• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

UAZ-452: als Chuck Norris een auto was

Auteur: Dizono, gepost 17 januari 2016 om 16:02 – 34 Reacties

Afbeelding UAZ-452: als Chuck Norris een auto wasAfbeelding UAZ-452: als Chuck Norris een auto wasAfbeelding UAZ-452: als Chuck Norris een auto wasAfbeelding UAZ-452: als Chuck Norris een auto wasAfbeelding UAZ-452: als Chuck Norris een auto wasAfbeelding UAZ-452: als Chuck Norris een auto wasAfbeelding UAZ-452: als Chuck Norris een auto wasAfbeelding UAZ-452: als Chuck Norris een auto was

UAZ-452
Vergeet de Toyota Hilux. Dit is de auto die onoverwinnelijk is, de auto die kernrampen kan overleven, zelfs onder de meest extreme omstandigheden nog functioneert en zo goed is dat ze hem sinds 1965 vrijwel onveranderd bouwen in Rusland.

Stap in je auto en rij in Oostelijke richting. De eerste 2000 kilometer kom je waarschijnlijk geen enkele UAZ-452 tegen, maar plots zie je er eentje rijden. Blijf rijden richting het Oosten en langzaamaan kom je er steeds meer tegen. Zet koers richting Verkhoyansk in Siberië, waar het deze tijd van het jaar gemiddeld -45 graden Celsius is, en UAZ’en krijgen de overhand. Verkhoyansk zul je overigens niet halen, je rijdt immers zelf niet in een UAZ-452.

Uaz 450

Ja, de UAZ-452 is dé auto om Siberië mee te doorkruisen (enige andere optie is een Ural-vrachtwagen) en is dat al sinds 1965. Toen werd de UAZ-450 (1958-1966, foto hierboven) opgevolgd door het busje dat de Russen liefkozend Bukhanka (‘het broodje’) noemen. Waarom? Omdat de auto qua vorm wel wat weg heeft van een ongesneden heel volkorenbrood. Daarom. In pick-up-versie noemen de Russen hem overigens ‘het kikkervisje’, verdere uitleg is overbodig. Zoals wel vaker bij Russische auto’s vindt het ontwerp zijn oorsprong in de Verenigde Staten, in de Jeep Forward Control. Dit busje op Jeep-chassis uit 1956 zou de inspiratie geweest zijn voor de UAZ-450 en later de 452.

Uaz Chassis

De basis wordt gevormd door een chassis dat is afgeleid van de GAZ-69 terreinwagen (1953-1972). Daar bovenop staat een guitig uitziende body, die sinds zijn introductie in 1965 alleen andere lampen en spiegels kreeg, maar verder onveranderd is gebleven tot op de dag vandaag. In eerste instantie lag er een 2.4 liter viercilinder met 78 pk onder de kap, goed voor 95 km/u. Geen indrukwekkende getallen wellicht, maar wel een motor die altijd wilde starten -ook op benzine met octaangetal van 72!- en probleemloos dagenlang achtereen kon blijven lopen. Dat moet ook wel, want in de Siberische winters wordt het op sommige plekken zó koud, dat je je auto dag en nacht moet laten draaien om te voorkomen dat de benzine in de leidingen bevriest.

Tegenwoordig is de stokoude viercilinder vervangen voor een iets modernere 2.7 met injectie. ‘Moderne zestienkleps-motor die voldoet aan de Euro IV-regelgeving,’ schrijft UAZ trots in de folder (klik!) van de 452. Het vermogen is gestegen tot liefst 112 pk, het koppel bedraagt net geen 200 Nm. Schakel je over naar enkel aandrijving op de achterwielen en heb je een aantal kilometer kaarsrecht asfalt voor je, dan heb je kans de topsnelheid van 115 kilometer per uur te halen. Totaal irrelevant natuurlijk, want deze UAZ’en zijn helemaal niet bedoeld voor asfalt. Dat is voor mietjes.

UAZ 452

Spartaans krijgt een nieuwe betekenis in het interieur van de UAZ. Stoelen, een stuur, drie pedalen een pook en wat essentiële metertjes. Thats is. Geïsoleerd is het tussen de voorstoelen geplaatste blok amper, dat is alleen maar zonde van de restwarmte die de motor produceert. Enige opties zijn de acht carrosserievarianten en wat speciale uitvoeringen voor hulpdiensten en het leger.

Een échte opvolger heeft de UAZ-452 nooit gekregen. Alternatieven hebben de inwoners van Siberië dan ook nauwelijks en dus kan UAZ het busje gewoon blijven produceren en verkopen. Eat that, Defender!

Ook interessant!

  • Groningen: koop een fiets, want auto's motten we niet
  • Koop de goedkoopste auto met vleugeldeuren af fabriek
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, Klassiekers, rusland

Vorig bericht: « APR Toyota Prius GT300 met atmosferische 3.5 V8
Volgend bericht: Dit is de goedkoopste Ferrari van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. e1000bmw zegt

    17 januari 2016 om 16:12

    Ik vind het nog een leuk busje ook. Om te zien dan.

    Login om te reageren
  2. staal zegt

    17 januari 2016 om 16:28

    Via Maps kan ik er niet eens komen!

    Login om te reageren
  3. huupe zegt

    17 januari 2016 om 16:30

    http://www.uaz.ru/en/uploads/docs/UAZ_Master%202015_catalog_en.pdf

    Login om te reageren
  4. martinus zegt

    17 januari 2016 om 16:31

    Stiekem is de UAZ-452 gewoon de T1 van de SovjetUnie.

    Login om te reageren
  5. robert110 zegt

    17 januari 2016 om 16:31

    Die Russen zijn zo gek nog niet. Afgelopen zomer heb ik er een bij een Tsjechische boer gezien, die boer was beter te spreken over zijn UAZ dan over zijn westerse trekkers.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel er in Nederland rijden. Er zullen toch wel een paar exemplaren geïmporteerd zijn?

    Login om te reageren
  6. martinus zegt

    17 januari 2016 om 16:32

    [img]http://www.auto-bilder.org/autobilder/vw-t1-17101.jpg[/img]

    Login om te reageren
    • kaasisslecht zegt

      17 januari 2016 om 17:28

      @martinus: ???

      Login om te reageren
  7. sr20det zegt

    17 januari 2016 om 16:35

    Ding valt al bijna om als je er tegen aan blaast

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 januari 2016 om 17:57

      @sr20det: je vergist je. Dit kan nog steiler dan een Hummer.

      Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    17 januari 2016 om 16:36

    Cool ding!

    Bestelbus, peoplemover én terreinwagen in één. En voor 1965 best wel een modern ontwerp. Frankrijk had ook zo’n alleskunner, de Renault Goelette. Gebruikt door het leger, maar ook de Franse posterijen hadden Goelettes in gebruik om in afgelegen gebieden de post te kunnen bezorgen. Persoonlijk vind ik de Goelette nog mooier dan deze UAZ vanwege de vormgeving die bijna net zo sinister is als een Citroën HY.

    Jammer trouwens dat de Russische autoindustrie nooit de vrijheid en de middelen heeft gehad om zich te blijven ontwikkelen. Met de vindingrijkheid en de creativiteit van de Russen om met weinig middelen een doelmatig product neer te zetten hadden er nog wel eens interessante auto’s uit dat land kunnen komen als er een ander regime aan de macht was geweest.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      17 januari 2016 om 21:12

      @moveyourmind: dankzij die beperkte vrijheid en middelen bestaan zulke busjes nog… Want een vrije economie is veel meer gericht op winst en aandeelhouder gelukkig houden dan op degelijke onverwoestbare technologie toepassen…

      Heerlijk die dingen, zolang je niet aan het milieu denkt althans ?

      Login om te reageren
  9. lekbak zegt

    17 januari 2016 om 16:36

    Een auto die het op zulke extreme plaatsen überhaupt doet ja. Op het grootste deel van de wereld is het een niet extreem betrouwbaar voertuig zonder enig comfort.

    Eigenlijk een behoorlijk purpose build voertuig. En eigenlijk is de hilux (als we die er toch bijhalen) het betere ding. Die is veel allrounder, op veel meer plaatsen in de wereld nuttig, en kan meer. Alleen dat ene specifieke niet…

    Login om te reageren
  10. bmwr807 zegt

    17 januari 2016 om 16:45

    En van de zwart-wit foto’s trok mijn aandacht vanwege de tekst allerlei elektro mobiel en de stekker die in de auto gestoken wordt. Dezelfde foto staat ook op http://rodovid.me/electrocar/elektromobili-iz-proshlogo.html er blijken inderdaad elektrische varianten te zijn geweest in de 70er jaren, met verwisselbare accu’s, ook in een uur op te laden tot 70%.
    #verbaasd

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      17 januari 2016 om 21:16

      @bmwr807: vette elektro swagg!

      Login om te reageren
  11. SimonMc zegt

    17 januari 2016 om 16:46

    Het interieur is zó spartaans, dat er zelfs geen foto’s van zijn.

    Alsook, if it ain’t broke, don’t fix it.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      17 januari 2016 om 17:17

      @SimonMc: gelukkig wel:
      https://www.google.nl/search?q=uaz+452+interior

      Login om te reageren
  12. gerjan zegt

    17 januari 2016 om 16:56

    Het mooiste is nog denk ik. Hij zal ook wel niet zo veel kosten. Deze komt dan ook aardig in de buurt van langst lopende auto model wat gemaakt word. Wat nog steeds veel op de aller eerste lijkt.

    Login om te reageren
  13. jpoers zegt

    17 januari 2016 om 17:00

    Haha die folder geweldig, bijschrift bij het interieur “Lowest price in its class due to the absence of unnecessary options” kijk dat zijn nog een verkoopteksten. Haha

    Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      17 januari 2016 om 20:01

      @jpoers: wat er niet op zit kan ook niet defect raken.

      Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    17 januari 2016 om 17:10

    Mooi verhaal! Je ziet ze nog wel in typische Hollywood films voirbij komen waarin de Koude Oorlog centraal staat. Volgens mij zie je ze jog in de film Spy Game

    Login om te reageren
  15. lekbak zegt

    17 januari 2016 om 17:19

    Ik heb trouwens eens op tv gezien dat ze een kampvuurtje onder het blok maakten om de boel wat warmer te maken. Flink vuur ook nog trouwens. Volgens mij op discovery, een programma met Ray Mears. Bijzonder idee…

    Login om te reageren
  16. Design_Driven zegt

    17 januari 2016 om 17:27

    Leuk stuk weer AB. Jullie zijn een goede weg ingeslagen met artikelen zoals deze.

    Ja, ik kom regelmatig in Rusland, Ukraine, Transnistrië en Moldavië en je ziet hem regelmatig. Ik heb er ook een heel aantal keer mee gereden. Wat me vooral is bijgebleven is de indirecte besturing die die doordat de wielbasis kort is best verraderlijk is. Het ding maakt een enorm geluid aangezien het lekker door-galmt.

    Off road zijn ze niet slecht, het is geen Defender of zelfs Niva maar hij ploetert lekker door. Zoals je kunt zien in de folder zijn de hellingshoeken helemaal niet slecht. De assen zijn erg goed en gaan praktisch nooit stuk en het staal is erg dik en degelijk. Roesten doen ze wel maar is beheersbaar.

    Ik ben er ondanks het karakter nooit echt verlieft op geworden ondanks dat ik de Niva wel leuk vind bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  17. ikbenmnzus zegt

    17 januari 2016 om 17:27

    Check Chernobyl Diaries voor deze wat bewegende beelden van deze van: http://www.heyuguys.com/images/2012/10/Chernobyl-Diaries-6.jpg
    Stiekem best fijne film met in een grote bijrol dit busje en een soort van Russische Chuck.

    Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      17 januari 2016 om 17:29

      @ikbenmnzus: min: deze wat

      Login om te reageren
  18. introductiemap zegt

    17 januari 2016 om 17:49

    Ziet ze nog erg veel rijden daar in het oosten. In Oekraïne ook nog steeds ingezet als ambulances. Fantastische busjes

    Login om te reageren
  19. tomleeuw zegt

    17 januari 2016 om 20:01

    Ik heb er een stukkie mee gereden in Burgarije, op iets van een skihelling (maar in de zomer) vond het gaaf zo’n spartaans en bijzonder ding. Ik had geen idee of ik in een nieuwe of een 40 jaar oude reed.

    Login om te reageren
  20. Robert zegt

    17 januari 2016 om 21:33

    hmm… die Russen vinden het klaarblijkelijk niet zo leuk als we op hun website meekijken:

    Login om te reageren
  21. victornator95 zegt

    17 januari 2016 om 21:43

    In de docu’s van Jelle Brandt Corstius wordt er veel in deze dingen gereisd (bijvoorbeeld Bergen achter Sotsji). Op een gegeven moment wordt er over het busje gepraat met de russische bestuurder waarbij deze zegt: “ze gaan in principe nooit stuk, zolang je om de zoveel tijd alle schroefjes en boutjes even vast draait”. Ik ben stiekem nog altijd van plan om zo’n busje te importeren, alleen lijkt dat lastig te worden vanwege de typegoedkeuring in Nederland :( ik vind het spartaanse karakter heel erg tof

    Login om te reageren
  22. clarkson zegt

    17 januari 2016 om 21:56

    Wat gaaf dat hij al zo lang mee gaat. Simpele techniek. Want vroeger was alles beter.

    Login om te reageren
  23. 5cilinder zegt

    17 januari 2016 om 22:23

    Prachtig artikel! Deze staat off road zijn mannetje wel, maar voor een defender beater moet je toch een UAZ 469 hebben.
    Gewoon even op youtube wat russisch spul zien off roaden en mijn dag is weer goed. Al is het een Kirovets.

    Login om te reageren
  24. Dutchdriftking zegt

    17 januari 2016 om 22:28

    Ze lijken wel wat op een hele oude Transit.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      18 januari 2016 om 12:52

      @dutchdriftking: en een beetje Ford Ecoliner.

      Login om te reageren
  25. toyotafortuner zegt

    17 januari 2016 om 23:35

    Gaaf apparaat zeg.

    Login om te reageren
  26. blaze3027 zegt

    19 januari 2016 om 00:18

    Na al dat lof vergelijk je hem met Chuck…..wat een ei was/is dat

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North