• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Binnenkort rijden we allemaal in elektrische brommobielen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 13 november 2024 om 13:46 – 11 Reacties

Light Electric Vehicles worden de nieuwe trend.

Je dacht dat iedereen de komende tijd in een crossover en SUV rijdt? Fout. Althans, dat denken de onderzoekers van de RAI Vereniging. Zij voorspellen een heel ander soort dominant autotype in het straatbeeld: de L7e voertuigen, microcars, LEV’s of gewoon elektrische brommobielen.

Volgens de onderzoekers zal het straatbeeld in Nederland flink gaan veranderen. In eerste instantie zouden de kleintjes vooral in de grote steden te zien zijn waarna later ook andere plekken bezaaid moeten zijn met elektrische microcars. Het wordt hierdoor stiller, schoner en gezonder in de Nederlandse steden. Daarnaast helpen de stille brommobielen bij de bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer in de stad.

Niet alleen in Nederland gaat de microcar in trek raken volgens de onderzoekers. Adviesbureau McKinsey becijferde dat dit soort vervoersmiddelen tot 2030 in aantal zullen verzesvoudigen, tot zo’n 30 miljoen voertuig­en wereldwijd. Daar gaan ondernemers ook een steentje aan bijdragen. Naast de kleine personenauto’s zijn er ook bestelautootjes. Die laatste categorie gaat belangrijk zijn in Nederland.

Hoe microcars populairder kunnen worden

De RAI haalt als argument de emissiezones in Nederland aan: ”Tot 2030 voeren dertig tot veertig Nederlandse gemeenten een zero-emissiezone in. Dit leidt ertoe dat het aantal licht elektrische voertuig­en voor goederenvervoer (LEVV’s) de komende jaren naar verwachting sterk toeneemt:  tien tot veertig procent van de bestel­autoritten kan worden vervangen door vervoer per LEVV.” Het zou dan met name gaan over pakketbezorging en bevoorrading.

Om de groei van de elektrische bestelbusjes te helpen, moeten er kleine distributiecentra komen vlak buiten de stadscentra. Daar kunnen de busjes opladen en de spullen inladen. Zo’n centrum staat al in Amsterdam en bevindt zich net buiten de ring.

Een laatste manier om de LEV-verkoop een duwtje in de goede richting te geven, zijn nieuwe verkeersregels. Mogen de elektrische brommobielen bijvoorbeeld op de rijbaan of alleen op het fietspad komen? En wat als bijvoorbeeld een Microlino 90 km/u haalt, mag hij dan de snelweg op? Het duurt volgens RAI-voorzitter Frits van Bruggen nog jaren voordat deze regels zwart op wit staan.

Wat is de beste elektrische microcar?

Een tijdje terug testten we welke microcar je het beste kunt hebben. Bekijk de video vooral voor ons oordeel.

Ook interessant!

  • Gespot - elektrische Porsche Boxster
  • ANWB: Nederlanders minder geïnteresseerd in elektrisch rijden
    ANWB: Nederlanders minder geïnteresseerd in elektrisch rijden
  • Niemand is meer geïnteresseerd in subsidie op elektrische bedrijfswagens
  • Waarom overstappen op een elektrische gezinsauto?

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, microcar, rai-vereniging

Vorig bericht: « Snelwegen opknappen: hier gaan de miljoenen naartoe
Volgend bericht: Koop jij deze jong gebruikte AMG V8-roadster? »

Lees Interacties

Reacties

  1. waterisnat zegt

    13 november 2024 om 14:05

    Een soort symbolische equivalent van de trabant bij het in steeds verder gereduceerde welvaart wegkwijnende collectivistische Europa van 2030. Mooi man.

    Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      13 november 2024 om 17:37

      Alsjeblieft man stop eens met die politiek maatachappelijke bespiegelingen die nergens op slaan! Niemand houdt je tegen naar de VS te emigreren en daar weer hoopvol te worden ipv steeds zuurder hier.

      Ik ben jaren autoforens geweest waarbij ik een parkeerplaats had bij mijn werk.
      Dagelijks de Overtoom was geen hobby. Vorige maand was ik na bijna 10 jaar weer een met de auto op de Overtoom en ik wist niet wat ik zag qua verkeerahiwveelheid en hoeveel type vervoersmiddelen je hebt op zo’n klein stuk.
      De elektrische brommobiel lijkt mij een prima oplossing voor in de stad en de wegen er omheen. De Microlino mag nu al gewoon op de Ring rijden. Wat mij betreft gaan we naar een kei car 2.0 voor de grote Europese steden. Het werkt in Tokyo ook prima.

      Login om te reageren
  2. tommycooker zegt

    13 november 2024 om 14:10

    Sinterklaas komt eraan. Dus het is weer de tijd van speculaas onderzoeken en wens-gebaseerde uitkomsten.

    Login om te reageren
  3. Joris24 zegt

    13 november 2024 om 14:27

    “Verzesvoudigen” klinkt sjiek, maar volgens mij zijn er ongeveer 1,5 miljard rijdende auto’s op deze wereldbol aanwezig. Kan er een paarhonderd miljoen naast zitten. Dus dat is gerommel achterin de marge.

    Hierboven beschreven voertuigen hebben een enorm nadeel: Je kunt er niet mee doorrijden, mag er niet mee op de snelweg, maar ze kosten wel bijna evenveel als een gewone personenauto. Auto’s als de smart hebben daarom veel meer kans om deze niche te vullen.

    In Keulen zag je bijv. een aantal jaren geleden gigantisch veel smartjes rijden, vanwege parkeerkrapte, gewoon haaks in de vakken geparkeerd omdat dat kon. Als je ziet wat een opel rocks / citroen ami kost, heb je geen enkel USP tov een kleine gewone personenauto anders dan dat je er geen normaal rijbewijs voor hoeft te hebben.

    Dit zal altijd een nichemarkt blijven denk ik zomaar. 50 miljoen op 1500 miljoen is maar 3%. Ergo, we gaan niet allemaal een (E)brommobiel rijden.

    Login om te reageren
  4. utregcity zegt

    13 november 2024 om 14:45

    “Mogen de elektrische brommobielen bijvoorbeeld op de rijbaan of alleen op het fietspad komen?” Rot op met die dingen van het fietspad! Daar rijdt Gerda al met haar e-bike, Fleur met haar e-bakfiets, Sjoerd met z’n e-step, Mo met z’n Fatbike, Tessa op haar Swapfiets, Sjaak op z’n speed pedelec en ik op m’n Union.

    Login om te reageren
    • Jeffrey zegt

      13 november 2024 om 17:53

      Ze moeten op de weg.
      Waar ik mij meer zorgen om maak ik de max. 80km/u variant waarmee ze de snelweg mee op mogen .
      Levensgevaarlijk

      Login om te reageren
  5. jensoffbutton zegt

    13 november 2024 om 17:53

    Neen danku.

    Ik geraak amper in een nieuwe fiat 500, en het moet nog kleiner?

    Als ik zo’n ding zie rijden moet ik vooral denken aan armoede en mensen met een beperkte intelligentie (lees: je hebt vaak geen deftig rijbewijs nodig om te rijden met zo’n ding).

    Login om te reageren
  6. awesome zegt

    13 november 2024 om 18:34

    Brommobielen; wanneer komt daar eens een APK plicht voor?
    Ik zie er ontzettend veel rijden die direct worden afgekeurd en naar de schroot kunnen.

    Login om te reageren
  7. zjos zegt

    13 november 2024 om 20:33

    Vraag: Wat is de beste elektrische microcar?
    Antwoord: Geen !

    Login om te reageren
  8. vaakbenjetebang zegt

    13 november 2024 om 20:42

    Deze categorie voertuigen vind ik zo ontzettend absurd… Dat dit màg! Ik bedoel, dit zijn constructief gezien meestal echt frikandellen van jewelste. Als je in zo’n ding met 45km/h (zo hard mogen ze toch?) tegen iets aanrijdt dat substantiëler is dan een volle kliko, ben je dood. Op zich ben ik daar niet eens op tegen, maar kom op. Een echte auto moet afgeladen zijn met airbags, gordels en tegenwoordig nog veel meer uit naam van de veiligheid, en moet periodiek gekeurd worden (volledig terecht), maar dit soort gebakjes bestaat op dat vlak in een soort vacuüm. Heel bijzonder.

    Login om te reageren
    • imaginenl zegt

      17 juni 2025 om 09:19

      Je hebt gelijk, een 45 km auto is onveiliger dan een echte auto omdat er geen kreukelzones zijn en meestal geen elektronische hulpmiddelen als ABS. Toch zijn ze dan weer veiliger dan een scooter of een speedelec. Omdat in de steden waar dit soort “deathtraps” rijden meestal een max van 30 km/h geldt is de kans op een dodelijk ongeluk redelijk minimaal.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North