• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Überzeldzame Ferrari 275 ‘GTO’ wordt een klapper op de veiling

Auteur: machielvdd, gepost 1 januari 2024 om 21:59 – 12 Reacties

Ferrari 275 Competizione Speciale

We weten nu alvast dat dit een van de duurste auto’s van 2024 gaat worden.

De Ferrari 250 GTO is misschien wel de meest legendarische auto ter wereld, en sowieso een van de meest waardevolle. Deze auto had echter ook een opvolger, die enigszins vergeten is. Dat heeft ook zijn redenen: er is veel minder mee geracet en er zijn er maar drie van gebouwd.

We hebben het over de Ferrari 275 GTB Competizione Speciale, om even de volledige naam te noemen. Aan de neus van deze auto kun je zien dat dit geen ‘normale’ 275 GTB is. Deze Competizione Speciale heeft een meer afgeplatte neus, met de de drie openingen boven de grille die typerend waren voor de 250 GTO.

De Ferrari 275 GTB Competizione Speciale debuteerde in 1965 als directe opvolger van de 250 GTO. Er is echter maar beperkt mee geracet, omdat Ferrari moeite had om de homologatie rond te krijgen. De 275 GTB Competizione wist echter wel een derde plaats overal te claimen tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1965.

Ferrari 275 Competizione Speciale
Ferrari 275 Competizione Speciale
Ferrari 275 Competizione Speciale
Ferrari 275 Competizione Speciale

Dat is NIET de auto die nu onder de hamer gaat, want dit betreft een exemplaar dat nooit in actie is gekomen. Daar was de auto uiteraard wel voor gebouwd, maar vanwege de homologatie-problemen verkocht Ferrari de auto gewoon aan een klant. Die moest wel beloven dat er niet mee geracet zou worden.

Racehistorie of geen racehistorie, dit is een extreem zeldzame, en dus zeer waardevolle Ferrari. In totaal zijn er maar drie 275 Competizione Speciale’s gebouwd. Deze waren aerodynamischer en lichter dan het origineel en de V12 leverde circa 300 pk. Tegelijkertijd heeft de 275 niets van zijn stijl en klasse verloren.

Wat dit vergeten pareltje van Ferrari waard is…? Dat durven we niet te zeggen, maar we hebben wel een kleine indicatie. 10 jaar geleden werd deze 275 Competizione Speciale ook geveild (toen was ‘ie nog grijs). Destijds bracht de auto 26,4 miljoen dollar op. Daarmee is het tot op de dag van vandaag een van de duurste auto’s ooit geveild.

Waarschijnlijk is deze 275 in tussentijd niet minder waard geworden, dus dat belooft veel goeds. De auto zal deze maand onder de hamer gaat op de Kissimmee-veiling van Mecum Auctions. Die loopt van 2 tot 14 januari, dus we weten zeer binnenkort hoeveel miljoenen deze Ferrari gaat opbrengen.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 458 Speciale met handbak!
    Video: Ferrari 458 Speciale met handbak!
  • Dit is een heel speciale Ferrari en jij zou hem kunnen kopen
  • Ferrari Scuderia 250 GTO onder de hamer: duurste ooit?
    Ferrari Scuderia 250 GTO onder de hamer: duurste ooit?
  • Deze Ferrari is zeldzamer dan je denkt

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

275, competizione, Ferrari, speciale, veiling

Vorig bericht: « Naar deze onthullingen kijken we uit in 2024
Volgend bericht: Rapper Drake investeert in het voormalige Alfa Romeo F1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghengiskhan zegt

    1 januari 2024 om 22:17

    Ik vind het erg spijtig dat ik nooit zal ervaren hoe oncomfortabel die stoeltjes zijn.

    Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    1 januari 2024 om 22:27

    De 250 gto is mooier, maar ook dit is een prachtige auto. Het vakmanschap straalt er vanaf

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    1 januari 2024 om 22:46

    Wel een rolkooi, maar geen gordels in het interieur. Die Italianen wisten hun prioriteiten wel te schikken, hè. Maar het is een prachtige auto, met een ongetwijfeld fenomenaal geluid uit de uitlaten, dat dan weer wel.

    Login om te reageren
  4. mjpamsterdam zegt

    1 januari 2024 om 23:21

    Even los van geld (heb het namelijk absoluut niet) maar vind de neus nogal smal waardoor het een “ soort van hamsterbekkie “ wordt.

    Login om te reageren
  5. str8six zegt

    1 januari 2024 om 23:25

    Is dat rare grilletje origineel?!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 januari 2024 om 09:47

      Hahaha Halfords kippengaas! De dunne side pipes zijn dan wel weer tof. Beter dan de 250 GTO uitlaat die 20cm te lang is.

      Login om te reageren
  6. JW zegt

    2 januari 2024 om 06:22

    Achterkant is net een Opel :-) doe mij maar een Alfaholics gtam.. wel graag de rest van het geld op de bank

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 januari 2024 om 08:51

      Dan is de Opel GT eerder geïnspireerd (en indirect de Corvette c2) op deze.

      Login om te reageren
  7. Rohrl-fan zegt

    2 januari 2024 om 08:12

    Kleine correctie, de 275 die 10 jaar geleden verkocht werd is dezelfde wagen (chassis 06701).

    Deze is sindsdien volledig gerestaureerd en terug rood gemaakt zoals de wagen destijds door Ferrari gebouwd werd.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      2 januari 2024 om 09:23

      Scherp! Heb het even aangepast

      Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    2 januari 2024 om 11:31

    Ghe, wist tot aan publicatie van dit bericht niet eens, dat er een 275 GTO bestond. Vind ‘m beter ogen dan een 250 GTO vanwege de wat steviger neus.

    Login om te reageren
  9. danmar zegt

    2 januari 2024 om 16:37

    Wat zijn ballonbanden toch ook prachtig – helemaal als ze de wielkast zo mooi vullen. Zou ik toch wel weer willen zien op nieuwe sportauto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North