‘BMW 750d krijgt 395 quad-turbo pk’s’

Auteur: , 71 Reacties

Wat wil je ook, uit zo'n dikke diesel-V8? Wat zegt u? De 750d krijgt helemaal geen V8? Da's waar ook...

M550d motorblok

Vanaf 24 oktober staat de gloednieuwe BMW 7 Serie bij de BMW-dealer, aanvankelijk in drie smaken: 730d, 740i en 750i, eventueel aan te dikken met M Performance-dikkigheid. Hier komt vlot daarna de al aangekondigde 740 (L)e bij, met 326 plug-in hybridepk’s en een viercilinder, maar voor de dieselfans heeft BMW ook wat in petto: de 750d.

Dit model, dat vooralsnog alleen in de wandelgangen bestaat, gaat gebruik maken van vier turbo’s. Of dit vierde exemplaar – bovenop de tri-turbo van de M5xxd – een elektrische turbo zal zijn of een conventionele uitlaatgasvariant is nog niet helemaal helder, wel melden insiders dat het vermogen op 395 pk uit zal komen. In hoeverre de 740 Nm van de 3 liter zes-in-lijn nog een stukje verder wordt opgekrikt is onbekend.

Altijd xDrive

Opdat eigenaren niet elke 100 km nieuwe achterbanden hoeven te kopen gaat BMW de Siebener standaard van zijn xDrive-vierwielaandrijving voorzien. Naar verwachting zullen na de 7 Serie nog andere modellen volgen, wat de naamgeving -tenzij hij M750d gaat heten- weer een stukje onlogischer maakt: we hebben immers al een M550d en X5/6 M50d met minder pk’s. Maar goed, BMW groeit sneller in het modellenaanbod dan dat het tijd neemt om een goede modelnamenstrategie uit te dokteren, getuige de 2 Serie Active Tourer. Zou dit blok ook in de 1 Serie passen? Zo’n 150d lijkt me wel wat..

Bovenop de quad-turbo diesels verwachten we uiteraard ook bij het benzineaanbod een utbreiding aan de bovenkant van het gamma, in de vorm van een 760 Li. Wanneer deze twaalfcilinder debuteert is echter nog niet bekend. Een Chinese beurs of eentje in de Emiraten lijkt een uitgeleze mogelijkheid voor een dergelijke onthulling.

Foto: het motorblok van de M550d, met 3 schamele turbo’s



71 reacties

*denkt met weemoed terug aan de tijd dat de enige diesels de 730d en 740d waren en een 750 nog gewoon een V12 was*…
Want in dit segment maakt verbruik echt zooo veel uit, al helemaal in een van de topmodellen!
@jobberns: het gaat BMW on de CO2 uitstoot; daar worden ze op afgerekend in de EU. BMW weet best dat het verbruik de eigenaren van een dergelijke auto weinig zal boeien, daar zullen ze het dan ook niet voor doen.
Krijgt de 750d standaard xdrive of krijgen alle 7 series standaard xdrive?
@siebren: De hoge motoriseringen krijgen allemaal xDrive, zo ook de 760’s.

Qua naamgeving snap ik het probleem niet zo, de huidige 750(L)d heeft ook de zelfde motor als de Mx50d modellen, zonder dat de 7-serie een M in de naam heeft.
@FelixF: Ah op die manier

Ik denk ook dat dit blok de opvolger wordt van het m50d blok. Dus dan is die naamgeving inderdaad helemaal niet zo vreemd
Das een TURBO per wiel jonguh!
@terrorizer: pak dan de optie reservewiel, dan krijg je misschien 5 turbo’s
@terrorizer: volgende generatie: meer turbo’s dan cilinders. Voorbeeld type aanduiding: 3.0 16t
395 pk……uit een diesel….

Er was een tijd niet eens zo gek lang geleden dat dat aantal pk’s alleen voor exoten was weggelegd.
Tegenwoordig word je er voor uitgelachen. Het was ook niet eens zo gek lang geleden dat als je met een diesel het sprintje tot 100 km/u in 10 seconden kon klaren, dit als een wonder werd gezien.
Of een diesel die een top had van 170 km/u als ongelooflijk werd beschouwd.

Tsja, vroeger…Wat waren we toen dom…
@Rick-dos: weet nog dat de DAF 2800 uitkwam, 11,6 liter slagvolume en 280 PK. Een Opel Rekord 2.3 Diesel had toen wel 65 PK 😲 …wordt ouwe lul…😕
@406_v6: Dacht je van het voorgloeien van een diesel toentertijd. Lekker hartje winter in een ijskoude auto zitten, wachtend totdat dat oranje kutlampje met dat kutspiraaltje eindelijk eens uitging!

Sorry, raak er nog gefrustreerd van als ik er aan terugdenk…
@Rick-dos: inderdaad en dan dat ratelen van de motor tot ie een beetje warm werd… stoelverwarming was al wel leverbaar, dat maakte het nog enigszins comfortabel.
@Rick-dos: schitterend toch. Vooral het geluid nadat je de sleutel hebt omgedraaid en het lijkt alsof er knikkers in je carterpan liggen te stuiteren. Ik kan nog iedere winter genieten van mijn oude dieseltje.
@406_v6:
Bedankt voor het verzieken van mijn dag!
Opel Rekord 2.3 Diesel
Kwam uit een 504 Break Diesel, van de hemel naar de hel !
@desjonnies: Je had wél zo’n stoere bult op de motorkap. Powerdome jonge!
De perfecte motor voor zo’n wagen.. rijdt lekker lui en trekt (die boot) als een malle als je dat wil (over het hele toerengebied)
Vier turbo’s in je uitlaat: dat geeft toch een fikse weerstand? Dat moet toch bij lage toerentallen voor een beroerd rendement zorgen?
@mout: Ze doen niet alle 4 tegelijk hun werk.
@mout: daarvoor bestaat de bypass
Wat ik niet uit de tekst kan halen is, hoe het in zijn werking gaat..?
2 kleine turbo’s om het turbo gat te verminderen bij 2 grotere turbo’s ofzo?
Iemand die het weet misschien
@vtechlover: het M50D blok was volgens mij inderdaad 2 turbo’s voor de hoge toerentallen en een kleintje om het gat op lage toeren te dichten. Ik denk dat de vierde of ook op lage toeren zal werken, of het gat tussen de kleine en grote zal dichten.
@Ozan: Het was anders, het was kleine turbo, grote erbij en dan als laatste een kleine er weer bovenop. De kleine vullen dus de grote aan in de gebieden waar de grote, of niet op toeren geraakt, of waar ie verzadigd, bij lage resp. hoge toeren. Zo had ik het toch begrepen.
150d, gaaf idee!
Als je weet dat een turbo het eerste onderdeel is aan een motor dat sneuvelt dan denk ik dat BMW hier veel geld aan gaat verdienen!
@geertvn: jep, wat dat betreft was die 2.3 diesel met 65 pk van @406_v6 zo gek nog niet. Dat spul blijft maar gaan en gaan. Hier zal het na een tonnetje of 2,5 wel wat duurder gaan worden om de boel te blijven rijden.
@lekbak: die ouwe 2.3 Diesel liep zonder problemen een half miljoen kilometers of meer. Destijds was het een goed alternatief voor W123 taxi, in Duitsland reden er aardig wat rond.
@406_v6: ik weet het. Ik mag het dan wel niet meegemaakt hebben, ik ben er wel groot liefhebber van. Als de belasting regels niet veranderd waren had ik nu een (aantal?) vroege diesel(s) gehad, naast mijn dagelijkse blik. Ik kan zo intens genieten van kwaliteit en dingen die ondanks dat je kunt merken dat ze het zwaar hebben gehad toch blijven draaien. Dat is voor mij veel belangrijker dan vermogen.
@406_v6:
Nee driewerf NEEN
Ik heb het gepresteerd om twee honderd dertig duizend kilometer met die Opel Rekord te rijden en heel Spoormaker Opel was verbaasd, er reed er nog eentje rond in Rotterdam die dat had geflikt
Deze krengen wilden door hun 2 12 Volt accu’s ’s winters nooit starten, dat was een drama en de remmen waren ronduit SLA !
Verder trapte ik de cardanlegers er een keer of acht uit, ze konden niet tegen een tandemasser en je moest verduiveld goed opletten als je zo’n aanhanger trok
Collega ging de rondte in.

Nee, de 504 Break Diesel was wat dat betreft veel beter motorisch en mechanisch, nooit de koppeling hoeven vernieuwen als was de carrosserie veel minder als de Opel maar qua rijden maakte het de Peugeot nix uit, of je 500, 100 of 2000 kilo aan het meesjouwen was

Man man wat een wagen was dat toendertijd !
Ik zou er zo weer eentje willen !

http://auto.samondeo.com/images1/peugeot-504-break-7.jpg
@desjonnies: de buurman van mijn opa had/heeft er twee. Beide technisch sterk maar ontzettend rot en vergaan. Hij heeft een twee zodat hij aan de één kan lassen terwijl die ander rijdt. Als kind vond ik het rijden best meevallen. Beter dan de 340 diesel van opa toen.

Die man trekt er overigens best geregeld een karretje mee. Maar mijn ervaring is wel uit de 2e hand. En ik heb geen ervaring met die peugeot ;-)
@desjonnies: heb r 1 gevonden: Peugeot 504 Kombi for € 10.504 at mobile.de: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=211936412
@406_v6:
Heel mooi exemplaar zeg, ik zoek excuses om nee te zeggen, maar die zijn er niet !
Misschien alleen omdat ik nog een 1967 404 heb staan, in de eerste lak waar ik nooit mee rijd.
Met schuifdak.
En die gaat de verkoop in.
Ik ben eigenlijk alles aan het verkopen.
Mijn Dolomite is al weg
@desjonnies:
Verkopen?
Om plaats te maken voor iets anders, mag ik hopen…?
@desjonnies: heb je fotos van die 404? Ben wel geinteresseerd.
@406_v6:
Zal ze op autojunk zetten, een hele lading, is wel een eerste lak auto, zelfs de fabrieks gemonteerde Michelin X-en zitten er nog achter onder !
@desjonnies:
Zo zag ik zondagochtend een witte 4×4 504 break, stond flink hoog op zijn pootjes. Waarschijnlijk weet jij wel wat dat is.
Zag eruit om door een ringetje te halen.

Helaas geen tijd om een plaatje te schieten.
Ben benieuwd of dit ook een levensduur van een oerdiesel heeft.
@kennone: nope, die ouwe jaren 70 en 80 diesels draaien nu nog als generatormotor/scheepsdiesel of whatever. Nadat ze in Europa de auto met 3 ton als versleten naar Afrika verscheept hebben, ze er daar nog een miljoen mee gereden hebben tot de auto er omheen weg viel.
@lekbak: En die worden nu weer gebruikt als motoren voor op hun bootjes waarschijnlijk…
U bent op de hoogte van het feit dat de huidige 7er ook een 50d ter beschikking heeft?
@phevtreb: En waar kun je die dan krijgen, in dromenland? Nee, de huidige 7 heeft nog geen 750d.
Hij bedoelt de F01/F02
Twee twin-power turbo’s denk ik. 4 turbo’s Is werkelijk helemaal nergens goed voor (behalve voor de fabrikant van turbo’s en de garages maar ik neem niet aan dat BMW zijn keuzes op die belangen baseert,).
@w0o0dy: Maar dan mis je er twee?
@reistje: nee hoor, je mist niets..
@w0o0dy: twin-power betekent niet dat er 2 turbo’s op geschroefd is, maar dat is dat de turbo druk krijgt via 2 kanalen inplaats van 1 grote kanaal (twinscroll) ik kan het fout hebben, maar mijn 1-serie heeft ook twin-power en ik heb nergens een tweede turbo gezien. Dit is wel geldig voor de 4 cilinders btw.
@r32turbo: weet ik… Maar aangezien die twin-power turbo’s al erg goed zijn in het opheffen van lag lijkt het me logisch dat ze twee van die twin-power turbo’s gebruiken ipv 4 fysieke turbo’s op een blok te schroeven.. Overkill en niet nodig.
Heerlijk, zou dit blok wel in een 5 serie touring willen hebben. De vierde turbo lijkt me trouwens bijna zeker een elektrisch exemplaar te worden.
Helaas worden diesels alleen door bijna alle overheden tegenwoordig stuk gemaakt, dus vraag me af hoe lang de diesel nog mee kan…
Dan kan ie nog rapper kapot. Ik rij een 525d tuinturbo, na 70.000km was ie al kapot. Als dit het enigste was dan was ik blij (nieuw stuurhuis, …) . Auto is in 2 jaar al drie maal getakeld, meer dan € 12.000,- kosten. Een lopende rekening. Eerste en laatste BMW die ik koop.
@Pica:
Geen garantie…?
@Rob:
Dat doen ze niet op tuinturbo’s, had hij echter een twintubo gekocht dan was dat geen enkel probleem geweest.
Wanneer krijgen we nieuws over een 2slag diesel kruishoofdmotor??
Twinturbo uiteraard.
Een turbo extra om 14 pk te vinden?
Wat een grap… Als je dat vermogen wilt, leg er dan een 8 liter atmosferisch blok in ofzo ipv die kutturbo’s.

Weet iemand welk atmosferisch dieselblok het meeste vermogen heeft/had ?
@SimonMc: Mercedes-Benz E300 Diesel. 136pk uit een 24-kleps 3.0 liter zes in lijn. Daarboven of met turbo’s of scheeps/vrachtwagenmotoren, volgens mij.
@SimonMc: Ford F-350 7.3 V8 non turbo diesel, 185 bhp.
@SimonMc: wat een lulkoek, een diesel zonder turbo, is als een café zonder bier…

Een atmosferisch blok rijdt enkel lekker als het gretig toeren maakt, iets dat een diesel niet wil…
Ik zou gewoon een 730d doen. Heeft al zat power, en meer dan voldoende koppel. Loopt ook al 250. En ik denk op de langere termijn betrouwbaarder. Het geld dat je bespaart kun je besteden aan Individual lak, leer en velgen. High executive pakket erop en je hebt een knappe kar waar je jarenlang mee vooruit kan (en gezien de afschrijving zou ik dat zeker doen).
@gtwillem: ik heb een 640d xdrive….heel vlot maar het probleem is dat het zo makkelijk gaat dat je het simpelweg niet door heb, waardoor je gevoel snakt dat je wat snellers wilt / nodig heb
@arashrsf: serieus? Mijn oudoom heeft een 730d en dat is zeer stil en gaat gemakkelijk hard. Maar sneller zou voor mij echt nodig zijn. Nogmaals, zo’n 730d loopt 250 en gaat van nul naar 100 onder de zeven seconden. Dat zijn prima waardes om mee te komen met de Golf GTI’s en Porsches Boxster. Sneller is altijd leuk en went snel, maar zo’n 730d biedt meer dan voldoende. Ik heb ooit een blokje om gedaan met een S250 CDI. En dat voldeed niet. Je moest echt pushen om een beetje vooruit te gaan. Daarbij was het geluid minder en liep de motor niet zo mooi.

Nogmaals, ik zou voor een 730d gaan. Cruise control op 130, stereo op St. Germain en lekker relaxed cruisen. En ala het moet trap je hem open en kun je 95 procent van het wagenpark prima bijhouden.
Of een 250d Active Tourer… :)
@F1Tim: of een M250d GTS 😀.
Als ze bij BMW ooit een hypercar willen maken à la Bugatti Veyron, moeten ze gewoon deze motor in tweevoud achterin een breed chassis mikken, inclusief een gigastevige versnellingsbak en een tank van 200l…
voor een hele turbo extra vind ik 14pk extra weinig….ben benieuwd naar het extra koppel
Ben nog steeds benieuwd wat voor turbo setup ze nou gaan gebruiken. Ik kan mij twee manieren bedenken twin-twin sequential die beginnen met kleine variable om vervolgens grote bij te schakelen onder hoge last. of twin-series-twin waarbij dus twee kleinere variable in twee grotere turbo’s blazen.

Van het idee word ik niet echt enthousiast. Buiten de verhoogde kans dat er een turbo kapot gaat, zal het aansturen ook wel een nachtmerrie zijn.
Bij vier turbo’s ga ik sowieso twijfelen of ik dat wel in mijn auto wil.
Het zal echt geweldig rijden maar al je zo’n auto later op de okkazie markt ziet staan dan laat je hem toch staan. Ik vind een auto met 1 turbo soms al linke soep, zoveel verhalen gehoord van defecte turbo’s. en die dingen kosten meestal geen 100,- euro.
*kuch* turbo gat *kuch*

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).