
Kan Verstappen zijn prachtige pole-position omzetten in een overwinning?
Als een superheld in een manga-tijdschrift deed Max Verstappen gisteren het onmogelijke. Zijn Red Bull RB21 is overduidelijk niet de snelste auto. Nieuw teammaatje en hulpje Tsunoda sneuvelde bij de kwalificatie al in het tweede deel. In de finale van de kwalificatie evolueert Verstappen tot een racegod wiens magische krachten zelfs te sterk zijn voor de slechteriken van McLaren.
Nu is de vraag: hoeveel heeft super-Max aan die pole-position? De voorspelde regen laat voorlopig niets van zich zien, maar voorafgaand aan de start heeft het wel geregend. Daardoor is het asfalt bij de start nog wat aan de vochtige kant. De hele top 10 minus Hamilton start de GP van Japan 2025 op de medium-band. LH44 start op de harde Pirelli’s.
Start
Alsof ze het hebben afgesproken, sluit iedereen netjes aan in een treintje vlak na de start. Verstappen is dermate goed weg dat geen van de McLarens een aanval kan inzetten richting bocht 1. Ook achter hen houdt het veld zich koest wat voor een bijzonder kalme start zorgt van de GP van Japan 2025.

Vervolgens doet Verstappen weer een ouderwets Verstappentje. Nee, hij zet hem niet in de grindbak; hij neemt ronde per ronde afstand van de concurrentie en houdt de controle over de wedstrijd. De viervoudig wereldkampioen bouwt een gat op van ongeveer twee seconden en houdt dat rondenlang op dat verschil. McLaren heeft qua snelheid geen antwoord en zal dus het verschil moeten maken bij de pitstops.
Daar wordt aan de oranje pitmuur ook aan gedacht. In ronde 18 uit 53 krijgt Norris de boodschap om naar binnen te komen om Verstappen in te halen. De oproep blijkt een list te zijn, want Norris blijft gewoon buiten. Vanaf dat moment is Norris ineens wat tienden sneller dan Verstappen en komt steeds dichterbij de DRS-grens.
Mid Race
Verstappen ziet Norris steeds groter worden in zijn spiegels. Hij vraagt in ronde 20 dan ook of hij het tempo mag opschroeven. Dat mag van GP. Achter de Red Bull houdt Norris het tempo bij en komt Oscar Piastri naar binnen. Daarmee reageert McLaren op George Russell die een ronde eerder het pitstopgala opende.
Twee rondjes later komen de leiders van de race tegelijkertijd binnen. Een bijzondere keuze van de McLaren-engineers aangezien het op de baan niet lukt om voorbij Verstappen te komen. Dan maar hopen op een pitstopdrama van Red Bull?
Red Bull-crew vs McLaren-crew
De doorgaans betrouwbare Red Bull-pitcrew werkt niet zo vlekkeloos als anders aan de RB21. De stop van Verstappen duurt 3,3 seconden, precies één seconde sneller dan de pitstop van Norris. Daarmee komt Norris naast Verstappen wanneer de twee richting het einde van de pitstraat rijden. Verstappen ligt een halve autolengte voor en houdt zijn lijn. Norris wil van geen ophouden weten en blijft naast Verstappen rijden. Net zolang tot hij een grasveld tegenkomt.

Nu kan het klagen over de boordradio beginnen. Norris meldt dat hij van de baan werd geduwd. Verstappen vindt dat hij rechtdoor reed, dat Norris zelf zorgde voor het offroaden en dat Norris zelfs zijn pitlimiter te vroeg uit zette. De wedstrijdleiding kijkt naar het incident, maar laat het (TERECHT!) gaan. Ach, zo gebeurt er tenminste eens wat.
De ronden na de stops herhaalt het beeld van de eerste helft van de race. Verstappen heeft Norris op 1,5 tot 2 seconden achter zich en Piastri volgt gestaag, gevolgd door even niks en dan Leclerc en de rest. McLaren moet íéts doen als ze hier een gooi willen doen naar de overwinning, want op pure reespees wordt het hem niet vandaag. VER krijgt in ronde 36 toestemming om te pushen. We hebben geen zelfde mededeling gehoord van Piastri, maar de Australiër komt wel steeds dichterbij zijn teammaat. Aan het begin van ronde 41 is het gat nog maar 0,8 seconden. Dat verschil wordt kleiner richting het einde van de ronde, maar voor een aanval is het gat nog te groot.
Finish
Met nog tien ronden in het verschiet meent Piastri dat hij sneller is dan Verstappen en dat McLaren hem voor Norris moet laten om nog kans te maken op een overwinning. Norris reageert op zijn beurt op de beste manier: op de baan. Hij pikt de snelheid op. Norris komt daarmee niet alleen dichterbij Verstappen, maar vergroot ook het gat naar achteren. Verstappen heeft een voorsprong van 1,3 seconden bij het ingaan van ronde 46. Dit kan nog wel eens spannend worden.
Ronden na ronden houdt Verstappen stand, maar zijn buffer slinkt per ronde met ongeveer een tiende. Inmiddels heeft Piastri in ronde 47 de snelheid opgepikt en sluit aan bij het paar. Lap 48 is precies hetzelfde liedje, maar een rondje later slaat Verstappen terug. Zijn voordeel gaat weer naar 1,4 seconden bij de start van ronde 49. En weet: na de 53e ronde hangt het zwart-wit geblokt buiten.
De winnaar van de GP van Japan 2025
Er worden richting het einde nog wat tikken uitgedeeld door tienden terug te winnen, maar tot een aanval van Norris komt het niet. Concluderend is Max Verstappen dus heer en meester in Suzuka. Hij is de eerste F1-coureur die vier Japanse GP’s op rij wint. McLaren krijgt huiswerk mee naar Woking.
Met zijn overwinning verkleint Max Verstappen het gat in de klassement naar maar één schamel puntje. Mercedes scoort prima punten en is de best of de rest. Hadjar rijdt een volwassen race en neemt vier punten mee uit Suzuka. Hij klimt in de stand boven Red Bull Racing-coureur Yuki Tsunoda.
F1 in Japan: uitslag van de GP van Japan 2025
- Max Verstappen – Red Bull +25
- Lando Norris – McLaren +18
- Oscar Piastri – McLaren +15
- Charles Leclerc – Ferrari +12
- George Russell – Mercedes +10
- Andrea Kimi Antonelli – Mercedes +8
- Lewis Hamilton – Ferrari +6
- Isack Hadjar – VCARB +4
- Alexander Albon – Williams +2
- Oliver Bearman – Haas +1
- Fernando Alonso – Aston Martin
- Yuki Tsunoda – Red Bull
- Pierre Gasly – Alpine
- Carlos Sainz – Williams
- Jack Doohan – Alpine
- Nico Hülkenberg – Sauber
- Liam Lawson – VCARB
- Esteban Ocon – Haas
- Gabriel Bortoleto – Sauber
- Lance Stroll – Aston Martin
Stand na de GP van Japan 2025
- Lando Norris – 62 punten
- Max Verstappen – 61 punten
- Oscar Piastri – 49 punten
- George Russell – 45 punten
- Andrea Kimi Antonelli – 30 punten
- Charles Leclerc – 20 punten
- Alexander Albon – 18 punten
- Lewis Hamilton – 15 punten
- Esteban Ocon – 10 punten
- Lance Stroll – 10 punten
- Nico Hülkenberg – 6 punten
- Oliver Bearman – 5 punten
- Isack Hadjar – 4 punten
- Yuki Tsunoda – 3 punten
- Carlos Sainz – 1 punten
- Pierre Gasly – 0 punten
- Fernando Alonso – 0 punten
- Liam Lawson – 0 punten
- Jack Doohan – 0 punten
- Gabriel Bortoleto – 0 punten





Weinig spannends gezien maar verdiende zege van Max. Keurig hoe hij McLaren ook in de laatste stint voor gebleven is alhoewel zij de betere auto hebben.
Lawson straks helemaal uit de F1? Duidelijk maatje te klein
Denk dat je z’n mental mindset even niet moet vergeten, en verder toch weer een ‘nieuwe’ auto waar hij mee moet rijden. Ik verwacht dat hij vanaf volgende week z’n zaakjes weer op orde heeft, is nog al veel gebeurd de laatste weken met hem, dat gaat niemand in de koude kleren zitten
Slaapverwekkend. Hopeloos slaapverwekkend zelfs.
De enige spanning die ik heb gezien was de tricky pitstop van Norris, waarbij ik ervan overtuigd ben dat wanneer dit andersom was gebeurd, Verstappen waarschijnlijk een 5 seconden tijdstraf had gekregen wegens een ‘unsafe release’. Nu behoudt Norris de leiding in het kampioenschap, waar hij eindelijk achter Piastri had moeten finishen.
Ik heb echt geen idee wat Norris dacht te doen daar. Ik snap adrenaline, maar he pushed me off, alleen voor die opmerking had je al een unsafe release moeten krijgen als je het mij vraagt.
Knap resultaat van Max in een verder dodelijk saaie race
Snelle optocht. Lijkt Monaco wel.
Onverwachtte win. Maakt kampioenschap nog steeds spannend. Bizar slechte strategen bij mcl.
Nog steeds? Race 3/24 😂, in theorie kan je max. nog 565 punten binnen halen. (21 races + sprintraces)
Bijzonder inderdaad. Laat het Piastri proberen als hij claimt sneller te zijn, lukt het niet geeft ie de plek weer terug, niks te verliezen.
Als Max zo blijft presteren en Red Bull blijft binnen schootsafstand van McLaren, moet McLaren echt zijn strategie op orde krijgen, en een keiharde beslissing maken om Norris 1e rijder te maken.
Volgens mij is er bijna net zoveel ingehaald als tijdens een Monaco grand prix . Verstappen laat z’n buitenaardse klasse weer zien.
Ben wel benieuwd hoe veel sneller deze auto’s nog kunnen. Pole vorig jaar was Max met 1:28.1. Nu 1:26.9. Met de pole van vorig jaar was je nu als 15e gestart!
Bizarre ontwikkeling idd!
De baan heeft ook een update gehad met oa nieuw asfalt
Ja, maar in China schraapten ze ook al 3 seconden van de rondetijden van 2024 af.
Er staat trouwens wel wat negatiefs tegenover: er is inmiddels al weer bijna net zoveel turbulentie achter de huidige auto’s, als bij de modellen waarmee tot 2021 werden gereden.