Dit is de goedkoopste Ferrari van Marktplaats

Auteur: , 53 Reacties

Nee, de goedkoopste Ferrari op Marktplaats is geen afgetrapt exemplaar, integendeel. Slechts 31.300 kilometer staat er op de teller en de auto verkeert in schitterende conditie. En zeg nu zelf, van bovenstaand plaatje krijg je toch zin om in te stappen en het gaspedaal te vloeren?

De goedkoopste is relatief, dit exemplaar moet nog altijd een goede 46.950 euro opbrengen. Iets minder dan de Ferrari 360 Modena voor 49.500 euro en de 348 TB voor 49.950 euro. Ook deze Ferrari heeft een V8 onder de kap, een 2926 cc-metend exemplaar met Bosch-injectie en 240 pk om precies te zijn. Ideaal om met zijn vieren eens lekker van te genieten.

Je leest het goed, met zijn vieren. Het gaat hier namelijk om de Mondial, een van de meest praktische auto’s die Ferrari ooit gebouwd heeft. Dat moet je met een korreltje zout nemen, want een volwassene houdt het niet langer dan een paar minuten uit achterin de Mondial, maar voor sportwagen-begrippen is de ‘achterbank’ ruim bemeten.

De Mondial is, samen met diens voorganger de 308 GT4, een van de minst geliefde Ferrari’s. Begrijpelijk, de vierzitsconfiguratie is niet bepaald bevorderlijk voor het profiel en ook het overmatig gebruik van ongelakt kunststof is niet iets wat een Ferrari mooier maakt. In de deze donkergrijze kleur –Grigio Scuro– valt dat overigens allemaal wat minder op dan op een Ferrari-rood exemplaar. Het meespuiten van het kunststof is trouwens ook geen goed idee, zo zagen we al eerder.

Ferrari Mondial

Zo behoudend als het exterieur is qua kleur, zo uitbundig is het interieur. Het simpele zwarte dash contrasteert mooi met het fel rode interieur. Het chromen pookje met dito H-profiel steekt als een sierraad uit de middenconsole en het simpele sportstuurtje is mooi in al zijn eenvoud. Nee, je rijdt niet in het mooiste wat ooit de fabriekspoorten in Modena verlaten heeft, maar wat zou het? Jij zit als een koning in je schitterende klassieke Ferrari-interieur.

Voor een kleine 50 mille koop je een hoop moois. En ook een hoop dat een stuk sneller is dan deze Mondial met zijn 240 pk’s. Een auto vinden die lekkerder klinkt zal al een stuk lastiger worden. Houd wel even rekening met forse kosten voor onderhoud en ook de zeldzame Michelin TRX-bandjes kosten tegenwoordig een vermogen.



53 reacties

In deze kleurstelling vind ik m toch wel mooi. Zijn er trouwens geen andere banden die op deze wagen passen?
@scottishcarspotter2000: TRX velgen hebben een metrische maat die tussen de normale doorsnedes (in hele inches) in valt. Daarom passen “normale” banden niet op TRX velgen.
@Dizono: misschien zijn die TRX-banden wel een leuk onderwerp om eens een apart topic aan te wijden. Wat is het verhaal er achter, welke auto’s hadden TRX-velgen enz.
@escort77: Veel Citroën CX’en hebben ze ook, echt een drama qua prijs. Voor een Ferrari is 1200 euro voor een setje banden nog ok, maar voor een CX die misschien 7000 euro waard is in goede staat?
@scottishcarspotter2000: ze zijn ook vrijwel niet (of helemaal niet) onder de €400 per band te krijgen en dan heb je nog maar een 210/55 390 band die tot 240 km/h is toegelaten.
@scottishcarspotter2000:
Bij mijn weten zijn die TRX banden alleen via de Michelin classic afdeling te krijgen. Schreeuwend duur, maar prachtige banden.
Niet verkeerd hoor! Het model doet me wat denken aan de Lotus Esprit, ach eigenlijk wel aan alle wig-vorm auto’s uit die tijd.
Ik vind hem stiekem telkens mooier worden. Ja, ieets te smal en te lang, maar dat kun je ook elegant noemen. En daarbij doet deze kleur wonderen, met het interieur is ie zelfs chique te noemen.

Eigenlijk had Ferrari nooit moeten stoppen met het maken van de Mondial. Net als met de 911 hadden ze hem gewoon door moeten ontwikkelen. Zwaar ondergewaardeerde auto’s, zorg wel dat je een latere versie hebt maar waarom eigenlijk niet? Je hebt echt wel het gevoel in een echt bijzondere auto te zitten. En een beetje praktisch gemak is nooit weg, ook niet in een Ferrari.
@gtwillem: Ze zijn best lang door gegaan met het ontwikkelen van de Mondial. Pas in 1993 ging de stekker eruit. Ik heb nog ergens een boek liggen met een foto van de Ferrari line-up uit 1993. Heel gek om dan de Mondials naast de 456 GT te zien staan.

Tegen die tijd waren het overigens wel heel andere auto’s, met een wat prettiger uiterlijk en een in de lengte in plaats van in de breedte geplaatste V8.

http://images.caradisiac.com/logos/4/6/8/3/124683/S7-Photos-du-jour-Ferrari-Mondial-T-28225.jpg
@Dizono: Ik bedoelde met name de periode na 1993 ;-). Als een soort 993/996 tegenhanger. Ik heb er jaren om gebeden, maar De Grote Almachtige gaf geen gehoor aan mijn klaagzang, totdat hij het zat was. Toen kwam de California. Kijk uit waarvoor je bidt.
@gtwillem: inderdaad. Een paar weken geleden reed er een Belg met dit type Mondial in full racetrim door Arnhem (een rechtsgestuurd exemplaar overigens). Alleen het geluid al. Ook ik vond de Mondial altijd al fraai. Strak voor die tijd. De 3.2 is mooier of meer tijdloos. Ik spaar dus nog even door.
Echt wel een gave kar
Mwa, wordt er niet wild van.
@volvoturbo: verre van zelfs. Beter de 348 dan .
Bij deze aanbieder zijn de autos best okay en ook meestal geen koopjes. Je kan ze goedkoper vinden, of he dat moet willen??? Ik denk t niet. Er stond een aantal jaar geleden in het AD een artikel van de goedkoopste Ferraris die er toen te koop waren. Stond toen een Mondial voor €8900,00.
Ik zou doorsparen voor de 360. De mondial 3.4 was veel beter en mooier.
Foeilelijk
Maar och wat is die lelijk, dus maar even door sparen voor die 360. Waarvan ik denk dat die later meer geld waard wordt
@dutchcorvette: die zijn al stijgende, en zullen zeker rap duurder worden!
@artje: nee,ik denk het niet
Ik denk dat binnenkort de klassieke-auto markt helemaal gaat instorten vooral nu het slecht gaat met China.
De markt moet gewoon gaan zakken.
De prijzen van sommige auto’s zijn tegenwoordig absurd
Vroeger heb je ook dure en goedkope tijden gehad.
Ik denk dat binnenkort weer een goedkope tijd gaat komen
@artje: dan is het helemaal mooi
@dutchcorvette: dat denk ik ook! Schitterend model die 360.
@bas2014: zeker, erg elegant
Geen droomauto, maar aan de andere kant, een full option golf GTI of dit?
Wat een lelijk hok, dan heb ik liever alle alternatieven die van de week voorbij kwamen in het aankoop advies!
Een beetje typisch ontwerp, een buitenbeentje dat de liefhebbers ongetwijfeld hebberig maakt.

Én met originele fabrieksradio! Dat soort details maken zo’n klassieker juist zo mooi…

Alleen is het niet de goedkoopste op Marktplaats. Instappen in een Mondial kan je al voor net geen 40 mille. Er staat er ook één te koop uit 1982, Zwitserse import in het rood met beige interieur. Moet je het wel doen met een aftermarket radio die minstens vijftien jaar jonger is dan de auto zelf… Maar houdt je wel geld over om de tank een paar keer vol te gooien.
Gewoon een mooi ding.
De dwarse V8 zorgt voor prettiger onderhoud. De distributie is bereikbaar. De Mondial die je wil, de T, is stukken moderner dan deze. Nadeel is dat het subframe met motor en al eronder vandaan moet zakken ..
Deze is wel echt mooi trouwens
@baasbas:

Bij de 328 toch ook?
@Hupke: Klopt, de Mondial T(ranseverse) was de nieuwe generatie.
Mooie auto en matig mooie Ferrari..
Als je ff naar Autoscout24 gaat, zijn er nog vijf goedkopere te vinden.
En een Peugeot 406 die schijnbaar hetzelfde gevoel geeft…
Lelijk ding, ben je beter af met een evora die je voor hetzelfde geld hebt en minder kost in onderhoud.
@Hupke: Je rekent jezelf te snel rijk. Ooit wel eens van afschrijving gehoord?
@nord: Ik vind het eigenlijk wel een goed alternatief van @hupke. Allereerst staan de rijkwaliteiten van de Lotus Evora buiten kijf. En qua prestaties staat de Evora erboven. Daarbij heb je ook het praktisch gemak van de Mondial. En de afschrijving valt wel mee, denk ik. Lotussen zijn behoorlijk waardevast. En qua kosten om het rijdend te houden ben je met de Evora beter af.
@gtwillem: Dat denk ik niet, gezien de sprong die de 308 gt4 het laatste jaar gemaakt heeft. Die Ferrari werdt altijd gezien als het meest middelmatige (:lees lelijke) wat te koop was. Nu is een 308 gt4 haast niet meer onder een ton te krijgen. En zijn 208 gt4’s niet meer op te pikken voor onder 50 rooie. Deze auto’s waren 5 jaar geleden krap 20 tot 30 duzend waard.

Deze mondial was zeker weten 5 jaar geleden ook geen 50000 waard, eerder 30000. Iedere vogel met zakrekenmachientje kan uitrekenen dat de Evora gewoon veel minder waard is.

Prima de Evora is een veel mooiere wagen. maar dat staat er als het om de waarde gaat wel los van.
Over 2,5 jaar kan je 3 evora’s met deze mondial kopen.
@nord: over 5 jaar kan je…. . …. kopen. 2,5 jaar is wel wat overdreven.. ;)
@nord:

Zo’n evora van 30k zie ik minder hard afschrijven op 5 jaar als wat ik met die ferrari kwijt ben aan onderhoud.
Geloof me ik heb de gedachte oefening al eens gemaakt met een 911je, enige nadeel van de evora is dat de wegentaksen en de verzekering veel te hoog zijn. De ferrari is taxvrij maar de verzekering (als je diefstal ook wil) zal net als bij een 911 ook niet goedkoop zijn.
Hoi @Hupke: De rendement op deze ferrari is niet mis te verstaan.

Dit zijn uiteraard mijn eigen getallen:

LOTUS
Evora nieuwprijs 2016: 97.620 euro in belgie
http://www.autogids.be/model–lotus–evora/modellen.html

2e hands Evora in Belgie:
http://www.autoscout24.com/offers/lotus-evora-35i-v6-s-2-2-ips-gasoline-grey-281959333
Evora
€ 55,000,-
30,000 km
03/2012
258 kW (351 HP)

Verwachting van de waarde:
Waarde verlies van 50000 euro in 5 jaar bij 6000 km per jaar
Mijn schatting is dat de waardeverlies zich zal doorzetten naar ongenveer 30000 euro in 5 jaar bij 6000 km per jaar. Dat is 4000 euro per jaar. Daar kan je nog een normale slijtage als remmen, banden, vloeistoffen, koppeling meerekenen a (remmen en banden = 2000 euro) (2 sets beurten = 1000) (1 maal koppeling 1500 euro) 5500 / 5 = 1100 euro per jaar in 5 jaar

In totaal afschrijving + onderhoudskosten = 5100 euro per jaar bij 6000km per jaar (uiteindelijk in 5 jaar en totaal van 60000 km)
dat is een ruwe schatting van de waardeverlies sec van een Lotus Evora

Bij de Ferrari:
Mondial quattrovalvole 2e hands in NL
http://www.witmerodijk.nl/te-koop/ferrari-mondial-quattrovalvole-1985/342
’85
kmstand 31000
1985
46950 euro

Waarde verwachting:
De auto bracht op 5 jaar geleden ongeveer 30000 euro. Nu 46000 euro.
Dat is een waardestijging van 16000 euro. Over 5 jaar tijd is dat 3200 euro.
In 5 jaar tijd en met 6000 km per jaar zal er wel een en ander aan onderhoud zijn. Nou ken ik de onderhoudskosten goed van deze Ferrari’s en mits deze auto echt 31000km gelopen heeft weet ik wat je staat te wachten:
2 maal grote beurt a 1000 euro per beurt = 2000 euro
1 maal kleppen stellen 2500 euro
1 maal riem vervangen 2500 euro
2 sets TRX banden a 800 euro = 1600 euro
1 set remschijven = 800 euro
1 set remblokken 100 euro
koppeling = 2000 euro
Als je hem echt gaat behoorlijk sportief gaat inzetten met de zomermaanden dan zullen dit je kosten wel ongeveer zijn a 6000km per jaar. Ik zou nooit zoveel kosten maken met deze auto maar ik ga uit van maximum gebruik.
totaal 11500 euro over 5 jaar = 2300 euro per jaar

Daarnaast kun je stellen dat prijzen van klassiekers in wording bij ferrari onderhevig zijn aan waardevermeerdering. Een soortgelijke, ongewilde 308 gt4 is in 10 jaar tijd van minimaal 20000 naar tot wel 100000 euro gegaan of meer.
http://www.autoscout24.com/offers/ferrari-308-gt4-original-unrerstauriert-gasoline-red-275907845
Daarom is mijn prognose voor deze mondial in 5 jaar tijd ook 100000 euro.
waarde stijging 53050 euro – onderhoudskosten 11500= 41550 euro totaal
per jaar waardestijging 8310 euro bij 6000 km per jaar

resume over 5 jaar en bij 6000 km per jaar:
Lotus evora: -5100 euro verlies per jaar!!!
Ferrari Mondial: 8310 winst per jaar!!

Als je de ferrari nu koopt voor 50000 euro en je verkoopt in 5 jaar voor 100000 dan kan je over 5 jaar 3 evora’s kopen van 30000 euro.
Als je de evora nu koopt van 50000 euro dan zal hij over 5 jaar ongeveer 30000 euro waard zijn.
@nord:

Er stond onlangs een goede evora te koop voor midden 30k. Als je die daar koopt schrijft die de eerste 5 jaar volgens mij amper nog af.
Verze@Hupke: verzekering valt enorm mee. Ik betaal 800 euri voor mijn 360, all in incl diefstal.
@ttr6:

Verzekeringen …
Let wel ik was toen 23 maar wel ongevalvrij voor 5 jaar.
Ik verzeker op mijn naam geen huis, ziekte,… Zou enkel om m’n wagen en motoren gaan.
Voor een opel speedster 2.2 betaalde ik meer dan 3k per jaar en dat was bij de enige verzekeraar die me een aanbod wilde doen…
Mx5 vn 2000 was ook meer dan 1,5k…
Maar voor 4 zware motoren betaal ik minder dan €100 per jaar …

Verzekeren valt enorm tegen als je niet al je verzekeringen ineens bij dezelfde neemt en als je jong bent.
10 jaar geleden nog een mooie 348, 355 en dino dichtbij gezien die te koop waren voor leuke prijsjes…. Ik besloot toen een huis te kopen waar ik nu deze mondiaal als restschuld heb kunnen achterlaten. Zat ik toen maar bij een koe in z’n kont
Had Prins Bernard ook zo’n blik als deze?
C63 AMG , Granturismo , M5 E60 , Z06 , RS5/6 ja ik wist het wel….
47k voor een van de lelijkste Ferrari’s ooit geproduceerd? Dat ding was niet zo lang geleden niet meer als 25k waard en dan nog zou ik hem niet kopen, met dit is echt een bizar hoog bedrag. Spaar dan nog maar even door voor de laatste mooie ferrari, de F355…
Ligt dat nou aan mij: ik vind de stoelen er enorm afgeleefd uitzien. Dit komt echt niet overeen met de opgegeven kilometerstand! Misschien heeeel vaak in proef-gezeten, maar ik ga toch uit van 200k kilometer gebruik.
Tja, waar geef je je zuurverdiende geld aan uit. Vermoedelijk is dit een auto die gekocht gaat worden door een Ferrari fanboy die hier tot aan zijn pensioen voor heeft gespaard. Of een verzamelaar die zijn collectie Ferrari’s compleet wil hebben. Er gaat hoe dan ook weinig mee gereden worden. De fanboy rijdt niet veel omdat anders zijn hobby niet meer te bekostigen is en de verzamelaar omdat hij toch telkens voor een andere Ferrari kiest om een ritje te maken.
@pomoek: er is ook nog een tussenweg. Iemand met een midlife crisis en redelijk wat geld, doch niet stinkend rijk. Genoeg geld en inkomen om het onderhoud te kunnen betalen en er toch geregeld in rijden.

Sowieso midlife crisis!
Hij ziet er wel verschikkelijk netjes uit.
Ik wil ook zo’n rood interieur

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).