Van deze occasion werden er maar 525 gebouwd

Auteur: , 23 Reacties

Ja, dit schitterende interieur is van een Porsche, maar weet jij ook welke?

Porsche 944

Voor Porsche is de 924 een groot succes, maar volgens velen is de auto de naam ‘Porsche’ niet waardig. Vooral de motor, die zo uit een Volkswagen LT komt, doet de wenkbrauwen van Porsche-adepten fronsen. De 924 houdt het tot 1988 uit, al komt Porsche in 1982 al met de 944. Deze auto is duidelijk gebaseerd op de 924, maar heeft uitklopte wielkasten en een heuse Porsche-motor onder de kap. De 2.5-viercilinder is gebaseerd op de enkele cilinderbank van de 5.0 V8 uit de Porsche 928.

Porsche 944

De 944 mag door tot 1991, alvorens afgelost te worden door de 968. De 944 Cabrio komt pas in 1990 op de markt en in totaal worden daar 5656 exemplaren van gebouwd, op een totaal van 113.070 Porsche 944’s. Pas op het aller, allerlaatst -in 1991- komt Porsche met een cabrio-uitvoering van de 944 Turbo. Met 250 pk aan Turbo-power heb je niets te klagen en in totaal rollen er slechts 625 stuks van de band. Honderd Turbo Cabrio’s zijn rechts gestuurd en dus achtte de aanbieder van dit exemplaar het gepast om te stellen dat dit er één van de 525 is. Zeldzaam is de auto sowieso.

Porsche 944

Eigenlijk is de 944 Cabrio een slimme uitzwaai-editie. Porsche had diens opvolger, de op de 944 gebaseerde 968 al zo goed als klaar staan en daarvan was van meet af aan al een cabrio leverbaar. Aangezien de 968 zijn chassis deelde met de 944, was het eenvoudig om de aanpassingen die men aan de 968 Cabrio deed, ook op de 944 toe te passen.

Porsche 968

Het op Marktplaats aangeboden exemplaar heeft een relatief rustig leven geleden en in 26 jaar slechts 135.777 kilometer te verwerken gekregen. Dat, gekoppeld aan de zeldzaamheid, maakt dat de prijs 39.950 euro bedraagt. Voor dat geld koop je ook een zeer late Boxster van de vorige generatie en met een beetje sparen ligt ook een 997 Cabrio in het verschiet. Welke heeft jouw voorkeur en waarom?



23 reacties

Heerlijke wagen de 944 en ik herkende ook het interieur maar helaas had ik geen turbo en gelukkig geen cabrio.
@defl8: Ik had de S2, altijd spijt van gehad dat ik die weggedaan heb.
@airc:
Idem.
@airc: Idem. Doet nog steeds pijn, wat een heerlijke bak was dat!
@airc: idem. Onderhoud werdt te duur maar veel lol mee gehad.
@airc: idem, een zwarte S2 3.0. Heerlijke reisauto.
Niet perse heel mooi.
Ha 944yyy
Hoewel de 944 als echtere(is dat een woord?) Porsche wordt gezien, vind ik het slanke lichtvoetige van de 924 vele malen mooier.

Een cabrioversie van de 944 kan me al helemaal niet bekoren. Ziet er mijn inziens uit alsof iemand thuis de zaag erin heeft gezet en z’n vrouw d’r best heeft laten doen om een dakje in elkaar te naaien.
Zo met het dak neer heb je toch een hele klont zeildoek in je binnenspiegel.
Ik zag het stuur en dacht citroën
@rob5nismo: vanwege de tekst ‘porsche’?
@Dizono: nee ik keek alleen naar de foto
Wat is de 944 toch een prachtige Porsche, als coupé dan, de cabrio is toch wat minder.
Ooit met een maat ingereden toen we 14 waren. Was van zijn pa. Het was een bluf waarvan ik niet had verwacht dat hij het lef had om ook werkelijk de straat uit te rijden met dat ding. Het ging behoorlijk met schokken en stoten. (Op je 14e weet je niet hoe je een koppeling bediend) na gelukkig heel en voor dat zijn ouders terug van werk wáren heel thuis te zijn gekomen, kwamen we binnen van af de bank er achter dat er iets niet klopte,, hadden de auto verkeerd om terug gezet! 😂
Net voordat zijn ouders thuis kwamen hebben we de auto nog duwend en trekkend andersom in het parkeervak kunnen zetten.
Dat was mijn eerste en laatste ervaring met de 944!! Fijne wagen!! Alleen die koppeling!!😜
Altijd een frikadel op wielen gevonden die cabrio.
Nou…. een collega/vriend had het hem in het rood. Maar niet cabrio versie( rijswijk)
Ding ging best snel..5 sec.100 en 280 gereden….
Wie bouwt er dan ook occasions..
Zo mis je de achterklep, toch wel het punt van de wagen.
De 944 is samen met de 928 mijn favoriete porsche. Hoewel dit niet de leukste 944 is zou ik deze ook niet van mijn oprit afduwen.
@lekbak: ik heb liever de 968 dan de 944. De 968 is toch beter door ontwikkeld, zeker als je voor de 968 CS gaat.
@rufctr01: die vind ik dan weer minder mooi.
Een leuk verhaal en wat interessante cijfertjes maken je auto niet twee keer zo duur.
Laat meneer de opportunist lekker verder dromen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).