• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Twee Euro voor een liter benzine wordt de norm

Auteur: jaapiyo, gepost 11 juli 2021 om 18:47 – 139 Reacties

Tanken

Slecht nieuws voor iedereen met een auto op fossiele brandstof. Twee Euro betalen voor een liter benzine wordt de norm.

Je schrikt je een hoedje als je naast de snelweg een blik op de prijzen voor peut kijkt. De adviesprijs voor een liter benzine is vandaag de dag reeds opgeklommen naar 1,956 Euro. Bij sommige pompen gaat de prijs zelfs over de magische grens van 2,00 Euro per liter heen. Hoe komt dat eigenlijk, blijft het zo en wat kunnen we er aan doen? BNR Nieuwsradio besprak het met eindbaas Erik de Vries van NOVE, de Nederlandse Organisatie voor Energieleveranciers.

Hoe komt het?

Wel, in Nederland natuurlijk ook door keiharde belasting. Daar zijn we namelijk koning in in Europa. Jaarlijks stijgen de accijnzen automatisch door en we betalen er ook nog een BTW over. Dat is dus lekker cashen voor de overheid. Ruim de helft van je twee Ekkermannen gaat naar vadertje staat.

Maar daarnaast zijn er ook weer strubbelingen op de oliemarkt. De grote olieproducerende landen hebben wat onenigheid over het te voeren beleid. De Verenigde Arabische Emiraten willen meer produceren, maar andere OPEC-broeders hebben daar geen zin in. In Amerika is sinds het vertrek van Trump ook wat minder animo voor het winnen van schaliegas #fracking. Zo is de prijs van zo’n lekker ruw vaatje Brent inmiddels gestegen naar ruim 70 Dollar. Door de multiplier van de belastingen schiet het zo hard op met de prijs aan de Nederlandse pomp.

Blijft het zo?

Jazeker! Door het verwachte economisch herstel na Corona, alsmede minder investeringen in de aanbodkant, is de verwachting dat de prijs van een vat olie door kan stijgen naar 100 Dollar. Tel daarbij de belastingen op en de prijs kan eigenlijk maar één kant opgaan.

Wat kunnen we doen aan hoge peut prijzen?

Het ontluisterende antwoord is: eigenlijk niks. Politiek gezien is er geen zicht op dat een partij de prijs omlaag kan en wil duwen. Dat is namelijk én niet goed voor de groene vingers én het slaat een gat in de staatskas. Hoewel dat laatste misschien niet helemaal klopt. Erik de Vries denkt dat veel mensen goedkopere peut over de grens zoeken. Daardoor mist de overheid natuurlijk juist geld. Maar kom maar eens tot een hard rapport van de TNO over de negatieve effecten van teveel belasting op brandstof. Emigreren of slikken en doorgaan is het devies dus. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter
  • benzineprijs boven 2 euro
    Benzineprijs BOVEN 2 euro per liter!
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Record: een liter benzine was nog nooit zo duur

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, benzine, brandstof, geld

Vorig bericht: « Elon Musk moet mogelijk ruim twee miljard aftikken
Volgend bericht: Het aantal motorfietsen in Nederland blijft maar groeien »

Lees Interacties

Reacties

  1. atrak zegt

    11 juli 2021 om 19:16

    Diesel wordt steeds interessanter.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      11 juli 2021 om 19:42

      Net als de electrowaggies

      Login om te reageren
    • 900T16S zegt

      11 juli 2021 om 20:59

      LPG inbouw lijkt nog voordeliger, en logischer.

      Login om te reageren
      • Van Epschoten zegt

        12 juli 2021 om 07:53

        @900T16S: gas is om op te koken.

        Login om te reageren
        • grandvitara zegt

          12 juli 2021 om 09:00

          @megaturbopowerboost: wat een flauwekul

          Login om te reageren
        • frederikvc zegt

          12 juli 2021 om 10:00

          of om te branden in gascentrales om electro wagens te laten rijden

          Login om te reageren
        • MarcoM zegt

          12 juli 2021 om 15:30

          @megaturbopowerboost: stroom ook.

          Login om te reageren
        • maotje zegt

          12 juli 2021 om 15:42

          @megaturbopowerboost: die is echt achterhaald. Gas heeft een hoger octaangetal dan benzine.

          Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      11 juli 2021 om 23:09

      @atrak: en rijdt het lekkerste

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        12 juli 2021 om 07:36

        @wildbeest; Hoe kom je daar nou bij? Er is zoveel te beleven boven de 4500rpm.

        Login om te reageren
        • wildbeest zegt

          12 juli 2021 om 09:03

          @tinnemans: wanneer kom je daar? Als je naar een afspraak rijdt? Of zondag naar de fam? Leuk die 45000 rpm en prima met benzine maar niet voor dagelijks

          Login om te reageren
          • tinnemans zegt

            12 juli 2021 om 09:47

            @wildbeest; Bij elk verkeerslicht, oprit en (mini)rotonde kom ik daar. :)

            Login om te reageren
          • vonklausenburg zegt

            12 juli 2021 om 10:19

            @wildbeest: Precies. De enige reden waarom ik boven de 4500 uitkom is als ik een yobbo bij het stoplicht tegenkom en de puber in mij voor een split second overneemt. Of als ik op de Autobahn de ruimte zie om in de snelheidsbegrenzer te hangen. Maar that’s it.

            Login om te reageren
            • tinnemans zegt

              12 juli 2021 om 13:06

              @vonklausenburg; laat de puber in je lekker van het leven genieten.

              De leukste stoplicht sprint die ik ooit heb meegemaakt was ooit tegen een hoogbejaarde man in een Jaguar XJ en die heb ik spectaculair verloren.

              Login om te reageren
        • karhengst zegt

          12 juli 2021 om 10:22

          Een moderne benzine heeft daar weinig te zoeken.
          Een moderne diesel heeft daar echter heel geen moeite meer mee.

          Login om te reageren
        • atrak zegt

          12 juli 2021 om 12:21

          @tinnemans: Moderne turboblokjes vallen ook zwaar tegen boven de 5000 toeren. En voor het geluid hoef je het ook niet te doen met al die filters.

          Login om te reageren
          • tinnemans zegt

            12 juli 2021 om 13:00

            @atrak; Ik weet het, ik probeer nog zo lang mogelijk te genieten van m’n atmosferische blok.

            Login om te reageren
            • nissanfairladyz zegt

              16 juli 2021 om 15:26

              Dan kan je nog altijd gewoon een 1 liter, 3 pitter MPI van Volkswagen rijden. Zodat je nog heerlijk kan genieten van je brandstof motor….. LOL

              Login om te reageren
    • Mangusta zegt

      12 juli 2021 om 09:13

      Het artikel klopt niet. Er staat dat er geen politieke partij is die de accijns wil verlagen.
      De PVV wil dit echter al jaren! Benzine in je bloed? Stem dan op Geert Wilders of FVD.
      Autohater? Dan kun je terecht bij Jesse Klaver. Die heeft er zelf geen, maar laat zich rondrijden.
      Moet alles kapot dan stem je D’66 of Mark Rutte. Dan mag je straks geen auto meer rijden, geen alcohol meer drinken. Op spaargeld krijg je geen rente meer en je pensioengeld gaat naar Brussel.

      Mensen alsjeblieft begin eens na te denken over je land…

      Login om te reageren
      • thjvanvlerken zegt

        12 juli 2021 om 10:48

        @Mangusta: ach ach, valt allemaal wel mee. Nl moet gewoon minder belastingen op alles heffen en het systeem wat simpler maken. Ik zit elders en wegenbelasting zit hier in de peut, nu is de prijs ongeveer 1,25 euro. Geen bpm, geen bijtelling, lekker simpel met overige belastingen. Stuk leuker allemaal dat wel.

        Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        12 juli 2021 om 12:47

        @Mangusta: Ik wil je van harte aanbevelen om geen politieke discussies op een autoforum te beginnen. Mocht je dat perse wel willen doen, hou het dan bij 1 onderwerp, auto’s zou dan logisch zijn, en haal er niet allemaal andere zaken bij, zoals alcohol, rente en pensioenen. Maar nogmaals, je kunt het beter helemaal niet doen. Groet van een Groen Links stemmende V8 rijder.

        Login om te reageren
        • MarcoM zegt

          12 juli 2021 om 15:31

          @tinnemans: ga je mond spoelen met je GL.

          Login om te reageren
          • tinnemans zegt

            13 juli 2021 om 08:07

            @marcomanta: Misschien moet je ook iets met een V8 kopen, dat helpt tegen sikkeneurige uitingen op het internet.

            Login om te reageren
            • MarcoM zegt

              13 juli 2021 om 11:28

              @tinnemans: dit is geen sikkeneurige uiting, het is mijn mening, ik ben het gewoon niet eens met diverse stellingen van GL, met name het gedoe over klimaat. Zo, dat was even politiek, nu weer auto’s, heerlijk een V8, daarvan kan ik nou genieten bijvoorbeeld.

              Login om te reageren
              • tinnemans zegt

                13 juli 2021 om 13:48

                @marcomanta; Ik ben het wel eens met GL wat hun klimaat stellingen betreft oimdat die wetenschappelijk zeer goed onderbouwd zijn en de bewijzen ondertussen overduidelijk zijn. Temperaturen van 50 graden in Canada zijn echt iets van de laatste tijd, vroeger sneeuwde het daar vooral.

        • Mangusta zegt

          14 juli 2021 om 16:17

          @tinnemans
          Wegkijken is de beste eigenschap van GroenLinks… Ik wil mensen graag bewust maken. Als je GL groot maakt zitten we straks allemaal in de trein. Dus ja, zeker een waarschuwing waard op een autoforum!

          Login om te reageren
      • Richmond zegt

        12 juli 2021 om 12:56

        @Mangusta: deels heb je gelijk. De PVV wil het wel, maar kan het niet.

        Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        12 juli 2021 om 19:14

        @Mangusta: Op zich zie ik de accijns graag omlaag gaan maar als ik daarvoor op de PVV moet stemmen is het middel wel erger dan de kwaal…

        Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        16 juli 2021 om 15:28

        Partijen die strooien met kadootjes zijn populisten, zonder aan te geven waar ze anders het geld dan weer vandaan gaan halen.

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      12 juli 2021 om 12:57

      @atrak: behalve dat er vanuit de tweede hands markt er geen vraag naar is waardoor de afschrijving hoog is. Dus is het dan wel zo interessant? Kortere termijn wel, lange termijn mogelijk niet.

      Login om te reageren
  2. frank2b zegt

    11 juli 2021 om 19:28

    Wen er maar an.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      12 juli 2021 om 07:48

      @frank2b: dat worden minder roadtrips door NL met de moto

      Login om te reageren
      • grandvitara zegt

        12 juli 2021 om 09:02

        @tortuga: gelukkig!!!!! Wat kan ik mij ergeren aan die egoïstische rijders met de aangepaste uitlaten.

        Login om te reageren
        • MarcoM zegt

          12 juli 2021 om 15:32

          @grandvitara: wie zegt dat @frank2b dat heeft.

          Login om te reageren
          • grandvitara zegt

            12 juli 2021 om 17:43

            @marcomanta: ik zeg dat niet maar aangezien ik elk weekend serieus last heb van dergelijke nare rijders is voor mij elke km minder op een motor een zegen

            Login om te reageren
            • degrotemuis zegt

              13 juli 2021 om 06:58

              @grandvitara Slecht nieuws: ik blijf lekker de rondjes doen met de motor. Jammer dat t voor jou niet uitmaakt dat de mijne de standaard uitlaat eraan heeft hangen, nogal generaliserend! Ja, erg irritant die brulboei motoren, van Harley tot Hayabusa. Maar even doortrekken die lijn, ik zal het bij geluid houden: ik heb vrijwel dagelijks last van automobilisten die heel stoer hun pops&bangs moeten presenteren aan de wereld. Dus iedere km in de auto minder is een zegen. Met mooi weer komen er hier bergen fietsers voorbij, dagelijks wel last van jongeren met de bluetooth speakers op standje ‘wek de kleine’. Dus iedere kilometer op de fiets minder is een zegen. Niet te vergeten de straaljagers die hier regelmatig best laag overkomen. Dus iedere km minder gevlogen is een zegen.

              Of je maakt je sterk voor geluidscontroles en naleving van geluidsnormen zonder een flinke groep die zich wel aan de regels houdt ook in het verdomhoekje te stoppen.

              Login om te reageren
  3. grandvitara zegt

    11 juli 2021 om 19:31

    LPG. Waarom gaat niet iedereen op de LPG over? Ik heb een up! Op LPG en denk erover om de Tiguan ook op LPG te laten lopen.

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      11 juli 2021 om 21:07

      @grandvitara: Koken doe je elektrisch, rijden doe je op gas. (Ik heb een Prius Wagon op LPG/35eu 700km.)

      Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        17 juli 2021 om 11:45

        Elektrisch is daar nog eens de helft goedkoper van. Sjonge 35 euro is echt veel man. Gelukkig rijdt ik elektrisch.

        Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      11 juli 2021 om 21:23

      @grandvitara: Prius Wagon op LPG hier, 35 euro en 700km. Het is niet de snelste, maar veel spannender dan Vmax 130 wordt het niet.

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        11 juli 2021 om 22:35

        @faalhaas: Oops, site doet lekker vaag op de app.

        Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      12 juli 2021 om 07:40

      @grandvitara; Omdat ik dan zo’n 100 a 150l. l. bagageruimte op zou moeten offeren, niet via de Chunnel naar de UK kan en in diverse landen niet in parkeergarages mag. Daarnaast is de beschikbaarheid niet overal fantastisch.

      Login om te reageren
      • grandvitara zegt

        12 juli 2021 om 09:04

        @tinnemans: valt best mee. In de up 0 verlies van bagage ruimte. Misschien in sommige auto’s wel. Daar kan dan geen ringtank in maar alleen zo’n mega tank. Dat is idd niet zo handig. Maar er blijven genoeg garages over waar je wel in kan ;-)

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          12 juli 2021 om 09:51

          @grandvitara; Er kan misschien wel een ringtank in m’n auto, maar dan ben ik m’n reservewiel kwijt -en- heb ik een hopeloze actieradius. Ik ga er ook niet alles aan doen om de laagste prijs/kilometer te behalen, ik vind autorijden veel leuker met een leuke auto. Ik blijf dus gewoon 98 tanken.

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      12 juli 2021 om 09:56

      Waar heb je laten ombouwen en wat waren de kosten? Een S4 op LPG lijkt mij wel wat. Is de wegenbelasting nog steeds zoveel duurder?

      Login om te reageren
      • grandvitara zegt

        12 juli 2021 om 11:24

        @dutchdriftking: wegenbelasting is volgens mij voor m’n UP 10 uur meer. Voor m’n Tiguan denk ik tussen de 15 en 20. Dat hangt een beetje af van de toename van het gewicht.

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          12 juli 2021 om 18:47

          Ja voor een up betaal je amper meer op LPG, maar kijk maar eens goed voor je Tiguan laat je het wel, dan betaal je bijna net zoveel mrb als met een diesel Tiguan…

          LPG is alleen leuk voor hele kleine auto’s anders beter dieselen

          Login om te reageren
  4. Charles Taycan 4S zegt

    11 juli 2021 om 19:34

    Emigreren! En niet alleen voor de peut!😜☀️🌴🥂Veel succes.

    Login om te reageren
  5. okdoei zegt

    11 juli 2021 om 19:45

    “Zo is de prijs van zo’n lekker ruw vaatje Brent inmiddels gestegen naar ruim 70 Dollar.”

    Het is toch ooit stukken meer geweest? Toen zat een liter benzine niet op bijna €2.

    Mijn conclusie: Dan zijn de belastingen echt bizar veel door gestegen… damn

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      11 juli 2021 om 21:30

      Uit een liter olie komt niet alleen benzine. Doordat de vraag naar andere olieproducten waaronder vliegtuigbrandstof lager is, compenseert men dat door een hogere benzineprijs.
      Daarnaast zijn de voorraden benzine door de coronacrisis nog niet op peil waardoor de prijs ook stijgt. De belastingen zijn niet gestegen (althans niet recentelijk)

      Login om te reageren
      • wildbeest zegt

        11 juli 2021 om 23:12

        @sportabgasanlage: hoe verhoudt zich dat tot de crisis van een jaar gepeden toen er teveel voorraden waren

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          12 juli 2021 om 07:45

          @wildbeest; Het afgelopen jaar is er erg weinig geproduceerd is er flink op de voorraden ingeteerd, en aangezien de vraag nu toeneemt, is dit het resultaat.

          Login om te reageren
          • grandvitara zegt

            12 juli 2021 om 09:05

            @tinnemans: vergeet ook niet de verhouding euro dollar. Dat scheelt ook veel in de kosten voor brandstof.

            Login om te reageren
          • ghost zegt

            12 juli 2021 om 09:29

            @tinnemans: komt bij dat de voorraadtanks nu gebruikt worden voor kerosine ipv benzine/diesel. Er is een overschot aan kerosine op het moment door te weinig vluchten…wij autorijders zijn daar de dupe van.

            Login om te reageren
        • grandvitara zegt

          12 juli 2021 om 09:11

          @wildbeest: dat had ondermeer te maken met de productie in Amerika, Rusland en SA. Het plan van SA was de schalie producenten kapot te maken door extra aanbod op de markt te brengen. Daardoor was er tijdelijk een overschot. De prijzen daalde snel. Toen bleek dat de schalie producenten een langere adem hadden dan gedacht moest er echt serieus gekort worden. Rusland was het daar niet mee eens en bleef produceren. SA ook. Men had de inkomsten nodig, nu de prijs was gedaald kon men niet anders dan blijven produceren. Pas toen Rusland en SA afspraken hadden gemaakt over een productiebeperking is de prijs van olie gaan stijgen. Tel daarbij de stop van export uit Iran op 2 a 3 miljoen vaten en de wat andere geopolitieke ellende en zie daar het recept voor de 2 euro

          Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    11 juli 2021 om 19:46

    Bij de zelftank pomp kost het nu nog 1,75. 2 Euro is nog wel even een tijdje in de toekomst.

    Login om te reageren
    • 900T16S zegt

      11 juli 2021 om 21:00

      2.04 vandaag betaald voor E5, aan de snelweg.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        11 juli 2021 om 21:31

        Tankpas van de baas zeker?

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          12 juli 2021 om 10:30

          Wanneer 10 minuten omrijden meer kost dan aan de snelweg tanken is het rekensommetje snel gemaakt hè.

          Login om te reageren
      • maotje zegt

        12 juli 2021 om 15:47

        @900T16S: snelweg tanken zou sowiezo iedereen moeten boycotten zodat ze de prijzen omlaag doen. Belachelijk dat je daar veel meer betaald. Die grond waar ze op zitten is spot goedkoop.

        Login om te reageren
  7. Shaw zegt

    11 juli 2021 om 19:53

    We hadden moeten gaan staken, net als de Fransen… terwijl.. waar zijn nu de gele hesjes als je ze nodig hebt… 1,80€ voor een litertje Euro95 zou toch wel de max moeten kunnen blijven zeg, waar slaat dit op

    Login om te reageren
    • mstiic zegt

      11 juli 2021 om 21:44

      @shaw: Grapjas! Nederlanders en gaan staken hahah🤣

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      12 juli 2021 om 14:58

      @shaw: 1,83 nu en daarvoor krijg geen Euro98 E5, maar die motorslopende Euro95 E10 troep !

      Login om te reageren
  8. turbotoll zegt

    11 juli 2021 om 19:59

    Gisteren even de grens over gewipt om de tank te vullen in Weeze. 20ct goedkoper per liter bij de Aral. Stom, want een paar km verderop bij de q1 was het nog goedkoper. Gelijk wat drank en andere dingen ingeslagen bij de REWE. Bedenk dat Duitsland tijdelijk de BTW verlaagd heeft vanwege het corona-herstel, dus zo’n beetje alles is goedkoper. Naar zoiets kunnen we natuurlijk fluiten. In een uurtje heen en terug en gelijk even de uitlaat eens lekker doorgeblazen op de terugweg. Wordt iedere drie weken vaste prik.

    Login om te reageren
    • grandvitara zegt

      12 juli 2021 om 12:56

      Gelijk heb je! Ik doe het zelfde. Al jaren iet in NL getankt…………

      Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      12 juli 2021 om 15:22

      @turbotoll: BTW verlaging was tot 31-12-2020

      Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      12 juli 2021 om 15:34

      @turbotoll: ook wij tanken heerlijk over de grens, nemen vaak ook een krat halve liters Paulaner mee en een partij vlees. Scheelt behoorlijk allemaal.

      Login om te reageren
  9. HZW zegt

    11 juli 2021 om 20:00

    Ik kijk het nog een tijdje aan, en als het echt de spuigaten gaat uitlopen, ga ik gewoon in een goedkopere auto rijden die verder komt op een liter brandstof, of ik stap over naar elektrisch.

    Login om te reageren
  10. bmwf20 zegt

    11 juli 2021 om 20:02

    Gewoonweg genieten om in zuid-Limburg te wonen :)

    Login om te reageren
  11. frederikvc zegt

    11 juli 2021 om 20:11

    CNG rules

    Login om te reageren
  12. sportabgasanlage zegt

    11 juli 2021 om 20:16

    De goedkoopste E98 hier in de buurt is €1,788
    Even de grens over (België) kost E98 €1,585

    Voorlopig maak ik me niet druk.

    Login om te reageren
  13. Zakaria zegt

    11 juli 2021 om 20:23

    Ben blij dat ik diesel rij..

    Schrik altijd als ik langs de pomp rij van de benzine prijzen..

    Login om te reageren
  14. mp014 zegt

    11 juli 2021 om 20:26

    Leuk meisje aan de pomp! Die 2 euro kom ik dan wel over heen 😗

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      11 juli 2021 om 20:38

      @mp014: Dacht even dat je dan wel ergens anders overheen wilde komen… * pakt jas *

      Login om te reageren
    • Wouter24 zegt

      11 juli 2021 om 21:19

      Emmy Rossum

      Login om te reageren
  15. wmku zegt

    11 juli 2021 om 20:40

    Vorige week in Oostenrijk voor 1,329 per liter getankt. Gewoon E5 en niet van die ethanol troep.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      11 juli 2021 om 20:45

      @wmku: E5 mag 5% ethanol inzitten..

      Login om te reageren
      • wmku zegt

        11 juli 2021 om 21:40

        @punicaoase: ja dat klopt. Maar hoe minder ethanol, des te beter het is!

        Login om te reageren
    • bostonsdaf46 zegt

      11 juli 2021 om 22:21

      @wmku: Had voor 1,24 getankt in Oostenrijk. Hadden wij die prijzen maar hier…

      Login om te reageren
      • Mangusta zegt

        12 juli 2021 om 09:22

        Dan moeten we Kaag, Rutte en Klaver wegsturen. Ik ben voor!

        Login om te reageren
  16. PunicaOase zegt

    11 juli 2021 om 20:44

    Tank V-Power 98 omdat dat de enige is waar echt letterlijk bij staat dat er geen ethanol in zit.. Helaas kost me dat al een tijdje regelmatig meer dan 2 euro per liter :-( Kan er niks aan veranderen dus ik erger me er maar niet aan.. zonde van de energie..

    Login om te reageren
    • terazino zegt

      11 juli 2021 om 20:58

      Ik ook. E10 komt er niet meer in, op een volle tank rij ik rond de 200km minder dan met V Power 98.

      Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        16 juli 2021 om 15:33

        Had ik ook met mijn auto. Toen werd het tijd voor mij om elektrisch te gaan. Heerlijk.

        Login om te reageren
    • alcantara zegt

      11 juli 2021 om 20:58

      Of je koopt gewoon een fatsoenlijke auto die niet moeilijk doet om een beetje ethanol.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        11 juli 2021 om 22:07

        @alcantara: Clubman Works 2017.. weinig mis mee toch?? Wil gewoon goede brandstof.. rijdt ook stukje zuiniger en toch ‘feller’..

        Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        12 juli 2021 om 07:54

        @alcantara; Dan nog zit er minder energie in E10, dus je komt minder ver op een tank/hebt minder vermogen. En als je wat minder rijdt komt er water vrij, wat echt geen enkel blok heel fijn, nog los van het uitdrogende effect van ethanol op rubberen slangen.

        Login om te reageren
    • tenaci zegt

      11 juli 2021 om 21:00

      @punicaoase: jup, dat is ook het enige dat mijn Daf te drinken krijgt. Precies om die reden. Steeds een beetje huilen aan de pomp. Maar iedere km in m’n Daf is er vervolgens weer een met een glimlach….

      Login om te reageren
    • jcjc zegt

      11 juli 2021 om 22:06

      @punicaoase: V-power is 97 zonder ethanol. BP Ultimate is 98 zonder ethanol. Beide prima brandstoffen.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        11 juli 2021 om 22:08

        @jcjc: dat klopt niet.. in Ultimate kan 5% ethanol zitten lees de kleine lettertje maar eens op BP ;-)

        Login om te reageren
  17. spidermann zegt

    11 juli 2021 om 20:59

    Gisteren ff lekker 184 km/h aangetikt om naar de Edeka in VIE te gaan.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      11 juli 2021 om 20:59

      @spidermann: overdag

      Login om te reageren
      • Sempiternal zegt

        11 juli 2021 om 21:09

        @spiderman goed dat je dat laatste er even bij zet. Belangrijk. Maar vliegend aan een spinnenweb kan ik het ook…

        Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      12 juli 2021 om 15:34

      @spidermann: jawohl, und guten Sprit tanken.

      Login om te reageren
  18. trolle zegt

    11 juli 2021 om 21:04

    Koop ik mij wel een dacia met ingebouwde lpgtank, goedkoop rijden en tanken. 2e wagen voor de fun dan

    Login om te reageren
  19. tatog zegt

    11 juli 2021 om 21:05

    We moeten er inderdaad maar aan wennen. Politiek gezien is het alleen naar gunstig. Hogere inkomsten en voor vele word EV alleen maar interessanter. Ik denk dat het aantal mensen die over de grens gaan tanken wel meevalt . Degene dat het altijd dien, blijven het doen. Enkelen komen daarbij, maar niet zoveel dat Den-Haag zich daar druk overmaakt.
    De enige invloed die we zelf hebben is om de auto te laten staan. Zeker voor de kortere afstanden. Tot de 5 km is een fiets niet heel veel langzamer en voor de auto zijn het dure kilometers. Wellicht kun je bij de baas nog zeuren om een hogere reiskosten vergoeding. Een zuinigere auto kan ook maar de winst is wel klein. Tenzij je van een V8 naar een hybride gaat.

    Login om te reageren
  20. fanboy zegt

    11 juli 2021 om 21:59

    Dit soort berichten zijn heerlijk om te lezen als mijn elektrische auto zich direct heeft opgeladen via de zon, zonder salderen.
    Maarja, de camper is nog niet elektrisch :( al lijkt die reis ook niet ver te gaan natuurlijk

    Login om te reageren
  21. gezondverstand zegt

    11 juli 2021 om 22:10

    Voordat die meerprijs van een EV kun je toch heel wat keren je tank volgooien. Ook tegen snelweg tarieven.
    Maar walgelijke belastingtarieven ja. Hebben jullie al naar je gasrekening gekeken? Daar gaat het dezelfde verkeerde kant op met het belastingpercentage + opslag duurzame energie

    Login om te reageren
    • misterBo zegt

      11 juli 2021 om 22:55

      @gezondverstand: alles onder leiding (nou ja zeg maar populisme) van rutte gaat uiteindelijk verkeerd…hij is een slechte middlemanager niet gehinderd door enige visie of strategie

      Login om te reageren
  22. wensis zegt

    11 juli 2021 om 22:12

    Gaan jullie maar wennen en slikken.. Van wat een stelletje leugenaars van een overheid ons voorschotelt. Ik denk dat ik mijn eigen brandstof maar ga stoken, mijn volvotje rijdt er waarschijnlijk prima op.

    Login om te reageren
  23. randy zegt

    11 juli 2021 om 22:23

    Ik ben heel blij met de aral vlak over de grens. Aral 102 voor 1,85.

    Login om te reageren
  24. misterBo zegt

    11 juli 2021 om 22:44

    Iedere mafkees die op mark rutte en zijn bende van ellende VVD, CDA en D66 hebben gestemd, mag van mij de pestpokken krijgen. Deze klungels brengen heel nederland aan de bedelstaf! En de stemmers op deze partijen zijn medeverantwoordelijk!!!!

    Login om te reageren
  25. jeebee zegt

    11 juli 2021 om 22:51

    Bijzonder; als je een meerjaars vergelijk neem tussen benzine prijs en olieprijs kom ik niet op 2 euro

    Login om te reageren
  26. hassebas zegt

    11 juli 2021 om 22:54

    litertje diesel hier in enschede, 1.39 👍

    Login om te reageren
  27. renault4life zegt

    11 juli 2021 om 22:55

    Staken is de enige oplossing

    Login om te reageren
  28. misterBo zegt

    11 juli 2021 om 22:58

    Interessant dat een reply dat kritisch is op rutte wordt verwijderd…

    Login om te reageren
  29. Brigadier Broekhoest zegt

    12 juli 2021 om 00:41

    Ach, ik tank elke week twee jerrycans vol met 40 liter 98 in België. De rest van het zwaar belaste genot haal ik in Duitsland.
    Laat ze hun best maar doen om ons door de mangel te halen, met 65-urige werkweken loopt de S80 hier heerlijk op in de vluchtige vrije tijd. En de baas loopt prima op de goedkope mummelmann leve de EU hoezee!

    Login om te reageren
  30. seba zegt

    12 juli 2021 om 00:46

    Ik vind dit echt triest.
    Paar jaar geleden hebben wij geld gespaard om een nieuwe auto’s te kopen die vrij zuinig en betrouwbaar zijn. Mijn vrouw rijd 1 op 18/20 en ik 1 op 17. Niet verkeerd voor een gemiddeld sedan en een volledige station. We zijn verhuisd om dichterbij werk te komen. Helaas, ik rijd 60km p.dag naar het werk en mijn vrouw stuk meer 110km p.dag – dit moet echt niet meer worden. Ik weet niet wat ze hier allemaal willen doen maar ook al onze salarissen goed zijn en elke jaar stijgen, dan nog steeds hebben wij geen geld voor een elektrische auto. Leasen willen wij niet en gaan wij ook niet doen. Verhuizen kan ook niet ivm huidige huizen prijzen en ook als we dit zouden doen dan worden onze afstanden verdeeld naar 80/90. Ik zie op dit moment geen andere optie dan huidige auto’s op rijden en dan zien we wel hoe verder. Het is echt triest dat automobilisten altijd een melkkoe zijn. Nederland is echt geen verkeerde land maar op dit moment worden zo veel dingen lastig gemaakt dat dit echt niet meer leuk is. Jammer…

    Login om te reageren
    • tatog zegt

      12 juli 2021 om 07:16

      @seba: wacht ff. Je bent verhuisd om dichter bij je werk te wonen en nog steeds moet er 60 en 110 km gereden worden? Hoeveel was het daarvoor dan? Een optie die ik mis is een andere baan zoeken die echt in de buurt is. Je maakt mij echt niet wijs dat jij en je vrouw een baan hebben die alleen maar bij jullie huidige werkgevers zijn. En de arbeidsmarkt is gunstig.
      Mijn vrouw en ik werken allebei op 5 km van huis. Echt ideaal en scheelt klauwen met geld.

      Login om te reageren
      • seba zegt

        12 juli 2021 om 07:28

        Ik heb al ondertussen een andere baan gevonden. En mijn vrouw, ja… die heeft eenmaal een droom job gevonden dus andere baan zit er niet in. Voor de verhuizing en mijn andere baan moesten wij elke dag 140/130km rijden. Voor mij 60km p.dag is prima te doen. Binnen 20 min op het werk. Vrouw pakt regelmatig motor dus file kan ze redelijk ontwijken. Wie weet wat de toekomst brengt. Soms zou ik inderdaad heerlijk op de fiets naar het werk willen gaan.

        Login om te reageren
    • Electric Driver zegt

      12 juli 2021 om 08:17

      Een nieuwe elektrische auto kan ik ook niet betalen, inderdaad veel te duur…
      Daarom heb ik vijf jaar geleden gekozen voor een mooie tweedehands EV…
      Toen 2,5 jaar oud en die kostte mij iets meer dan de helft van 2,5 jaar daarvoor de nieuwprijs… En het mooie is dat je vandaag de dag al veel meer keuze hebt op de tweedehands markt dan vijf jaar geleden…

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        12 juli 2021 om 15:35

        @Electric Driver: private lease geen optie?

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          12 juli 2021 om 20:51

          Private lease waarom… das een heeeeele dure financiering!

          Als je zelf 15k te besteden heb, neem je er desnoods een kleine lening bij van 15k voor minder als 3%
          Die rente en een stuk aflossing doe je van het geld wat je anders aan MRB kwijt zou zijn.
          De rest van de versnelde aflossing doe je met de besparing aan brandstof. En dat gaat op het moment erg hard.

          Op die manier koop je tweedehands een super fijne elektrische auto, bijvoorbeeld een Niro. Of zoals in mijn geval zelfs een Model-s. Fijn ruime garantie vrijwel geen onderhoudskosten, en zeer comfortabel.
          Ik bespaarde per jaar ongeveer 8000 euro tov. mijn diesel die ik er voor reed (let wel bijna 65000km per jaar).

          Login om te reageren
          • MarcoM zegt

            13 juli 2021 om 11:25

            @dutchneon: je zegt het al: als je 15k hebt te besteden. De meeste mensen hebben dat niet eens.

            Login om te reageren
  31. NOLA saints zegt

    12 juli 2021 om 01:06

    Mensen met een goed salaris kunnen nu kiezen als petrolhead of als “normale burger” en een saaie EV kiezen met als voordeel dat er weinig naar BV NL gaat. Ik vraag mij voornamelijk af wat er gaat gebeuren als het doel bereikt is (EV voor iedereen mogelijk / doodstraf op ICE)? Dat geld moet ergens vandaan komen om onze sociale maatschappij te betalen lijkt mij. Krijgen we minder voorzieningen of gaan we ergens anders meer inleveren? In de politiek hoor je te weinig over het toekomstige budget naar mijn mening….

    Login om te reageren
    • Electric Driver zegt

      12 juli 2021 om 08:22

      Persoonlijk vermoed ik dat we naar een belasting systeem gaan waarbij autorijden wordt belast per gereden kilometer…
      Rij je veel, dan betaal je veel, rij je niet zoveel, dan betaal je minder….
      Dus dat zal dan ook gewoon gaan gelden voor elektrische auto’s…

      Login om te reageren
      • NOLA saints zegt

        12 juli 2021 om 13:25

        @Electric Driver: maar dat zullen dan wel stevige kilometerprijzen moeten zijn om de afwezigheid van BPM en accijnzen op te vangen….

        Login om te reageren
        • Electric Driver zegt

          12 juli 2021 om 15:39

          BPM vrijstelling voor elektrische auto’s is van tijdelijke aard, op het moment dat onze overheid hun doelstellingen op klimaat/milieu hebben gehaald zal je zien dat er ook op elektrische auto’s BPM zal worden gaan geheven…
          En ja, op accijnzen zal onze overheid geld gaan mislopen, maar dan zal de energiebelasting op elektriciteit wel gewoon omhoog gaan…

          Login om te reageren
          • dutchneon zegt

            12 juli 2021 om 20:53

            BPM is op dit moment volledig gestoeld op uitstoot… ik denk dat ze er binnen de EU niet zo makkelijk mee weg komen om dat te doen…. alhoewel, Timmermans verzint daar snel genoeg een list voor ;)

            Login om te reageren
  32. shellplc zegt

    12 juli 2021 om 01:26

    V power van Shell is tegenwoordig ook gewoon ron 98 hoor.

    Login om te reageren
  33. ozzytrk zegt

    12 juli 2021 om 03:14

    Esso staat vaak met €1.99.9 vreselijk ik rij met grote ogen door. Lekker in de stad ergens €1.76 tanken… vreselijk gaan niet de goede kant op zo

    Login om te reageren
  34. cuban8 zegt

    12 juli 2021 om 06:47

    Altijd maar afsluiten met: “Waarvan akte.” Bah.

    Login om te reageren
  35. Electric Driver zegt

    12 juli 2021 om 07:48

    Er wordt in het artikel gesteld dat we, of maar moeten emigreren of die hoge brandstofprijzen maar moeten slikken en door moeten gaan, maar waarom niet gewoon kiezen voor een volledig elektrische auto?

    Waarom willen wij toch zo massaal afhankelijk blijven van de fossiele brandstof industrie? Iedereen weet dat die prijzen alleen maar zullen stijgen over time…

    Bij een elektrische auto is elk stopcontact, van jouw huis tuin en keuken stopcontact tot een snellader langs de snelweg een mogelijkheid om de auto op te laden…
    Nu hoor ik velen van jullie denken, “ja, dat is mooi, maar elektriciteit gaat straks, als we allemaal elektrisch rijden, ook veel duurder worden”
    Uiteraard zal ook elektriciteit duurder gaan worden, net als alle andere dingen in het leven, maar voor we op hetzelfde (energie)prijsniveau zitten per gereden kilometer als dat we nu al met benzine zitten, dan zijn we inmiddels heel wat jaren verder en heb jij al die jaren wel een heel stuk goedkoper kunnen rijden dan dat je nu doet op benzine…

    En wordt elektriciteit uiteindelijk toch heel duur, of wil je nu al, ondanks de nu lage prijs voor elektriciteit, nog goedkoper rijden dan goedkoop, dan kun je er ook voor kiezen je eigen energie op te gaan wekken middels zonnepanelen… Je bent dan dus niet langer afhankelijk van energieleveranciers…

    Deze laatste mogelijkheid zul je met een brandstofauto nooit hebben, je bent en blijft altijd afhankelijk van oliemaatschappijen…
    En die kunnen op hun beurt, samen met de overheid, in rekening brengen wat zij willen, de brandstofauto is toch afhankelijk van hen…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      12 juli 2021 om 09:34

      Voor veel mensen is de aanschaf van een EV, ook een gebruikte, financieel niet haalbaar. En ook voor die mensen moet mobiliteit bereikbaar blijven, die zijn voorlopig nog afhankelijk van brandstofoto’s. Daarmee verzandt je verhaal dus voor velen in theorie.

      Login om te reageren
      • Electric Driver zegt

        12 juli 2021 om 15:46

        Ben ik met je eens dat veel mensen nog niet in staat zijn om een (tweedehands) elektrische auto aan te schaffen…
        Maar de tweedehands markt voor elektrische auto’s wordt wel steeds groter qua keuze en betaalbaarheid, dus die mogelijkheid om wel een elektrische auto te kunnen betalen wordt naarmate de tijd verstrijkt steeds reëler…

        Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      12 juli 2021 om 10:37

      @Paul de Wilde: waarom ik vast houd aan de ice ipv furacell? Omdat voor mij auto rijden vooral plezier en ontspanning is, iets wat een stille ev absoluut niet kan doen voor mij met zn gebrek aan geluid etc

      Login om te reageren
      • Electric Driver zegt

        12 juli 2021 om 15:49

        Uiteraard is dat een keuze die je mag maken, alleen veroordeel je jezelf dan wel tot de steeds hoger wordende brandstof prijzen…

        Login om te reageren
      • Redrum zegt

        12 juli 2021 om 16:22

        Uitzonderingen bevestigen de regel, indien je niet met een jonge old timer rijdt, slaagt dit op niets. Tegenwoordig komt alles door de speakers of je moest tot die gelukkige horen die een of andere exoot kunnen betalen…(dus 90% vd Nederlanders en Belgen dus niet)

        Autorijden is beleving maar beweren dat dit enkel met een ICE kan, is gewoonweg niet waar en getuigd van toogpraat dan wel ervaring…. en nogmaals alle respect voor die V8 hobby wagens maar voor een daily….

        Login om te reageren
  36. italned zegt

    12 juli 2021 om 08:52

    Met dank aan onze R Overheid

    Login om te reageren
  37. imaginenl zegt

    12 juli 2021 om 09:58

    We klagen hier over de politiek en de belastingen maar het probleem zit toch echt bij het “criminele” kartel de Opec. De hele wereld laat zich al decennia lang gijzelen door een zooitje schurkenstaten. Tijd voor een omslag om af te komen van deze olie gedreven maatschappij en vrij te kunnen beschikken over energie.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      12 juli 2021 om 10:34

      @imaginenl: nee niet bij opec, opec doet niks verkeerds, tis onze roverheid met meer dan een euro belasting per liter, dat is pas echt crimineel

      Login om te reageren
      • imaginenl zegt

        12 juli 2021 om 12:52

        De overheidheid int gewoon een percentage belastingen die verder weer het land ingepompt worden. Geen probleem wat mij betreft. We kunnen nog wel discussieren over de hoogte vd belastingen maar dat is een ander verhaal. De Opec controleert de prijzen van olie door bewust minder olie te leveren. Dat is kartelvorming en in alle facceten van de economie verboden behalve voor de olieproducerende landen.

        Login om te reageren
  38. petitelima zegt

    12 juli 2021 om 10:02

    Als iedereen het maar accepteert, gebeurd er niets. Doe het zoals andere landen in bijv Zuid Amerika, demonstreren, protesteren en wel op de goede manier en let maar op….maar nee, Tata’s be like klagen maar niets doen en elke inwoner in NL overal vandaan doen het dus ook niet.

    Login om te reageren
  39. coobra zegt

    12 juli 2021 om 10:29

    Prima. Autorijden is een luxegoed en hoeft niet voor iedereen toegankelijk te zijn. Ik vind het persoonlijk niet zo erg, door hoge brandstof prijzen blijven wegen beschikbaar voor iedereen die ze echt nodig heeft en niet voor mensen die een uurtje enkele reis reizen om eens een keer op een andere plek uit eten te gaan / te winkelen etc.

    Login om te reageren
  40. mats106rallye zegt

    12 juli 2021 om 10:35

    De meeste mensen die hier reageren groeiden op met benzine auto’s en lage prijzen als petrolhead, ik ben 18 en ik groei op met elektrische rotzooi en 98 tanken voor meer dan 2 euro per liter. Een toekomst voor me zien waarin ik misschien nooit een V12 mag rijden van de emissie regels… het kan altijd erger😜 Vroegah was alles betah

    Login om te reageren
  41. scrmeagle zegt

    12 juli 2021 om 11:08

    Ik betaal hier in Oostenrijk 1.39 voor 98 en 1.31 voor Diesel. Diesel wordt steeds interessanter en schoner. Daar weegt de meerprijs voor MRB niet tegenop. Alpina komt bv niet voor niets met 2 nieuwe diesels XD3 en XD4

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      12 juli 2021 om 15:36

      @scrmeagle: en hoe rijdt je Harley daar?

      Login om te reageren
  42. MarcoM zegt

    12 juli 2021 om 15:29

    Ik was zaterdag bij de Praxis om een hark te kopen, wat denk je, uitverkocht. Allemaal afgeleverd in Den Haag. Idem bij Karwei en Hornbach.

    Login om te reageren
  43. wesley zegt

    12 juli 2021 om 15:46

    Oh ik tank wel in België V-Power bij de Shell, dan steun ik indirect nog steeds een Nederlands bedrijf. Daar betaal ik € 1,65 en met hypermilen, haal ik in de zomer ongeveer 30KM/L en mijn record is zelfs 31,6KM/L dat ik als zuinigste gereden heb.

    Dus ik betaal per KM niet eens € 0,06 en waarschijnlijk is door blijven rijden in mijn zuinige, maar voor autoliefhebbers saaie Suzuki Celerio. Beter dan een een elektrische auto kopen, want eigenlijk loont dat zich alleen als je een veel rijder bent.

    Dat kan ik iedereen aanraden, om bewust zuinig te gaan rijden: werkt best rustgevend en het kan nog leuk ook zijn, omdat je dan met een lach tankt.

    Denk wel dat ik mijn zuinige auto hou, want als de benzine prijzen blijven stijgen: zal een zuinige auto plotseling meer waard worden. Want toen benzine nog niet zo duur was, keek de gemiddelde consument niet naar het verbruik. Ik zag dit 3.5 jaar geleden al aankomen en kocht toen, de zuinigste benzine auto op de markt.

    Ondertussen heeft Suzuki de Celerio geschrapt…

    Login om te reageren
    • imaginenl zegt

      13 juli 2021 om 14:37

      Wow, jij bent wel kampioen schraper zeg, geweldig! Wat voor bijzonders doe je om dit verbruik te halen?
      Ben met je eens dat zuinig rijden best relaxt kan zijn. 107 op de CC vind ik helemaal prima. Waarschijnlijk is dat voor een hypermiler al veel te snel. Remmen kost eigenlijk nog het meeste energie dus lekker laten rollen die handel bespaart echt veel. Toch kom ik niet veel verder dan 23km/l en gemiddeld 20 km/l in een Smart for2 (453) 1.0. Nog steeds goedkoop rijden dus ik wacht nog even voordat er iets op elektra komt.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North