• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze fabrikanten staan dikke EU-boetes te wachten

Auteur: jaapiyo, gepost 26 september 2017 om 17:25 – 24 Reacties

Velar


Money, money, money, money…Môôôney…

De EU werkt hard aan het om zeep helpen van de auto industrie opschonen van onze longen. CO2-normen worden met enige regelmaat aangescherpt om de fabrikanten te dwingen met zuinigere auto’s op de proppen te komen. Voor 2021 hebben onze leiders een plan opgesteld om de gemiddelde CO2-uitstoot van ons wagenpark te beperken tot 95 gram per gereden kilometer. Fabrikanten die hun persoonlijke doel niet halen, staan dikke boetes te wachten. Tegelijkertijd zij de doelstellingen voor de zeevaart overigens een lachertje, maar dat terzijde.

Enfin, onderzoekstoko PA Consulting Group (PA) heeft eens uitgezocht welke fabrikanten de norm gaan halen en wat degenen die het niet redden zouden moeten dokken als ze hun huidige beleid zo door zetten. Dat sit soort boetes realiteit kunnen worden blijkt wel uit het feit dat de EU eerder Ferrari en Aston Martin in de buidel liet tasten. In die gevallen ging het relatief gezien nog over fopboetes, maar dat kan nu anders liggen. Kijk maar eens naar deze tabel die PA opstelde:

FabrikantPotentiële boete (Euro)
VAG1.360.000.000
FCA950.000.000
PSA/Opel786.700.000
BMW430.000.000
Ford307.100.000
Hyundai-KIA283.100.000
Daimler126.200.000

Alleen Volvo, Toyota, Jaguar-Land Rover (rijtest) en Renault-Nissan zijn op koers om de doelstellingen te halen. Overigens hebben alle fabrikanten een persoonlijk doel, dat onder andere afhankelijk is van het gewicht van hun auto’s. Daarnaast zijn de regels soepeler voor zogenaamde kleine fabrikanten. Jaguar-Land Rover moet bijvoorbeeld voldoen aan een limiet van 130,9 gram CO2 per kilometer in 2021, wat verklaart dat zij hun persoonlijke doel waarschijnlijk gaan halen. Kortom -je verwacht het niet- het is weer een ambtelijke clusterfuck van allerlei regeltjes en uitzonderingen. Verwacht dus ook dat áls deze boetes daadwerkelijk realiteit dreigen te worden de fabrikanten nog wel even aan tafel gaan zitten met de EU-bonzen om tot een passende oplossing te komen…

Het hele rapport kan je HIER nalezen (via Automotive News Europe).

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Liefhebbers opgelet: GR86 heel kort leverbaar in EU!
  • Supercar fabrikanten uitzondering
    Supercar fabrikanten uitzondering milieuregels EU

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, co2, europa-eu, geld, Nissan, Renault, Toyota, uitstoot, Volvo

Vorig bericht: « De oorsprong van Alfa Romeo’s fameuze klavertje vier
Volgend bericht: De weinig populaire HALO wordt ook nog eens duur »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    26 september 2017 om 17:37

    Mwah .. die gaan helemaal nix betalen ..

    Ook al is het maar een fractie van de EU subsidies die ze ontvangen ..

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      26 september 2017 om 18:10

      @lincoln: ach nl wordt steeds slimmer..

      Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    26 september 2017 om 17:38

    FCA valt tegen zeg! Ik meen me te herinneren dat ze enkele jaren geleden juist verreweg het laagst zaten qua gemiddelde CO2 uitstoot. Komt vast omdat ze nu al die Amerikaanse meuk erbij hebben. Hoewel het alleen om de in Europa verkochte voertuigen gaat lijkt me.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 september 2017 om 17:43

      @trustmeiamanengineer:

      Idd .. Tis de schuld van Trump ..
      Want Fiat Alfa en Ferrari lopen helemaal niet 10 jaar achter de feiten aan ..

      NL wordt steeds slimmer ..

      Login om te reageren
  3. mikespek zegt

    26 september 2017 om 17:39

    Die zijn de boete bedragen voordat de auto lobby en duitsland zich er mee gaan bemoeien, vrees dat er weinig van overblijft.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      26 september 2017 om 17:43

      @mikespek: idd en Merkel zal meteen gaan chanteren met “groot banen verlies”, ze heeft weer kiezers nodig na zondag…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 september 2017 om 18:28

        @doublechevron65: hoezo heeft Merkel na de verkiezingen kiezers nodig? Kiezer heb je bij de verkiezingen nodig. Daarna kun je ze een paar jaar negeren, leren Rutte & co ons.

        Login om te reageren
        • doublechevron65 zegt

          26 september 2017 om 19:13

          @mashell: ja kiezers heb je bij verkiezingen nodig, die zijn d’r dus op 15 oktober bijvoorbeeld (in Nedersaksen) en zullen invloed hebben. Maar wat betreft die boetes, voordat die realiteit gaan worden zijn we al een paar jaar verder en staan er weer nieuwe landelijke verkiezingen voor de deur.

          Login om te reageren
  4. harrie zegt

    26 september 2017 om 17:41

    Dat wordt een schikking van anderhalve ton per fabrikant.

    Login om te reageren
  5. branko zegt

    26 september 2017 om 17:47

    Ambetelijke clusterfuck ?, maar echt

    Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    26 september 2017 om 17:49

    En deze boetes worden weer door berekend aan ons de consument

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 september 2017 om 18:31

      @rob5nismo: en omdat de eventuele boetes in de staatkas landen worden ze ook weer teruggegeven aan de burgers aan de burgers die wat minder belasting hoeven op te hoesten om de begroting te betalen. Onderaan de streep maken dus alleen uit voor de hoogte van de winsten van de bedrijven en daarmee van de bonussen van de managers. Ergo: die doen er alles aan om de boetes te voorkomen. Het lijkt gewoon te werken, dat boetesysteem.

      Login om te reageren
      • spidermann zegt

        26 september 2017 om 19:22

        @mashell: dus een transfer van boetegeld van “grote auto rijders” naar OV berijders, alsof we al niet genoeg nivellering en subsidiering van het OV hebben

        Login om te reageren
  7. bitd zegt

    26 september 2017 om 18:48

    Grappig hoe zwaarder te auto hoe beter… denk dat die zware pickups uit de US of A het aardig goed doen in dit boete model, hummertje?

    Login om te reageren
  8. yipikaye zegt

    26 september 2017 om 19:49

    EU…. is dat niet dat waardeloze orgaan wat zich binnen 20 jaar zelf opheft?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      26 september 2017 om 21:44

      @yipikaye: nee, dat is je lever.

      Login om te reageren
      • galgootje zegt

        27 september 2017 om 00:48

        @jaapiyo: grinnik… :-p

        Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    26 september 2017 om 22:03

    En gaan ze van het geld van de boetes alle CO2 opkopen en wegtoveren?

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    27 september 2017 om 08:18

    Voor Vag is deze boete wel te overkomen. De investering kost waarschijnlijk vele malen meer…..

    Login om te reageren
  11. Onehp zegt

    27 september 2017 om 08:27

    Nee hoor, zo hoort het, de fabrikanten hebben een gemeenschappelijke partij nodig die de regels voorlegt. Reken er maar op dat dit al zwaar gelobbyd is. Autorijden is soms nog leuk, maar als systeem is het een ongelooflijk inefficiënte manier om zich te verplaatsen. Eenmaal dat privaat autobezit duidelijk nadeliger wordt dan een (zelfrijdende) auto op de hoek van je straat met je mobieletje boeken, zal het gedaan zijn met de enorme overproductie van privé autoos van op en bij de 2000kg die 97% van de tijd stil staan. Dan zijn deze boetes niks, en eigenlijk enkel positief voor het overleven van de fabrikanten op langere termijn.

    Tis niet omdat we graag autorijden dat we niet beseffen wat het grote perspectief is…

    Login om te reageren
    • Henkie86 zegt

      27 september 2017 om 09:05

      @onehp: Jep. Dit lost de structurele en wereldwijde overconsumptie van energie -in welke vorm dan ook- op, écht…
      Wanneer zal het eens gedaan zijn met de enorme overproductie van nieuwe mensen waarvan 97% niks meer bijdraagt dan onnodige energieconsumptie? Oh, wacht, dat is niet goed voor de wereldeconomie. Iets met groter perspectief…

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        30 september 2017 om 21:27

        @henkie86: niet zeuren en alles relativeren. Neem de fiets, duizend keer minder vermogen en toch kom je op je bestemming aan. Is het te ver, neem de trein. Dat is efficiënt. De auto is dat niet. Rij graag auto maar als het enige antwoord op de transportvraag werkt het niet. En het lijkt me overduidelijk dat er nu dingen staan te gebeuren wanneer zoveel wereldsteden overwegen om ICE auto’s te gaan verbieden in de toekomst. De rest van de wereld staat ook niet stil, er gebeurt veel meer (positiefs) dan de meesten beseffen. Doei.

        Login om te reageren
  12. bartsmit zegt

    27 september 2017 om 09:34

    Audi’s blazen elke 1000km een liter olie het milieu in als gevolg van de CO2 maffia. Zuigerveren schrapen niet meer want wrijving is CO2 uitstoot. Maar ze zijn wél iets zuiniger qua brandstof-verbruik hoor. Wat heb je dan bereikt?

    Login om te reageren
    • Henkie86 zegt

      27 september 2017 om 10:01

      @bartsmit: Een paar pk extra.
      Voorbeeldje; in competitiemotoren is het gebruik van slechts één zuigerveer los van de schraapveer al jaren gemeengoed. Veel blow-by, hoog olieverbruik, maar wel iets minder interne weerstanden. Yay meer peekaas!!! Voorsprong door techniek.

      http://p.vitalmx.com/photos/users/64/photos/58941/s780_13_CRF450R_piston_LR.jpg?1338267295

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North