• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: de Porsche viercilinder uit het verleden

Auteur: MrBrown, gepost 28 juni 2014 om 13:22 – 29 Reacties

Porsche 944 S2 Cabrio


Porsche komt binnen afzienbare tijd met viercilinders. Geen primeur voor het merk, deze 944 S2 cabrio heeft er ook één.

De Porsche 944 stamt uit de jaren 80 (1982-1991) en was in feite een sterk gefacelifte versie van de 924. Een budgetmodel van een merk dat zich realiseerde alleen met een 911 niet rendabel te kunnen zijn. De 924 en 944 riepen behoorlijk wat weerstand op bij liefhebbers, want was dit nog wel een echte Porsche? De motor ligt voorin en onder de kap zijn enkel viercilinders te vinden.

De vraag van toen lijkt zich een aantal keer te herhalen. Want hoe vaak hebben we ons ná de jaren 80 niet afgevraagd of een Porsche wel een echte Porsche was? De Boxster was de wannabe-911, toen kregen we een freaking SUV van het merk, even later durfde de Duitsers dieselmotoren te leveren en kregen we de Panamera, een Porsche-sedan. Begin dit jaar werd ook de viercilinder weer opnieuw aangekondigd.

De 924 en 944 waren in dat opzicht dus echte trendsetters. Ondanks de kritiek op het merk was de 944 een waar succes voor Porsche, net zoals de kritische beoordeelde Porsches van nu dat ook zijn. Op de spot zien we een 944 S2 cabrio. Een laatbloeier, want het duurde tot 1989 voordat Porsche het dak van de 994 af durfde te halen. De voorganger van de Boxster was toen geboren.

Van de S2 Cabrio zijn slechts 5.640 stuks gebouwd. Dit geïmporteerde zwarte exemplaar werd gespot in Amsterdam. Onder de kap van de S2 ligt een dikke 3-liter viercilinder 16-klepper met 211 pk. De grootste viercilinder die destijds in een productie-auto werd geleverd en ook nog eens met puike prestaties. 0 tot 100 km/u gaat in 6,8 seconden, wat bizar snel is voor een vierpitter uit de jaren 80.

De 944 is bovendien een leuke klassieker om ook nu nog dagelijks mee rond te rijden. Ze zijn niet heel duur in aanschaf en gebruik, redelijk comfortabel en bovendien nog sportief ook. De spot van thomcarspotter check je op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Porsche 992 GT3 rijtest video
    Porsche 992 GT3 rijtest video
  • Porsche 992 GT3 Touring rijtest
    Porsche 992 GT3 Touring rijtest

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

944, Cabrio, Gespot, Porsche, zwart

Vorig bericht: « Rijbewijs wordt stuk duurder door DigiD-chip
Volgend bericht: A.R.T. maakt van de Mercedes GL twee olifanten »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    28 juni 2014 om 13:31

    Gewoon een gaaf bakkie, altijd geweest ook.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      28 juni 2014 om 19:18

      @norge:
      Wel in coupe vorm dan, hoewel ik normaal altijd voor de cabrio zou gaan vind ik de 944 als cabrio erg lelijk.

      Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    28 juni 2014 om 13:33

    Hou er zeker van, zulke oudere Porsches! Doet me veel meer dan de 20ste nieuwe Elfje… K spot ze met plezier! Goed gevonden maat!

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      28 juni 2014 om 17:08

      @toyotafortuner: thanks! gisteren toevallig nog een rode coupe 944 gezien!

      Login om te reageren
      • boenket97 zegt

        28 juni 2014 om 23:05

        @thomcarspotter: haha, ik toevallig ook!

        Login om te reageren
  3. spidermann zegt

    28 juni 2014 om 13:39

    “Niet duur in gebruik” en gij geleuf da zegt men dan in Brabant.

    Login om te reageren
    • ko3n zegt

      28 juni 2014 om 14:55

      @spidermann: nee achter geleuft word wel n t gezegd hier brabant maar verder is wat je zegt ook niet helemaal waar want het zijn redelijk goedkope auto’s om te rijden. een kennis van mij heeft er een. En als je hem zelf kut onder houden zijn ze best goedkoop, want de 944’tjes en de 924’tjes zijn wegen belasting vrij, Je kunt gebruik make van de goedkopere klassiekers verzekering e gezien het feit dat de 924, de 944 en de 968 veel onderdelen hetzelfde hebben is er een ruim aanbod hier in en zijn niet zo duur. Het enige minpuntje is het verbruik, want ze slurpen wel maar ach dan hedde wel n porsche zou men in brabant zeggen

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        28 juni 2014 om 16:29

        @ko3n: nu zijn ze niet meer belasting vrij

        Login om te reageren
  4. ko3n zegt

    28 juni 2014 om 13:47

    En iedereen vergeet altijd de 968 de opvolger van de 944 met een dikke 3,0 liter 4 cylinder. Persoonlijk vind ik dat 4 cylinder porsches door de jaren heen mooier werden. De 924 vind ik een gedrocht, de 944 vind ik wel wat hebben en de 968 vind ik echt prachtig.

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      28 juni 2014 om 14:21

      @ko3n: Nee k vergeet het zeker niet! k spot en waardeer alle pre-Boxster en 996 Porsches. Maak geen een uitzondering. 968’en zijn ook mooi!

      Login om te reageren
      • ko3n zegt

        28 juni 2014 om 14:55

        @toyotafortuner: bijna iedereen dan haha

        Login om te reageren
  5. 911GT2 zegt

    28 juni 2014 om 14:04

    “De 924 en 944 waren in dat opzicht dus echte trendsetters.”

    Ja want daarvoor had Porsche natuurlijk nooit eerder 4 cilinders gemaakt…

    Porsche heeft meer modellen met 4 cilinders gemaakt dan met 6 gok ik.
    356, 912, 914, 924, 944 en talloze spinoffs van al die types.

    Goed huiswerk weer…

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      28 juni 2014 om 14:31

      @911GT2: +100

      Login om te reageren
    • MrBrown zegt

      28 juni 2014 om 14:42

      @911GT2: Daar heb je gelijk in, alleen deze zin slaat terug op het feit dat je je bij deze auto’s kan afvragen of het echte Porsche’s zijn. Eerder speelde dat niet zo.

      Login om te reageren
      • 911GT2 zegt

        28 juni 2014 om 23:13

        @MrBrown: 914, geen echte Porsche? 944S2 geen echte Porsche? Je weet duidelijk niet waar je het over hebt! Gewoon de algemene tendens aanhouden is precies wat er altijd fout gaat in de autojournalistiek. Niet blaten voordat je gereden hebt zou ik zeggen. Sorry hoor maar met deze opmerkingen zet je jezelf redelijk voor schut.

        Login om te reageren
      • stnectaire zegt

        29 juni 2014 om 10:46

        @MrBrown: Volgens mij begon het gezeur allemaal met de 914, de VoPo. Ontwikkeld samen met Volkswagen als opvolger van de Karmann Ghia’s.

        Login om te reageren
    • cr8sh zegt

      28 juni 2014 om 15:46

      @911GT2: je vergeet de 968. Viercylinder 3l :)

      Login om te reageren
      • 911GT2 zegt

        28 juni 2014 om 23:14

        @cr8sh: In mijn verontwaardiging over de schrijver was ik die idd even vergeten :)

        Login om te reageren
  6. danmar zegt

    28 juni 2014 om 15:51

    Ehm, de Panamera is toch feitelijk een hatchback?

    Login om te reageren
  7. sydney zegt

    28 juni 2014 om 16:52

    Moeders heeft er een gereden, en dat heeft ze een jaar volgehouden.Als het regende had je onderweg voor de zoveelste keer naar het tankstation met de kap dicht een paraplu nodig en als het mooi weer was ging dat kreng niet open.Dat was imo niet de beste Porsche.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      28 juni 2014 om 19:29

      @sydney: dat was dan zeker een 782e handse van 15 jaar oud voor €1000 gekocht bij Japie Sjacheraar op de hoek?

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        29 juni 2014 om 00:23

        @roppp: Dat zou ik ook denken, alleen het ding was gloednieuw.Donkerblauw met een donkerblauwe kap en de allereerste Porsche die mijn ouders kochten.

        Login om te reageren
  8. porschefan993 zegt

    28 juni 2014 om 19:09

    Super auto! Zelf een identiek exemplaar gehad! Ook nog lekker rap!

    Login om te reageren
  9. mclarenf1lm zegt

    28 juni 2014 om 19:58

    Mijn vader reed destijds een nieuwe rode toen ik nog heel jong was, toen hij hem verkocht en naar de nieuwe eigenaar bracht (ik zat naast hem) had ik nog gehuild werd me later verteld. Het ging wel om een dicht exemplaar.

    Login om te reageren
  10. porschekiller zegt

    28 juni 2014 om 20:51

    Doe mij maar de porsche 944 turbo S en/of de 968 turbo S

    Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    28 juni 2014 om 21:02

    Zo’n 944 is een wagen die je telkens uitkomt als je op zoek gaat naar een goedkope sportwagen met een beetje pedigree, maar die je uiteindelijk toch nooit koopt.

    Niet lelijk, niet wondermooi. Vlees nog vis maar eigenlijk wel een geweldige wagen.

    De cabriovariant ervan begrijp ik echter niet.

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      28 juni 2014 om 23:14

      @Hupke: Heb zelf een S2 gehad, en ik zou je toch adviseren het eens te doen. Ding rijdt als op rails…

      Login om te reageren
  12. gemaskerdemuchacho zegt

    29 juni 2014 om 00:10

    He, deze haalde ik vandaag nog in op de snelweg, toen ik terug reed uit Duitsland…

    Login om te reageren
  13. 480turbo zegt

    29 juni 2014 om 03:04

    Ik vind 6.8 seconde op de 100 niet snel voor een 80’s blok mijn auto doet 7 seconden en het model is ook 80’s :p

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North