Nederlandse werkgever verplicht werknemers tot opladen

Auteur: , 81 Reacties
Nederlandse werkgever verplicht werknemers tot opladen

Wat de regering niet lukt doet een Nederlandse bank gewoon wél.

Enkele jaren geleden reed half leasend Nederland nog in plug-in hybrides vanwege de lage bijtelling. Of al die auto’s ook echt (semi-)elektrisch reden en of er ook daadwerkelijk werd opgeladen? Zeer waarschijnlijk niet. Dus voor het terugdringen van de uitstoot was dit plan niet echt toereikend.

ING zag hetzelfde als wij, maar de bank pakt het anders aan. Werknemers mogen namelijk alleen nog de meest milieuvriendelijke modelvarianten leasen. Daarbij komt dat er, in het geval van een plug-in hybride, netjes moet worden opgeladen. Doet de werknemer in kwestie dat niet, dan kan deze een boete van maximaal 1.500 euro verwachten!

Een en ander is per 1 oktober in werking getreden en ING geeft aan dat de bank een klimaatbestendig bedrijf wil worden. Werknemers zullen daar een steentje aan moeten bijdragen en dus mogen alleen nog auto’s worden geleased met een uitstoot van minder dan 105 gram CO2 per kilometer.

Zijn we er dan? Neen! Op auto’s met een uitstoot tussen de 95 en 105 gram per kilometer wordt een toeslag van 10% van het leasetarief worden betaald. In het geval van hybrides wordt gecontroleerd of de auto dagelijks aan de laadpaal wordt gehangen. Gebeurt dat niet, dan krijgt de werknemer een boete die 10% van de jaarlijkse leasenorm bedraagt. Da’s maximaal zo’n 1.500 euro.

Pittige maatregelen dus met verstrekkende gevolgen, maar we gokken dat ING’s leasepolicy wel doeltreffend is als het gaat om het terugdringen van uitstoot. (via: FD)

Foto door @porschepet via Autojunk, dank aan nvm voor het tippen!



81 reacties

En welke auto komt hiervoor dan als beste in aanmerking? Dus voor de uitstoot onder 95 gram co2? Wat gaat de leasetopper worden?
@lacker: Ik denk dat dat de usual suspects zijn. Prius, Model S, C350e, XC90 T8, Golf GTE, Passat GTE, dat soort wagens.
@edge: ten opzichte van een aantal jaren is dat eigenlijk best okay. De ontwikkelingen gaan gelukkig snel. Een paar jaar geleden kon je alleen kiezen uit die eerste Prius, de Lexus CT 200h, een Honda Civic of Honda CR-Z.
@lacker: Lexus IS 300h! Hoef je je ook niet druk te maken of je wel genoeg stekkert…
Heel goed van de ING. Wel de lusten (bijtelling/subsidie) maar niet de lasten. Zo werkt het niet
@cloverleaf: Moest ik er werken, had ik wel wat ter waarde van 1500 euro meegenomen… Wat een belachelijke verplichting…
@sulobb: ik vind dit een belachelijke gedachte.
@mauking: Wel, men oogst wat men zaait… Ik vind het trouwens best een avontuurtje (LOL); https://www.youtube.com/watch?v=JZZICAW4QLc
Vind ik wel terecht ,maar de boete is wel belachelijk hoog.
@dijan: nee hoor. Bij 30.000km per jaar ipv 1:15 maar 1:10 rijden kost je precies 1500 euro met een benzineprijs van €1,50
@dijan: Een boete moet natuurlijk ook wel hoog zijn, anders heeft het geen preventieve werking. Dat is nu juist de gedachte achter zo’n boete. Dat zou het althans moeten zijn.
@berlinetta: de boete is maximaal 1500. 10% van de leasenorm (15/12) is een leasebudget van €1250 per maand. Dat is een fors bedrag. Daar heb je een dikke managerbak voor. Zo’n manager verdiend bij een bank gemakkelijk €150k per jaar. En dan is €1500 beote niet zo gek.
@mashell: die dikke managerbak gaat er echt niet komen met dat maandbedrag zonder dat je zelf mag bijleggen. een instap 3 serie valt er namelijk net binnen en een vergelijkbare auto van ieder ander merk al niet meer.
@x1f48: Ik weet door welke leasemaatschappij jij je laat oplichten maar voor €1250 in de maand heb je bij ons wel een BMW 540d x drive touring? En dat noem ik een dikke managerbak. Zie de zakelijke prijzen bij Directlease.
@mashell: Dit is de leaseprijs bij alphabet en dat is de leasemaatschappij waar je het mee te doen hebt als je bij ING werkt.
@mashell: ga maar eens schuiven naarrealistische leasewaarden van 35k km en 48 maanden. Dan gaat die auto al snel over de 1500 per maand ex brandstof.
@dennisdd: juist. Dat is de truc die velen hanteren. ING doet niks nieuws want dit wordt al jaren toegepast. Alleen halen ze daarmee het nieuws door het als marketing in te zetten. Luizeballen
@dijan: hoe hoog is de boete dan? Maximaal 1500 euro, maar minimaal bij het niet stekkerren? (dus niet die 10%)

Net zo duidelijk als ons wetboek, je kan een boete krijgen van maximaal x maar in werkelijkheid krijg je hier nog geen 5% van die boete
Ik ben benieuwd wat een rechter ervan zal vinden. Het is een nobel streven natuurlijk om je werknemers te stimuleren hun hybrides ook echt als hybrides in te zetten. Maar of het juridisch mogelijk is om je eigen werknemers te beboeten?
@Original_Arnoud: ik denk dat ING wel juristen in dienst heeft die dit uit hebben gezocht.
@original_arnoud: In bijna elk arbeidscontract staat een boetebeding. Daarnaast geldt contractsvrijheid in NL en mag je afspreken wat je wil, zolang het maar niet in strijd is met de wet, de goede zeden of de openbare orde. In mijn ogen is dat hier niet het geval.

OT: ik vind het ook wel een goede regeling. De overheid slaagt er vooralsnog niet in om het voor elkaar te krijgen. Waarom zouden werkgevers het dan niet proberen?
@Original_Arnoud: Ik hoop het niet. In mijn contract staan ook boetes
met bedragen oplopend tot €20k. Heeft met concurrentie mbt gentleman agreements te maken. Het is vooral bangmakerij, maar het risico nemen ga ik zeker niet.
@fmgarcia: Veel van dat soort boetes zijn inderdaad niet eens rechtsgeldig.
@vanquish: Maar als je dat soort dingen erbij moet halen dan is de relatie met je werkgever in de basis al niet goed lijkt me.
@granlusso: Klopt, maar andersom kun je het ook stellen: als het erin staat vertrouwt je werkgever je blijkbaar niet.
@vanquish:

Het is maar hoe je het opschrijft. De werkgever stelt een auto ter beschikking. De werkgever bepaald welke auto. Welke leaseprijs en welke verdere vergoedingen er zijn. Zoals tankpas en laadpaal.

1500 euro boete kan je ook andersom construeren. Stop een eigen bijdrage in de constructie van maximaal 1500 euro. Deze kan standaard worden kwijtgescholden als je je aan de regels houdt. Dat je aan het eind van het jaar een korting krijgt op je eigen bijdrage. En zo functioneert het systeem als een boete ipv een beloning.

Dat de belastingdienst het ter beschikking stellen van een leaseauto ziet als verkapt loon, wil nog niet zeggen dat je er ineens rechten aan kunt ontlenen.
@postzegel: mijn opmerkingen gingen over contractuele boetes an sich. Bijvoorbeeld bij het concurrentiebeding.
@vanquish: Dat heeft niks met vertrouwen te maken. Dat heeft ermee te maken dat werkgevers hun bedrijfsbelangen willen beschermen d.m.v. een concurrentiebeding/relatiebeding/geheimhoudingsbeding etc. Als ze daar geen boete op zetten, dan verliest zo’n beding zijn werking. Ik werk bij de rechtbank en ik behandel regelmatig van dat soort zaken. Het komt regelmatig voor dat werknemers bij een concurrent gaan werken. Het is dan het goed recht van de werkgever om zijn eigen belangen te beschermen.
@berlinetta: klopt, dat is de belangrijkste reden. Ik ben ook werkgever geweest en had een soortgelijk beding. Ik wist wel dat het in geval van een rechtszaak nooit in mijn voordeel beslist zou worden.
Een vergelijkbaar systeem hebben we bij Enexis ook. Max 99gr CO2. Een maandtoeslag ter hoogte van de CO2 uitstoot (max 99euro) en een verhoogd budget voor een hybride en elektrische.
hoeveel loon krijg je extra als je geen lease autootje neemt? Een Passat/Golf GTE of C350e is wel leuk als lease ding, maar als ze je verplicht in een Prius ofzo steken dan zou het voor mij niet hoeven
@saxoke: Zoek de leasebedragen op van dat soort auto’s, en reken dat om naar (bruto!) salaris en dan weer netto.
Maar ik denk niet dat je er veel vrienden mee maakt als je bij klanten langs moet voor de ING en je gaat dat in je goedkopere (2e hands) diesel doen, terwijl ze juist hier actief beleid van maken.
@fanboy: dan moet je natuurlijk ook nog bij klanten langsgaan.
bij hoeveel leasedingen is het niet dat de lease auto een verkapte vorm van salaris is?
@saxoke: Dat klopt inderdaad.
@saxoke: wat is verkapt salaris? Voor de werkgever kan het (schijnt vooral in België zo te zijn) goedkoper zijn een lease-auto te geven dan als het als echt salaris uit te betalen (want dan komen daar sociale en pensioenpremies bij).
@mashell: verkapt salaris, daarmee bedoel ik dat je ipv enkele 100den euro’s per maand, de beschikking krijgt over een auto van het werk. Mensen genoeg die de auto niet voor het werk nodig hebben, die er wel 1 “krijgen”. Bij mn vrouw opt werk (kapperszaak) zijn er zo zelfs enkele die een auto “krijgen”.

zelf heb ik ook n auto voor mn zakelijke verplaatsingen te doen, maar die mag (en wil) ik privé niet gebruiken. Niet dat het geen fijne auto is, maar het is gewoon niet mijn keuze van auto.
@saxoke:

Indien privégebruik wordt er bijtelling gerekend, en wordt het dus gewoon belast als salaris. Niks verkapt aan.
@saxoke: maar het is dus niet “krijgen” het is voor een werkgever goedkoper om een auto, die veel mensen toch nodig hebben, ter beschikking te stellen dan dat geld uit te betalen. Natuurlijk houdt de werkenemer hier onder aan de streep misschien netto iets minder aan over maar het biedt wel het voordeel van een nieuwe en vrijwel zorgeloze auto te rijden. En ja het is dan eerder een saaie Nissan Puslar dan een coole Nissan 370Z maar daar geven heel veel mensen niet eens om.
@saxoke: En grappig dat je die vergelijking maakt van die (voor jou) aantrekkelijkere auto’s. Want de Prius werkt nog steeds het beste, de anderen zijn ook na al die jaren nog steeds niet met iets technisch beter gekomen.
@fanboy: een test hier in België toonde aan dat de prius idd het zuinigst is, maar als je naar verbruik/prestaties kijkt, dan zijn er veel, heel veel betere oplossingen
@saxoke: Er zijn andere redenen om voor een andere auto dan een Prius te kiezen en dat is prima. Bijvoorbeeld betere stoelen zoals hier gezegd, dat soort dingen. En uiteraard smaak. Allemaal prima.

Maar wat ik niet snap is dat andere (grote) bedrijven nog steeds niet de techniek aan boord hebben om hun auto’s zo zuinig te laten rijden als een 10 jaar oudere Prius.
@fanboy: Ja maja, puur omdat ie technisch misschien het best eis, houd niet in dat het ook de lekkerste is om in te rijden…. Als ex toyota medewerker kan ik nu mn mond opentrekken door te zeggen dat de huidige prius slecht zit, zit is veel te kort om maar iets te noemen (zoals bij eigenlijk elke andere toyota) en zijn ook de zitting niet te kantelen etc, lijkt mij dat een VW of een Mercedes dat deel echt wel veel beter voor elkaar heeft. en zo heeft iedereen andere eisen waardoor de auto voor diegene beter is. Puur omdat het technisch beter in elkaar zit, maakt het niet meteen een beter product.
@spykerboy: Als werknemer mag je toch best een nadeel van een auto noemen, zoals het zitvlak?
Dit is niets nieuws in de leasebranche. Toeslagen op PHEV’s worden bij diverse bedrijven al jaren toegepast, brandstofcijfers worden al jaren bijgehouden.
@thomasbol: Ik heb een vriend die werkt bij Deloitte en uiteraard ook een leaseauto met tankpas heeft. Die kerel rijdt zo ontiegelijk veel privékilometers dat ik me erover verbaas dat hij daar nooit een opmerking over heeft gekregen.
@berlinetta: klopt, ken iemand bij de Rabo zelfde verhaal. Met de tankpas naar Frankrijk en Spanje op vakantie. Soms echt te gek.
@thomasthomas: ik mag ook met de tankpas op vakantie. Dat is gewoon deel van de arbeidsvoorwaarde leaseauto. Onderaan de streep maken die vakantiekosten amper wat uit op de totale autokostensom voor het bedrijf. Dat apart administreren en verekenen kost al meer dan de besparing die het zou opleveren.
De grap is dat juist mensen die zakelijk al veel rijden er helemaal niet zo om zitten te springen om vaak en ver met de auto op vakantie te gaan.
@mashell: Die vriend mag per jaar max 12.500 km privé rijden, maar die gaat daar 3-4 keer over heen. Het wordt gewoon niet gecontroleerd zegt ie. Eigenlijk absurd.
@berlinetta: 4 keer er overheen? 50.000 km privé? Wat doet die jongen wel? Das wel een pak kilometers…
@futse: Dat bedoel ik. Als hij zijn eigen brandstofkosten zou moeten betalen, zou hij zichzelf straatarm rijden. Maar omdat zijn werkgever toch alles betaald, profiteert hij er flink van. Nu snap ik hem wel, maar daar zouden werkgevers toch ook een stokje voor kunnen steken in het kader van milieubescherming.
@berlinetta: Hoe vaak gaat hij dan naar het buitenland? Van wat weekendjes naar de Waddenzee of Antwerpen rijd je geen 40/50k privé. Of werkt die vriend maar één dag in de week?
@berlinetta: inderdaad genieten we nog van een tankpas die ook in het buiteland werkt, maar we hebben een hele vergelijkbare boeteregel voor het niet (voldoende) opladen van je PHEV. Indien er in een kwartaal te weinig opgeladen is krijg je volgende kwartaal 125,- per maand boete. Als je daarna nog steeds onvoldoende oplaadt krijg je 125,- boete per maand voor resterende leasetermijn.. Ik laad mijn volvo dus netjes 2x per dag op..
@berlinetta: Zolang er niet over de contractueel overeengekomen kilometers heen wordt gegaan blijven de kosten gelijk. Zodra er 55k ipv 35k op jaarbasis wordt gereden zullen de bellen gaan rinkelen omdat dat gevolgen heeft mbt het leasecontract.

Blijf je daarbinnen, dan zouden die paar tankjes brandstof ook niet uit moeten maken. Een tevreden medewerker levert meer op dan knerpen over tientjeswerk.
@karhengst: Nou zoals ik al zei: hij gaat ver over het maximum aantal kilometers. Heel ver. Er vindt gewoon geen controle plaats.
@berlinetta: dat komt met de afrekening wel van het contract. Brandstofkosten is een gereserveerde bedrag, ga je extreem veel afwijken dan komen de kosten niet meer uit. Komt vanzelf boven drijven…
Mooi, maar kunnen ze niet gewoon met de trein dan?
Waren het ook niet ING en ABN Amro die vaders bij geboorte van hun kind al 5 dagen geven? Ipv te wachten op de overheid? Wel een goed signaal in ieder geval. Laat echt maatschappelijke betrokkenheid zien, en niet alles voor het geld.
@fanboy: was ook ING idd, niet ABN.
@fanboy: ging trouwens om een maand, niet 5 dagen ;)
@fanboy: De marketing van ING werkt in ieder geval zo te lezen. ING en maatschappelijk betrokken. Moet je eens opzoeken waar ING (en genoeg andere banken overigens) allemaal in investeert. De maatschappij interesseert ze niets, maar geld verdienen des te meer. Door dit soort berichten doen ze daarentegen anders vermoeden, wat mensen weer positief over ING stemt. Als je daarentegen iets verder onderzoek doet zie je dat ze in (kern)wapens, fossiele brandstoffen en een specifiek voorbeeld als de North Dakota Pipeline investeren (waarmee water van de omringende bevolking wordt vervuild).

Ik wil echt niet het heilige boontje spelen en beweren dat ik super bewust ben van milieu en maatschappij. Maar zeggen dat ING dat is, is ook zeker niet correct.
Kan Rabobank nog wat van leren. Het is iets strenger maar daarvoor kon alles.
@thomasthomas: Rabobank vergoed de fabrieksopgave aan brandstofverbruik de rest mag je zelf ophoesten, dan wil je wel sterkeren.
Ik denk dat ING opnieuw wil reorganiseren en nu een manier gevonden heeft hoe mensen uit zichzelf vertrekken. Scheelt een hoop gesodemieter met de FNV en de OR.
Lijkt mij erop dat ze van bepaalde managers af willen, want welke auto’s zijn er nu die aan deze wensen voldoen waar de topmannen in willen rijden? kan mij er eigenlijk geen een bedenken. Lijkt mij enorm op een verkapte reorganisatie. (ik zou ook niet ergens willen werken waar mijn auto aan zulke eisen moet voldoen).
@spykerboy: BMW 530e?
@roland78: ga jij als top man in een 5 serie zitten? ik denk dat die lui toch echt allemaal klasse 7 serie willen etc…
@spykerboy: a4, 320d, 330e, 520d. Lijkt me toch niet verkeerd
@jeroen13: Een diesel mag dus niet meer bij die modellen, want die zij ln niet de meest schone variant.
@spykerboy: panamera, 7 serie, x5, e klasse ook nog allemaal
Zijn gelukkig meer merken die dit van hun personeel verwachten. Ik vind het ook belachelijk dat sommige mensen een laadpas krijgen en het totaal niet boeit waar en hoeveel ze tanken. Echt, verspilling tot en met en maakt de wereld er niet bepaald beter op. Mensen gebruiken namelijk hun leaseauto ineens voor alles, want ‘kost me toch niks extra’.
@stfu:

Ze kunnen dan nog beter regelen dat men het eerst zelf betaald en vervolgens vergoed krijgt zodat men zich er wel bewust van blijft.
Met andere woorden hang ‘m thuis maar aan de stekker en betaal de elektriciteit zelf, want op de parking van ING zijn er 10 stekkers voor 200 werknemers.
@bluebluered:

Toch niets mis mee?
@bluebluered: volgens mij kun je thuis een laadpaal krijgen
Bij mijn oude werkgever een hele laag aan managers die XC90 reden.
En meesten wonen dusdanig ver weg, dat het batterijverbruik te verwaarlozen is. En op het werk geen laadpalen….
Maar ondertussen zogenaamd groen doen met een tankpas en auto waarmee je met moeite 1 op 8 haalt.

Mooi dat er bedrijven zijn die hieraan iets doen.
Niet iedereen is er blij mee hier maar ING probeert overal op vooruit te lopen. Ook deel van de marketing. Net als de maand ouderschapsverlof en vandaag de kinderopvang.
Maximaal 100 g CO2-uitstoot bij mijn werkgever. Plug-in mag, maar je krijgt maximaal 3 liter brandstof per 100 km vergoed.
@roland78: Dat klinkt als dezelfde werkgever als de mijne…
Als je dan kan laden op de zaak, en je daar door altijd een plekje mooi vooraan hebt, waarom niet?
En dat is enkel voor het voetvolk neem ik aan? Of gaat de raad van bestuur ook de 7 series, A8jes en S klasses inleveren en allemaal tesla rijden of iets anders electrisch?
Grappig. Ik werk voor een Noors bedrijf wat nog veel verder gaat met duurzaamheid. Bij ons zijn stekkerautos verboden omdat ze bij ons uit gaan van de echte praktijkverbruiken ipv de oh zo mooie theoretische waarden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).