• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VAG besluit lot Bugatti, Lamborghini en Ducati dit jaar

Auteur: Loek, gepost 30 september 2020 om 19:52 – 27 Reacties

De drie nichemerken Bugatti, Lamborghini en Ducati vallen niet helemaal lekker in de strategie van VAG. Moeten ze het veld ruimen?

Zoals je misschien wel hebt meegekregen – het lijkt ons sterk van niet – is Volkswagen en de Volkswagen Groep bezig met bezuinigen. En dan niet links, rechts en in het midden mensen de laan uit sturen, maar bezuinigen op uitstoot van auto’s. Dit keer eerlijk.

Topmerken

Bij Volkswagen, SEAT, Skoda, Audi en Porsche lukt dat op zich prima. De ID.3 en ID.4 laten zien hoe het in het klein kan en die nemen ook de Skoda Enyaq iV en SEAT el-Born mee. De Audi e-tron vertegenwoordigt Ingolstadt en ook Porsche weet met de Taycan een toffe elektrische auto neer te zetten. Met wellicht de uitzondering van Porsche zijn dit volumemerken. Maar VAG heeft ook nog andere, wat hoger opererende merken. Neem Bentley, al gaat elektrificatie daar langzaam ook een rol spelen. Nee, we hebben het over het serieus snelle spul. Bugatti, bekend van de W16-motor, Lamborghini, bekend van atmosferische V12’en en V10’s en Ducati, die zonder elektrificatie bloedsnelle motorfietsen bouwen.

Elektrisch?

Bij deze merken lag de nadruk nog niet op elektrificatie. Maar daar moet verandering in komen, of in ieder geval moet er een revolutie ontstaan. Aan de eisen moet immers voldaan worden en dat werkt niet met de gigantische motoren die in een gemiddelde Bugatti of Lamborghini liggen. Vandaar dat het lot van deze drie merken bepaald gaat worden in november, zei CEO Herbert Diess op een aandeelhoudersconferentie. Dat lot kan variëren van een radicaal nieuwe elektrische toekomst, tot verkoop van de merken. Zoals we recent hoorden schijnt Rimac wel oren te hebben naar Bugatti, bijvoorbeeld.

e-Ducati

Bugatti en Lamborghini leven dus tot november even in onzekerheid, voor Ducati is er al iets meer concreet. Markus Duesmann, die de R&D van VAG in de gaten houdt, zegt dat een elektrische Ducati zegt ‘dat het niet lang meer duurt voordat we een elektrische Ducati zien’. Wel moet een model zoals dat qua performance en helemaal qua rijbereik gelijk staan aan een Ducati met een benzinemotor.

Dat de CEO van Lamborghini is overgestapt naar F1 heeft trouwens weinig te maken met deze beslissing. Eventuele verkoop van Lamborghini wordt niks over gezegd, dus het is te hopen dat VAG samen met Bugatti en Ducati een plan kan opstellen voor dit Italiaans-Franse drietal. (via Reuters)

Ook interessant!

  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • Deze LEGO Lamborghini Sián bestaat uit 400.000 stukjes
  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide
  • Urus
    Koop een Lamborghini Urus en ga 9 jaar de bak in

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, ducati, Elektrisch, herbert-diess, Lamborghini, vag

Vorig bericht: « Ervaar dit weekend zelf EV’s tijdens de EV Experience op Zandvoort
Volgend bericht: 8 gave (en recente) concept sedans op een rij »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    30 september 2020 om 20:17

    Kan me niet voorstellen dat de merken Lamborghini en Ducati in de verkoop gaan, Bugatti is een ander verhaal.
    Al zou ook de volgende generatie Bugatti gewoon een super EV kunnen worden met bv 4 motoren en 1000+ pk.

    Login om te reageren
  2. HIM zegt

    30 september 2020 om 20:21

    Ducati krijgt Quattro aandrijving

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      30 september 2020 om 21:59

      Heb ergens gelezen dat alleen de linksgestuurde versies dat krijgen.

      Login om te reageren
  3. dunhozzie zegt

    30 september 2020 om 20:31

    Lamborghini verdient beter. De rest kan me gestolen worden

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      30 september 2020 om 20:46

      Wat een onzin, zonder VAG was lamborghini al 20 jaar geleden dood gegaan.

      Login om te reageren
      • dunhozzie zegt

        1 oktober 2020 om 07:28

        Absoluut. Dat bestrijd ik ook niet. Maar ik heb wel een warm hart voor Lamborghini, Bentley en Skoda en niet voor de rest van het concern. Dat mag je raar vinden maar daarom is het subjectief.

        Ah ik denk dat ik je comment nu snap: Dat beter verdienen ging over electrificatie en/of in de uitverkoop zetten als ware het waardeloos

        Login om te reageren
  4. pjotr zegt

    30 september 2020 om 20:39

    Ik heb zo’n vermoeden dat Ducati van de drie het enige merk is waar geen geld bij moet…

    Login om te reageren
    • raceface zegt

      1 oktober 2020 om 08:00

      @pjotr: ik denk dat de huracan en urus voldoende opleveren hoor..

      Login om te reageren
  5. autogeak zegt

    30 september 2020 om 20:47

    Ik wordt echt oprecht verdrietig van dit soort berichten. Dat er straks enkel nog maar stofzuigers rondrijden komt steeds dichterbij.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      30 september 2020 om 21:39

      @autogeak: daar draait het inderdaad om, door deze 3 te verkopen hebben ze minder kans op milieu boetes ?. Schijtluizen daar bij Vag

      Login om te reageren
      • leonlampe zegt

        1 oktober 2020 om 03:02

        @tortuga: misschien moet Lamborghini wel apart omdat kleinschaligere autobedrijven meer mogen uitstoten

        Login om te reageren
        • tortuga zegt

          1 oktober 2020 om 07:30

          @leonlampe: lamborghini is niet meer kleinschalig nu zeker met het succes van de Urus. Bugatti daar in tegen kan ik nog snappen

          Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      1 oktober 2020 om 08:37

      @autogeak: ik word oprecht verdrietig van -dt

      Login om te reageren
  6. arias zegt

    30 september 2020 om 20:49

    Op Lamborghini’s zit veel winstmarge op. En daarnaast draaien ze ondanks de coronacrisis toch niet slecht, in iedergeval nog steeds meer dan aantal jaren geleden. Het zou mij dom lijken om Lamborghini van de hand te doen.

    Login om te reageren
  7. henkp1 zegt

    30 september 2020 om 21:19

    Is er echt niks aan de hand bij Vag?? Toch geld nodig daaro in Wolfsburg?

    Login om te reageren
  8. maferick74 zegt

    30 september 2020 om 21:27

    Sjoemelen kost geld en blijkbaar leveren deze merken te weinig op. T gaat altijd om geld te verdienen? Als t veel oplevert waarom dan verkopen? Onder de streep blijkbaar niet voldoende.

    Login om te reageren
  9. karaya zegt

    30 september 2020 om 21:35

    Ik zie Lamborghini nog liever ten onder gaan dan aan te moeten zien hoe het merk door de boekhouders van VAG om zeep wordt geholpen.

    Ducati is die dans gelukkig ontsprongen.

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    30 september 2020 om 22:08

    Kunnen ze niet gewoon sjoemelen door de UP in een Lamborghini en Buggativariant te verkopen, zoals Aston Martin ooit met de Cygnet kwam om de gemiddelde uitstootcijfers te drukken.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      1 oktober 2020 om 00:20

      @moveyourmind: toen ging het om CO2 waarde op basis van catalogus. Je hoefde hem niet te verkopen, maar wel in het modellen aanbod hebben. Nu gaat het om daadwerkelijk verkochte en op kenteken gezette auto’s

      Login om te reageren
  11. pindakoning zegt

    30 september 2020 om 23:08

    Had eigenlijk verwacht dat Bentley als eerste (naast Bugatti) geloosd zou worden

    Zou mij verbazen als Ducati verlieslijdend is, maar qua focus zou ik het enigszins snappen als ze dat van de hand doen

    Login om te reageren
  12. sirdrinksalotofpetrol zegt

    1 oktober 2020 om 07:37

    Het is vrij simpel, voor iedere Huracan moeten ze bij VAG 3 ID.3’s verkopen om onder de gemiddelde CO2 uitstoot van 95 gram CO2/km te blijven zoals opgelegd door Brussel voor 2020. Gezien het feit VAG nog niet heel veel ev’s verkoop t.o.v. van modellen met verbrandingsmotoren, kan ik me voorstellen dat ze de grote CO2 producenten er uit willen gooien. Enerzijds imagoverbetering en minder kans op CO2 boetes uit Brussel en anderzijds weer extra geld voor het investeren in fabrieken voor de bouw van elektrische auto’s in China.

    Login om te reageren
  13. MaartenD zegt

    1 oktober 2020 om 08:35

    Kan Romano Artioli Bugatti niet weer overnemen?;) Toen de Italianen Bugatti in handen hadden werden er tenminste bijzondere auto’s gebouwd ipv de VAG modellen. Anders mag het qua historie wel in handen komen van een rijke Fransoos

    Login om te reageren
    • krikke240z zegt

      1 oktober 2020 om 10:46

      @maarten020: want een rijke fransoos heeft automatisch ook jouw smaak?

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        1 oktober 2020 om 13:00

        Je snapt mijn punt niet maar ik wil het best voor je uitleggen hoor. Aangezien Bugatti een Frans merk is lijkt het mij wel toepasselijk dat een Fransoos het koopt. Aangezien ik niet verwacht dat een arme Fransoos Bugatti kan kopen heb ik er rijke Fransoos bijgezet. Niet meteen die typische Nederlandse zeursnor uithangen, nergens voor nodig ;-)

        Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    1 oktober 2020 om 08:37

    Is dit de reden waarom we nog altijd geen opvolger van de Aventador zien? Is er gewoon geen opvolger?! Zou toch heel jammer zijn. Was er voor dergelijke merken geen uitzondering? Het is nu niet dat ze zoveel modellen maken tenslotte.

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    1 oktober 2020 om 21:43

    De Chinezen staan nu al aan te schuiven om hun bod te doen…

    Login om te reageren
  16. lamborghiniaventador zegt

    2 oktober 2020 om 09:04

    Ze kunnen toch Turbo S elektromotoren gebruiken van de Taycan en doorontwikkelen? Het concern deelt alles onder merken, waarom willen ze dat dit keer niet doen..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North