• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Valentino Rossi: Wist jij dit al over #46?

Auteur: britt, gepost 2 februari 2020 om 07:01 – 31 Reacties

Rossi: Wist jij dit al over #46?

Na alle speculaties hoog tijd om wat feiten naar boven te halen over Valentino Rossi

Afgelopen dinsdag maakte Yamaha bekend dat het contract van Maverick Viñales verlengd werd voor 2021 én woensdag gaf het fabrieksteam aan dat ook Fabio Quartararo volgend jaar deel mag gaan uitmaken van het team. De stoeltjes van het Yamaha Factory Racing MotoGP team voor 2021 lijken dus gevuld. Wij blikken terug op de successen van ’the Doctor’ en delen een aantal leuke weetjes. Tot Valentino Rossi meer bekend maakt zien we Rossi 8 maart gewoon op het circuit van Qatar bij de aftrap van het nieuwe seizoen.

Dit jaar beslist Rossi of hij zijn carrière na 2020 nog wilt voortzetten. Medio 2020 neemt hij DÉ beslissing. Stoppen zou met een leeftijd van bijna 42 jaar geen vreemde stap zijn. Mocht Valentino Rossi toch door willen gaan met racen heeft Yamaha al een YZR-M1 aangeboden. Hoog tijd om eens terug te blikken op de hoogtepunten van #46! Het maakt niet uit in welke klasse Rossi ging rijden, hij boekte altijd snel succes. Toen de 500cc klasse werd omgedoopt tot MotoGP won hij de laatste 500cc race. Vervolgens mocht hij ook de eerste MotoGP titel achter zijn naam zetten.

Hoogtepunten

Rossi: Wist jij dit al over #46?
  • 1979: Rossi is geboren op 16 februari
  • 1981: Op 2-jarige leeftijd kwam Rossi voor het eerst in contact met motoren
  • 1991: Rossi ging, naast karten, nu ook op minibikes rijden en won 16 regionale wedstrijden
  • 1993: Rossi ging 125cc rijden
  • 1994: Rossi werd kampioen tijdens Ccmpionato Italiano Sport Production
  • 1995: Rossi was naast Italiaans nu ook Europees kampioen
  • 1996: Rossi nam deel aan het wereldkampioenschap wegracen
  • 1997: Rossi werd wereldkampioen wegracen 125cc
  • 1998: Rossi werd 2e in het wereldkampioenschap 250cc-klasse
  • 1999: Rossi werd wereldkampioen in de 250cc klasse
  • 2000: Rossi maakte de overstap naar 500cc en werd 2e
  • 2001: Rossi werd wereldkampioen in de 500cc
  • 2002: Rossi won allereerste MotoGP kampioenschap
  • 2003-2005: Rossi bleef MotoGP kampioen
  • 2005: Er verscheen een autobiografie van Rossi
  • 2006: Rossi werd tweede in de MotoGP op een YZR-M1
  • 2007: Rossi’s spectaculairste race: vanuit de 11e plaats versloeg hij Casey Stoner en Nicky Hayden tijdens de TT van Assen
  • 2009: Tijdens de TT Assen krijgt Rossi zijn 100e GP zege
  • 2011-2012: Rossi maakte zonder succes overstap naar Ducati
  • 2013: Rossi begint zijn eigen motorteam in de Moto3 klasse
  • 2019: Rossi wisselt van voertuig met Hamilton, Rossi crasht niet, Hamilton wel
Rossi: Wist jij dit al over #46?

Rossi-weetjes

In zijn geboortedorp Tavullia geldt een snelheidslimiet van 46 km/u. Dat nummer is trouwens een eerbetoon aan Rossi’s vader Graziano die met hetzelfde nummer heeft geracet. Naast #46 prijken er ook een zon en woeste maan op de helm van the Doctor. De zon staat voor zijn vrolijke karakter en de woeste maan voor zijn passie voor snelheid. Rossi stapt altijd langs dezelfde kant de motor op en af.

In 2013 lanceerde Vespa de 46, een eerbetoon aan het jaar waarin de Italiaanse scooterfabrikant voor het eerst een scooter op de markt bracht. Maar hey, 46 is in Italië van Valentino, dus dat model kon vervolgens als 946 door het leven. Want niets mag in de weg staan van de ’46’ marketingmachine..

Zal de 42-jarige legende het circuit achter zich laten en na het aankomende seizoen voor de laatste keer afstappen of denken jullie dat hij gebruik gaat maken van het aanbod van Yamaha?

foto’s: Yamaha

Ook interessant!

  • geen Rossi in Qatar dit weekend
    "The Doctor" Valentino Rossi zet punt achter carrière
  • Valentino Rossi sloeg advies van eigen moeder in de wind
  • Ziggo haalde geen F1 binnen, maar deze topsport wel!
  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, motogp, Motorfiets, Valentino Rossi, yamaha

Vorig bericht: « Red Bull: “Salaris Verstappen maakt komst Vettel lastig”
Volgend bericht: AB Gemist: 400 pk Supra, 300 pk Opel, 911 van Wouter en meer »

Lees Interacties

Reacties

  1. hassani zegt

    2 februari 2020 om 07:16

    Jij bent er vroeg bij Britt

    Login om te reageren
    • snorrie zegt

      2 februari 2020 om 07:25

      @hassani: ja, dit heeft ze net lopen typen..:D

      Login om te reageren
      • hondar zegt

        2 februari 2020 om 08:59

        @snorrie: Ja, lopend… Zo uit bed, met de telefoon in de hand, onderweg naar de badkamer.

        Login om te reageren
        • snorrie zegt

          2 februari 2020 om 09:32

          @hondar: moet dan wel een flinke wandeling zijn naar de badkamer.

          Login om te reageren
  2. niex zegt

    2 februari 2020 om 08:09

    Hij is een legende maar elk jaar aan blijven modderen doet dat imago geweld aan vind ik.

    Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    2 februari 2020 om 08:11

    In 79 geboren en in 2020 42 jaar worden?

    Login om te reageren
    • sanderz28 zegt

      2 februari 2020 om 09:02

      @tjorque: blijft lastig dat rekenen…

      Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      2 februari 2020 om 09:42

      @tjorque: die man is zo speciaal, zelfs de tijd verbuigt hij…

      Login om te reageren
    • bbjorn zegt

      2 februari 2020 om 11:00

      @tjorque: 16 februari 2020 wordt hij toch 42? Dat klopt toch gewoon

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        2 februari 2020 om 17:00

        @bbjorn: volgens mijn bescheiden tekentalent wordt ie dan 41..

        Login om te reageren
  4. okdoei zegt

    2 februari 2020 om 08:22

    “Rossi stapt altijd langs dezelfde kant de motor op en af.” Dus dit is niet normaal?

    Login om te reageren
    • mcshine zegt

      2 februari 2020 om 09:29

      @okdoei: vast geschreven door een niet-motorrijder…

      Login om te reageren
    • hehe zegt

      2 februari 2020 om 09:31

      @okdoei: ik had ook al zo’n ‘dit komt heel dichtbij’ momentje.
      Volgens mij heeft een GP motor geen standaard, dus dat argument waarom we links opstappen gaat niet op.
      Maar ook op een fiets kan ik mij niet voorstellen dat ik rechts zou opstappen.
      Zouden er mensen zijn die goofy op een skateboard staan (rechts voor, steppen met links) die rechts opstappen op een fiets?

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        2 februari 2020 om 17:01

        @hehe: in de rijschool leren ze iedereen op en af te stappen van de linkerkant.

        Login om te reageren
  5. ukbob zegt

    2 februari 2020 om 08:46

    Heeft ie ook niet ooit in een Ferrari F1 getest..?

    Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      2 februari 2020 om 09:22

      @ukbob: yep, de F2004, de 248 F1 en de F2008.

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    2 februari 2020 om 09:24

    Die Ferrari testen in de jaren 2005-2006 hadden inderdaad in dit rijtje zeker niet mogen ontbreken. Het was het tijdperk van de dominantie van Ferrari en Schumacher in de Formule 1 én die van Honda en Valentino Rossi. Een match made in heaven leek in de maak. En alhoewel de testen officieel geheim waren, lekte uit dat de rondetijden van Rossi in de F2004 bepaald niet verkeerd waren. Sterker nog, de vergelijking met de legendarische John Surtees (wereldkampioen op twee én vier wielen) werd al gemaakt om duidelijk te maken dat niets meer onmogelijk leek.

    Gemiste kans, @britt!

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      2 februari 2020 om 09:44

      @RRRobert: het was indd zo’n makkelijk bruggetje naar de vierwielers

      Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    2 februari 2020 om 10:42

    @okdoei: ik stap ook dikwijls via “de verkeerde kant” af bvb als in mijn motor dicht tegen een gevel of ander obstakel parkeer…
    Op zich vind ik dat dus nog niet zo gek. Maar om daar nu echt een item van te maken over the doctor sjah…

    Login om te reageren
  8. markos78 zegt

    2 februari 2020 om 10:47

    Sorry hoor, maar wat een flutjournalistiek, dit stukje..

    Één van de vele hoogtepunten van Rossi was natuurlijk de switch van Honda naar Yamaha. Volgens Honda was Rossi kampioen geworden door hun superieure motorfiets, en niet perse door de kwaliteiten de rijder. Dit was natuurlijk een belediging voor Rossi, die het jaar daarop overstapte naar de concurrent Yamaha. Op dat moment een fiets die meedeed voor spek en bonen. Rossi presteerde echter iets wat onmogelijk werd geacht en werd meteen weer kampioen!
    Naast de vele successen, schitterende overwinningen met het mes tussen de tanden (tegen bijvoorbeeld Gibernau, Stoner, Lorenzo) waren er ook controversies. Denk aan de “kick” tegeb Marquez waardoor deze van zijn motor viel . Dat was echt het moment waarbij Marquez onder de huid van Rossi is gaan zitten.
    Maar misschien wel het allerbekendst aan Rossi is zijn ongekend grote, wereldwijde fanbase. Rossi was in zijn eerdere jaren ook een echte showman, die zijn overwinningen vierde met ludieke acties. Dit heeft hem, samen met zijn sympathieke persoonlijkheid, tot een grote schare fans opgeleverd.
    Nu, in de nadagen van zijn carrière, heeft hij het nog steeds in zich om zich ye meten met de besten. Misschien niet meer iedere race, maar af en toe komt de oude vos weer tevoorschijn en laat zien waarom hij de meester is.

    Jammer dat in dit artikel niks over gelezen heb. Helaas zie ik dit niveau steeds meer op deze site. Het zal ook wel de tijd zijn waarin we leven, maar spijtig vind ik het wel.
    Ik hoop met mijn reactie een beetje meer kunnen verduidelijken over de grootse sportman die Rossi is.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      2 februari 2020 om 13:10

      @markos78: ik deel je kritieken volledig. Maar laten we het vooral zien als een puntje nuttige kritiek naar AB, want er zitten soms idd draken van ‘artikelen’ tussen. Aan de andere kant was het artikel over de Lotus Omega van gisteren weer een pareltje. En laten weten Britt vooral nog even wat tijd geven. Ze lijkt vooral overigens motoren te schrijven, wat hier nog een beetje moet landen. Komt vast helemaal goed, als er voldoende tijd en aandacht aan wordt besteed.

      Login om te reageren
  9. markos78 zegt

    2 februari 2020 om 10:51

    Sorry voor het slechte taalgebruik af en toe, maar getypt op de telefoon en eigenlijk ook wel passend bij het niveau van het artikel…

    Login om te reageren
  10. notsobig zegt

    2 februari 2020 om 11:05

    Zou hij op zijn 46e stoppen?

    Login om te reageren
  11. maferick74 zegt

    2 februari 2020 om 11:55

    Oh damn, ik word volgende week 46, het komt zo wel erg dichtbij.

    Login om te reageren
  12. tjorque zegt

    2 februari 2020 om 12:07

    Gek, ik ben van ‘82 en wordt 38 dit jaar.
    Hij is van ‘79 en wordt 42?

    Login om te reageren
  13. racerx zegt

    2 februari 2020 om 12:09

    Legendarische rijder, zoals boven genoemd in staat geweest om Honda de oren te wassen met de mindere Yamaha, een trucje dat hij helaas niet wist te evenaren met Ducati (understatement). Rossi’s unieke manier van omgaan met fans, vieren van overwinningen en entourage rondom het racen heeft MotoGP naar mijn mening gemaakt tot wat het nu is. Marquez is met afstand de beste rijder van dit moment, maar het charisma van Rossi, dat de MotoGP toch bekendheid bij het grote publiek heeft gegeven, ontbreekt bij hem. Alleen die letters WLF al op het pak van Rossi…

    Login om te reageren
  14. schuimbekje3 zegt

    2 februari 2020 om 13:42

    misschien ipv vettel naast max verstappen?
    of wellicht voor de hand liggender een kampioenschap waar de coureur het verschil kan maken, zoals GT racing, DTM is niet erg interessant voor hem of misschien Dakar?

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    2 februari 2020 om 13:48

    Hij gaat door tot zn 46?

    Login om te reageren
  16. pablo1971 zegt

    2 februari 2020 om 13:58

    @hehe ik loop rechts van m’n fiets/motor (standaard Zit dus altijd verkeerd), voetbal met links, maar schrijf weer rechts. En sta linkerbeen voor op n board.

    Is dat niet normaal dan?

    Login om te reageren
    • hehe zegt

      2 februari 2020 om 14:52

      @pablo1971: er staat mij iets van bij dat ik met motorrijles geleerd heb dat je achteruit lopend met de motor het beste rechts van de motor kunt lopen.
      Had er volgens mij mee te maken dat het moeilijker is de motor naar je toe te trekken dan van je af te duwen. Als je hem niet meer houdt en hij valt van je af, is het handig als aan die kant de standaard uitgeklapt zit.
      Maar rechts opstappen is niet gebruikelijk nee.

      Login om te reageren
  17. markos78 zegt

    2 februari 2020 om 17:11

    …

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North