• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

USA! USA! Nederlandse diesels schoonste van Europa

Auteur: jaapiyo, gepost 6 oktober 2017 om 15:45 – 13 Reacties

Leeuw


Goed nieuws, of vertekende cijfers?

De cijferfetisjisten van VWE hebben becijferd dat de Nederlandse diesels de schoonste zijn van heel Europa voor wat betreft de uitstoot van CO2. Ze concluderen dit op basis van gegevens van het European Environmental Agency over de periode 2012-2016. In heel Europa zakte de gemiddelde uitstoot in deze jaren met een grammetje of 15 per kilometer. Nederland is zoals te doen gebruikelijk het beste jongetje van de klas, hoewel de CO2-uitstoot van nieuw verkochte diesels in 2016 bij ons hoger was dan in 2015. Foei toch! Desalniettemin spiegelt VWE ons voor dat dit allemaal goed nieuws is voor ons land. Niet alleen voor de gezondheid van ’s lands longen, maar ook voor de (internationale) waarde van ons jong gebruikte wagenpark.

Enfin, over de keper beschouwd goed nieuws zou je zeggen, maar er zit een adder onder het gras. Kijken we namelijk naar de auto’s die in het onderzoek zijn geïdentificeerd als de ’top-10 schoonste diesels in het Nederlandse wagenpark’, dan komt dit lijstje uit naar voren:

schone-diesels

Inderdaad een lijstje met de who-is-who van recente bijtellingstoppers. Op de plaatsen twee en drie komen we twee dikke hybride subsidiebeesten tegen die in de praktijk natuurlijk never-nooit-niet de fabrieksopgaves halen. Als de berijders van deze auto’s niet de juiste stekker-etiquette hanteren, houdt het heel snel op met de vermeende zuinigheid van de betreffende bolides.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat de bijtellingsregels inmiddels veranderd zijn, noch het feit dat de uitstoot van fijnstof misschien wel belangrijker is dan die van CO2. Kortom, zoals bij elk onderzoek wordt de uitkomst grotendeels bepaald door de data-selectie en de gemaakte aannames. Maar laat dat dit moment van nationale realisatie dat we de grootste müsli-rijders zijn trots vooral niet bederven!

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • Golf-segment keldert in populariteit in Europa
  • Video: Nederlandse Huracan gaat kablam

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Diesel, onderzoek, uitstoot, vwe

Vorig bericht: « De NSX wordt voor een stuntprijs aangeboden
Volgend bericht: Herken jij Ken Block’s nieuwe speeltje aan deze schaduw? »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    6 oktober 2017 om 16:13

    De Audi A2 en Lupo 3L waren hun tijd echt ver vooruit.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 oktober 2017 om 17:01

      @mashell: En dan te bedenken dat die auto’s Utrecht niet in mogen, maar de moderne sjoemeldiesels van VAG wel.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        6 oktober 2017 om 17:05

        @berlinetta: ja, dat is idd heeeeeel raar

        Login om te reageren
  2. JoostvdWater zegt

    6 oktober 2017 om 16:16

    Categorie riooljournalistiek… Diesel is ons verkocht als ‘goed’ vanwege de lage CO2 maar ondertussen worden roet en stikstofoxiden voor het gemak niet genoemd/ vergeten. Dat zijn pas de echte gevaren van diesel! Dit zijn de veroorzakers van smog, longkanker, verzuring etc etc.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 oktober 2017 om 16:23

      @joostvdwater: roet? Er komt zo weinig roet tegenwoordig uit diesels dat zelfs de zwarte pieten steeds minder zwart worden. Die stikstofoxiden zijn prima met adblue te bestrijden. Fijnstof wordt prima door het partikelfilter opgevangen, binnenkort verplicht op benzine motoren want die stoten daarvan relatief veel uit! Als we neutraal naar de diesel kijken, dan kan het wel degelijk een heel schone brandstof kan zijn.

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        6 oktober 2017 om 18:16

        @mashell: nounounou!!!

        Al dat racisme is nergens voor nodig…
        Zwarte piet.. kom nou zeg.

        Gr. Syl

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        6 oktober 2017 om 20:07

        @mashell: yep, niks mis met dieseluitstoot. Behalve dat je er dood aan gaat.
        https://nos.nl/artikel/2071833-werken-in-dieselrook-nog-schadelijker-dan-gedacht.html

        Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    6 oktober 2017 om 16:28

    ff offtopic;

    In Antwerpen is er sinds een half jaar een verbod op vervuilende wagens in de binnenstad. Uit recente metingen blijkt dat de luchtkwaliteit er op achteruit gegaan is sinds het verbod…
    Ik moest lachen.

    Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    6 oktober 2017 om 17:07

    Linkse riooljournalistiek! Net zoals hun afval verwerking. Alle directieleden zijn van de PvdAllochtoon en ondanks dat het niet werkt gaan we dwangmatig door met apart plastic inzamelen.

    Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    6 oktober 2017 om 18:13

    Staan er serieus 5 XL1’s op kenteken in Nederland? Zeker door een bedrijf/instelling gekocht om te laten zien hoe goed ze bezig zijn

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    6 oktober 2017 om 20:09

    @jaapiyo: noch het feit dat de uitstoot van fijnstof misschien wel belangrijker is dan die van CO2.

    Tja, of je nou doodgaat aan stoflongen of verdrinkt door de opwarming van de aarde…

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    7 oktober 2017 om 08:28

    De laatste alinea is wat mij betreft de enige waarheid.
    De rest iets voor coffeshop bezoekers die hun maandelijkse toelages krijgen van hen die de vervuiling veroorzaken omdat ze ’s morgens om zes uur opstaan om te gaan werken.

    Login om te reageren
  8. tarquesh zegt

    8 oktober 2017 om 19:39

    Uit een moderne auto komt haast geen rommel meer.
    Auto’s daar en tegen die slecht onderhouden worden zijn de vervuilers, dus een verplichte beurt om de 20.000 kilometer zou de lucht aanzienlijk schoner maken. Beter dan de uitlaatgassen meten tijdens een APK, want die normen zijn soepel.
    Longlife beurten moeten dus op de schop, scheelt ook veel zuigerveer ellende.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North