Vanaf 2016 wordt rijexamen doen een eitje

Auteur: , 61 Reacties

Het CBR heeft in al zijn wijsheid besloten dat examinanten per 2016 gebruik mogen maken van moderne technische snufjes. Want iedereen weet dat elke 18-jarige geslaagde meteen een gloednieuwe S-Klasse met deze hulpjes als eerste auto koopt.

Lane departure warning

Lane assist, dodehoek-waarschuwingen, parkeersensoren, achteruitrijcamera’s, noem het maar op. Al deze dingen zijn tegenwoordig bij elke fatsoenlijke nieuwe auto als optie aan te vinken. Het zijn nuttige ondersteunende systemen als aanvulling op de rijvaardigheid zoals we die allemaal geleerd hebben. Iedereen weet immers dat het enige waar hij 100% op kan vertrouwen, zijn eigen ogen en andere zintuigen zijn (mits deze goed functioneren).

Per 2016 wil het CBR bij de examens al deze zogeheten advanced driver assist systems (ADAS) toestaan op examens (navigatie mocht al). Helaas voor de dames en met een brakke oog-hand-voet-coƶrdinatie behepte heren: automatisch inparkeren – een functie die het heft volledig in eigen hand neemt – mag nog steeds niet.

Wij vragen ons af: wat is er mis met gewoon old school over je schouder kijken als je van rijbaan wisselt? Op een paar gefortuneerde mensen na beginnen de meeste mensen met een bescheiden tweedehandsje als eerste auto, en daar moet je alles gewoon zelf in doen. En zodra een meerderheid van de auto’s DSG heeft, gaan we dan ook lessen in een auto met koppelingspedaal schrappen?

Er is niets tegen vooruitgang, dat juichen wij toe, maar het is nog vele malen belangrijker dat je gewoon basic goed leert rijden in plaats van als een boterzachte pussychauffeur te leunen op technologie die niet overal aanwezig is. Als de een of andere flapdrol zijn/haar auto in je bumper ramt omdat hij alleen maar met parkeersensoren overweg kan hoef je de rekening niet naar het CBR op te sturen…



61 reacties

Slechte zaak…. Rijexamen zou juist veel zwaarder moeten worden…
Beter verplichten ze die kids examen te doen in een B Ascona, nauwelijks wegligging en de integriteit van een kartonnen doos.
Geen vals gevoel van veiligheid en ze leren wat wagenbeheersing is. Misschien voelen ze zich dan minder onkwetsbaar.
@kylian: lada, dat is pas goed voor ze.
@kylian: en dan de diesel he šŸ˜Š
@kylian: Pak gewoon de 50er jaren MB 190D, lomp, zwaar om te sturen en te remmen. Leren ze het echte rijden!
@toeter11:
Nou, ik heb leren rijden in een diesel E-Kadett. Zonder stuurbekrachtiging.
Dat was ook een hel. Een week voor mijn examen kocht hij een nieuwe, met dit stuk geavanceerde techniek erop. Maakte het parkeren tijdens het examen ineens haalbaar.
Amen!
Heb altijd in “moderne” auto’s gereden, sinds gisteren zakelijk in een T2 Transporter. Zou verplicht moeten zijn voor iedereen, een weekje in een klassieker rijden. Zou veel mensen goed doen!
@StefanoDiBosso: Lamborghini Countach for lesauto!! Lekker met 2 handen schakelen en daarna fijn verongelukken, daar leer je pas van rijden!!
-=edit: doe eens niet..=-
@baardmijt: Het spijt me zeer dat ik blijkbaar iemand op een zeurend been raakte.

Ik houd van klassiekers en gebruik ze ook dagelijks. Maar vandaag de dag een T2 inzetten als bedrijfsvoertuig zou niet snel bij me opkomen.
Vind het overigens alleen maar leuk dat er mensen zijn die daar anders over denken!

Man man man.

Zorg eerst maar eens dat ze de basis leren. Echt te belachelijk voor woorden. Straks mogen mensen zelfs met hun mobiel prutsen tijdens het examen, omdat de meeste mensen dat nu ook al doen.
Het zijn steeds meer zaken die onderdeel zijn van het autorijden. Goed dat het dus wordt meegenomen met het examen. Je moet nog steeds over je schouder kijken met afrijden. Dat wil de examinator ook nog steeds zien. Verder ben je ook nog steeds verantwoordelijk voor de snelheid. Wat je navigatie ook verder zegt. Het komt er dus op neer dat je gebruik leert maken van hulpmiddelen. Maar jij bent verantwoordelijk. Goeie zaak dus.
Zoals ik hier al lees, andersom zou beter zijn: geef ze les in een auto uit de tijd dat stuurbekrachtiging luxe was, dan kan de auto waarin ze hun eerste kilometers maken alleen maar veiliger en beter uitgerust zijn.
Ook het CBR probeert met de tijd mee te gaan, of dat echter een goed idee is zijn de meningen duidelijk over verdeeld.
@basf: het lijkt mij persoonlijk juist goed als ze het wat lastiger maken
Ik moest ook mijn schoolexamen doen met een telraam, terwijl er volop rekenmachines te krijgen zijn.
Dus waarom blijven deze regels dan ook niet gelden voor auto-examen.

Kwestie van vooruitgang lijkt mij.
Als jij je delingen nu met een rekenmachine maakt in plaats van ouderwets te staartdelen, dan lijdt daar niemand onder. Als je een fietser dood rijdt omdat je blind spot detection het even niet deed toen je uit het parkeervak reed zijn de gevolgen een heel klein beetje verstrekkender.
@sir_smokalot:

Er wordt tijdens examen evengoed gekeken of je goed om je heen kijkt bij speciale verrichtingen en afslaan e.d.
Al die hulpmiddelen vervangen tijdens het examen niet het eigen inzicht.
Het zijn slechts hulpmiddelen.
@Hubert: maar daar heb jij het fout.. mensen hebben de eigenschap om het zichzelf makkelijk te maken en worden in feite alleen maar dommer.. niemand kent de weg nog tegenwoordig want ze pakken wel navigatie. Dagelijks krijg ik mensen voor me ( schade manager ) die tegen een paal rijden wat eigelijk vreemd is want de parkeersensoren waren stil. Kers op de taart: klant met full option S63 AMG laat auto repareren, krijgt als vervangend vervoer een wat minder uitgevoerde E klasse mee. 2 dagen later belt die op dat de E hardstikke plat is. Oorzaak; S klasse houd automatisch afstand op cruise control en remt ook de auto af bij file.. E klasse niet. Kettingbotsting met 3 of 4 auto’s.
Ik zag laatst een BMW i3 leswagen, daar leer je dus helemaal niets van. De eerste keer dat zo’n cursist dan in een ‘normale’ wagen stapt klapt ze meteen op de voorganger omdat ze denkt dat een auto vanzelf remt als je het gas los laat.
@motoragent: Meeste mensen lessen in een moderne diesel, dan is de overschakeling naar een oudere auto op benzine ook even wennen. Gaat toch ook (snel genoeg) goed? Paar keer af laten slaan en je snapt dat je wat gas bij moet geven.
Om je vraag over dsg te beantwoorden, ik denk dat dat inderdaad de handbak overbodig gaat maken bij het lessen. Ik heb vernomen dat je als je lest voor vrachtwagen in een automaat dat je na je examen ook handgeschakelde trucks mag rijden.
@papa: Klopt, dit is de nieuwe regelgeving. Heeft er ook mee te maken dat veel vrachtwagens tegenwoordig standaard zijn uitgerust met een automaat. Uitgezonderd speciale toepassingen (zwaartransport, bouw, etc).

Alleen krijg je nu wel een generatie chauffeurs die niet kan rijden met een doorschakel of double clutch bak. Maar blijkbaar is dat stukje voertuigbeheersing minder belangrijk als het stukje zuinig rijden (wat met een automaat gewoon makkelijker is).
Lessen in een auto met ongesynchroniseerde versnellingsbak en onbekrachtigde remmen is wellicht wat teveel gevraagd. Maar verder zou lessen inderdaad het best zijn in een basic auto. Het is net als hoofdrekenen op school, dat mogen ze ook nooit afschaffen.
Leuke reacties: ik heb al een rijbewijs, dus voor degenen na mij mag, nee moet het allemaal veel zwaarder worden.

Onze beroepschauffeurs doen hun examens al jaren met ADAS, en zijn die nu zoveel minder dan bijvoorbeeld hun Poolse of Russische collega’s die het nog zonder ADAS doen?

Ook voor de meeste meisjes is zelf de verlichting en ruitenwisser inschakelen op hun 1e tweedehandsje best te doen zonder extra lessen.

Bij mijn rijexamen wist ik (i.t.t. “iedereen” @sir_smokalot) dat ik niet 100% op mijn ogen kon vertrouwen, en heb voorafgaand aan mijn rijexamen een paar nummerborden van auto’s op de parkeerplaats bij de examenlocatie uit mijn hoofd geleerd. Anders was ik niet door de ogentest, het lezen van een nummerbord op ca. 25 meter afstand, gekomen.
@stephanotis:
OMFG… Een bril is beneden jouw stand? Of heb je een afwijking die niet te corrigeren is met een bril? In dat geval heb je niks te zoeken op de bestuurdersstoel van een auto.
@Original_Arnoud: Sommige mensen hebben in dit land last van bijvoorbeeld dyslectie. Wil niet zeggen dat bovenstaande reageerder er last van heeft, maar maakt het niet gemakkelijker. En zo te lezen aan de manier waarop hij het opbiecht geloof ik niet dat hij iets ernstigs te verbergen heeft; dat doen de meesten namelijk niet op een openbaar medium als dit :)
@silenro:
Volgens mij kan je dat gewoon aangeven bij de examinator. Moet je daar natuurlijk wel een verklaring voor kunnen overleggen.
@Original_Arnoud:
Iedereen kan onhandige afwijkingen hebben die niet per se gevaarlijk zijn. Als kleurenblinde focus ik altijd op het zien van een oranje of groen licht bij het stoplicht, rood is zeker overdag voor mij nauwelijks te zien. Als het stoplicht uit staat, neem ik dus de eerste paar tellen altijd aan dat het rood is. Vervelend? Ja, best wel, maar niet gevaarlijk.
@mgmgb: Dus u vind het niet gevaarlijk om nodeloos te stoppen bij een leeg kruispunt waar de stoplichten niet branden? De mensen achter u denken er wellicht anders over.
Speciaal voor u even een toevoeging gemaakt :)
@stephanotis: Wanneer je bij een examen het nummerbord niet kan oplezen wil dat niet zeggen dat het examen meteen niet doorgaat.
@drijver: Nou, ze willen wel eens coulant zijn, maar als je dat kenteken Ć©cht niet kan lezen, dan gaan ze niet met je op pad.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Als 16 jarige die in 2016 voor zijn rijbewijs gaat. Vind ik dit niet zo erg, omdat veel moderne auto’s deze hulpmiddelen hebben.
@niekie1999:
Volgens mij snap je de essentie niet helemaal.
De pest van al de reut is dat je er op gaat vertrouwen maar nooit geleerd hebt hoe te handelen als het eens niet werkt.
Hoe maak je een noodstop als een ABS/ESP sensor er de brui aan geeft, of hoe corrigeer je in dat zelfde geval een slip.
Zomaar wat basale zaken die je een hoop ellende kunnen besparen.
Daarom vind ik het geen fijn idee dat we mensen de weg op sturen die dergelijke zaken niet meer beheersen en dat in een steeds drukker verkeer met steeds meer afleidingen.

Dan heb ik het nog niet over dames in iets te korte rokjes.
@niekie1999: wie zegt dat jij na het behalen van je rijbewijs een hedendaagse auto kunt kopen/betalen? Vind het al knap dat je de rijlessen kunt betalen, of doet pappie & mammie dat voor je?
Hopen dat je ook de keuze krijgt om het in een echte auto te doen in plaats van een auto die alles voor je doet.
ik heb ook gewoon les gehad in een oude golf zonder stuurbekrachtiging terwijl dat toen op de meeste auto’s toch al een standaard iets was, kan niet zeggen dat ik er veel slecht van geworden ben.
leer eerst de basis, dan kun je gaan upgraden naar moderne snufjes
Een kwestie van vooruitgang alleen maar positief. Net als of die hulpmiddelen je laten slagen het gaat altijd nog om je rijvaardigheid
Dit is belachelijk. Het is nu al gevaarlijk genoeg op de weg.
“En zodra een meerderheid van de autoā€™s DSG heeft, gaan we dan ook lessen in een auto met koppelingspedaal schrappen?”
@sir_smokalot: dat bestaat al; lessen en afrijden in een automaat…
@e1000bmw523i: Begrijpend lezen is ook hier een kunst; er staat toch duidelijk zodra er een meerderheid van de auto’s mee is uitgerust. Nou weet ik de exacte aantallen niet van het wagenpark op ‘S Neerlands wegen maar afgaande op het aanbod aan auto’s die er nu te koop staan is er zeker geen meerderheid uitgerust met een automaat. Iets wat dus wel zo is in de zware bedrijfswagens. Vandaar dat daar inmiddels het examen al is aangepast.
Mwhoa, ik heb gelest in een ouwe kadett (met kofferbak!), daarna mocht ik in de Renault 4 van mijn moeder rijden. Het was alsof ik in een tank zat zo weinig zicht had ik om mij heen. Op enkel wat parkeer blikschade na heb ik en de auto het overleefd. Op zich vind ik het niet vreemd als mensen worden aangeleerd met zaken als Blis en navigatie te werken. Maar het moet een aanvulling zijn op en niet een vervanging van het over je schouder kijken.
@pomoek:
Renault 4 fantastische auto was dat !
@pomoek: @desjonnies: de Renault 4 of de 4CV? Aan de hand van je beschrijving ga ik uit van de 4CV?

De R4 is nu teveel een hipsterautootje geworden…
@e1000bmw523i:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/92/62/29/9262291e39571f528b8aa4ed1d2881b2.jpg
@desjonnies: maar het Viertje had toch geen slecht zicht rondom? Op de exemplaren met geblindeerd derde ruitje na dan…
Dit is gewoon voor sorteren voor de autonome auto
Simpel, er slagen te weinig mensen dus maken we de eisen lichter
Doet het onderwijs al jaren -jammer genoeg- ik heb nog Frans en Duits en Engels moeten leren.
Fucking verplicht voor twee of drie jaar !
@desjonnies:
Al vind ik het wel een zeer goede zaak dat er op de HAVO en het VWO tenminste Ć©Ć©n vorm van wiskunde verplicht is geworden.
Mooi proces, een klein stukje essentiĆ«le informatie niet opnemen in het artikel en iedereen gaat hier los alsof ze aan het reaguren zijn op Geenstijl. “Een kandidaat moet ondanks de dodehoekverklikker toch goed in de buitenspiegel blijven kijken. Systemen zijn immers niet onfeilbaar” De apparatuur mag aan staan,maar veranderd dus niks aan het examen
Ach, ik heb ook les gehad in een auto met ABS, airbags, stuur- en rembekrachtiging, richtingaanwijzers die automatisch terug gaan, ruitenwissers met interval die je niet zelf moet timen wanneer je ze uit wilt zetten. Heel prettig allemaal. En toen ik mijn rijbewijs had ben ik die zelfde avond nog op pad gegaan in een bijna 50 jaar oude bak die dit allemaal niet heeft. Ik denk dat het me ongeveer 10 seconden kostte om eraan te wennen. De meeste mensen zullen zich wel redden, zolang ze de basisvaardigheden maar leren.
Goed nieuws voor mij dus :)
Ik vond rijden met navigatie al een slecht plan…
Toen mijn broertje een klein jaar geleden zijn rijbewijs haalde kwam dit probleem al naar voren. Zijn lesauto was uitgerust met een startstop systeem. Onze tweede en derde auto hebben dat niet, dus toen hij de motor liet afslaan raakte hij in paniek. ‘Hij start niet’ zei hij, het probleem was dat hij gewend was de auto te kunnen herstarten met de koppeling, terwijl er bij deze auto’s toch echt aan de sleutel gedraaid moet worden.

Ook de hellingproef had hij niet onder de knie. Zijn lesauto had een elektrische handrem, maar onze tweede en derde auto niet. Les krijgen moet eigenlijk in auto’s met zo min mogelijk opties.
En zo worden we steeds incompetenter ..
Lijkt me nogal een slecht idee. Gewoon zelf rijden. En anders met de bus.
Worden dure lesauto’s dan
laat ze eerst maar eens de basics en vaardigheden leren. En al heb je het papiertje net op zak. Dan heb je basis van autorijden, dan nog heb je geen ervaring. Technieken leer je wellicht wel maar is niet waterdicht

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).