Uitgeschakelde snelwegverlichting gaat aan bij file

Auteur: , 37 Reacties

Vorige maand is de verlichting langs talloze snelwegen óf om 21:00 uur óf om 23:00 uitgezet. Wegens kostenbesparing en milieu-argumenten. Maar er zijn situaties waarin Rijkswaterstaat de knop toch weer omzet.

Uitgeschakelde snelwegverlichting gaat aan bij file

Om in zeven jaar tijd 35 miljoen euro te besparen is de verlichting op onder meer de A1 (Amsterdam – Amersfoort), de A2 (Utrecht – Eindhoven), de A4 en de A12 vanaf Utrecht richting Den Haag in de nachtelijke uren uitgezet. De Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (NSWO) was hierdoor meteen over de zeik, want rijden in het donker zou tot meer ongelukken leiden, maar die kritiek heeft RWS naast zich neergelegd; de knop ging om.

Niet in alle situaties, zo blijkt nu. In de Telegraaf zegt RWS dat als de verkeerssnelheid onder de 35 km/u komt te liggen, de verlichting weer aangaat. Ook als er 50 of 70 op de matrixborden komt te staan. Daarnaast hebben de wegbeheerders uiteraard nog de mogelijkheid om meer licht op de zaak te schijnen bij winterse omstandigheden of extreme regenval.

RWS zegt dat de snelwegeclips in de statistieken nog niet voor meer ongelukken heeft gezorgd, maar het is nu ook nog te vroeg om conclusies te trekken.



37 reacties

Licht uit, prima. Ik heb goede en heldere lichten maar mogen we dan ook eens overal fatsoenlijke belijning terugzien? Ik kan soms bij regen geen enkele lijnen meer zien op bepaalde plekken op de snelwegen.
@christianjanssen: Moet je eens in Amerika gaan rijden in het donker, met regen. Dan zie je een stuk minder van de belijning dan hier. En straatverlichting hebben ze daar sowieso niet, buiten de bebouwde kom. Ik heb vorige maand op vakantie maar op goed geluk de achterlichten van mijn voorliggers gevolgd, op de weg van Lyons naar Boulder, in Colorado. Want de weg/belijning kon ik niet zien…
@henrie:
Maar daar zijn de wegen dan ook van een niveau vergelijkbaar met de wegen achter het ijzeren gordijn …toen dat er nog stond. En ja, ik spreek uit ervaring.

Het feit dat er doorgaans geen ZOAB ligt, heeft bij regen ook grote invloed. Tel daarbij op dat de gemiddelde Amerikaan in staten als CA minder gewend is om met regen te rijden en veel achterstallig onderhoud en je hebt alle ingrediënten voor een spannend ritje.
@macready: Dat klopt. ZOAB hebben ze daar inderdaad niet, dus dat maakt het zicht nog minder. Door de spray van je voorliggers, en als die er niet, dan zie je door de laag water op het wegdek de belijning nog niet…

Overigens is de verder kwaliteit van de wegen heel wisselend, heb ik gemerkt. Ik heb ruim 12.000 gereden in Amerika (waarvan ruwweg de helft als bestuurder en de andere helft als passagier) en soms is het heel slecht, met gaten en hobbels, en soms is het ook heel goed. Maar hier in Nederland zijn we ook wel verwend…
@henrie: en in Afghanistan weten ze niet eens wat strepen zijn, maar ik zou het graag willen vergelijken met een modern land. Minder licht is niet perse minder veiligheid als we gewoon normaal de strepen kunnen bijhouden, kost minder dan een lampje voor niets te laten branden.
En ja USA… wat betaal je daar voor een auto kopen, belasting en brandstof?
@christianjanssen: Ik wil er maar mee zeggen dat het in Nederland wel meevalt, zeker op de grotere wegen. Ik heb hier zelden meegemaakt dat ik de belijning niet kan zien…
@henrie: 90% van de wegen hebben hier reflectoren naast de belijning liggen. Jammer dat je nou net een stukje reed waar die niet aanwezig waren haha
-edit: check-
OT: ’s Nachts file? Wat moet er dan wel niet gaande zijn?
Hmm… dus zodra de weg helemaal vol staat met auto’s die allemaal een flinke berg licht op de weg schijnen… *dan* gaan ze ineens het licht aandoen.
@Autobart, Ooit is in de ochtendspits gestaan tijdens de winter?
Het is dan nog gewoon donker hoor om 7 uur ’s ochtends.
@metal: Vandaar dat de meeste mensen dan ook hun licht aandoen.
@metal:
voortaan eerst even informatie inwinnen voor je iemand gaat aanvallen.
De verlichting gaat sowieso om 5 uur des ochtends weer aan. Autobart zijn opmerking was dus zo gek nog niet. ;)
Dus blijkbaar is goed zicht bij hoge snelheid minder van belang?
@alcantara: zolang je je snelheid gewoon aan kan houden niet toch
@meneer: Zou je denken maar er zijn helaas genoeg mensen op de weg die gewoon niet met een auto overweg kunnen (of zenuwachtig zijn). Je kan dus al raden wat er gaat gebeuren wanneer het straks ook nog pikkedonker is op alle wegen.
@mopar: die heb je er natuurlijk altijd tussen zitten. maar als je gewoon zelf oplet is in het donker rijden toch geen punt?
@meneer: Nee natuurlijk niet, maar laten we eerlijk zijn, de meeste mensen die hier op Autoblog zijn kunnen wel rijden. Maar die ouwe taart op de hoek is met haar Daihatsu Senior dus niet gewend om in het pikke donker te rijden. Dat soort mensen hebben al vaak slechte ogen en een vertraagd reactie vermogen.

Noem het maar de “zwakke” verkeersgebruikers (niet alleen ouderen maar ook mensen die net hun roze kaart hebben), daar is dit plan dus wel gevaarlijk voor.
@mopar:
maak je daar maar geen zorgen om
ouderen kennen hun tekortkomingen en accepteren ze.
Ze zullen dus ´s avonds minder snel de weg op gaan.
@desjonnies: Ik zie ze anders genoeg op de weg in de avond/nacht
Als er file staat waar jij op af komt rijden doemt er een enorme bak licht op die zorgt dat je eigenlijk weinig meer ziet (kijk maar eens tegen de laagstaande zon in). Dan kan het handig zijn om de lampen aan te zetten. Dan wordt de lichtintensiteit constanter en zie je weer meer als enkel een hele rij remlichten
Ga die shit eens vervangen met LED en hou op met janken over milieu. Je wordt veel meer verblind met de lampen uit. Iedereen die met zn neppe blauwe lampies te lui is om de koplamp afstelling te gebruiken.
@azenomei: niemand zei iets over milieu.
@azenomei: Of dat beter is weet ik eigenlijk niet. De verlichting die bij snelwegen worden gebruikt zijn speciale lampen (je herkent ze vaak aan de oranje kleur). Deze lampen hebben de eigenschap om bijvoorbeeld bij mist meer zicht te geven op de weg. Of dit bij LED ook zo is weet ik niet. Het is vast wel zuiniger maar of het ook beter zicht geeft weet ik niet.
Waarom verwerken ze gewoon geen reflectoren in de belijning op de weg. Zo heb je (zelfs zonder straatverlichting) altijd een referentie. Ik woon pal naast die 10 baans A2 en je wil niet weten hoe men daar wanneer de verlichting uit staat aan het zwalken is.
@mopar: reflectoren in de belijning verwerken kost ook geld. precies het punt
@meneer: Maar als ze dat doen kunnen ze die verlichting altijd wel uit laten. Bespaard nog meer geld. Met deze methode kunnen ze op sommige wegen zelfs de verlichting helemaal weg laten.
@mopar: ik denk niet dat dat zo werkt, die reflectoren zijn inderdaad erg handig om de belijning zichtbaar te maken, maar het verlicht het wegdek niet en dus ook niet in geval van file. en ingeval van hevige regen- of sneeuwval zal het helemaal problematisch worden.
@meneer: Juist niet, in Amerika heeft bijna elke weg reflectoren tussen de strepen zitten en juist (ik spreek uit ervaring) met hevige regenval is dit rustiger voor de ogen omdat je niet 10000 druppels hebt op je voorruit die de straatverlichting weerkaatsen.
Laat die lichten maar uit. veel rustiger voor je ogen. En met Xenon rijd het ook nog prettiger.
@xenonlampje: Sowieso is het irritant om hier en daar een lampje aan te hebben… Dat zie je buitenaf wel eens, dan weer een aantal lantaarnpalen aan en vervolgens een stuk niets… Dan zie je alleen maar slechter.
ik rijd liever in het donker op de snelweg dan op een afgelegen dijkje in de polder hoor.
Onder normale weersomstandigheden vind ik het juist veel fijner rijden als de snelweg niet verlicht is. De nightpanel-functie van de Saab is ideaal, alleen de snelheidsmeter is dan nog verlicht, waardoor de dashboardverlichting niet afleidt.
Hoeveel miljoenen worden er uitgegeven aan nutteloze dingen?
En dan willen ze gaan besparen op kosten door straatlantarens uit te doen (of pas heel laat aan) Volgens mij ben je dan niet goed bezig?!
En daardoor kan de wegenbelasting zakken toch ? Owneee gebeurt hier nooit….
Was niet bepaald goed getimed een paar weken terug op de A8. Heul veul regen + schuin aflopende weg (dus heul veul water op de linkerbaan) + pikkedonker. Maw je ziet dus geen zak.
In België is dit al langer het geval. Met de wagen heb ik er eigenlijk geen probleem mee.
Maar onlangs reed ik in het donker en gietende regen op een onverlichte snelweg met de motor. Ik kan u zeggen…Ik zag geens steek! Bij slechte weersomstandigheden zouden de lichten terug aan moeten…
Hoppakeee uit dat rotte felle licht. En het levert nog geld op ook! Dit is goede besparing. Laat mij maar lekker is het donker rijden, rustig aan de ogen. Op de juiste plekken blijft het licht nog wel branden. Vind die verlichting in NL iewat overdreven. Rechte stukken waar geen kip te bekennen is branden wel de hele nacht lantaarns. Daarom uit die lampen. Je ziet je voorganger er echt niet minder door. Tenzij deze vergeten is zijn licht aan te zetten. Enfin top besparing!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).