• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

V12 met handbak te koop voor anderhalve ton

Auteur: willeme, gepost 13 maart 2022 om 11:01 – 24 Reacties

V12 met handbak

Wat is er cooler dan een atmosferische V12 met handbak en achterwielaandrijving? Inderdaad: niets!

Het aanpassen van stijlvolle auto’s is eigenlijk not done. Een Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce of Jaguar moet origineel zijn. Donkergroen exterieur, crème-kleurig interieur, hooguit een kippengaas-grille in plaats van chroom aan te geven dat je een sportieve inborst hebt.

Cordurry broeken, brogue schoenen en tweed jasjes worden ook gezien als ‘sportief’ in het Verenigd Koninkrijk. Althans, in sommige kringen. Mensen als Vicky Pollard denken daar anders over, maar dat terzijde.

V12 met handbak

Lister

Een van de meeste bekende Jaguar veredelaars is het Britse Lister. Dit bedrijf bestaat al sinds de jaren ’50 en kennen we onder andere van de Knobbly en Costin sportwagens. In de jaren ’80 gaan ze helemaal los op diverse Jaguars waarvan de XJ-S modellen het meeste tot de verbeelding spreken.

Het onderwerp van vandaag stelt dan ook zeker niet teleur. Het betreft een Lister XJ-S HE 7.0 MkIII en is het hoogtepunt van de XJ-S modelserie.

V12 met handbak
V12 met handbak
V12 met handbak
V12 met handbak
V12 met handbak
V12 met handbak

De auto begon destijds zijn leven als reguliere XJ-S Cabriolet met de V12 motor. Nog voordat BMW en Mercedes aan twaalfcilinders begonnen, was Jaguar er al mee bezig. De auto bracht zijn eerste bezoekje aan Lister in 1987 en zou daar nog vaak komen.

In eerste instantie is het koetswerk en onderstel aangepast. Denk aan de widebody en gigantische wielen. De driedelige velgen zien er nog altijd enorm cool uit.

V12 met handbak

V12 met handbak!

In een later stadium lepelden ze bij Lister de automaat eruit en kwam er een handgeschakelde vijfbak van Getrag in. Weer een jaar later, in 1989, werd de orginele V12 er ook uitgehaald. In plaats daarvan kram er een 7.0 liter V12 in, helemaal onder handen genomen door Lister. Deze motor (LP112/70L) is goed voor zo’n 500 pk en 700 Nm.

De laatste eigenaar kocht deze auto in 2012. Van 2012 tot 2014 kreeg de Lister Jaguar een enorm grote beurt. Hij is bijna helemaal ‘fabrieksnieuw’. Alle technische aanpassingen, reperaties en cosmetische ingrepen zijn gedocumenteerd.

V12 met handbak
V12 met handbak
V12 met handbak
V12 met handbak

Alle factureren zijn er ook bij en het is een hoop. Er is sinds 2012 namelijk voor 103.000 pond geïnvesteerd! Gelukkig is er in de tussentijd ook een nieuw uitlaatsysteem gemonteerd en kreeg de ECU een kuurtje. Het resultaat: nog eens 60 pk extra! De prijs is met 149.575 euro niet heel erg laag, maar de eerste ton aan onderhoud hoef je voorlopig niet uit te voeren.

Sinds de restauratie is er slechts 2.000 mijl mee gereden. Kortom, de kans om een auto met V12 en handbak te kopen kun je eindelijk verwezenlijken. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken.

V12 met handbak
V12 met handbak

Foto en videocredits: Nicholas Mee.

Meer lezen? Dit zijn de vijf meesterwerken van Jaguar’s Malcolm Sayer!

Ook interessant!

  • E-Type Unleashed
    Unleashed heeft atmosferische V12 én handbak
  • Buitenkansje: koop de Jaguar C-X75 uit Spectre!
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • Brabus met 6.9 V12
    Brabus met 6.9 V12 te koop in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

handbak, Jaguar, lister, tuning, V12, Video, xjs

Vorig bericht: « Lada productie ligt nu helemaal op zijn gat
Volgend bericht: “Mercedes slechter dan niet-exceptionele Red Bull” »

Lees Interacties

Reacties

  1. jarnobakker zegt

    13 maart 2022 om 11:30

    Dit is pas porno op wielen. Helaas zit het stuur aan de verkeerde kant.

    Login om te reageren
    • arthur75 zegt

      13 maart 2022 om 12:56

      @jarnobakker: ik rij nu 1,5 jaar met het stuur aan the right side in de hobbyartikelen. Ik kan er geen nadelen aan ontdekken. Behalve dat je af en toe bij beide auto’s bij de verkeerde deur staat wanneer je in wil stappen.

      Login om te reageren
      • arthur75 zegt

        13 maart 2022 om 12:56

        @arthur75: pfffff autocorrect… hobbyauto

        Login om te reageren
      • fooniac zegt

        13 maart 2022 om 13:04

        Parkeergarage en -poortjes lijken me erg irritant.

        Login om te reageren
        • arthur75 zegt

          14 maart 2022 om 04:51

          @fooniac: parkeergarage hoef ik nooit in met deze, en voor de mcdrive heb ik een kind mee.

          Login om te reageren
      • jarnobakker zegt

        13 maart 2022 om 14:10

        @arthur75: voor mij maakt het ook niet uit. Voor mijn vrouw wel. Die heeft al 2 auto’s in de prak gereden met het stuur aan de goede kant. Dus dit zou hoe dan ook een ramp worden.

        Login om te reageren
      • kennone zegt

        13 maart 2022 om 19:24

        @arthur75: nou als het een Jap is ga je ook nog steeds verkeerd met je knipperlichten, overigens nam ik dat voor lief in de Evo

        Login om te reageren
        • arthur75 zegt

          14 maart 2022 om 04:53

          @kennone: Het is een Jap, maar geen idee wat je bedoeld met de knipperlichten. Vind het wel handig dat het een automaat is, alhoewel handgeschakeld ook best zou wennen.

          Login om te reageren
  2. vaakbenjetebang zegt

    13 maart 2022 om 11:41

    Deep dish Ronal Turbo-wielen met eigen merknaam van de tuner er in. Periode-correctere foutheid ga je niet snel vinden.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 maart 2022 om 14:13

      @vaakbenjetebang: ik vermoed wel dat het replica’s zijn, want ik geloof niet dat ze 40 jaar geleden leverbaar waren in diameters groter dan 16″ of zelfs maar 15″.

      Maar ze staan inderdaad geweldig gaaf onder dit ‘beest’.

      Login om te reageren
      • mark383 zegt

        13 maart 2022 om 20:46

        Aan de foto’s te zien zijn het 17 inch velgen. Heerlijk zo, veel beter dan die super skinnie banden in de huidige tuningsscene. Ik ben ook wel benieuwd naar de breedtemaat achter… :O

        Login om te reageren
  3. jaribombarie zegt

    13 maart 2022 om 11:43

    Dit is zo fout dat het werkelijk briljant is.

    wat voor technische hulpmiddelen zitten er in deze auto?
    Want 560 pk op enkel de achterwielen lijkt me een hele uitdaging

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      13 maart 2022 om 11:56

      @ jaribombarie: In een XJ-S uit de jaren 80? Nul, nada, noppes, ABS werd geloof ik pas in de jaren 90 geïntroduceerd. Enkel het verstand van de bestuurder…

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        13 maart 2022 om 14:02

        Het eerste moderne ABS voor auto’s werd anders al in 1978 door Robert Bosch GmbH op de markt gebracht ;-)

        Login om te reageren
        • jarnobakker zegt

          13 maart 2022 om 14:11

          @rollingstoned: werd volgens mij als eerste in de S- klasse van Mercedes gebruikt

          Login om te reageren
        • basman147 zegt

          14 maart 2022 om 12:06

          @ Rollingstoned; Excuus, ik bedoelde dat het pas in de jaren 90 leverbaar werd in de XJS. Het was natuurlijk al eerder leverbaar bij andere merken en op de XJ40 was het standaard op alles behalve het basismodel, maar bij de XJS was het pas een optie vanaf ’87 of ’88, en standaard vanaf de laatste facelift in ’91.

          Login om te reageren
  4. toniominestrone zegt

    13 maart 2022 om 12:13

    De achterkant vind ik niet in verhouding staan tot het front, wel erg vet!

    Login om te reageren
  5. sabrerator zegt

    13 maart 2022 om 13:05

    Mijn automobiele natte droom is een uiterlijk compleet standaard XJ-S mét die 7 liter Lister V12… En doe dan die handbak ook maar.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      14 maart 2022 om 12:08

      @ Sabrerator; Of in een Lynx Eventer…

      Login om te reageren
  6. jupke zegt

    13 maart 2022 om 13:57

    Even een kleine verbetering: het geen cabrio maar een SC in Jaguar thermen. Een soort van targa. Met uitneembare dakpanelen en kort opvouwbare kap. Misschien is T-roof een betere benaming.

    Login om te reageren
  7. mc96 zegt

    13 maart 2022 om 13:59

    Gaaf hoor! Jeugdsentiment. Toen deze auto gebouwd werd was ik 20 en las je veel verhalen over dit soort auto’s in engelse autobladen. Lister was overigens oorspronkelijk een raceauto bouwer. Of dat het bedrijf was dat deze Jaguars bouwde (of dat ze alleen de naam gekocht hadden) weet ik niet. Dit bedrijf bouwde later wel ook nog een (foeilelijke) eigen sportwagen waarmee ze ook geraced hebben.

    Login om te reageren
  8. beorn zegt

    13 maart 2022 om 14:02

    Fabrikanten kijken jullie even mee: zo laag moet die motorkap dus. Prachtig dit! Voor de rest natuurlijk zo fout dat het weer cool wordt.

    Login om te reageren
    • erce zegt

      13 maart 2022 om 15:28

      @beorn: succes met de europese wetgeving wanneer het gaat om voetgangersveiligheid

      Login om te reageren
  9. DeWitteCondor zegt

    13 maart 2022 om 16:49

    150k € vraagprijs, 103k £ opkalefateren … lijkt me een slechte investering geweest van de huidige eigenaar, tenzij ie m voor 3x niks heeft gekocht. Lol van rijden heeft ie ook niet gehad zo te lezen.

    Voor de rest een lelijk ding wat mij betreft, maar wel uniek.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North