• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Na ‘elektrische Clio’ ook ruimte voor ‘elektrische Mégane’

Auteur: Loek, gepost 13 oktober 2019 om 14:58 – 19 Reacties

Renault Fluence ZE


Of iets in die richting: Renault wil meer.

Renault had met hun Z.E.-label al vrij vroeg een aantal elektrische auto’s in hun assortiment. Hun eerste ‘slag’ bestond uit een paar auto’s die in theorie het verschil wel maken. De Twizy, een zeer goedkope stads’auto’. De ZOE, een Clio-achtige hatchback met redelijke specs voor zijn tijd, die steeds verder uitgetrokken werden naar een zeer nette prijs/range-verhouding in 2019. De Kangoo, één van, dan niet de eerste elektrische bestelauto. En een auto die een hoop potentieel had, maar de plank missloeg. Dat was de Fluence Z.E. Je kunt deze auto vergelijken met een elektrische Mégane Sedan: de auto werd elders ter wereld ook verkocht als brandstofauto en vulde precies die positie in. De Z.E.-versie viel hij tegen. Weinig rijbereik (alles tussen de 80 en 150 km), de accu-lease en al was ongeveer 27.000 euro netjes voor een dergelijke elektrische auto, dan moest je ook nog de accu erbij leasen. De auto stond echt in de kinderschoenen van de elektrische auto.

In het segment ‘Mégane’ is het nu namelijk drukker dan ooit. Opvallend genoeg is één van de beste opties de Nissan Leaf: een auto die recht uit de Renault Nissan-alliantie komt. De ZOE mag dan een indrukwekkende auto zijn, hij is wel klein. Renault ziet er dus wel brood in om hun EV-familie uit te breiden. Stap één is de return van de Fluence Z.E.

Daarmee bedoelt Renault uiteraard niet dat er een nieuwe tegenvallende sedan moet komen. Nee, het wordt een elektrische auto in het C-segment. Denk dus Tesla Model 3, Nissan Leaf, Volkswagen ID.3, enzovoort. Dat de auto iets weg gaat hebben van de Mégane is niet ondenkbaar. Qua formaat sowieso, qua basis misschien ook wel. In ieder geval wordt de auto qua formaat en prestaties ietsje beter dan de ZOE, die als ‘elektrische Clio’ in de markt staat. Ook ietsje duurder dan de kleine ZOE natuurlijk. Voor de techniek kun je een blik werpen op de prestaties van de Leaf. Gezien het feit dat die auto het goed doet voor Nissan, zou het niks dan slim zijn voor de grootste alliantiepartner om daar wat componenten van te lenen.

Renault wil na deze elektrische C-segmenter een elektrische auto hebben voor elk segment. Zo staat ook een elektrische prijspakker op de planning. De elektrische versie van de kleine SUV Kwid (de K-ZE) is elders ter wereld te koop voor 10.000 euro. Zo’n soort auto, maar dan iets beter ingespeeld op de Europese markt, is hier ook niet ondenkbaar. Iedereen aan de stekker, dus. (via Bloomberg)

Ook interessant!

  • Volledig elektrische Renault Mégane ziet er zo uit
  • Renault Megane E-Tech, een betere deal dan de ID.3?
  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
  • Project Clio VI
    Project Clio VI voorbode nieuwe Renault Clio?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, fluence, megane, Renault

Vorig bericht: « VAG geeft toe: te weinig onderscheid tussen merken
Volgend bericht: Audi S5 TDI te tam? Drie keer raden wie je daarbij helpt »

Lees Interacties

Reacties

  1. fendercd60 zegt

    13 oktober 2019 om 15:08

    Zoveel elektrische auto’s nieuws. ?

    Login om te reageren
    • cappie zegt

      13 oktober 2019 om 15:16

      @fendercd60: Hoop dat die hype snel voorbij zal gaan ik wordt er kots misselijk van die dingen worden gewoon door je strot geduwd.

      Login om te reageren
    • lompey zegt

      13 oktober 2019 om 15:17

      @fendercd60: het is inderdaad wel een keer genoeg zo….

      Login om te reageren
    • volvo480gtt zegt

      13 oktober 2019 om 16:08

      @fendercd60: het is echt duidelijk aangegeven… het zijn de ev dagen.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        13 oktober 2019 om 19:32

        @volvo480gtt: Ja, en AB artikelen nog nooit zo saai … gelukkig was er de rehash van de 530MLE door @willeme dat lekker weg las :)

        Login om te reageren
    • tenaci zegt

      13 oktober 2019 om 16:39

      @fendercd60: het wachten is op de reaguurder die op dag 10 van de 10-daagse het nog steeds niet door heeft en dan alsnog een opmerking van dergelijke strekking maakt…. zucht….

      Login om te reageren
      • fendercd60 zegt

        13 oktober 2019 om 18:12

        @tenaci: really… reaguurder? …

        Login om te reageren
      • potver7 zegt

        13 oktober 2019 om 18:14

        @tenaci: op dag 11 van de 10-daagse regent het klachten over al die benzine-slurpende 8- en 12-cilinders die hier ineens langskomen. Wedden?

        Login om te reageren
  2. baklava zegt

    13 oktober 2019 om 15:19

    Wordt Ab door groen links gesponsord?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      13 oktober 2019 om 15:27

      @baklava: we doen ons best om u te waarschuwen. Maar ik ben ondertussen heftig het web aan het afspeuren voor wat meer benzine-achtig nieuws. Stay tuned ;)

      Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      13 oktober 2019 om 15:30

      @baklava: Nee Marianne Thieme is nu hoofdredacteur bij Autoblog.

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      13 oktober 2019 om 15:53

      @baklava: Beetje vreemde reactie. Het heet autoblog. Niet benzineblog, dieselblog of petroleumblog. Auto komt van het Italiaanse automobile, wat (in deze context) vanzelf voortbewegen betekent. Als de betekenis van het woord ‘auto’ je niet aanstaat, zit je in de verkeerde hoek van het internet.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        13 oktober 2019 om 15:59

        @bara: Oeps, correctie. Het is weliswaar Italiaans, maar etymologisch is het een samentrekking van het Griekse ‘Auto’ en het Franse ‘Mobile’. De betekenis blijft echter hetzelfde. Als adjectief werd het in 1883 bedacht, en het had betrekking op, jawel, voertuigen die elektrisch werden aangedreven. Het zelfstandig naamwoord (met dezelfde betekenis) kwam een decennium later in zwang.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          13 oktober 2019 om 19:35

          @bara: Nu je succesvol ‘automobile’ ge-google’t hebt, wil je ook een koekje voor de moeite ?

          Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        13 oktober 2019 om 23:11

        @bara: Autoblog, dé autosite voor petrolheads. Lijkt me duidelijk.

        Login om te reageren
  3. samcarphotography zegt

    13 oktober 2019 om 15:55

    Renault koopt nu alle fluence op. De accu wille ze gebruiken onderwater als noodaccu en de fluence zelf wordt omgebouwd als benzine auto voor het buitenland in ontwikkelingslanden. Zal wel van de Nederlandse weg verdwijnen.

    Login om te reageren
  4. jpoers zegt

    13 oktober 2019 om 15:55

    Prima actie van renault. De zoe is een goed product een grote sedan of zelfs stationwagen kan ik alleen maar aanmoedigen. Goed bezig autoblog. Met jullie EV10 daagse.

    Login om te reageren
  5. vondick zegt

    13 oktober 2019 om 19:40

    Waar zit die Model 3 nou. De ene keer noem je het een D-segmenter en nu is het opeens weer een Ctje.

    Login om te reageren
  6. ozzytrk zegt

    14 oktober 2019 om 00:08

    Turkije zit er vol van

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North