• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Van dit Italiaanse pareltje met V6 worden er maar tien gemaakt

Auteur: RubenPriest, gepost 20 augustus 2025 om 13:54 – 9 Reacties

De Italiaanse restomod-eindbazen bij Totem Automobili hebben weer wat moois.

Alfa’s klassiekers omtoveren tot moderne kunstwerken. Laat dat maar aan Totem Automobili over. Het Italiaanse merk was ook aanwezig tijdens Monterey Car Week en presenteerde in Californië de GT Super SP.

Totem Automobili GT Super SP

De afkorting staat voor Sport Prototipo. Ze gaan er maar tien van maken. Geen elf, geen negen, maar exact tien. Wie interesse heeft moet er dus snel bij zijn. De onthulling vond plaats bij The Quail. Daar stond prototype nummer 00. De auto kreeg de bijnaam “Rocket” van de Amerikaanse eigenaar.

Carbon, breed en bruut

De SP is een extreem pareltje. De carrosserie is volledig uit carbon fiber opgetrokken en dik 13 centimeter breder rond wielkasten in vergelijking met de ‘gewone’ GT Super. Dat geeft niet alleen meer spierballen waar Popeye jaloers op mag zijn, maar bood ook ruimte voor nieuwe skirts met geïntegreerde zij-uitlaten.

GT Super SP

Het uitlaatsysteem is in samenwerking met Capristo ontwikkeld en voorzien van een kleppensysteem, zodat de buren je ook nog aardig vinden. Achteraan zijn de pijpen verdwenen. Op deze plek zorgen nu luchtkanalen en een grotere diffuser voor betere aerodynamica en extra downforce.

GT Super SP

Door de nieuwe brede basis moest het onderstel van de GT Super herzien worden. Totem pakte de subframes, ophanging en chassis opnieuw aan en ontwikkelde samen met ORAM een elektronisch verstelbare vering. Via twee schakelaars op het stuur kan de bestuurder de voor- en achteras afzonderlijk afstellen. Het idee is dat je zo kunt schakelen van comfortabele GT naar een monster voor op het circuit in een paar seconden.

Italiaans hart met Duitse precisie

Onder de motorkap ligt geen nostalgische viercilinder zoals wel vaker met klassieke Alfa’s het geval is, maar een modern blok. Dit is een 3.2-liter twinturbo V6 van Italtecnica. Goed voor 740 pk en een boost-knop op het stuur voor extra vermogen wanneer je daar zin in hebt.

Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met open schakelkanaal, deze ligt achterin gemonteerd voor de perfecte gewichtsverdeling. Bij Totem Automobili leveren ze geen half werk.

De voorkant kreeg grotere luchtinlaten en extra koelopeningen in de motorkap en schermen, zodat al dat vermogen niet oververhit raakt.

De cockpit

De centrale console bestaat uit strak geplaatste knoppen en schakelaars. Prototype “Rocket” is uitgevoerd in een diepe metallic bordeauxrode lak, gecombineerd met een blauw Dinamica-interieur en gouden details. Dat is een knipoog naar de Italiaanse racers uit de jaren ’50 en ’60.

Laatste kunstwerk

Met de GT Super SP sluit Totem zijn hoofdstuk in de wereld van restomods af. Tien exemplaren, allemaal genummerd, allemaal met de hand gebouwd. Een prachtig verzamelobject dat Italiaanse emotie en moderne techniek in één jasje hijst. Dit gaat 10 heel gelukkige eigenaren opleveren.

Fotocredit: nick.jpgs via Instagram

Ook interessant!

  • Groene klassieke Alfa Romeo Giulia is hemelse perfectie
  • Zeldzame Alfa Romeo 156 met Busso-V6 zoekt nieuwe eigenaar
  • Alfa Romeo Maserati
    Zijn Alfa Romeo en Maserati ten dode opgeschreven?
  • Gespot - Alfa Romeo Stelvio Q op mini-Stelvio

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, restomod, Totem-Automobili

Vorig bericht: « Hoelang gaat Lamborghini nog door met de V12? Nou..
Volgend bericht: In deze Aston Martin mag je dronken worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. alpina007 zegt

    20 augustus 2025 om 13:59

    Snel bestellen!!

    Login om te reageren
  2. alloallo zegt

    20 augustus 2025 om 15:02

    Het interieur is too much! De Buitenkant is top

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      20 augustus 2025 om 17:48

      Ik denk dat je voor de prijs die ze ervoor vragen wel een donker mat lakje kunt vragen. Dan is dit opgelost.

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    20 augustus 2025 om 17:07

    Vind een originele Alfa GTV2000 een stuk mooier. Maar die zal wat minder snel in waarde toenemen dan zo’n Totem ding. Dus als belegging is een GT Super SP misschien interessant, als eyecandy wat mij betreft niet zo.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      20 augustus 2025 om 19:11

      Waarom zou dit in waarde toenemen? Je leest vrij veel dat het origineel mooier is.
      Persoonlijk vind ik dit absolute kitsch, niet om aan te zien… terwijl het origineel zo fraai is.
      Kan me echt niet voorstellen dat dit in waarde toeneemt.

      Een Alfaholics bijvoorbeeld is toch wel van een heel ander niveau…

      Login om te reageren
  4. T16 zegt

    20 augustus 2025 om 17:49

    Jammer dat er geen Busso 3.2 V6 in ligt, die klinkt toch het aller beste.

    Login om te reageren
  5. bietje zegt

    20 augustus 2025 om 17:53

    Binnenkant is werkelijk zum kotzen, maar de buitenzijd dig ik big time… al het gouw even zilver/chroom denken op de juiste plaatsen en het is een geweldig uitziend bakkie.

    Login om te reageren
  6. JanJansen zegt

    21 augustus 2025 om 09:41

    De eerdere versie was een juweeltje, met dit rosegold absolute kitsch.
    Voor deze prijs kunnen ze het vast wel in geborsteld aluminium afleveren.

    Login om te reageren
  7. baardmijt zegt

    21 augustus 2025 om 11:26

    Ieder z’n meug.

    Ik vind het persoonlijk een afzichtelijk kitsch apparaat. Een originele is prachtig en begeerlijk, een Alfaholics vind ik ook heel vet, die is zoveel dichter bij het origineel gebleven, zowel uiterlijk als qua techniek. Alleen enigszins subtiele verbeteringen, zonder het karakter te grabbel te gooien. Knap gedaan.
    Hier is zonder enige blijk van historisch besef met glimmers en kralen gestrooid met een resultaat wat ook een Chinese kopie had kunnen zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North