• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tweede Kamer ziet Tesla-fabriek in Nederland wel zitten

Auteur: RubenPriest, gepost 29 november 2016 om 15:37 – 49 Reacties

Tesla


Den Haag gaat Tesla benaderen.

De Amerikaanse autofabrikant komt Europa veroveren. Recent werd bekend dat Tesla het Duitse Grohmann heeft overgenomen en ook werd duidelijk dat CEO Elon Musk interesse heeft in een productiefaciliteit in Europa.

Op dit moment worden alle Tesla’s geproduceerd in de Gigafactory in Nevada. Klanten die in de omgeving van deze fabriek wonen krijgen hun nieuwe bolide als eerste. Dit is één van de redenen waarom de Amerikanen een stuk sneller hun Model X kregen en wij Europeanen veel langer moesten wachten. Een Europese Gigafactory zou leverproblemen moeten tegengaan. Tesla’s voor Europa worden al in ons continent geassembleerd. Dit gebeurt in Tilburg.

Het Nederlandse kabinet luistert mee en wil graag onderdeel zijn van Musk’ plannen voor Europa. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Henk Kamp van Economische Zaken over (PDF) de mogelijke komst van een Gigafactory in Nederland:

De komst van een dergelijke fabriek kan een waardevolle bijdrage leveren aan de verdere uitbouw van de Nederlandse positie op het gebied van elektrisch vervoer en de versterking van onze duurzame maakindustrie.

Kamp komt niet met specifieke details over zijn plannen. Zo kan de minister geen inschatting geven hoeveel extra banen de Gigafactory moet gaan opleveren en hoeveel hij wil gaan investeren in het plan. “Het kabinet zal zich zeker inspannen om de productiefabriek naar Nederland te halen. Tesla zal echter uiteindelijk zelf de beslissing nemen om deze al dan niet in Nederland te vestigen.”, aldus onze minister van Economie.

Ook interessant!

  • Eindelijk. Tesla Model Y over 2 maanden in Nederland
    Eindelijk. Tesla Model Y over 2 maanden in Nederland
  • Honderden nieuwe Tesla snelladers, waaronder in Nederland
    Honderden nieuwe Tesla snelladers, waaronder in Nederland
  • Autoverzekeringen EV
    Tesla had een topjaar, maar niet dankzij Nederland
  • Linkse heethoofden stichten brand bij Duitse Tesla-fabriek

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, gigafactory, henk-kamp, nederland, Tesla

Vorig bericht: « G-Power geeft de M4 een nog stevigere opdonder
Volgend bericht: Man probeert bank te vervoeren met Celica »

Lees Interacties

Reacties

  1. focusrs1 zegt

    29 november 2016 om 15:44

    Heel goed plan dan is de Tesla 3 sneller beschikbaar hier!

    Login om te reageren
  2. dare2think zegt

    29 november 2016 om 15:56

    Het zal alleen maakindustrie zijn, het echte ontwerpen zal nog steeds in Silicon Valley blijven. Nederland heeft wel een pre omdat het aan zee ligt en een relatief goede infrastructuur en open wetgeving heeft. Maar waar zou zo’n fabriek nog kunnen komen?

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      29 november 2016 om 16:15

      @dare2think: ben je ooit in Flevoland geweest? Ruimte zat!
      Of breek wat van die rode waterbommen kwekers af in het groene hart. In het buitenland maakt men grappen over die smaakloze tomaten uit Nederland.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        29 november 2016 om 16:22

        @gregorius: Aan het water is een hele belangrijke voorwaarde waar Tesla echt naar kijkt. IJsselmeer is om. Als wij weten welke wegen elke keer vastlopen dan weet Tesla dat zeker ook. Het groene hart ligt toevallig midden in de Randstad waar *kuch* de wegen gewoon vastlopen 2x per dag.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          29 november 2016 om 16:59

          @dare2think: laten ze nou net een nieuwe container terminal aan het bouwen zijn in het ijsselmeer (naast de flevocentrale). Ruimte, infrastructuur (a6 ligt er ook langs) en blijkbaar welwillende politici. Kat int bakkie.

          Login om te reageren
          • dare2think zegt

            29 november 2016 om 17:04

            @lekbak: Dat weet jij natuurlijk weer. En, is het voordeliger om helemaal om Noord-Holland te varen of maakt de kortere wachttijd dat goed? Je hebt natuurlijk wel de sluizen bij de Afsluitdijk en de geulen van de Waddenzee waar je doorheen moet.

            Login om te reageren
            • bergmm zegt

              29 november 2016 om 17:33

              @dare2think: de binnenvaart maakt meer gebruik van de zeehavens antwerpen Rotterdam Amsterdam en steeds meer Delfzijl. Zowel container als stukgoed vervoer. Lelystad is dus een mooie tussenstop, sluizen heb je sowieso op al deze routes.

              Login om te reageren
            • lekbak zegt

              29 november 2016 om 19:28

              @dare2think: jij hebt nu waarschijnlijk zeevaart in gedachten. Dit gaat over binnenvaart en die mag niet over de noordzee (kan ook niet). Binnenvaart is veel goedkoper dan zeevaart op dit soort trajecten. De route vanuit Rotterdam is dan: de lek naar Nieuwegein, dan het Amsterdam rijnkanaal naar Amsterdam, dan het markermeer naar Lelystad en daarna nog een paar kilometer ijsselmeer tot je in de haven bent. 3 sluizen in totaal dus. Duurt tussen de 12 en 15 uren schat ik zo in. Buitenlangs met een coaster zou kunnen maar is zoals gezegd duurder, en in dit geval ook langer onderweg en kan minder meenemen.

              Login om te reageren
    • hans33sw zegt

      29 november 2016 om 16:25

      @dare2think: oost Groningen ;)

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      29 november 2016 om 16:45

      @dare2think: Bij AW denken ze te weten dat er naar Zuid-Oost NL gekeken wordt. Dat is op zich best logisch. Er is veel automotive- en technologische kennis in die regio en ook zijn er al diverse automotive toeleveranciers. Ook ligt het aan goede aanvoer en export routes naar zee en de rest van europa.

      Login om te reageren
      • amg65 zegt

        30 november 2016 om 11:06

        @sketcher: staat ook op nu.nl idd

        Login om te reageren
  3. itiswhatitis zegt

    29 november 2016 om 15:58

    Ach dan krijgt tesla dus nog meer belasting voordeel in Nederland jippie….

    Login om te reageren
    • Robbert01 zegt

      29 november 2016 om 16:06

      @itiswhatitis: Als ze zich in een ander land vestigen ontvangt Nederland helemaal niets. Nou ja, wellicht een klein beetje via een brievenbusconstructie .

      Login om te reageren
      • peewee05 zegt

        29 november 2016 om 16:25

        @robbert01: Vroeger betaalden bedrijven belasting. Nu, met de open economieën kunnen ze alle overheden tegen elkaar uitspelen: bel de fiscus in verschillende landen en degene met het laagste tarief krijgt de voorkeur. Uiteraard draait daar wel iemand voor op: u en ik. (bron: OESO dec. 2015)

        Login om te reageren
        • Robbert01 zegt

          29 november 2016 om 16:30

          @peewee05: Ja, maar dat is de regelgeving waar je mee moet werken. Je kan dan huilen dat die niet goed is of je kan er proberen het beste van te maken en proberen het zo aantrekkelijk mogelijk te maken als land.

          Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    29 november 2016 om 16:03

    FD meldde in zuid-oost Brabant. Mij lijkt Helmond wel een goede kanshebber. Er ligt hier nog een groot braakliggend terrein die kan dienen als mogelijke plek van de gigafactory. VDL / nedschroef zit hier ook en ook NedCar was hier gevestigd. Genoeg potentie volgensmij!

    Login om te reageren
  5. jippie zegt

    29 november 2016 om 16:16

    Bizar, hoe Nederlandse politici zich altijd lopen af te rukken zodra ze het woordje Tesla horen.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      29 november 2016 om 20:12

      @jippie: werkgelegenheid is toch mooi? We zijn nou eenmaal 1 van de pioniers wb elektrisch rijden. Gelukkig maar. Hebben we allemaal voordeel aan. Ook jouw kinderen. Ga anders even een tijdje naar Azie en bedenk maar eens hoe smerig het daar is door vervuiling.

      Login om te reageren
      • tstile zegt

        30 november 2016 om 22:13

        @stfu: Prima maar behandel Tesla precies zoals andere bedrijven.

        Maar van die opening van die assemblage-fabriek kan ik me herinneren dat er ook politici bij stonden te geilen en dat het zo fantastisch was dat er ‘werk’ naar Nederland kwam.

        Terwijl ieder kind kon zien dat het Tesla er gewoon om te doen was om geen invoerbelasting te betalen. Al het voorwerk was al gedaan en hier mag een halve fte de laatste boutjes aandraaien. Nou nou wat geweldig!

        Trouwens in Azie is het een rotzooi omdat ze tegen bodemprijzen onze accu’s moeten maken waarbij er weinig marge is om het nog op een milieuvriendelijke manier te doen;)

        Login om te reageren
    • nopetrolnofun zegt

      29 november 2016 om 21:22

      @jippie: inderdaad, verschrikkelijk volk.

      Login om te reageren
  6. TimoBac zegt

    29 november 2016 om 16:20

    Ik neem aan dat Tesla dat vast geen probleem vindt als er ook een brievenbusfirma op de Zuidas kan worden geopend waar alle Europese winsten doorheen vloeien. Heerlijk die belastingen ontduiken!

    Login om te reageren
  7. baklava zegt

    29 november 2016 om 16:27

    Zet maar in Groningen neer bij de Eemshaven ter compensatie van de aardbevingschade, meneer Kamp!

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      29 november 2016 om 16:47

      @baklava: Denk dat Tesla precies om die reden daar geen zin in heeft. Hun fabriek staat ook niet in Californië mede voor die rede.

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    29 november 2016 om 16:41

    Industrie er bij is altijd goed!

    Login om te reageren
  9. paulds65 zegt

    29 november 2016 om 16:58

    Erg slecht artikel. Alle Teslas worden in Freemont Californie gebouwd in de voormalige Nummi fabriek (Toyota/GM). In de Gigafactory in Nevada worden de accus gemaakt. Alle Teslas voor Europa worden al in Nederland (Tilburg) geassembleerd.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 november 2016 om 17:25

      @paulds65: dat assambleren is voor wat ze in Tilburg doen toch ook en groot woord? Ik had begrepen dat alleen de accu gemonteerd wordt.

      Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    29 november 2016 om 17:03

    België heeft anders nog een paar leegstaande autofabrieken over.

    En een hoop boze ex-werknemers ook…

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      29 november 2016 om 22:46

      @Esprit_de_Flandre: daar staken ze te snel.

      Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    29 november 2016 om 17:52

    Misschien hadden ze geen belasting op dure elektro-auto’s moeten invoeren specifiek gericht tegen de model S. Misschien had Tesla dan wel oren gehad naar dit plan.

    Login om te reageren
    • htj88 zegt

      29 november 2016 om 19:14

      @gulli: er is geen belasting ’tegen’ dure elektrische auto’s.. slechts een korting op belastingen voor vriendelijker geprijsde elektrische auto’s

      Login om te reageren
  12. vetnek zegt

    29 november 2016 om 18:29

    Naast de Covra in Vlissingen is vast nog wel plek te vinden.
    Ik zie een mooie samenwerking tussen het opslaan van nucleair afval en de actieradius van een Tesla……

    Login om te reageren
  13. Capibaro zegt

    29 november 2016 om 18:40

    Zou ik gewoon in Tilburg neerzetten. Daar is de logistieke branche niet voor niets zo groot. Je slaat het verkeer uit de randstad over en bent snel over de grens

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      29 november 2016 om 19:49

      @capibaro: er zijn een hoop bedrijven die grote distributie centra hebben in het noorden van het land. Puur omdat daar een betere Internationale verbinding is. Niet wat kilometers betreft maar wel wat kosten betreft. Geen files, binnen no-time in Duitsland, zèèr goede verbindingen met de zeehavens en het belangrijkste van allemaal: voorspelbaar hoe laat alles aan komt. Heel Brabant is overvol op de wegen, de a7 van Groningen naar joure is bijna de hele dag half leeg.

      Login om te reageren
      • Capibaro zegt

        29 november 2016 om 20:54

        @lekbak: maar wel snel in Belgie en Frankrijk vanaf hier. Maar eigenlijk ben ik ook gewoon bevooroordeeld. Woon in Tilburg en zou goed voor de stad zijn. Denk dat het het beste is als ze nadat ze hier zijn gekomen Willem II gaan hoofdsponsoren en net als Red Bull met RB Leipzig ze dan naar de eerste plaats van de Eredivisie sponsoren. Een win/win situatie als je het mij vraagt

        Login om te reageren
  14. fijnkonijn zegt

    29 november 2016 om 18:56

    “Op dit moment worden alle Tesla’s geproduceerd in de Gigafactory in Nevada.”

    Spraakloos wordt je van dit soort qualiteitsjournalisme…
    Ze worden allemaal gebouwd in Freemont. NIET in de Gigafactory.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      29 november 2016 om 20:14

      @fijnkonijn: Fremont ;)

      Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        29 november 2016 om 21:09

        @stfu: awww crap ik was in de war met die lelijke Fiat Freemont… ;-)

        Login om te reageren
  15. fromtheg zegt

    29 november 2016 om 19:17

    Tesla zit al in Tilburg. Gewoon daar uitbreiden. Er zijn goede logistieke verbindingen via weg, spoor en binnenvaart.

    Login om te reageren
  16. barrier zegt

    29 november 2016 om 19:55

    Prima maar laat de overheid dan ook duidelijk zijn over de belasting die tesla wel of niet betaald. Als dat lager is dan normaal, prima tot op zekere hoogte maar wees er verdomme transparant over!

    Login om te reageren
  17. alper zegt

    29 november 2016 om 21:23

    In Arnhem bouwen. Dicht bij Duitsland. Hts autotechniek aanwezig. Qua kennis opbouw goed dus. En een stap verder qua autonoom experimenteren. Provincie Gelderland is hiermee geruime tijd mee bezig.

    Login om te reageren
  18. jordyvn zegt

    29 november 2016 om 21:25

    Serieus? In Nederland? VDL kreeg als bedankje voor het redden van NedCar direct een staking over zich heen.

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      30 november 2016 om 00:42

      @jordyvn: +20

      Login om te reageren
  19. 730ld zegt

    29 november 2016 om 22:44

    Pfff die motorloze hokken. En zo ja plant die gigafactory maar ergens in de provincie groningen of drenthe daar is grond genoeg. Maar Tesla wil natuurlijk ergens op een A locatie dus nog meer verkeer in de randstad…… oei of redeneer is te snel? Ineens kan alles waarschijnlijk. Ik wacht op een Tesla met 5.0 V8 met ZF bak en een top kwaliteit interieur.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      30 november 2016 om 02:46

      @730ld: Jij klinkt echt als een dinosaurus en bent er wellicht ook een. Elektrisch rijden gaan we allemaal, ook jij. Geloof dat maar :) Je gaat het nog leuk vinden ook!

      Login om te reageren
  20. pesu zegt

    29 november 2016 om 23:03

    Wat de link is tussen een gigafactory en leverproblemen is mij niet duidelijk.

    Login om te reageren
  21. desjonnies zegt

    30 november 2016 om 07:09

    Antwerpen.
    Oude plek waar de General Motors fabriek heeft gezeten.
    Infra structuur als parkeerplaatsen voor personeel, vrachtwagens en nieuwe voertuigen zijn er nog.
    Gedeelte van de fabriek staat er nog, ligt bij het water.

    Login om te reageren
  22. ericc zegt

    30 november 2016 om 07:42

    Vanmorgen in de krant gelezen (ja , ik lees nog kranten van papier en niet op een tablet) dat België mee doet in het slijmen bij Musk. Waarschijnlijk zal de fabriek komen in het land waar hij het meeste cadeau’s krijgt zoals aanleggen van wegen, goedkope energie, belastingvoordeel,……
    En de burger zal dit moeten bijpassen.

    Login om te reageren
    • Nemus zegt

      30 november 2016 om 12:21

      @ericc: Elon Musk is een jaar geleden al in Antwerpen komen kijken. Vlaanderen probeert Tesla te paairn met dezelfde cadeautjes die Audi krijgt in Vorst. Waarom denk je anders dat Audi net in België hun toekomstige elektrische SUV gaat bouwen.

      Sorry Nederland, jullie lopen achter de feiten aan.
      (Al is het natuurlijk niet gezegd dat Tesla naar hier zal komen.)

      Zoals eerder al gezegd is haveninfrastructuur en verbindingen met wegen- en spoornet belangrijk.
      Vergeet ook niet dat grondstoffen eerst tot bij de fabriek moeten geraken. Nogmaals: Antwerpen en Rotterdam zijn wat dat betreft interessanter. Zelfs Gent-Terneuzen kan een ernstige kandidaat worden.

      Login om te reageren
  23. taxman zegt

    30 november 2016 om 14:20

    Duurzame maakindustrie? Sorry dan moet je NIET in dit land zijn.
    Mister Musk please dont get pursueded by the Dutch authorities, what they promise you today they take from you tomorrow! If not double!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North