Twee Nederlanders omgekomen bij Duitse WRC-demonstratie

Auteur: , 30 Reacties

Gisteren zijn op het Duitse Arena Panzerplatte, tijdens een klassiekerdemonstratie, de bestuurder en navigator van een Triumph TR7 om het leven gekomen.

Twee Nederlanders omgekomen bij Duitse WRC-demonstratie

Het ongeluk gebeurde in de middag tijdens een niet-competitieve rit van klassiekers na de race van het WRC (World Rally Championship). Organisator ADAC Rally Deutschland meldt dat het mis ging bij de heuvel ‘Gina’. De Triumph TR7 V8 uit 1980 raakte na de sprong van het parcours af en crashte. Reddingswerkers waren vlot ter plaatsen, maar konden helaas niets meer betekenen voor Rob de Vos en Marcel Benning.

Een statement van de organisatie:

The car, driven by a Dutch pairing, left the route near the Gina crest. The emergency services were on the scene immediately to assist but despite their best efforts the injuries sustained by both the driver and passenger proved fatal. No one else was involved in the incident.

Everyone associated with the event extends their deepest sympathies and condolences to the families, friends and individuals who are being touched by today’s terrible tragedy.

The second passage of Arena Panzerplatte has been cancelled and the competition cars have been re-routed back to the Service Park in Trier.

Om een beeld te krijgen van de Gina-heuvel, in de Nederlandse volksmond ook wel bekend als Dikke Bertha, bekijk het filmpje hieronder:

De WRC-activiteiten die vandaag op het programma staan gaan vooralsnog door.

UPDATE 15:27 – er is vandaag wederom een ongeluk gebeurd, waarbij dit keer twee toeschouwers (die schijnbaar in een verboden zone stonden) gewond zijn geraakt.



30 reacties

Familie gecondoleerd.
Triest. Helaas is racen niet zonder risico’s.
@utr1984: Risico’s zijn wel te beperken, in een moderne rallywagen hadden ze het waarschijnlijk gewoon overleefd. Desalniettemin wel triest natuurlijk.
@alcantara: Wederom een display van onwetendheid. Deze Truimph was voorzien van een moderne, aan alle eisen voldoenende chroommolibdenen rolkooi. Rallyrijden is en blijft nu eenmaal de meest gevaarlijke vorm van autosport…
@lemans96:
Dank u.
Me is nogal stil momenteel.
We waren daar ook uitgenodigd.
Maar hebbben -wegens groot onderhoud- dit jaar nog niet gereden en hebben besloten dit seizoen voor gezien te houden.
@lemans96: Dus alle rallyauto’s zijn even veilig omdat ze voorzien zijn van een chroommolibdenen rolkooi?
@alcantara: Joh, geef ’t nou maar meteen op, anders sta je wéér zo voor l….
Maar goed, toch maar even ter broodnodige verbreding van je beperkte kennis op dit vlak, rallycars moeten voldoen aan een hele lijst met technische veiligheidsaanpassingen aan zowel de carrosserie als de verplichte rolkooi. Dit zijn geen boerenschuurprojectjes waar een stel figuren ffetjes wat in elkaar flansen.
De moderne WRC’s zullen wellicht NOG veiliger zijn maar rijden ook naventant sneller ergo, ook daar is het risico op zwaar letstel altijd aanwezig. Dus nee, om vol te houden dat ‘ze het in een moderne WRC hadden overleeft’ is een nutteloze aanname.
R.i.p
Arme drommels. R.I.P. en heel veel sterkte aan de families…
Gadver, triest. R.I.P.
Ben je toch veiliger in je moderne leaseslet dan in zo’n oud koekblik. Hadden ze geen rolkooi, of heeft die geen verschil gemaakt?
@Hupke: Op deze foto is een rolkooi te zien: http://content.nos.nl/data/image/xxl/2013/08/24/543881.jpg
@ricardo: Als ik die foto zo zie, dan lijkt het me dat ze met hoge snelheid, met de onderkant een boom ofzo hebben geraakt.
Kende ze, als mede lid van de organisatie die tot doel heeft om zoveel mogelijk klassieke rallywagens in te zetten voor evenementen als deze, SlowlySidewaysBelgium
Aardige gasten die, net als zovelen met een beperkt budget probeerden toch de klassieke rally scene onder het publiek te brengen.

De TR7 Groep 4 is een geliefde wagen onder de leden van SSB, vriend Patrick Graindor rijdt er ook eentje en het voordeel van de TR7 is dat de onderdelen goedkoop zijn en het is toegestaan om er een Rover 3500 V8 in te monteren of de motor uit een Dolomite Sprint te monteren.
Dit omdat de ‘works TR7’s dat destijds ook hadden en de wagens daardoor gehomologeerd zijn.

Triest dat juist mensen die rijden voor het vermaak en de eer maar niet voor de win zoiets is overkomen.
We rijden namelijk nooit op het scherpst van de snede, nou ja af ten toe dan, maar meer voor de lol en voor elkaar.
Er wordt ook ontzettend veel gedeeld bij SSB, van koffie en broodjes tot wielen en banden.
Wij zijn de compressor boys, omdat we altijd voor de broodnodige lucht kunnen zorgen omdat we een compressor in de service wagen hebben
En rijdt er iemand een spatbord in de vernieling, staan er gelijk tig man klaar om de helpende hand te bieden.
En, misschien wel het belangrijkste, er is geen kinnesinne of ‘wie heeft de grootste of de beste of de duurste’, ’t is meer een vriendenclub met leden van allerlei vreemd pluimage.
En de wagens variëren van Groep B 205 Turbo 16 tot een Opel Ascona.

.
@desjonnies: Jouw verhaal en dat van een aantal hierboven in acht nemend, zal deze afschuwelijke gebeurtenis er in ‘de scene’ inslaan als een bom. Ik wens niet alleen de nabestaanden van de slachtoffers maar ook jullie heel veel sterkte toe.
In (of zonder) het harnas gestorven, mooie manier van sterven.
Zeer triest, sterkte voor familie en vrienden.
Helaas is dit wel een van de risico’s die autosport met zich mee brengt.
Erg naar dat zoiets heeft moeten gebeuren.
Sterkte naar de familie en vrienden.
(even getwijfeld of ik dit zou schrijven)
Het is mischien mooi om in gedachten te houden dat ze zijn gestorven tijdens iets wat ze graag deden.
Voor de onwetenden en armen van geest :

Iedere maar dan ook iedere rallywagen die aan de start verschijnt dient te voldioen aan de homologatie eisen zoals die destijds door de FIA zijn voorgeschreven.
– Goedgekuerde rolkooi
– goedgekeurde full harnas gordels (niet ouder dan 10 jaar)
– blusinstallatie voor de motorruimte en het interieur
– draagbare brandblusser
– goedgekeurde valhelm
– goedgekeurde rally overall
– goedgekeurd ondergoed (brandvertragend)

Verder is iedere deelnemer verplicht tot het ondergaan van een technische keuring voor de wedstrijd, in dit geval geldt dat dus voor de WRC deelnemers maar zeker ook voor de demonstratie rijders.
Vaak worden wij nog aan eennauwkeuriger onderzoek onderworpen dan de echte deelnemers, veel comissarissen zijn niet bekend met de klassieke rally wagens en zijn daarom vaak argwanend tegenover ons.

Dan heeft de techniek niet stilgestaan, was een rolkooi vroegen een min of meer “los” onderdeel, dat erin werd geschroefd of erin werd gelast, tegenwoordig is de rolkooi eenonderdeel van een ralywagen en is een rolkooi niet te plaatsen of te verwijderen zonder bijvoorbeeld je dakplaat eraf te halen en zit de rolkooi vast aan de voorpoten van de wagen.
En zijn de nieuwe rolkooien allemaal gelast.
Bij de TR7 was dat nog niet het geval, daar werd de rolkooi geplaatst ipv geintegreerd, bij zijn opvolger de MG Metro 6R4 is de rolkooi een onderdeel van de carrosserie en kan die nooit verwijderd worden.
Dat is de vooruitgang die we hebben meegemaakt.

Ik zou bv met mijn 1970 Renault R8 aan de start mogen verschijnen met een rolkooi die geschroefd zit en die bestaat uit een beugel die net achter de voorstoelen tot het dak gaat (maar nieteens de hemel raakt) en die verder is voorzien van twee buizen die naar de hoedenplank lopen, met 1 dwarse buis, als versteviging.
Dat was toen gehomologeerd en is nog steeds te lezenin de annalen van de FIA.

Danis er nog een ander technisch aspect en datis het zgn doorlassen van een wagen.
Doorlassen is een niet te tillen kistje met stalen verstevigingstukken kopen, die allemaal op een bepaalde plaats in de carrosserie gelast moeten worden.
Je carrosserie wordt er ontzettend stijf van, wat de handling ten goede komt maar ook de crashbestendigheid,
Nadeel is dat het ontzettend veel werk is en je na een klapper je carroserie vaak op de schroothoop kunt gooien
@desjonnies:
Jij ook sterkte gewenst met het verlies.
Rond die tijd reed ik daar gisteren en het was bij vlagen echt K weer.
Laat ze in vrede rusten.
Dat er hier figuren de draak mee menen te moeten steken is eigenlijk te triest voor woorden. Emphatie wordt een zeldzaam goed.
@desjonnies: Je uitleg is correct voor wanneer zo een wagen meedoet in competitie verband. Echter voor een initiatief als Slowly Sideways is dit niet nodig. Zij moeten niet langs de technische keuring.

In het algemeen vind ik het een zeer triestige zaak voor alle nabestaande en de rally sport.

Het valt me op dat er enkel aandacht geschonken wordt aan deze tak van autosport wanneer er een ongeval gebeurd met slechte afloop.
Het feit dat de de belg Thierry Neuville zijn 3de 2de plaats op rij haalt tussen de wereld top is dan weer niet eens het vermelden waard.

Sterkte aan alle betrokkenen!
Triest!

(Ik hoop uit de grond van m’n hart dat deze thread niet gebruikt gaat worden voor discussies over oorzaak en veiligheidsmaatregelen. Daar lijkt ’t me, uit respect, niet de juiste tijd/plaats voor).
@rovalo: Wel als men deze thread probeert te misbruiken om klassieke rallycars in discrediet te brengen. ;-)
Tijdens het Eifel Rally festival, dat ieder jaar in Daun (D) wordt georganiseerd en dat louter bestaat uit klassiek rallywagens, was hun TR7 V8 dit jaar als mooiste wagen gekozen door het publiek.

http://www.eifel-rallye-festival.de/
@desjonnies:
Klopt, ik was er bij.Erg jammer om dit vervolgens nu te lezen…
Treurig nieuws. Die mannen maken er altijd een mooie show van. Op de kleine Platte gaan de klassiekers altijd helemaal los met driften. Dit moet hard aankomen bij die club. Gina is sowieso riskant ook voor de toeschouwers. Een paar jaar terug ging het bijna mis met een van de 0 auto’s. Die kwam scheef neer. Hij wist hem te corrigeren en uit het publiek te houden, maar anders kan je geen kant op. Een jaar later stonden de hekken verder naar achteren, maar toch, als het mis gaat met een WRC op volle snelheid.
Jammer, het had zo’n mooie wedstrijd kunnen zijn, R.I.P.
conclusie ..

echte mannen rijden klassieke rally,s ..

domme wijven houden zich bezig met punniken en d/t onzin ..
Ik was er dit weekend bij, en heb gelukkig niet gezien wat er gebeurde. Want hoe triest dit alles ook is. Als er trauma heli’s over vliegen naar de plek waar het gebeurde. Loopt de helft van de toeschouwers als ramptoeristen erheen!
Hierbij een filmpje hoe ze als helden net voor het ongeluk voorbij komen driften. Het regende al zeker 3 uur lang, dus dat driften was een genot om te kijken :-)
Helden R.I.P.
http://youtu.be/yvelk22pl3c

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).