Concurrentie uit onverwachte hoek voor Uber Nederland

Auteur: , 28 Reacties

Uber opende de aanval op de traditionele taximarkt, en een succesvolle formule wordt altijd gekopieerd. Personenvervoerder Connexxion wil nog deze zomer eveneens in de taximarkt springen.

Timmah!

Deze onthulling deed Connexxion-CEO Bart Schmeink tegenover BNR, in een reactie op de uitlatingen van staatssecretaris Mansveld, eerder vandaag.

Connexxion is behalve de zichtbare busdiensten al erg groot in het contractvervoer: een groot deel van de busjes die ouderen en sommige schoolkinderen vervoeren zijn al van de organisatie. Een flinke basisvloot is er dus al, dus waarom zou je die niet optimaal inzetten?

Schmeink zegt niet te geloven in het traditionele taximodel, waarbij je als chauffeur bij een paal wacht totdat er een klant komt, maar is tegelijkertijd kritisch op UberPOP, dat hij een illegaal product noemt. Verwacht dus geen concurrent van snordersdienst UberPOP of limoservice Uber Black.

Al in het derde kwartaal van dit jaar kunnen we meer nieuws verwachten, te beginnen in Amsterdam. In een later stadium wordt de dienst – met een nog onbekende naam – verder over het land uitgerold. Wij voorspellen skeere tijden voor de traditionele taxibranche, die wars is van innovatie.

Foto: screenshot uit Handicar, South Park S18E04 (incl. Elon Musk)



28 reacties

waarom niet? als je toch weet dat je het niet gaat winnen van uber gewoon lekker meedoen. een groot netwerk ligt er al.
@henkhupelschoten: Sterker nog: Connexxion zit al in het taxivervoer. Als je via de site van Schiphol een taxi boekt, dan is dat Connexxion.
Jazeker.Het is 2015, de communicatie met de klant kan velen malen beter.In plaats van dat de klant op zoek moet gaan naar een taxi kunnen de vervoerders zich beter maar gaan profileren.Net zoals bij restaurants en hotels zullen de vervoerders moeten gaan concureren met elkaar in de ranglijsten.
Ciao taxicentrale zoals we die nu kennen. Mede door zichzelf langzaam de nek omgedraaid. Ik ben een reguliere bezoeker van taxi’s in Amsterdam. Ik vind het heerlijk om, vooral met slecht weer, opgehaald en gedropt te worden, precies waar ik moet zijn. Minpuntje is de (ja, nu ga ik even generaliseren) veelvuldig onaardige, slecht Nederlands sprekende
@krokant: Waarom wordt mijn reactie nou weer half gepost… Vervolg: …sprekende & slecht de weg kennende taxichauffeur in zijn oude Mercedes of pauperige Ford. Uit ervaring gaat het 9/10 keer zoals hierboven beschreven. Wat mij betreft is het tijd voor een verandering in deze branche.
@krokant: Ik denk niet dat je de schuld volledig bij de branche zelf kunt en moet leggen. Het is de overheid en specifiek gezegd de WP2000 waarmee de ellende begon. Vervolgens begon de overheid werkloze (allochtonen) te voorzien van een auto en nam de kosten voor zich op voor diploma’s waardoor al deze chauffeurs waar jij het over hebt zijn begonnen.

De nieuwe taxi regels die nu aangekondigd zijn maken het nóg makkelijker om maar een taxi-bedrijf te beginnen, er is totaal geen kwaliteit meer te bieden zo. En dat komt toch allemaal door de overheid en op dit moment dus Mansveld die totaal niet vakbekwaam is.

Voorbeeldje vorig jaar een erg duur BCT verplichten voor elke taxi, veel ondernemingen lieten hierbij het loodje omdat het te duur was, en nu zegt ze weer dat het niet nodig is terwijl veel bedrijven al grote investeringen hebben gedaan.
Lijkt mij een goede zaak. Die busjes zijn toch niet continu bezet en via een app worden vraag en aanbod gebracht. De consument is goedkoper uit, de taxibranche zal innovatiever moeten worden om winst te willen maken. Wat nu al voor ongeveer ieder ander bedrijf geldt.
Ik vraag mij af met wat voor model Connexion dan aan gaat komen
@mrrallycross: Ik gok een busje.
@ikbenmnzus: Eventjes geduld nog want het busje komt zo.
Groot gelijk!
Gedeelde taxi = OV, enige verschil is dat deze je op de door jou aangegeven locatie komt ophalen en afzet. Ik heb echt niks met NLse taxi’s. Ze zijn a. te duur, b. erg arrogant, c. chauffeurs vormen kliekjes en doen er alles aan om zoveel mogelijk geld af te troggelen van hun klant.
@hondar: Dat is nou het mooie aan zo’n app. Als je een functie toevoegt waarbij je de chauffeur kunt beoordelen en zelf je chauffeur uit kunt zoeken, zullen chauffeurs zicht netjes moeten gaan gedragen. Consumenten zullen de chauffeurs kiezen met de beste beoordelingen. Ook zullen de prijzen door de toenemende concurrentie dalen.
@roller: oké dat is zeker een goede ontwikkeling. Maar als habbi nou in de auto van babbi stapt…?
@hondar: dat zou inderdaad kunnen gebeuren. Maar hier zijn ook oplossingen voor te verzinnen, zet bijvoorbeeld pasfoto’s van de chauffeurs in hun profiel. Als de chauffeur dan niet overeenkomt wordt het profiel geblokkeerd en is de chauffeur werkloos.
Hanidcar heeft wel de toekomst, het wachten is nog op een mindervalide die dit ook bedenkt.
Ga je straks krijgen dat Connexxion (nog meer) slecht draaiende streeklijnen gaat afstoten en zegt dat ze als een alternatief deze request-service hebben. Natuurlijk is die service wel duurder voor de klant uit schubbenkutjeveen.
I rode around in a Connexxion bus before it was cool to use Connexxion buses. I just like the way they feel.
Laatst voor het eerst gebruik gemaakt van Uber in Amsterdam. Wat een verademing. Goede gebruikservaring met de app, prachtige auto (Jaguar XJ), bijzonder schone auto, van alle gemakken voorzien en vriendelijke chauffeur(!). Goed initiatief van Connexxion, de markt moet vernieuwen. Moge de ouderwetse taxibedrijven verrotten. Hebben ze aan zichzelf te danken.
@overklast: in de jaren 90 heb ik een aardig aantal jaren parttime gereden bij zo’n ‘oud’ bedrijf. Iedereen droeg een uniform, de auto’s waren werkpaard Mercedessen die netjes werden onderhouden. Als er geklaagd werd over jouw gedrag als chauffeur, werd je door de norse baas er uit geflikkerd. Vast contract, deeltijder, 0-uurder, maakte geen hol uit. Je lag er uit. Toen kwam de liberalisering. Heel goed, want dat monopolie zorgde ook voor arrogant gedrag bij ‘de centrales’. Zoals o.a. veel te weinig wagens ’s nachts op de weg (deels ook veroorzaakt door de taxi CAO). Maar wat bracht die liberalisering, in een beroep dat vooral ‘vrije jongens’ trekt. Juist… Problemen. Alle regelgeving ten spijt.

Wat het nieuw ingeslagen pad van wetgevers gaat opleveren, weet ik niet.

PS, in mijn verhaal heb ik het niet over de Amsterdamse taxi centrale. Dat is al decennia een verhaal apart.
Ik ga mijn eigen bemo-busje bedrijf beginnen. Inclusief geiten op het dak, wie doet mee?
Handicar! Geweldige aflevering
In Turkije en andere vakantie oorden / ontwikkelingslanden werken ze al 50 jaar volgens dit model namelijk met dolmussen / mini busjes die je overal oppikken langs de bekende wegen en hotels voor 1 a 2 euro. Werkt prima en zij redden zich prima zonder app.
@moraalridder230: In Rusland en Oekraïne maken ze er ook gebruik van in dit soort busjes, de zogenaamde ‘marshrutka’s’:

Image

Super veilig zijn ze alleen niet. Gasten rijden er heel hard in, en houden zich niet altijd aan de regels.
@e550: hoe kunnen nou de gasten van het busje te hard rijden, is to h de chauffeur ;-)
Of dat het populair is om in een geestelijk gehandicapt busje te zitten is nog maar de vraag…….Knap he? Dat ik niet mongolen zei?
Mommy says I’m spethial, so I can ride on the short bus.
Ik snapte die aflevering al niet helemaal

Nu wel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).