• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel Nederlanders sterven aan uitstoot leugens

Auteur: jaapiyo, gepost 18 september 2017 om 13:02 – 32 Reacties

pickup


Niet alleen bont, maar ook diesel rijden is moord.

Oostenrijkse onderzoekstoko The International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) heeft het op zich genomen eens uit te rekenen hoeveel doden er eigenlijk vallen door de uitstoot van diesels. Samen met een universiteit uit Zweden en de Noorse KNMI pakten ze hun veiligheidsbrillen en stofjassen erbij om wat noest meetwerk uit te voeren naar aanleiding van een eerder onderzoek van kwaliteitspublicatie Nature. Nature berekende eerder al wat de gezondheidsschade is van NOx-uitstoot in een aantal grote auto-markten, maar IIASA wilde weten hoe het nou precies zit in de verschillende Europese landen.

We weten immers al dat luchtvervuiling niet goed voor ons is, maar als je een cijfer hoort dat er in de huidige 28 EU-landen, Zwitserland en Noorwegen in totaal 425.000 doden vallen ten gevolge van deze vervuiling denk je in eerste instantie wellicht ‘ja, zal wel’. Het getal is zo groot dat je je er moeilijk iets bij voor kan stellen. Dat er in Nederland 180 doden vallen per jaar (op basis van 2013) doordat voertuigen méér uitstoten dan op papier heeft gevoelsmatig al een hele andere lading. Maar hoe zijn deze cijfers opgebouwd?

Wel, van de 425.000 doden berekent IIASA ons voor dat daar 10.000 direct kunnen worden toegeschreven aan de NOx-uitstoot van diesels in busjes, personenwagens en ‘light commercial vehicles’. De helft daarvan komt volgens IIASA op het conto van het feit dat de daadwerkelijke uitstoot van deze vervoersmiddelen hoger ligt dan de fabrieksopgave. Auto’s op benzine hebben een veel lagere NOx-emissie. Volgens onderzoeker Jens Borken-Kleefeld zou het zo’n 7.500 doden per jaar schelen in ‘Europa’ als diesels dezelfde uitstoot zouden hebben als auto’s op benzine (oftewel, als er gewoon geen diesels zouden zijn).

Hieronder staat de obligate tabel met resultaten. In de tweede kolom staat het aantal doden (per land) ten gevolge van de totale NOx uitstoot. In de derde kolom staat het aantal doden dat er zou zijn gevallen als fabrikanten hun opgaves zouden halen. In de vijfde kolom staat de keiharde resultante van deze twee cijfers: de doden die vallen omdat de uitstoot hoger is dan beloofd.

tabel

De vraag is wat we met deze cijfers moeten, los van gaten schieten in de onderzoeksmethode en Diederik Stapelesque cijfers (de helft hier, drievierde daar, 10.000, 5.000…). Gezien de klaarblijkelijke politieke onwil van de EU om Volkswagen keihard aan te pakken voor dieselgate lijkt de fabrikanten aanklagen vanwege dood door schuld geen realistische optie. Maar misschien is met opgeheven vingertje naar je buurman lopen als die vanavond terugkomt van het werk in zijn diesel-leasebak een goed idee?

Ook interessant!

  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • WRC coureur moet rally staken vanwege gassige uitstoot
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, milieu, onderzoek, uitstoot

Vorig bericht: « Fabelhaft! BMW brengt ‘CSL’ terug
Volgend bericht: De 6 meest bekeken beursbabes van afgelopen 10 jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. granlusso zegt

    18 september 2017 om 13:20

    Zo krijgen we het aantal verkeersdoden natuurlijk nooit op nul.

    Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    18 september 2017 om 13:30

    Soms mis ik @lincoln en diens vlijmscherpe subsidie opmerkingen over onderzoeksberootjes.

    Maar goed, de petrochemische industrie, de Dortse teflonkoningen Dupont, sorry Chemours, ze lozen vrolijk door en blazen alles lekker de lucht in.
    Vreemd genoeg zijn er weinig kaartjes met het aantal kanker gevallen in gebieden waar veel zware of chemische industrie zit, er wordt alleen en uitsluitend gezeverd over de automobiel.
    Of intensieve veeteelt om maar iets te noemen.

    Ook zo een dooddoener vind ik bij een grote uitslaande brand; je ziet meters hoge vlammen en een roetzwarte kolom opstijgen en er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen. Moet ik altijd hartelijk om lachen

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      18 september 2017 om 13:40

      @desjonnies: Ik mag toch hopen dat onze huisfilosoof, @lincoln, de bijl neer heeft gegooid vanwege al die negatievelingen hier op deze blog.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        18 september 2017 om 13:42

        @viezefreddyw: Ah fuck. Typefoutje. Ik bedoelde natuurlijk dat ik NIET hoop dat hij de bijl heeft neergegooid. Zou ik doodzonde vinden.

        Login om te reageren
        • breakingpoint zegt

          18 september 2017 om 13:52

          @viezefreddyw: euh, onze beste Lincoln is toch terug actief?

          Login om te reageren
    • pomoek zegt

      18 september 2017 om 13:41

      @desjonnies: misschien omdat je alleen Autoblog leest en hier alleen auto gerelateerd nieuws staat? Ik denk dat je eens op petrochemischei dustrieblog.nl moet kijken.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    18 september 2017 om 13:34

    En hoe is dit dan precies berekend? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand aan NOX longen is overleden…..

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      18 september 2017 om 13:44

      @dutchdriftking: Maar heb je wel eens van longkanker gehoord? ;)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 september 2017 om 13:58

        @berlinetta: Is er bewezen dat mensen welke vaker worden bloot gesteld aan uitlaatgassen significant vaker longkanker krijgen? Dat roetdeeltjes inademen niet gezond is kan iedereen bedenken, maar hoe schadelijk is het daadwerkelijk?

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          18 september 2017 om 14:06

          @dutchdriftking: Nee, ik reageerde op jou omdat je het had over NOx-longen. Als er al mensen aan overlijden, dan kan dat wellicht komen doordat ze er longkanker van krijgen.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            18 september 2017 om 14:27

            @berlinetta: Klinkt logisch.

            Login om te reageren
      • maotje zegt

        18 september 2017 om 14:13

        @berlinetta: daarvan hoeft niet de oorzaak luchtverontreiniging te zijn.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          18 september 2017 om 15:18

          @maotje: Dat zeg ik ook niet.

          Login om te reageren
    • pomoek zegt

      18 september 2017 om 13:45

      @dutchdriftking: hier, heb ff voor je gegoogeld: http://www.gezondheidenmilieu.be/nl/subthemas/stikstofoxiden-478.html

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 september 2017 om 13:57

        @pomoek: Valt dus nog wel mee als ik het goed begrijp….

        Login om te reageren
  4. maxidyne zegt

    18 september 2017 om 13:39

    En hoe zit het met de uitstoot van de zware industrie? Hoeveel mensen gaan daar op jaarbasis aan dood?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      18 september 2017 om 13:48

      @maxidyne: lees dat ff na op zwareindustrieblog.nl

      Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    18 september 2017 om 14:08

    En hoe zit het dan met de uitstoot van onze veeteelt? Hoeveel mensen gaan daar op jaarbasis aan dood?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      18 september 2017 om 14:43

      @gulli: http://www.veeteeltblog.nl

      Login om te reageren
      • dragspert zegt

        19 september 2017 om 03:50

        @pomo

        Login om te reageren
  6. maotje zegt

    18 september 2017 om 14:12

    En hoe heeft men bepaald dat een persoon is overleden door luchtverontreiniging? Onmogelijke opgave.

    Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    18 september 2017 om 14:32

    Zal allemaal best waar zijn en moet ook aangepakt worden. Maar zolang er nog mensen mogen roken, vliegtuigen nooit ergens bij betrokken worden, laat staan de scheepvaart zijn er nog zat andere bronnen aan te pakken behalve die paar rijdende voertuigen op deze aardbol.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      18 september 2017 om 14:44

      @trustmeiamanengineer: http://www.alleanderevormenvanvervoerbehalveautoblog.nl

      Login om te reageren
    • widodh zegt

      18 september 2017 om 15:14

      @trustmeiamanengineer: Zolang de rest veranderd hoef jij niets te doen? Nee, we moeten elke vorm aanpakken. Roken, zware industrie, kolencentrales én (personen)vervoer.

      Elk hebben hun eigen aanpak nodig en krijgen ook hun aandacht.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 september 2017 om 15:43

        @widodh: Internationale zeevaart kan je realistisch gezien geen regels opleggen omdat je nooit alle landen op de wereld dezelfde kant op krijgt. Eigenhandig regels bedenken werkt niet want dan gaan ze gewoon naar de buurman. Weg economie en alsnog niks gewonnen.

        Luchtvaart is zelfregulerend omdat ze veel belang hebben bij zuinige vliegtuigen. Zegt men. Maar auto’s verbruiken meer om schoner te zijn, vliegtuigen niet dan? Heeft de sector dan belang bij schone of bij zuinige vliegtuigen? Maar desalniettemin doen ze daar niks tegen.

        Het is dus zeker niet zo dat elke groep aangepakt word. De auto’s zijn een makkelijk doelwit dus die pakken ze aan maar zelfs de industrie laten ze grotendeels gaan. Want het is allemaal te lastig want machtige mensen beginnen dan moeilijk te doen en politici zijn slappelingen.

        Login om te reageren
        • rrvliet zegt

          18 september 2017 om 17:00

          @lekbak: vwb vliegtuigen; ben bang dat er een verschil zit tussen schoon en zuinig, waarbij de maatschappijen alleen interesse hebben in zuinig.

          Login om te reageren
  8. defl8 zegt

    18 september 2017 om 15:33

    Als we even naar de opmerkingen kijken over roken, industrie, scheepvaart en luchtvaart: Die rijden over het algemeen niet door je straat, natuurlijk zijn er uitzonderingen in gebieden zoals pernis en schiphol, maar je kan inschatten dat 90% van de bevolking wél bij autoverkeer in de buurt komt, de uitstoot van een vliegtuig op 10km hoogte is natuurlijk niet goed te praten maar ik denk dat de mensen die aan een stadsring of drukke dorpsweg wonen daar een stuk minder van wakker liggen. Houtstokers geven overigens de ernstigste vervuiling in de gemiddelde wijk.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      18 september 2017 om 15:48

      @defl8: Goed hout stoken geeft bijna geen uitstoot. Die recreatieve stokers zijn meestal ellendelingen die met nat en smerig hout gezellig een vuurtje stoken. Maar auto’s zijn er zoveel meer van dat die echt meer uitstoten hoor.

      Login om te reageren
      • defl8 zegt

        18 september 2017 om 17:00

        @lekbak: Maakt iets uit maar niet veel. Zelfs een pelletkachel geeft nog flink uitstoot: https://www.uwkachel.nl/houtkachels-fijnstof.html sinds enkele jaren begint verkeer onder het niveau van kachels te zakken: https://demonitor.ncrv.nl/binnengekomen-tips/houtkachels-stoten-bijna-net-zoveel-fijnstof-uit-als-al-het-wegverkeer-in-nederland

        Login om te reageren
  9. kobus1967 zegt

    18 september 2017 om 16:20

    Net een lethal weapon aangeschaft in de vorm van een Hyundai I30 diesel, maar ik rook niet.

    Login om te reageren
  10. stijnvermeersch zegt

    18 september 2017 om 17:22

    Ach, het is weer een beetje kort door de bacht geschreven dit artikel. Er zullen helemaal geen 7500 doden minder zijn door de diesels te bannen. Er zullen 7500 NOx doden minder zijn. Dat zegt dus niet over de UFP die benzines uitstoten. Ja, er komt roet uit jullie benzine wagens, zelf veel meer dan uit een diesel. Binnenkort zit er een roetfilter op alle benzinewagens. Iets dat de auto industrie al enkele jaren heeft kunnen uitstellen.
    Bron: http://www.irceline.be/nl/documentatie/faq/zijn-enkel-dieselwagens-vervuilend

    Login om te reageren
  11. nhcars zegt

    18 september 2017 om 18:54

    Voortaan maar wat meer toeren draaien met m’n diesel

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North