
Dat Fisker in zwaar weer verkeert zal niemand verrassen, ze kampen met een failliete acculeverancier, hun grondlegger is onlangs opgestapt, en het personeel werd eerder deze week met verlof gestuurd. Volgens onbevestigde geruchten schijnt het (PR-) personeel vandaag ontslagen te worden.
Over het laatste punt is onduidelijkheid: sommige bronnen houden het bij de PR-medewerkers, anderen noemen alle werknemers. Feit is wel dat op het hoofdkwarter in Anaheim de telefoon niet wordt opgenomen.
Wij namen contact op met de PR-manager van Fisker Nederland, die de geruchten kon bevestigen noch ontkennen.
Fisker was de laatste weken hard op zoek naar geld of potentiële partijen voor overname, maar fabrikanten als Geely stapten uit de overnamerace.
En dan is er nog de claim die bij A123 ligt wegens niet-deugende accu’s en de recall die hierdoor noodzakelijk was. Het bedrijf, waarvan de verliesmakende onderdelen omgestructureerd zijn naar een ‘nieuwe firma’ met de naam B456, had claims ter waarde van $140 miljoen liggen van Fisker, maar lijkt uiteindelijk op slechts $15 miljoen te kunnen rekenen (als dat al lukt). De vraag is of de kosten voor de recall op het bordje van Fisker komen te liggen ipv op dat van A123/B456. Maar als Fisker ook kopje onder gaat doet dat er niet toe.
Tot slot nogmaals de opmerking dat het hier om geruchten gaat, maar de weinig communicatieve houding van Fisker helpt niet bepaald de gemoederen tot bedaren te brengen.
UPDATE 18:40 – Het is officieel. Fisker ontslaat 160 man personeel van de 200. Wat resteert zijn managers die zich met de (onderdelen-) verkoop bezig mogen gaan houden.
Update 06-04: Direct na het ontslag counterde het personeel met een rechtzaak tegen Fisker, omdat het het personeel niet van te voren op de hoogte heeft gesteld van het ontslag. Maar als ze failliet gaan, waar verwacht het personeel dan nog geld vandaan te halen?
Update 07-04 Fisker Nederland zegt dat het nog te vroeg is om te spreken over een definitief einde. “Fisker probeert met resterende mensen het bedrijf nog een toekomst te geven door onderhandelingen over verkoop en financiering.” In Hilversum blijven ze vertrouwen houden in een toekomst voor het merk.
Respect!
@punkisback:
Voor het unpluggen?
@punkisback:
welkom terug @punk ..
met jou is het altijd lachen ..
@lincoln: Met jou ook…
@punkisback: karma is a bitch
Als de stekker er definitief uit zou gaan, dan vind ik dat echt zonde. Ik vind het namelijk een echte aanwinst voor het straatbeeld. Daarom hoop ik in ieder geval op een doorstart, mocht het zo ver komen.
@9000cse:
idd .. op elke straathoek staat er wel 1 “mooi” te zijn ..
en als de Fisker failliet gaat verdwijnen ze van de ene op de andere dag ..
echt waar ..
@lincoln: Stond er gister nog een bij m’n werk op de parkeerplaats. Zag de eigenAr instappen en vroeg me even af of hij zich druk zou maken om de, toen nog, onzekere toekomst van Fisker. Nu is die toekomst zeker, en weer vraag ik me af wat dat met de mensen die er echt een hebben doet. Verder vind ik het zelf jammer. Mooie auto’s, bedacht en op de markt gezet door iemand die niet alleen in spreadsheets, pie-charts en buzzwords dacht, was mijn indruk althans.
@ar156sw:
de eigenaar maakt zich druk om subsidie ..
om zijn laadpaal ..
om zijn lease termijn ..
en om zijn uiterlijk ..
screw Fisker ..
@lincoln: Tja zo kan je overal wel een “verkeerde” motivatie in vinden. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat sommige mensen wel een auto kiezen omdat ze het bedrijf, de filosofie, de techniek, etcetera, interessant vinden. Ik kan me er niet druk om maken, maar waardeer(de) een Fisker wel. Dat kan je onzin vinden, natuurlijk. Maar je kan alles onzin vinden, dus da’s een beetje een dooddoener ;)
@ar156sw:
raar .. een financiele motivatie is nml de enige “goede” ..
als het hagelnieuwe leasemeuk betreft ..
@ar156sw: Hij zal zich niet druk maken. Het lease contract is al getekend. Echter de werkelijke eigenaar van de auto zal wel even achter zijn hoofd krabben. Deze bakken gaan hard afschrijven.
@Seroo: als ie z’n kia/mia/vamil heeft geregeld dan valt het wel mee. Dat betaald ie 1/5 van de nieuwprijs.
Geruchten gaan dat ze de stroom rekening ook niet betaald hebben.
@norge: ba dum tss!
@norge: zou ook kunnen dat ze de stroom aan rekeningen, niet hebben kunnen betalen.
@SimonMc:
Het zou ook zomaar kunnen dat je zonder accu’s geen EV’s kan maken. De kosten lopen gewoon door en dan gaat het vanzelf een keer mis…. Het is maar een wilde gok hoor.
Persoonlijk vind ik het wel jammer als ze definitief de poorten moeten sluiten.
@jrk68:
Joh, echt waar?
@Hubert:
Je weet het niet hè….
niet stoppen! Karma is prachtig!
Another one bites the dust *zingt verder*
Ja nee, electrohybride, dat word ’t helemaal….
Zou wel erg jammer zijn
@bazzelijn:
Absoluut. Valt me op dat je ze toch nog redelijk vaak ziet rijden.
@remkov: Vind je het gek, in 2011 deelde de nederlandse overheid zoveel subsidie uit op die dingen dat je als amsterdamse ondernemer een fisker karma voor minder dan passat geld op de stoep had staan, en owja je keer er een gratis parkeerplek bij!
@911GT2: *kreeg
@remkov:
white trash leasebakken ..
die zie je nu eenmaal veel in NL ..
Helaas heb je tegenwoordig erg, erg diepe zakken nodig om een auto ‘from scratch’ te maken. En een nieuw bedrijf met een nieuwe techniek verliest natuurlijk binnen no-time het vertrouwen zodra er teruggroepacties komen, auto’s spontaan ontbranden en er slechte reviews van CR etc komen.
@FelixF:
“tegenwoordig” ..
enig idee hoe dat 100 jaar geleden ging ??
@lincoln: Toen je nog geen strenge goedkeuringen voor elk land ter wereld moest doorlopen? Geen crashtests moest doen? Geen geavanceerde elektronica moest ontwikkelen? Iets gemakkelijker inderdaad.
@FelixF:
waarom is dan al dik 99% van de auto-fabrieken die ooit bestaan hebben failliet ??
@lincoln: Daarom dus :D Omdat het vroeger makkelijker was om een nieuw merk te beginnen. Die failliete merken is het niet gelukt om genoeg auto’s te verkopen om de ontwikkeling van nieuwe auto’s te financieren. Als het zoals jij beweert tegenwoordig net zo makkelijk/ makkelijker is een nieuw merk te starten zouden er telkens nieuwe merken bij moeten komen, ik zie het tegenovergestelde gebeuren.
@FelixF:
Dan vraag je toch aan je baas of ze het merk opkopen, die is dol op scheindode merken. Hebben ze een stukkie “voorsprong door techniek”….
@jrk68: Wiko koopt liever merken die ooit eens wat waren, ipv merken die nooit wat waren ;)
@FelixF:
Ja,… want Seat was ooit een wereld merk met een rijke historie aan aansprekende eigen modellen…,proest….
@FelixF:
o.k. .. gebrek aan diepe zakken ..
en “jij beweert” .. in welke van de 3 zinnen was dat dan ??
@lincoln: ““tegenwoordig” ..
enig idee hoe dat 100 jaar geleden ging ??” impliceert dat je van mening bent dat het tegenwoordig niet moeilijker is dan vroeger.
@FelixF:
hoeveel merken zijn er de laatste 10 jaar bijgekomen ..
en hoeveel zijn er op de fles gegaan ??
@lincoln: Nou, dat heb je toch net zelf al vermeld: 99% van de merken!
@FelixF:
jij rijdt zeker een leasebak ??
@lincoln: Ook al vind het het erg amusant om af en toe een bijzondere auto te huren voor een weekendje rij ik normaal in een auto die van mij is. Dus niet van een leasemaatschappij/bank/kredietverstrekker.
Karma’s a bitch.
@SimonMc: =_=” en daar is die weer… bestaat er überhaupt een fisker-artikel waar die uitspraak niet gedaan is..?
@wimmm: Waarschijnlijk een artikel over de Fisker Atlantic concept.
nu op DVD ..
Fisker unplugged live ..
@lincoln:
Met “the making of” als bonus track…?
@lincoln: Negatief ventje ben jij, het is gewoon een mooie auto, je ziet ze in nl wat vaker dan een Aston, ik persoonlijk vind het leuk wanneer ik er 1 zie.
En door “onze” subsidie, zie ik ze best veel, jammer dat, dat stopt.
Die lompe ouwe amerikanen ben ik ook een beetje zat.
@stirling:
LOL ..
omdat jij het persoonlijk wel leuk vindt omdat je er ooit eens eentje gezien hebt ben ik een negatief ventje .. whahahahahahahaha ..
@lincoln: Je komt vast uit een boeren gehucht, Leiden of zo iets, maar in de grote stad zie je ze elke dag.
Je moet er eens op uit gaan, je lijkt een beetje vastgeroest in je buurtje.
@stirling:
ja mooi .. gooi er nog een dommer comment overheen ..
positief ventje ..
@lincoln: Hoezo dom? Dus jij bent slim?
Kansloos figuur!
@lincoln: Heb je al iets positiefs gemeld in dit artikel, ik en en vele anderen zijn het niet opgevallen!
@stirling:
heb jij uberhaupt iets te melden ??
@lincoln: Ja positieve dingen over een mooie auto, die helaas ter ziele gaat.
@stirling:
o,joh .. krokkodillentranen .. ga maar steun zoeken bij je mede zonde-schreeuwers ..
ksssttt wegwezen jij ..
@lincoln: Best wel een slappe reactie van jou, ik had meer van je verwacht.
Je blijft een negatief ventje, maar je hebt goed gehapt.
Ze moeten niet aan je stadje komen.
@stirling:
Sarcasme…, doet dat een belletje rinkelen. Niet negatief gaan janken omdat je @lincoln niet bergijpt.
@stirling: Ik wil niet stoken hoor maar eeh: @ronin1130: scherp .. +1000 voor u ..
Dus nu zijn we op zoek naar een Karma Fikser?
Helaas
Toch zijn het bijzonder mooie auto’s. Ik kwam er vorige week eentje tegen op de A28, komt imposant over.
Op voorhand: Ik ben een Tesla fan
Ik vind persoonlijk de Karma ook een faal van een auto. Hij mag er mooi uit zien, maar technisch gezien is het een faal.
Er ligt een gigantisch potentieel vermogen in de auto, maar alsnog duurt de 0-100 sprint een flinke tijd.
Onder de motorkap zit de 2.0 Turbo er ook in gepropt lijkt het, de afwerking getuigd niet van het feit dat er écht goed over na is gedacht.
Van binnen is het ook een kleine auto om maar niet te spreken over de kofferbak. Nee, ik vind het een mooie auto, maar dat was ook alles.
Ze hebben zich veel te veel gericht op het uiterlijk in plaats van de techniek en dat kost ze nu de kop.
@widodh: al die electrische paarden moeten namelijk ook heel wat kilo’s in beweging zetten. Dat doet iets met het prestatiepotentieel. En die binnenruimte… tja, het gaat bij de Karma ook wel heel erg om de looks, daar is duidelijk binnenruimte aan opgeofferd. Maar je kunt er gif op innemen dat als er een soort Chevrolet of Buick van gemaakt was, er een stuk minder van verkocht zouden zijn.
@widodh: Misschien heb je gelijk, maar voor degene die hem niet gekocht hebben, is het wel gaaf wanneer je er 1 ziet.
Beter dan al die andere saaie hybride hokken.
Het zou een doodzonde zijn als dit gebeurd.
Jammer. Maar d’r was toch al iemand met een Fisker-kloon met een V8 in? Kan die de tent niet overnemen? Met een fatsoenlijke motor verkoopt’ie als broodjes.
@heidekonijn: Dat denk ik ook. Dat zou wel een bak wezen zeg, je übergehypte electrohybrid die pas serieus gaat verkopen met een ‘good ‘ol V8′. Dan kom ik niet meer bij van ’t lachen.
@lemans96: Porsche 918, LaFerrari, McLaren, en nee het zijn geen 8 cylinders, maar wel hybrides.
Tuurlijk is daar markt voor!
@stirling: De Porsche 918 krijgt wel een 8-cylinder, compleet van de grond af opgebouwd met als achterliggend idee de motor van de RS Spyder 9R6. Daarnaast heeft de P1 ook een V8, dezelfde 3.8 liter als de MP4-12C. Eigenlijk houden ze alleen in Maranello de V12.
@heidekonijn: dat was toch Bob Lutz? En het was in ieder geval een echte karma met een andere motor, geen kloon. En dat is precies wat Fisker nu zou moeten gaan doen. Weg met die accu’s, V8-en erin.
@oli4k: Right, dat bedoelde ik. Het enige war me daaraan tegenviel was wat ze veranderd hadden. De gril geloof ik.
Ik zeg: VICTOR MULLER!!!!
Jammer jammer jammer! Zowat de enige EV die ik geweldig vond.
Wat rest ons nog… de Nissan Leaf, Renault Zoë, … een Aixam?
@Carreza: nee hoor, een Panamera e-hybrid
@potver7:
Hij heeft het over EV’s, niet over plugin hybrids.
@Carreza: de Tesla S is best aardig, goedkoper, en VEEEL ruimer en sneller… enough said, op naar de Tesla dealer!
Top! Nou, vervelend voor het personeel natuurlijk dat voorop gesteld, maar zo zijn die dingen straks geen reet meer waard. Koop ik er mooi een. Prachtig ding.
40 managers op 200 man personeel??? Geen wonder dat die handel failliet gaat!
@ronin1130:
scherp .. +1000 voor u ..
@ronin1130:
Yep, want het zijn natuurlijk de managers die de rommel opruimen…..
Gaan we niets aan missen aan zo’n fisker baai baai zwaai zwaai
Ben benieuwd of Kroymans (importeur) nu wel garantie blijft geven.
Erg jammer, iedere autoliefhebber zal dit als een groot verlies zien. Zeker in tijden waarin een moloch als VAG alles opslokt. De Karma was zeker niet perfect, maar een ondernemer die met zoveel lef en techniek een dergelijk mooie GT echt wist te produceren: diepe buiging voor Henrik Fisker!
(Een doorstart zonder zware complexe hybride techniek, maar met een (bi)turbo V6 onder de kap zal hopelijk kunnen)
@fit4fun: VaG heeft wel een 6cylinder turboblokje liggen van de S4.
@Seroo: Supercharger, geen turbo.
@sir_smokalot: Ohja, dat bedoel ik. Laatst nog een leuk filmpje over die bak gezien met Chris Harris on cars. Met een simpele ECU truuk gaat dat ding bijna net zo hard als een RS4. Heerlijk blokje lijkt mij.