• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Update: dit is de stand van zaken rondom de RS3-remmen

Auteur: Dizono, gepost 5 oktober 2016 om 20:56 – 102 Reacties

Audi RS3


Vanuit heel de wereld weten RS3-rijders ons te vinden.

Hoeveel RS3-rijders hebben zich al gemeld?
Spraken we eerder nog over 10 RS3/TT-RS-rijders, nu zijn het er al 16. En hoewel het aantal gereden kilometers waarna het probleem optreed verschilt, gebeurt dit zelden na meer dan 5000 kilometer. Wat ook vaak overeen komt is de manier waarop door dealers en importeur wordt omgegaan met de klachten. Summiere informatievoorziening, niet of nauwelijks coulance en veel ontkennende verhalen als het gesprek op ‘een bekend probleem’ komt. Overigens blijkt uit enkele mails van buitenlandse RS3-rijders dat het buiten Nederland niet veel beter is.

Goed, er is dus een probleem. Maar wat nu?
Dat is ook een vraag die ter redactie ter sprake kwam. De RS3 is een heel fijn sturende auto (rijtest), maar dat is niet omdat de auto in de basis zo goed is. Anders gezegd, ‘het principe deugt in de basis niet’, aldus orakel @willeme. En daarin heeft hij in zekere mate wel gelijk, het blok ligt immers voor de vooras. Met kunstgrepen als een Haldex-AWD-systeem, (optioneel) bredere banden voor dan achter en torque vectoring middels de remmen heeft Audi daar echter een heel fijn bommetje van weten te maken. Knap, maar kennelijk is er tijdens de ontwikkeling iets over het hoofd gezien.

Je kunt dat torque vectoring echter niet opeens uitschakelen. ‘Dan gaat de auto meteen rechtdoor de sloot in,’ grapt onze Brabantse vriend op de redactie. Dat zal wel loslopen, maar vermoedelijk zal de auto een stuk minder prettig sturen op de limiet als je deze functie uitschakelt. Betere remmen dan? Mwoah, de huidige schijven en blokken komen bij Brembo vandaan en zijn van prima kwaliteit. Een mogelijkheid zou zijn om keramische remmen te monteren of te gaan voor een after-market setje van bijvoorbeeld MOV-IT. We hebben al ervaringen ontvangen over laatstgenoemd setje en die was positief. Grote vraag is alleen, wie gaat dat betalen? Audi, PON, de Audi-rijders zelf? En gaat het echt de problemen oplossen of treedt het probleem alleen later op?

Audi RS3 Facelift

Volgens Piet, de RS3-rijder die dit balletje aan het rollen bracht, zou een mogelijk probleem de regensensor kunnen zijn. Als deze detecteert dat de remmen nat zijn, worden deze ‘drooggeremd’.

Een andere kwestie zou een gebrek aan koeling kunnen zijn. De ‘openingen’ in de bumper zouden namelijk niet volledig open zijn, waardoor de remmen niet of nauwelijks gekoeld worden vanuit die richting. Overigens heeft de RS3 Limousine een andere bumperpartij dan de RS3 Sportback, die momenteel ook niet meer te bestellen is. Wellicht heeft Audi de remkoeling bij het nieuwe model aangepast. Zodra we de kans krijgen, zullen we daar ons licht eens op werpen. Of er ook een RS3 Sportback met de nieuwe 400 pk-sterke vijfcilinder (-26 kg) uit de TT-RS (rijtest)/RS3 Limousine komt, is overigens nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt er wel op.

Wat zegt Audi zelf?
Uiteraard hebben wij importeur PON om een reactie gevraagd. Zij hebben de kwestie echter doorgezet naar de fabrikant en we wachten momenteel nog op een reactie. Zodra we meer weten horen jullie dat uiteraard. Overigens ligt de oorsprong van het probleem natuurlijk bij de fabrikant, maar zijn dealers en importeur het aanspreekpunt voor de klant en zullen zij dit op een nette en correcte manier moeten afhandelen. Ook daar zullen vermoedelijk de laatste woorden nog niet over zijn getypt.

To be continued…

Ook interessant!

  • Audi laat nieuwe RS3 Sportback en Sedan alvast zien
  • Video: Audi RS3 Sportback én Sedan scheuren op de 'Ring
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Gespot - De nieuwe Audi RS3 is een en al grille

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, dealers, pon, remmen, RS3, sportback, tt-rs

Vorig bericht: « Koop een Mercedes-Maybach Brabus waar de kop af is
Volgend bericht: Dit is NIET de nieuwe auto van Max Verstappen »

Lees Interacties

Reacties

  1. dieselbougie zegt

    5 oktober 2016 om 21:01

    VAG heeft er weer een mooi hoofdstuk bij

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      6 oktober 2016 om 11:00

      @dieselbougie: ach zulke dingen moet je relativeren: elk merk heeft meerdere lijken in de kast. Vanwege moderne media wordt tegenwoordig vaker een kastdeur opengetrokken en er flikkert dan wel eens wat uit…

      Login om te reageren
  2. perry_snijders zegt

    5 oktober 2016 om 21:03

    Toch gek. Ik heb net twee dagen zonder problemen op het circuit gereden met een bijna 20 jaar oude Peugeot die ik voor 2.000 piek heb gekocht. Misschien een aardige tip voor die RS3-rijders ;-)

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      5 oktober 2016 om 21:27

      @perry_snijders: Nou wil ik ook meteen weten welk model (En evt. nog zelf aangepast/getuned?), want 20-jarige Peugeots vind ik meestal wel leuk, ongeacht het model!

      Login om te reageren
      • perry_snijders zegt

        5 oktober 2016 om 21:33

        @123bat: Een 306 GTI, helemaal standaard.

        Login om te reageren
        • melkkoe zegt

          6 oktober 2016 om 10:06

          @perry_snijders: heel erg leuk natuurlijk. Maar vergeet niet dat de veiligheidsvoorzieningen van deze Peugeot niet meer van deze tijd zijn.

          Login om te reageren
          • red5 zegt

            8 oktober 2016 om 13:52

            @melkkoe: Goede remmen zijn de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen…

            Login om te reageren
            • melkkoe zegt

              8 oktober 2016 om 23:41

              @red5: daar heb je helemaal gelijk in. Maar je weet wat ik bedoel

              Login om te reageren
        • PeugeotGTI zegt

          6 oktober 2016 om 17:05

          @perry_snijders: uitstekende keuze! Mijn eerste auto, mis dat gekke brakke ding nog steeds. Stuurgevoel, handling, remmen en stoelen zijn echt geweldig, ook na 20 jaar nog. Veel plezier ermee..!

          Login om te reageren
  3. martinus zegt

    5 oktober 2016 om 21:09

    Mooi collectieve actie.

    Van een grote Duitse Fabrikant verwacht je dit soort manco’s niet

    Login om te reageren
    • boxergt zegt

      5 oktober 2016 om 23:31

      @martinus: Dit soort Manco’s verwacht je bij elk automerk (!!), net als een degelijke oplossing. Je kan mij niet wijs maken dat iets of iemand altijd foutloos werkt.

      Het is aan de importeur/dealer hoe er mee omgesprongen word. Helaas voor VAG-rijders in NL kun je de oplossing vanuit PON op je buik schrijven.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      6 oktober 2016 om 08:55

      @martinus: Inmiddels verwacht ik dat helaas wel….

      Login om te reageren
    • vorsprungdurchbetrug zegt

      6 oktober 2016 om 11:47

      @martinus:
      Helaas kijk ik hier niet van op,
      er komen van deze autogroep wel meer dingen voorbij, waarvan je kan denken, dit door wat langer te testen, voorkomen had kunnen worden.

      Het lijkt mij dat dit probleem ook tijdens de test periode voor gekomen is.
      Of rijden alleen rechte stukken zonder te remmen?

      Login om te reageren
  4. henk123456 zegt

    5 oktober 2016 om 21:09

    Ik ben bang dat er de komende tijd geen VAG-wagens meer getest worden

    Login om te reageren
    • henk123456 zegt

      5 oktober 2016 om 21:10

      @henk123456: op autoblog

      Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        6 oktober 2016 om 10:57

        @henk123456: waarom niet?

        Login om te reageren
        • henk123456 zegt

          6 oktober 2016 om 12:51

          @fijnkonijn: PON is de importeur en gezien zijn stugge houding zullen ze niet heel happy zijn met de negatieve berichten op deze site over de RS3.

          Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    5 oktober 2016 om 21:10

    Benieuwd wat de mannen uit Ingolstadt als verklaring én oplossing ons gaan voorschotelen.
    Overigens proficiat aan de mannen van Autoblog, die dit onder de aandacht hebben gebracht.

    Login om te reageren
    • cpp1 zegt

      5 oktober 2016 om 21:27

      @misterdrogba: mee eens, mijn complimenten @ Autoblog.

      Login om te reageren
    • pietrs3 zegt

      5 oktober 2016 om 21:39

      @misterdrogba: Leuk feitje: Autobahn (die van Geenstijl) had ik maanden geleden al benaderd met dit verhaal en deden er niks mee (geen mankracht / tijdgebrek).
      Daarnaast ook Autoweek, Autovisie, Topgear.nl, en nog wat media benaderd met dit verhaal tegelijk met Autoblog, en autoblog was de enige die uberhaupt gereageerd heeft.

      Login om te reageren
      • atrak zegt

        5 oktober 2016 om 22:59

        @pietrs3: De rest zit te diep tussen de billen van VAG.

        Login om te reageren
      • Capibaro zegt

        5 oktober 2016 om 23:36

        @pietrs3: absoluut complimenten aan @autoblog. Autoweek heeft mijn account geblokkeerd toen ik het opmerkelijk vond dat de dag na het sjoemelschandaal autoweek overal op het nieuws de PR van VW zat te doen

        Login om te reageren
  6. atrak zegt

    5 oktober 2016 om 21:12

    Snel een oplossing bedenken, anders zijn ze straks een hoop klanten kwijt vrees ik.

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      5 oktober 2016 om 22:53

      @atrak: zal wel meevallen.
      Ze werken al jaren zo.

      Login om te reageren
  7. granlusso zegt

    5 oktober 2016 om 21:13

    We wachten het af. Tot nu toe nog geen negatief geluid vanuit Pon op de vragen van Autoblog.

    Blijkbaar gebeurt er pas wat als klanten gezamenlijk de strijd aangaan met hulp van de media, maar dat kun je ze misschien ook niet helemaal kwalijk nemen (meeste bedrijven kijken toch eerst even de kat uit de boom).

    Hopelijk komt er vanuit de fabriek een oplossing en is daarmee de kous af.

    Login om te reageren
  8. jaapiyo zegt

    5 oktober 2016 om 21:14

    Joh, nooit geweten dat @wouter stiekem een Brabo is…;)

    Login om te reageren
  9. 87sandyd zegt

    5 oktober 2016 om 21:29

    Jullie wachten op een reactie van PON? Veel succes, er zijn 63894836251,4 wachtenden voor u, even geduld aub. Geniet ondertussen van dit leuke muziekje.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      6 oktober 2016 om 08:13

      @87sandyd: al onze medewerkers zijn bezet, even geduld aub. “gevolgt door een mooie jingle”

      Login om te reageren
  10. pietrs3 zegt

    5 oktober 2016 om 21:31

    Toch even wat dingen rechtzetten:
    – Ik heb niet gezegd dat de oorzaak ligt bij een gebrek aan koeling, mijns inziens is het voornamelijk een software probleem mbt de regensensor (ook niet bij het torque vectoring, maar echt puur en alleen de regensensor).
    – PON heeft nav het artikel contact opgenomen, en houd me netjes op de hoogte over de ontwikkelingen. Kort samengevat lag het probleem bij de ‘probleemregistratie’ waardoor het niet eerder opgepakt leek te zijn.
    – PON vertelde dat Audi AG bezig is met een update, wat dit zal zijn is onbekend en wanneer dit gereed is is ook nog onbekend.
    – De RS3 8V heeft standaard rondom dezelfde bandenmaat, bredere voorbanden/velgen zijn een optie. Mijn RS3 heeft rondom dezelfde banden en ik vind de wegligging formidabel.
    – Mijn RS3 heeft vandaag nieuwe remmen gekregen (en nieuwe naven) en zal in de loop van de week weer thuis afgeleverd worden. Eens zien hoe lang we deze keer probleemloos kunnen rijden.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      5 oktober 2016 om 21:43

      @pietrs3: dank, ik heb een en ander aangepast.

      Login om te reageren
  11. melkkoe zegt

    5 oktober 2016 om 21:34

    Pon zal ook dit probleem oplossen zoals we van ze gewend zijn

    Login om te reageren
    • taxman zegt

      6 oktober 2016 om 09:19

      @melkkoe: Whahahahaha, hilarisch!

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      6 oktober 2016 om 09:21

      @melkkoe: ja, de klanten laten denken dat er een oplossing komt en ondertussen niks doen. (Oprekkende kettingen en het belachelijk hoge olieverbruik van Audi)

      Login om te reageren
  12. stfu zegt

    5 oktober 2016 om 21:35

    Die pk-wedloop moet misschien maar eens stoppen. Want ze moeten super veel pk’s hebben, de beste en veiligste wegligging ooit en liefst in een zo’n klein mogelijke auto. Misschien met z’n allen gewoon een stapje terug en dan kunnen de auto’s het ook allemaal gewoon aan.

    Login om te reageren
    • pietrs3 zegt

      5 oktober 2016 om 21:41

      @stfu: Lees je eigen naam eens, en luister er naar :P

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        5 oktober 2016 om 21:50

        @pietrs3: Ah, een Audi-rijder reactie… Er is niks mis met ‘maar’ 300 pk ipv die 400 pk dat blijkbaar de RS3 sloopt.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          5 oktober 2016 om 21:53

          @stfu: Audi-rijders zijn niet te stoppen ;)

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            5 oktober 2016 om 22:13

            @dizono: Nu snap ik dat rijgedrag, die remmen werken gewoon nooit..

            Login om te reageren
            • snellehenkie zegt

              6 oktober 2016 om 22:22

              @lekkaah: en Rechterbahn Angst…je ziet die kleine lelijke A3-tjes altijd op de linker baan, met zo’n snuiter die ‘ nonchalant’ met z’n armpje op de armleuning z’n kin ondersteund. Let maar ‘ns op, ze doen het allemaal in een Audi)

              Login om te reageren
        • ko4n zegt

          5 oktober 2016 om 23:46

          @stfu: het gaat hier niet over de 400 pk limousine maar over de 365 pk sportback. Ook geeft pietrs3 aan dat het volgens hem een software probleem is mbt de regensensor, dat heeft dus niks te maken met het vermogen. Misschien is dit gewoon een ontwikkelings fout. Ik ben het er totaal mee eens dat Audi er alles aan moet doen om dit zo snel en goed mogelijk op te lossen maar het vermogen dempen is nergens voor nodig en Audi is zeker in staat om hele snelle auto’s te bouwen die prima werken.

          Login om te reageren
          • boomhauwer zegt

            6 oktober 2016 om 08:52

            @ko4n: ooooow, slechts 365pk…

            Login om te reageren
            • ko4n zegt

              6 oktober 2016 om 09:36

              @boomhauwer: 365 pk is natuurlijk meer dan voldoende in een a3’tje

              Login om te reageren
  13. furkan zegt

    5 oktober 2016 om 21:44

    Mijn vraag is dus wanneer de fabrikant een auto verkoopt aan de dealer, geven zij geen garantie aan de auto?

    Login om te reageren
    • john4545 zegt

      5 oktober 2016 om 22:05

      @furkan: In NL is gewoon consumentenrecht van toepassing. Ik weet niet precies hoe dat tussen dealer en fabrikant gaat maar daar zijn zeker dingen over vastgelegd.

      In dit geval is de relatie tussen koper (piet) en verkoper (pon) een juridisch feit. Van consumentenrecht krijg je sowieso 6 maanden garantie met bewijslast voor fabrikant (dat er niets aan de hand is). Meestal hebben dit soort autos ook langere garantietermijnen. Als ik het goed lees heeft Pon aansprakelijkheid op zich genomen en nu de remmen vervangen. Dat het een fabrieksfout is lijkt me met zoveel meldingen wel evident. Benieuwd op de reactie van VAG.

      Login om te reageren
      • barbro zegt

        6 oktober 2016 om 00:12

        @john4545: heb je ook nog een juridische grondslag voor het feit dat je op basis van het consumentenrecht “sowieso” 6 maanden garantie hebt?

        Login om te reageren
        • john4545 zegt

          6 oktober 2016 om 00:35

          @barbro: De juridische grondslag is als ik het goed heb artikel 7:17: recht op een goed product. De wet gaat ervan uit dat als een product binnen 6 maanden na aankoop stuk gaat, dit geen goed product is geweest en al ondeugdelijk was ten tijde van verkoop. Dan zijn er nog EU-richtlijnen etc.

          Login om te reageren
        • john4545 zegt

          6 oktober 2016 om 00:38

          @barbro: Artikel 7:17 Burgerlijk wetboek: recht op goed product. Minder dan 6 maanden stuk en aantoonbaar door fabrieksfout, ziet de wet het als een ondeugdelijk product.

          Login om te reageren
      • dennisdd zegt

        6 oktober 2016 om 15:15

        @john4545: heb je het over de dealer Pon of de importeur? Een consument heeft geen enkele relatie met de importeur. Die doet zaken met de dealer, en hoe hij het uitzoekt moet ie zelf weten.

        Consumentenrecht gaat zelfs nog iets verder dan de standaard garantie. Die heeft het daarnaast over de “te verwachten levensduur”. Geen idee hoe dat is bij auto-onderdelen, maar bij een koelkast kan dat zo 7-8 jaar zijn.

        Login om te reageren
        • john4545 zegt

          6 oktober 2016 om 16:19

          @dennisdd: Je hebt helemaal gelijk, ik ging er even van uit dat Pon als dealer heeft opgetreden. Zo niet dan is inderdaad Piet zn dealer het aanspreekpunt. Maar zoals ik het lees wordt de auto daar van nieuwe remmen voorzien. Lijkt me sterk dat een dealer dat zelf niet kan ;) Maargoed, er zijn gekkere dingen op deez aardbol gebeurd! :)

          Login om te reageren
  14. n0zem zegt

    5 oktober 2016 om 21:48

    Interessant verhaal, ben benieuwd naar het vervolg!

    Login om te reageren
  15. rdamnn zegt

    5 oktober 2016 om 21:51

    Veel succes voor de RS3 rijders en ik hoop dat het volledig kosteloos verholpen wordt voor jullie! Wel schandalig hoe ze er bij PON in de eerste instantie op reageerden..

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      5 oktober 2016 om 22:01

      @rdamnn: monopolie

      Login om te reageren
      • mastemaker zegt

        6 oktober 2016 om 20:14

        @melkkoe: stom spel, duurt altijd zo lang en ik ben meestal de verliezer

        Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    5 oktober 2016 om 22:01

    Als het goed is heeft Audi nu zelf ook een fix. Een joekel van een remmen update. De remmen van de R8 V10 540pk. Dankzij orakel @willeme weten we dit. Al was het geloof ik nog niet officieel bevestigd.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 oktober 2016 om 00:57

      @dutchdriftking: klopt. Op diverse Duitse fora is dit al mede gedeeld. Nog niets officieel gehoord.

      Maar het klinkt zeer aannemelijk. De remmen van de huidige (eigenlijk vorige ) RS3 zijn gelijk aan die van de Seat Leon Cupra R. Op zich prima, maar bij een RS3 heb je flink veel extra gewicht en extra vermogen…

      Login om te reageren
    • taxman zegt

      6 oktober 2016 om 09:43

      @dutchdriftking: Als dit in Duitsland plaatsvindt wil dat helemaal nog niet zeggen dat het ook in Nederland gaat gebeuren. De service in Duitsland is op een totaal ander niveau dan in Nederland. Niet alleen bij VAG overigens.

      Login om te reageren
      • dennisdd zegt

        6 oktober 2016 om 15:19

        @taxman: dit kan ik bevestigen. De GTD’s van begin 2014 hebben een probleem in het mediasysteem. Waar in Duitsland alle systemen zijn vervangen moeten ik en andere Nederlanders het met een niets helpende software-update doen. Dat is de kracht van Pon.

        Login om te reageren
  17. 2wheeler zegt

    5 oktober 2016 om 22:03

    Lief dagboek….

    Login om te reageren
  18. lekkaah zegt

    5 oktober 2016 om 22:09

    Hatchbakkie van € 80k+ Regensensortje en remmetjes… AUDI VORSPRUNG DURCH TECHNIK (sorry inkoppert)

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      6 oktober 2016 om 13:50

      @lekkaah: ja, hatchback met 400pk die op de sprint alle Ferrari’s en Porsches vanaf 10 jaar en ouder een poepie laat ruiken.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        6 oktober 2016 om 14:13

        @dutchdriftking: alle Porsches en Ferrari’s, ik weet er wel een paar die sneller zijn…

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          6 oktober 2016 om 15:10

          @rufctr01: fabrieksaf? En oudere Porsches en Ferrari’s hebben goede bestuurders nodig om snel te zijn. Zo’n RS3 kan iedere idioot in 3.9sec naar de 100 knallen.

          Login om te reageren
  19. vagtroep zegt

    5 oktober 2016 om 22:15

    Wel bizar hoor, dat audi gewoon klanten die dik 80k achterlaten zo behandelen. Ik vind het echt schandalig..

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      6 oktober 2016 om 09:24

      @vagtroep: dat is niet de eerste keer, zeker niet de laatste keer.
      Alleen blijven hele volksstammen in het marketingpraatje geloven…

      Login om te reageren
  20. tycorz zegt

    5 oktober 2016 om 22:20

    Goed en duidelijk verhaal! Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen.

    Login om te reageren
  21. rob5nismo zegt

    5 oktober 2016 om 22:20

    Het zou een beetje jammer zijn als de consument aan het kortste eind trelt

    Login om te reageren
  22. roland78 zegt

    5 oktober 2016 om 22:22

    How about het elektromechanische sperdifferentieel van de Golf GTI performance pack monteren en die torque vectoring via de remmen softwarematig uitschakelen?

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      6 oktober 2016 om 11:27

      @roland78: enige probleem is dan hoe je die VAQ differentieel electronisch gaat aansturen, dat is een serieus ontwikkelingswerkje waarschijnlijk om dat goed te krijgen…

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        6 oktober 2016 om 11:30

        @onehp: en waarschijnlijk geen plaats voor én de aandrijfas naar achter en het sperdifferentieel…

        Login om te reageren
  23. trustmeiamanengineer zegt

    5 oktober 2016 om 22:24

    Mooi dat jullie er toch goed achteraan zitten. Los van al het gehannes met dealers en importeurs ben ik benieuwd hoe Audi zelf er over denkt. Zoals ik eerder al zei kunnen ze dit probleem eigenlijk onmogelijk gemist hebben tijdens de ontwikkeling. Dus of er gaat ergens iets fout met ondeugdelijk onderdelen, of ze hebben wellicht last minute nog iets gewijzigd en dat niet genoeg getest?! En in principe zou een TT RS hetzelfde euvel moeten hebben, aangezien te techniek vrijwel gelijk is lijkt me.

    Login om te reageren
  24. vroom11 zegt

    5 oktober 2016 om 22:29

    Tja, vorige gen RS3 precies hetzelfde verhaal. Zwitserse dealer had na drie keer schijven, naven en extra koelinger er genoeg van. Ik zou te veel in Duitsland op de autobahn rijden want de schijven zijn blauw. “haha”. Boze brief later, het vierde setje erop. Toen het ding verkocht. Na 3 generaties RS4’s zonder problemen was dit ongelovelijk. Nu hebben we een S3 SB erbij, met ABT chip. Stukken sneller/lichter als de RS en de remnen gaan al 65K mee. Enige dat ik mis, is het 5cyl geluid…

    Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      6 oktober 2016 om 10:37

      @vroom11: Waarom heb je de eerste generatie RS4 niet gehouden? ?

      Login om te reageren
      • vroom11 zegt

        6 oktober 2016 om 17:17

        @stijnson: ja dat denk ik ook iedere keer als ik er eentje zie rondrijden. Die van mij was nieuw en na 3 jaar had ik 120k door heel europa gereden. Toen maar ingeruild. Heerlijk snel en mooi bi-turbo geluid had ie. De volgende gen was super qua sturen, maar echt wel langzamer… Maar dus geen issues met de remmen. ;)

        Login om te reageren
  25. gwnbmw zegt

    5 oktober 2016 om 22:33

    keramische remmen moet je niet doen voor een daily, bij file rijden of op een gewoon drukke weg (maar nog niet vast) zal je meer dan eens iemand heel dicht op je achterbumper vinden, dit is omdat zulke remmen zo idioot veel sterker zijn als normale.

    Login om te reageren
    • unknown234 zegt

      5 oktober 2016 om 23:15

      @gwnbmw: Van wat ik heb begrepen, remmen keramische schijven pas beter t.o.v. ‘normale’ remmen wanneer ze op temperatuur zijn. Mag je dus wel als een flinke idioot optrekken en afremmen in een langzaam rijdende file wil je ze goed warm krijgen ;).

      Login om te reageren
      • sollie1984 zegt

        6 oktober 2016 om 00:43

        @unknown234: keramische remschijven werken inderdaad beter op temperatuur dan stalen remschijven. Bij lagere temperaturwn werken ze wel goed maar niet optimaal. Daarom zijn keramische remmen alleen handig als je veel op circuit rijdt. Op straat heb je daar geen voordeel mee.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          6 oktober 2016 om 09:36

          @sollie1984: Tenzij je een RS3 koopt ;) Dan heb je er veel voordeel bij.

          Login om te reageren
  26. Onehp zegt

    5 oktober 2016 om 22:36

    @pietrs3: Via de OBDEleven app en bluetooth dongle (tesamen 55€ + 2€/instelline) kan ik op men Android telefoon o.a. die droogremfunctie op verscheidene niveaus instellen of helemaal afzetten. Misschien het proberen waard indien je niet op Auw Die! wilt wachten…

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      5 oktober 2016 om 23:00

      @Onehp: en dan geen garantie meer hebben omdat je er zelf aan heb lopen hannessen.
      Goed idee piet.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        6 oktober 2016 om 10:06

        @hplh: piet? Zuurpruim. Je garantie is daarmee helemaal niet weg, is geen chiptuning ofzo en zet je zo terug als het geen uitwerking heeft. Zit je al aan je n+1 remschijven dan wil je misschien eens een kleine eigen oplossing proberen en hoef je niet eeuwen te wachten tot misschien iemand anders een initiatief neemt. Dit was trouwens mijn job bij een zustermerk… Dus ik weet dat het even kan duren…

        Login om te reageren
        • hplh zegt

          6 oktober 2016 om 10:29

          @Onehp: geloof mij maar.
          Ze gaan daar zeker weten moeilijk over doen.
          Ook al hebben ze ongelijk.

          Login om te reageren
      • Onehp zegt

        6 oktober 2016 om 10:26

        @hplh: doe je verder gewoon in samenspraak met de dealer, kan me moeilijk inbeelden dat ze ertegen zijn als dat droog remmen nu mogelijks de oorzaak zou kunnen zijn.

        Login om te reageren
  27. kennone zegt

    5 oktober 2016 om 23:17

    Blok in de lengte er in en wat naar achteren. Als dit een te dure optie word is een goed sparediff dan geen optie?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      6 oktober 2016 om 04:47

      @kennone: waarom dan op reserve nemen?

      Login om te reageren
    • taxman zegt

      6 oktober 2016 om 09:49

      @kennone: reserve diff , haha neem een hele reserve auto mee zou ik zeggen.

      Login om te reageren
  28. fastfear zegt

    6 oktober 2016 om 00:12

    Doe mij maar een Lexus of mercedes of BMW Jaguar ( dan wordt je wel serieus genomen! ) in plaats haudie wat een drama zeg! En dan ook nog het swaffel diesel probleem. Wat ik tot nu toe zie is dat ze alleen investeren in led ( kerst ) verlichting! daar zijn ze goed in! Interieur is ook saai alle modellen hetzelfde interieur O nee wacht je hebt de S Line wou verschil niks! pfff waar gaat het naar toe met vag en dat noemt zit premium.

    Login om te reageren
    • stekel01 zegt

      6 oktober 2016 om 00:27

      @fastfear: Helemaal mee eens. Ze moeten heel dat vag in de hens zetten. Stelletje randevogels daar met hun kerstverlichting!

      Login om te reageren
    • hairydonkeyplums zegt

      6 oktober 2016 om 01:33

      @fastfear: serieus genómen word je bij denk ik zo’n beetje elke merk wel.

      Login om te reageren
      • hairydonkeyplums zegt

        6 oktober 2016 om 12:10

        @hairydonkeyplums: *elk

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      6 oktober 2016 om 12:11

      @fastfear: ik snap wat je typt maar misschien in het vervolg even interpuncties, spelling, etc. checken voor je op versturen drukt?

      Login om te reageren
  29. berlinetta zegt

    6 oktober 2016 om 09:38

    Dat er een probleem is met de remmen vind ik nog tot daaraan toe. Dat kan gebeuren. Het is techniek en dat is niet altijd feilloos. Het is echter de werkwijze van de dealers die absurd is.

    In ieder geval hoop ik voor de RS3-rijders dat er snel een oplossing komt. Ik ben geen Audi-fan, maar ik vind het wel een indrukwekkende auto. Jammer dat deze auto dan zo’n slechte remmen heeft.

    Login om te reageren
  30. pinut187 zegt

    6 oktober 2016 om 11:58

    Ben wel benieuwd of de fix gratis wordt gedaan..

    Login om te reageren
  31. ghost zegt

    6 oktober 2016 om 12:08

    De zekering van de regensensor eruit trekken, een paar duizend km rijden en vervolgens kijken of je remmen wel of niet verrot geremd zijn, is wellicht een goed idee?! (In de tussentijd gewoon even zelf je ruitenwisser bedienen is niet zo moeilijk). Het sluit meteen uit of het daaraan ligt.

    Login om te reageren
  32. pietrs3 zegt

    6 oktober 2016 om 15:00

    Over het droogremmen:
    Voor zover mijn kennis reikt gebruikt hij hier de regensensor voor, en indien deze niet beschikbaar is valt hij terug op de keuzestand van de ruitenwisserhendel.
    Dus zekering eruit trekken is geen optie ;-)

    Ook opperde iemand het idee dit zelf uit te schakelen, ik heb al eens gekeken met VCDS 12.12, niets aangepast maar ook zijn alle modules zo nieuw dat VCDS de labelfiles er niet voor heeft.

    Login om te reageren
  33. ghost zegt

    13 april 2017 om 16:18

    @Autoblog : wat is nu de situatie? Ben zelf aan het rondkijken voor een RS3 waar de kop af is dus ik ben wel benieuwd naar oplossingen.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      13 april 2017 om 18:32

      @ghost: toevallig heb ik vorige week dezelfde vraag aan Pon gesteld, ik wacht nog op reactie. Zodra we meer info hebben dan kun je uiteraard een artikel verwachten.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        13 april 2017 om 19:09

        @autoblogger: dank heren!! Ik ben zeer benieuwd, dealer biedt 2 jaar garantie maar na alle verhalen die ik lees, stelt het mij niet gerust. Een setje Keramische R8-remmen (380mm versies) schijnen wel uitkomst te bieden maar gaan gebruikt snel richting €5000,-. Nogmaals dank!

        Login om te reageren
      • m54b30 zegt

        9 november 2017 om 20:32

        @autoblogger: Ooit een reactie gekomen?

        Login om te reageren
        • hartphotography zegt

          14 januari 2018 om 13:49

          @autoblogger ben ook wel benieuwd of er nog een reactie is ontvangen inmiddels?

          Login om te reageren
      • mbond zegt

        13 april 2018 om 07:49

        @autoblogger: Ik ben nu aan het kijken naar een RS3. Is hier nog antwoord op gekomen?

        Login om te reageren
  34. ruben1980 zegt

    17 juni 2018 om 17:22

    We zijn nu bijna anderhalf jaar verder na de laatste update.is er nog nieuws te melden?is er inmiddels een goede oplossing voor het probleem?

    Login om te reageren
  35. bostoncat zegt

    18 juli 2020 om 11:54

    Allereerst excuses voor mijn Nederlands, ik kom uit het VK en heb Google Translate gebruikt.

    Ik kocht in 2015 een RS3 uit 2015 zonder van dit remprobleem op de hoogte te zijn (achteraf is geweldig!).

    Sinds het bezit van de auto heb ik twee voorste remschijven laten vervangen door Audi, beide kromgetrokken na 5.000 km en gelukkig heeft Audi boh keer vervangen met dezelfde schijfversies (zwaaide 8V0.615.301.C).

    Ze zijn weer kromgetrokken (ja na 5000 km!) En het is niet verwonderlijk dat Audi deze keer weigert de kosten te dekken.

    Ik ben geen expert en alle hulp zou enorm op prijs worden gesteld, wat geweldig zou zijn om te weten is of Audi het probleem heeft opgelost met de nieuwste schijven die nu rond zijn en niet zwaaien (8V0.615.301.S).

    Ik ben blij om met Audi samen te werken, maar om te ontkennen dat er een probleem is met het ontwerp van de rem is nogal triest maar niet onverwacht voor zo’n grote autofabrikant.

    Als de bovenstaande schijven niet beter zijn, ben ik geen circuitdagcoureur, dus overwoog ik om de Audi-schijven te vervangen door een set van Revo (RA551B200600) in de hoop dat ze het probleem met directionele schoepenkoeling hebben opgelost.

    Persoonlijk ben ik dol op de RS3, het is een geweldige auto en briljante bouwkwaliteit, het is de perfecte auto voor dagelijks gebruik.

    Hartelijk dank voor het lezen en bedankt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North