Tweederde Nederlanders koopt tweedehands ipv nieuw

Auteur: , 59 Reacties

Hiermee lopen wij 'Ollanders royaal voor op de rest van Europa, waar de verdeling 50-50 is.

Dikke occasion

Wanneer het tijd wordt voor nieuwe wielen, dan sta je voor de keuze: nieuw of tweedehands. Bij een A-segment koekblik dat 8 tot 9 ruggen kost is nieuwaanschaf niet heel raar, maar een redelijk goed uitgeruste 5 Serie kopen veel mensen toch liever tweedehands voor de helft van het geld dat een nieuw exemplaar in aanschaf doet.

Hier hebben we meteen de hoofdreden van de consument om niet voor nieuw te kiezen te pakken: kostenbesparing. Immers, een gebruikt exemplaar doet minder in de aanschaf, en schrijft ook beduidend minder af. Aan de andere kant, met de slinkende voorraad 2e handsjes zullen de prijzen ook wel stijgen.

Deze cijfers zijn afkomstig van Autoscout 24, dat een steekproef deed onder 75.046 personen in 7 Europese landen.

Tot zover het te verwachten nieuws, dan nu het WTF-gedeelte: de pk’s zijn voor mannen minder vaak een breekpunt dan voor vrouwen. Slechts 10% van de Nederlandse vrouwen neemt genoegen met minder PK dan in haar ideaalplaatje, terwijl ruim 20% van de mannen wel bereid is om met minder genoegen te nemen.

Kortom: het is officieel. De Nederlandse man is zijn ballen kwijt, en slipstreamt liever achter een vrachtwagen om een paar druppels benzine te besparen, dan dat hij een beetje pit onder de motorkap heeft.

In ander nieuws: autobezitters zijn bereid hun auto voor dumpprijzen van de hand te doen. Zou dit iets te maken hebben met al die onbetaalde verzekeringen?

Foto: autojunk.nl



59 reacties

Ahahahah ken genoeg zulke mensen alleen heb ik er geen last mee
Ja duhh mannen willen graag een auto met 500+ pk Marja dat word hem meestal niet dus zijn ze maar tevreden met minder.
Ga geen 40% van de nieuwprijs overmaken aan die rukkers in den Haag!
twee derde rijdt ook niet meer dan 10.000 km per jaar ..
ben je knettergek als je een nieuwe koopt ..
@lincoln: een kleine nuance: tweederde rijdt ook minder dan 10000 km/jaar met EIGEN auto die VOLLEDIG AFBETAALD is… ;)
@Emile_Benz:

ja joh .. hoef je niet zo te blerren ..
@lincoln: het is nogal een wereld van verschil, dus wilde dat ff goed en duidelijk benadrukken… ;-)
Of dit komt omdat mannen oorspronkelijk veel meer pk willen maar settelen voor minder (en minder verbruik) waar als je als vrouw een instelling hebt van 100 pk snap ik dat je daar niet graag onder wil gaan zitten.
Dus, de Nederlandse man is een relaxte rijder, en de Nederlandse vrouw wat gehaaster, zeg maar type plofkip.
@bungabungastig: stresskip…
Wellicht komt het ook omdat vrouwen niet eens weten welke hoeveelheid pk’s veel is.
@berlinetta:

veel peekaa = beter ..
zijn idd net autobloggers ..
Yep, 2e hands en wel uit Duitsland. De volgende zal er ook vandaan komen. Betere en luxere auto’s voor minder geld.
Tsja, zo erg houden wij van vader staat.
Not.
Altijd bezopen gevonden dat nieuwe gedoe
moet je kleurtje en bekleding uitzoeken.
weet ik het niet meer
gaat die dealert die lijst afplussen, kom ik 50% boven de catalogus prijs uit.
Doe de V8 maar, of nee doe toch maar de 2 liter HDITDIJTDM
of toch die super silence 3 liter straight six ?
liever tweedehands
ga je proefrijden in een nieuwert,krijg je ALTIJD een loaded ding mee
en die tweedehands die ik nu heb, kocht ik voor de helft en minder 3 jaar oud met 30k kilometers.
Deejen ze nog een leren bankstel erin met zetelverwarming
ik hoef voorlopig nix anders.
@desjonnies: wat is het voor auto?
@xiran:
alfa 159 jtdm
knal en knal rood
wilde niemand
ikke wel
want Alfa’s horen rood te zijn
met van die enooorme wielen eronder.
wel netjes hoor
@desjonnies: gaaf, porno op wielen.
Mijn vrouw rijd erg graag met mijn audi a6 3.0 tdi.
Die weet intussen wel dat meer pk’s = sneller inhalen. Veel veiliger dan die kleine koekblikjes.
@Bartholomeo: dat is koppel
@Habing: Waar zijn PK’s dan nog eigenlijk goed voor?
@volvov70: opscheppen in de kroeg
@volvov70: Hij heeft gelijk.. Als je hier meer over wilt lezen:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

Aangezien een A6 aardig wat weegt denk ik ook dat je vrouw de koppel meer bedoelt. ;)
Ik heb ook een tweedehandse eerlijke auto gekocht.

Betreft een nette Passat 1.8 Turbo standaard 150 PK. Ben er zeer tevreden mee, waarom veel betalen als je een nette auto van max 10 jaar oud kan vinden, die netjes dealer onderhouden is en weinig heeft gereden.
@marokkaanseheld:

dan heb je de integratie cursus prima doorlopen .. +1 voor u ..
@sir_smokalot: “Hier hebben we meteen de hoofdreden van de consument om niet voor nieuw te kiezen te pakken: kostenbesparing. Immers, een nieuw exemplaar doet minder in de aanschaf, en schrijft ook beduidend minder af.”
Je bedoelt 2e hands neem ik aan? :)
Ehm, ja, inderdaad. Check!
@sir_smokalot: haha ok :)
Zelf recent een tweede hands auto gekocht, kon kiezen tussen een 1.4 of een 1.6. Toch maar de 1.6 genomen liever wát meer vermogen dan niet vooruit komen!
Tsja, nieuwe mini cooper s clubman, 33k
Zelfde auto, 4 jaar oud, 60k kilometers: 16k.

Waarom dan een nieuwe?
@wimbers: garantie…
@e550: Dure garantie hoor, 17.000 euro voor 2 jaartjes. Daarbij, die garantie wordt gegeven om productiefouten – die meestal snel, dus binnen de twee jaar, duidelijk worden – eruit te halen. Op een auto van vier jaar zou dat dus al moeten gebeurd zijn. Als er dan nog grote problemen zijn, is het gewoon een crappy ding, en kies je beter een ander merk de volgende keer…
Kortom, de gemiddelde vrouw heeft wil minstens 50pk, dan zou ik ook geen genoegen nemen met minder.
Maar de vrouw heeft een idealplaatje wat realistisch is, terwijl de man het liefst minstens 250/300 pk heeft, dus als je het dan in perspectief zet valt het wel weer mee.
Ik klikte eigenlijk alleen op dit topic omdat ik benieuwd was wie er verantwoordelijk is voor dat rode gedrocht op de voorpagina.
Anyone?
@omeslo: ik denk een countach kit car op basis van een toyota mr2. Helaas kloppen de verhoudingen niet.
Heel gek vind ik het niet,

Voor mij is de reden anders, als ik een splinternieuwe M3 kon betalen kocht ik die en ging ik niet een 2e hands kopen. However stel dat je hebt 15,000 euro. Ok daar kan je bijvoorbeeld een nieuwe Fiat 500 voor kopen, of een Punto zelfs. OF je koopt gewoon een leuke 2e hands E46 M3 uit 2002/3/4 van….

Voor mij is die keuze dan reuze makkelijk en ga ik een M3 halen (of iets anders in die trend). Het is bij mij puur dat voor het geld dat ik heb geen leuke nieuwe auto kan betalen en daarom gebruikt moet rijden…..
@spykerboy: optie 2, je koopt een goedkoop japans hok voor 5 duizend en spendeert de rest aan track speelgoed. The best of both worlds
@xiran: track speelgoed heb ik al staan, wil er vanaf :) toch liever een dikke auto op straat dan iets voor op het circuit…. Maar moet toegeven, sinds mijn M3 verkocht is gister kijk ik inderdaad de kant op van een japanse auto steeds meer (Silvia/Supra/Skyline/200SX)…
@spykerboy: overweeg ook een 350z iets nieuwer, mischien een ultima gtr? In engeland kan je een goede voor weinig ophalen. Track car voor de weg.
@xiran: heb inderdaad ook aan een 350Z gedacht, maar relatief duur om veel power uit te krijgen ivm standaard niet met turbo….

Ultima GTR kan opzich wel, maar denk dat het toch richting een jap ga.. makkelijk tunen (of misschien zelf wel een ford escort cosworth ;) ook erg gaaf!
Ik heb een keer eerder nieuw gekocht! Ik had daar zoveel stress van! Het leek wel alsof de hele wereld zijn/haar auto in mijn nieuwe blik wilde “parkeren”.

Daarna nooit meer nieuw gekocht. Sterker, de laatste drie auto’s heb ik ‘gratis’ over genomen. Slechts wat achterstallig onderhoud weggewerkt en rijden maar.

De C4 was mijn laatste gekochte auto, maar die gaat mss. weg…*pijnlijk gevoel in de hartstreek*
Misschien zijn we en masse aan het ontwaken uit de ‘big sleep verkoop praatjes en de bluf voor de buren’
En zijn we het zat om “bang gemaakt te worden ”

Een tweedehands is vaak net zo goed als een nieuwe, heb je pech met een tweedehands kost het je geld, heb je pech met een nieuwe zijn er zat dealerts die je tijdens de garantie periode aan het lijntje blijven houden.

Ik kocht ooit een diesel met ruim twee ton kilometers, ik had per direct een andere auto nodig.
Wilde ik een half jaar houden en er dan weer uitschoppen.
Heb er jaren en jaren mee gereden, verkocht aan een Marokkaan met vier en een halve ton op de klok, voor heus nog een behoorlijke prijs.
Die man belde me later op en vertelde me dat het de aller aller beste Passat TDi was die hij ooit had gezien, zijn vrienden reden ze ook, met minder kilometers, maar deze was de onbetwiste kampioen op alles !
(nou was het ook echt een mooi ding : black metallic on black leather net een Mini A8)

moraal van dit verhaal :

Een goeie wagen is goed, een slechte zal never nooit goed worden.
Heb je een slechte ; neem onmiddellijk afscheid

tip van desjonnies.
@desjonnies: Mijn vriendin heeft onlangs een 206 uit 2000 met 180k op de teller gekocht..

Dit ding heeft nog meer kwalen dan ik kan tellen na 2 maanden tijd, verschrikkelijk.
En dan heb ik het niet over een errortje die na herstart weer verdwenen is..

We zullen ’t er maar op houden dat ze ’t zeker niet treft.
@kaasboerin:
Yep.
Mijn broer kocht een 98’ér Clio voor zijn vriendin
heeft na jaren en jaren uit pure ellende maar twee nieuwe koplampen gekocht om de vergeelde units te vervangen.
Oh ja zij is zo’n typje van : Hij maakt zo’n gek geluid als ik rem
Blokken tot op het staal toe versleten
Dus nieuwe blokken en schijven
Op de lak groeien zwammen omdat ze hem nooit wast.
@desjonnies: Hahaha, dat komt me bekend voor ja.

Het voordeel is dat een nieuw 206 spiegeltje 20 euro kost.
Bij mij is dat 140 euro. Om maar wat op te noemen. Voor de rest overigens een leuke auto daar niet van.

Moet wel een nieuwe versnellingsbak in vrees ik, had gister weer wat aan de hand met de fransoos.
@kaasboerin:
trek alle stekkers los en spuit ze in met WD 40
Heleboel auto’s, welk merk ook krijgen last van slechte stekker verbindingen.
Ikzelf open de motorkap en blaas de WD 40 over ALLES heen
Zo eens in de twee – drie maanden.
@desjonnies: Versnellingsbak naar z’n kloot.
Zal in totaal 1000 eu kosten (koppelingsplaten moeten ook).
Ik had nog zo van… kost 1800, stel hij gaat kaduuk na ’n jaar, heb je gereden voor 1800, valt mee te leven dus.

Maar helaasss.. Het waren 2 leuke maanden.
Ik heb 1 keer prive een nieuwe auto gekocht, een Renault Megane Cabrio 2.0 IDE Sport. Na anderhalf jaar gesitched naar een nieuwe werkgever waar ik verplicht een leaseauto moest rijden. Me daarna voorgenomen nooit meer prive een nieuwe auto te kopen en dat ook nooit meer gedaan ondanks dat ik mijn eigen bedrijf heb en het fiscaal aantrekkelijkis.
1/3 koopt nieuw? Daarvan is weer 80% leaserijder en die andere 20% zijn bejaarde met teveel overwaarde waardoor mijn huis nu onder water staat. Maar ik klaag niet want met drie tweedehands autos voor de deur, is eigenlijk anderhalve nieuwe toch?? ;)
fuck, ik vond mijzelf een hele vent maar ik heb een golf 1.2
Net een E61 525i uit 2009 gekocht – niet super ruim uitgerust.
Het aanbod nieuwere, goedkopere en rijker uitgeruste 520i-s was enorm maar het moest toch echt wel een 6 cylinder worden.
Zelfs mijn vrouw was het er volledig mee eens – De auto moest WEL flink kunnen presteren.
Ik snap hem nog steeds niet..
Ik heb één keer een auto met minder dan 100.000 kilometer op de teller gekocht. Mijn Daf 44, Daf 46, Daf 66, Volvo 66L, Volvo 66 Combi, Volvo 66, Volvo 340, Volvo 340 sedan, Volvo 340, Volvo 480 en Peugeot 306 waren allemaal tweedehands.
@dafmaf: U heeft Uw naam niet gestolen…
Kijken naar PK’s werkt inderdaad niet echt meer.
Ik probeer altijd naar de 0-100 km tijd te kijken. Reed eerst een oude 325 die zo’n 8 seconden nodig had wat ideaal reed. Toen over moeten stappen op n zuinige diesel. Rijdt nu een A3 1.9 tdi die helaas 12,5 seconden nodig heeft.
Die stap terug erger ik me nog steeds aan en zoiets zal ik dus ook nooit meer kopen..
2e hands ftw. Uit Duitsland, mooi dik uitgevoerd voor weinig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).