlakken al trappend het meegekregen pasje niet werkt bij de deur. En als je dat allemaal hebt overwonnen kan gaan liggen op je heerlijk doorgeneukte bed! Ja dat is echt vakantie!
@jpoers: hahahaha…likes doe ik normaal gesproken nooit aan en nu dus ook niet, maar als ik het wel zou doen zou je er honderden krijgen van me. 😂
@rhellema: asjeblieft, het was slechts een kleine greep uit een van de laatste vliegvakanties. :)
@jpoers: maar kut is dat wel!!
@jpoers: Ik zou Alberto inschakelen, jouw ervaring is niet zo best.
@jpoers: Inderdaad ooit eens 30 uur door een reis hel gegaan. Maar eenmaal aangekomen mijzelf kunnen vergapen aan belachelijk mooie natuur waar de kaketoes gewoon rondvliegen alsof het duiven zijn, rondreizen langs geweldige steden, leuke mensen ontmoete en liggen op kilometers aan prachtige stranden waar werkelijk niemand was. Om vervolgens te leuke dingen te kunnen doen als skydiven boven een volledig blauwe zee en naar een plaats gaan waar allerlei bijzondere dieren rondlopen zoals kangoeroes en koala’s. Nee heel naar dat reizen. Al die beelden die ik nooit meer van m’n netvlies krijg. Verschrikkelijk. Maar succes met je caravan :) het is een eindje rijden maar dat ga je vast redden.
Ik kom op Autoblog om andermans boeiende vakantie verhalen te lezen.
Snap ik wel, een 5 touring heeft al heel lang standaard luchtbalgen met niveauregeling op de achteras. Met x-drive een ideale trekauto. Daarbij is de 520d nog een lichte motorisering, de 525d/530d/540d/550d zullen het nog wat beter doen.
@pier: met een 550d blijft de opbouw bij het stoplicht achter en hangt er alleen een platte kar achter 😂
@bischero: perfect, de achteliggers krijgen dan tenminste terug wat vrij beeld!!!
@tjorque: Achterliggers??? Die vrachtwagenchauffeurs kijken toch gewoon over de caravan heen? Daarbij komt ook nog eens dat auto’s met een caravan harder mogen rijden dan vrachtwagens dus ik snap niet echt wat je bedoelt.
Wat is een caravan?
@erro: een bordkartonnen tent op wielen. Speciaal ontwikkeld voor mensen die er vorig jaar drie uur over hebben gedaan om de bungalowtent op te zetten terwijl de buren ervan zaten te genieten met een biertje in de hand. Extra luik voor het mud aardappelen achterin (voor het beter slingerwerk) en kastjes voor de potten pindakaas.
@potver7: ooit wel eens gezien hoe mensen lopen te stuntelen als ze een voortent aan een caravan hangen? Dan weet je het al “die heeft jaaaaaaaren in een hotel gezeten”. Nog een biertje pakken, vrouw nog een wijntje, stoelen draaien in de richting van de kneuzende hotelgasten, keihard genieten en zodra WO3 net niet uitbreekt vragen of ze hulp nodig hebben. Altijd leuk.
@potver7: Het ding is toch écht van piepschuim hoor ….
@erro: Dat is een ding wat je achter de Saab kan hangen om te testen of de turbo bij snelheden boven de 180 km/u nog voor de volle 100 procent functioneert.
Wel grappig dat ze ook het uitrustingsniveau meenemen in de uitslag. Lijkt me voor de caravantrekeigenschappen toch niet erg relevant of je leren bekleding hebt, of privacy glas.
Wat leuk, dit is mijn foto! 😊
Mijn 730d heeft met de 1,8 ton van de KIP hyline ook totaal geen moeite.
Op de camping mis ik soms, als het nat is, de 4×4 van mijn pajero.
Een SQ7 lijkt mij fijner
Die 5 serie kost 70.000 euro of meer ?! Als je dat kan betalen waarom zou je dan in godsnaam kamperen?
@twijn: het is een manier van leven. Overleven ook wel genoemd. Je werkt het hele jaar hard om je BMW te kunnen betalen en als je eindelijk op vakantie kan ga je in een dunwandige kleine doos die je 1000km mee moet slepen slapen op een plek met allemaal soortgelijke mensen.

Dat noemen ze genieten maar het is het in feite niet.

Andere mensen laten zich brengen in een vliegtuig en slapen in een 5 sterren hotel met airconditioning, een eigen douche en toilet met mensen die hun kamer schoon maken en hun ontbijt klaar maken.
@stephane8200: die luxe is alleen maar uiterlijk vertoon “kijk eens wat wij allemaal kunnen doen op onze vakantie” maar ondertussen klaagt men steen en been dat alles zo duur is geworden. Iedere keer weer moet ik lachen om zulke personen.
@twijn:
Waarschijnlijk hangt er inderdaad geen caravan aan de BMW trekhaak, maar wel een paardentrailer, boottrailer inclusief sloep, en uiteraard de onvermijdelijke fietsendrager.
Freude am e-bike fahren.
@twijn: 70k voor een instap diesel..
Nou was het sportieve imago van BMW al hevig aan inflatie onderhevig, deze trofee is wel helemaal de doodsteek.
Nog een paar jaar en het terrein van de Canta dealer staat vol met inruilertjes uit Beieren.
Waarom bij de meeste de instap motoren gebruiken?? Dat trekt toch minder goed???
@kennone: Pk’s zijn tegenwoordig geen probleem meer. Ik ben wel eens met 80pk en 7 ton treingewicht door de bergen getrokken. Je moet alleen wat minder haast hebben…
Vroegah won een Citroën standaard deze prijs, tijden zijn veranderd….
Beetje als Rusland-Saoudi-Arabië, leuk voor de neutrale toeschouwer…
Lekker toegankelijk zo n 5 serie routing. Je mag ook wel een beetje naar de prijs kijken iedereen wil deze wel als trekauto maar is veel te duur voor 80% van de mensen die iets trekken. Zo ken ik er nog wel een paar uit de x serie van BMW of land rovers die nog beter kunnen trekken.
Als ik een nieuwe auto nodig heb om aanhangers te trekken koop ik een F150, Land Cruiser of een Wrangler. Ik ga geen trekhaak op een crossover of sedan zetten. In het dagelijkse leven is mijn auto waar ik aanhangers achter hang een VW T3, mag op papier meer trekken dan een nieuwe XC90, Discovery, GLC,…
Ik zou toch liefst met een Range Rover tdv8 een sleurhut trekken ipv met een discovery. Just saying.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).