Vanaf 2018 belt je auto zelf 112 bij een ongeluk [updated]

Auteur: , 55 Reacties

We dachten dat Neelie Kroes (Digitale Agenda) de invoering voor 2015 op de rol had staan, maar door gemor van lidstaten moest er worden geschoven. Desondanks ligt er bij het Europees Parlement een overeenkomst om in 2018 het noodoproepsysteem eCall verplicht te stellen in nieuwe auto's.

Daihatsu klapt op Lamborghini Murcielago

Laten we beginnen door Philips-dochter NXP te feliciteren. Deze chipmaker heeft het na jaren te hebben gelobbyd in Brussel – met name bij VVD’er Toine Manders – eindelijk voor elkaar dat alle auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die vanaf 31 maart 2018 binnen de EU worden verkocht voorzien moeten zijn van een eCall-systeem. En niet geheel toevallig is NXP de grootste op het gebied van eCall-software en -hardware. Gefeliciteerd jongens! Lobbyen werkt!

eCall wordt verkocht onder het mom van verkeersveiligheid. Omdat het systeem bij een ongeluk automatisch hulpverleners inschakelt, kunnen deze veel sneller ter plaatse zijn. Daarbij wordt info doorgegeven over de rijrichting, het type auto, soort brandstof/aandrijving, de tijd van het ongeval en de exacte locatie. Scheelt ‘honderden mensenlevens per jaar’, aldus de EU. Telecomproviders verenigd in de GSM Association stellen hun mobiele netwerk hier gratis voor ter beschikking.

De keerzijde: er zit een stukje soft- en hardware in je auto dat te allen tijde bijhoudt waar je rijdt en hoe hard je rijdt. De natte droom van iedere Orwelliaanse overheid, natuurlijk. Diverse Europarlementsleden maakten zich hier ook zorgen over, daarom is het wettelijk onmogelijk gemaakt om in de gegevens van eCall te duiken om een auto op te sporen, als er geen sprake is van een ongeluk. (“Challenge accepted!” ~NSA.) N-VA-Europarlementslid Louis Ide voegt daar aan toe dat eCall zeker niet gebruikt mag worden als zwarte doos. Of de ritgegevens wel ergens worden opgeslagen is bij ons op dit moment niet bekend.

Diverse autofabrikanten maken trouwens al gebruik van eCall-achtige noodsystemen. General Motors koppelt het aan Onstar, Ford verkoopt het als Sync Emergency Assistance (SEA) en BMW stopt alle eCall-activiteiten onder de noemer ConnectedDrive.

Update 29-04-2015 (Smoke) – Op 28 april 2015 stemde het Europees Parlement defintief voor eCall. Vanaf april 2018 komt het systeem in elke auto.



55 reacties

Goed bezig Ricardo, informatief stukje!
@ihrte: Er mist alleen een stukje over Ford die hier al 10 jaar geleden mee bezig was. Maar de Nederlandse overheid hield dit tegen. Iets met geld denk ik?
@clarkson: elke ford met Sync heeft het al lang idd maar moet in NL uitgeschakeld staan ivm wetgeving
De 535 van me oom doet dat nu al die belt zelf 911 en stuurt ook sms naar garage om afspraak te maken als de auto onderhoud nodig heeft en dan belt de garage me oom weer note: hij woont in dubai
via iPhone app
Er zijn al genoeg auto’s met een klasse 5 alarm, die zijn al voorzien van tracking systems, dus daarbij kun je al lang zien waar en hoe hard een auto rijdt. Om dit systeem te gebruiken voor extra veiligheid, lijkt mij een goede optie. Denk je nou echt dat de overheid totaal geen idee heeft waar je je bevind? Als ze het van je moeten weten, komen ze er achter (pinnen, bellen, trajectcontrole, filecamera’s, survellaince etc, je laat altijd een spoor achter).
@gtwillem: maar laten we ze het niet onnodig makkelijk maken hé!
@ihrte: uiteraard, maar het is naïef om te denken dat dat dit soort gegegevens nu totaal onbereikbaar zijn voor de overheidsinstanties in kwestie.
@gtwillem: als wat jij beweert, waar zou zijn, was een programma als opsporing verzocht overbodig….
Wat mij betreft de mooiste Veyron foto ooit….

OT: mijn auto gaat echt 112 niet bellen in 2018, ook in 2025 niet.
Ik ben afgehaakt waar het quasi modernistische rommel aangaat, ik wil gewoon een auto die een feestje is om te rijden en wat ik een feestje vind wordt steeds zeldzamer….
Laten we eerlijk wezen, bijzonder goede ontwikkeling. Natuurlijk weer een aantal mensen die het vervelend vinden dat er eventueel gegevens worden opgeslagen. So what? Dan heb je blijkbaar iets te verbergen.
@Barryyy: Heb je thuis gordijnen?
@ricardo: Nee? Verklaar je nader
@Barryyy: Iedereen kan 24/7 bij je naar binnen kijken? Geen enkele vorm van raambedekking?
@ricardo: nope, alleen in de zomer. Als de zon relatief warm schijnt. Nergens voor nodig als mensen gewoon voor zich kijken.
@Barryyy: Ik was al aan het wachten op de ‘ik heb niks te verbergen reactie’
@oceanview: heb je niet lang hoeven wachten…. Het is nu eenmaal de waarheid. In zo’n situatie in ieder geval.
@oceanview: ik ook al…. Dit werd in ’40-’45 ook door oliedomme Nederlanders gezegd.
@Barryyy: maakt niks uit dat je niks te verbergen hebt. Juist dan (als je een goede burger bent) zouden ze je niet mogen volgen. Privacy heet dat. Of vind je het niet erg als ze een kijkje nemen in je slaapkamer terwijl je met je vrouwtje in bed ligt?
@arii: mogen of hoeven? Groot verschil…. Als jij dus niet opvalt, zullen ze ook geen argwaan hebben.

Als die persoon dat per se wilt, mag het. Een beschaafd mens doet dat niet. ‘Jullie’ nemen dat privacy gebeuren veel te serieus.
@Barryyy: dat is het probleem nou, de overheid van tegenwoordig is niet ‘beschaafd’. En ja, ik stel gewoon mijn privacy zeer op prijs. Dat ze al toegang hebben tot mijn telefoon en dergelijke vind ik al meer dan genoeg, maar van mijn auto blijf je af (en dat geldt voor iedereen).
@Barryyy: Ik heb wel zeker dingen te verbergen. Hoe klein en onschuldig die dingen ook kunnen zijn.

Ik wil geen systeem dat mij KAN volgen. Met een mobiele telefoon heb ik de keuze die thuis te laten of uit te zetten. In mijn auto wil ik ook niet tot op de centimeter gevolgd kunnen worden door de overheid.

Wettelijk onmogelijk is natuurlijk een grote grap. Technisch kan het waarschijnlijk, dus ze passen de wet over X jaar gewoon aan.

Nee, dit zou direct uit gaan in mijn auto. Mijn privacy en vrijheid is mij een hele hoop waard.
@widodh: dat is iets persoonlijks inderdaad. Meningen verschillen en ik ben van mening dat ik niets hoef te verbergen. Simpel gezegd: vraag iets en ik zou antwoord geven…
@Barryyy: Door welk ministerie wordt jij betaald? dit is wel een heel erg doorzichtige poging om met kortzichtige uitspraken onze privacy te bagatelliseren!. Als je dan toch niets te verbergen hebt: Geef even je sofinummer door op AB joh, leuk! en zo kunnen we wellicht je gehele rijtje privé af?. vanaf je geboorte maar doen?
@Sracerr: “word jij”
@Barryyy: Ook jij hebt dingen te verbergen, écht waar. Iedereen heeft recht op privacy en op zijn geheimen te hebben.

Niemand hoeft bij te houden waar ik rijd, dat moet namelijk gewoon mogelijk zijn in een vrij land.

We leven niet (nog?) in een dictatuur! Ik wil gewoon zonder continue in de gaten gehouden te worden mijn leven kunnen leiden.

Er zijn dingen die andere mensen helemaal niets aan gaan. Voor vrijheid en privacy moet je blijven vechten, ten alle tijden. Niemand is te vertrouwen op zo’n gebied.

Absolute power corrupts.
Belt hij ook als je hem ff dwars gooit?
@amgoleole: Ik laat het je wel weten
Mooie Trackday feature.
Dan zijn er vast wel de type’s ls koos spee die gaan lobbyen in brussel om toch die gegevens te mogen gebruiken. Dan kan het cjib je gewoon de bekeuring thuis sturen
zit al in een 1serie 2013
Hoe weet zo’n ding dat je een ongeluk hebt gehad en niet alleen een kleine botsing (blikschade) of dat je met 80 over een drempel bent gegaan?
Hoe dan ook, mocht ik ooit een auto hebben met zo’n systeem dan sloop ik hem gewoon eruit of maak hem gewoon onklaar. Of ik wat te verbergen heb? Nee, maar we rijden allemaal wel eens te hard, dikke vinger voor ze dus.
@arii: een geplofte airbag zou al genoeg kunnen zijn
@moondustfocus: ja oke, maar een geplofte airbag zegt ook niet veel. Een maat van mij was afgesneden, tegen een hoge stoep geknald en toen ging de airbag ook af. Zijn wiel stond beetje scheef en natuurlijk kreeg hij zijn auto niet meer gestart maar aangezien de veroorzaker doorreed en er geen gewonden waren oid. dan had je niks gehad aan dat systeem. Dan zouden de hulpdiensten toch voor niks komen.
@arii: ze zouden contact met je kunnen opnemen en bij geen reactie hulptroepen sturen.
@arii: En vervolgens ga je dan discussies krijgen wie er voor moet gaan betalen als je systeem om hulp vraagt terwijl die dus niet nodig was.
Vervolgens krijg je vervolgsystemen die gaan kijken of ze nog verdere info kunnen krijgen om te bepalen of er wel of niet een ambulance moet komen.
Vervolgens ga je dan krijgen dat iemand toch doodgaat omdat er fout werd bepaald dat die ambulance niet hoefde te komen. Aanklachten etc etc.
Gaat nog leuk worden.
@gregorius: precies. Dat geld kan maar beter aan wat anders besteed worden.
Of dat ze me nou kunnen traceren aan de hand van gps in m’n auto of m’n telefoon. Ze weten je toch wel te vinden. Location history op Google zegt al genoeg.
Is dat niet de Bugatti van perignon?
@w211bonestock: wie?
@rikus: ja, “Bugatti + naam die lijkt op Perridon”, wie zou hij nou bedoelen?
@escort77: geen idee.. Leg eens uit?
Was het vanmorgen te vroeg voor je ofzo?
@rikus: Je weet wel Dom Perignon, 1996 schijnt een goed jaar te zijn….
Was trouwens een grapje van ons met een losse motorkap en een kentekenplaat die vervangen moest worden.
@w211bonestock: van Perridon ja, JD Customs had deze foto gemaakt toen ze hem uit elkaar hadden gehaald om hem te wrappen.
Weer een mooi voorbeeld van de nimmer aflatende bemoeizucht van die prutsers in Brussel.
Hebben die sukkels nu echt geen zinniger zaken om hun tijd mee te vullen..?
@tupperware: die zelfde bemoeizucht heeft er voor gezorgd dat jij geen 1.53 per minuut over de grens in Belgie meer betaalt en geen 3.50 per MB als je FB aan het checken bent in de skilift (geldt overigens niet in Zwitserland).
@gregorius:
Wat jij daar opnoemt is dus 1 van de weinige zaken die ik onder “zinnig” schaar..
Helaas zijn ze drukker met dit soort ongein en rechte bananen dan met zaken waar iedereen echt wat aan heeft.
Laat ze den Haag eens echt hard aanpakken op onze belachelijke autobelastingen bijvoorbeeld.
Hoezo vrij verkeer van goederen als ik me scheel moet betalen aan belasting op mijn import uit de EU..
Als we eerlijk zijn tegen onszelf, weten we dat over 10 jaar vrijwel alle nieuwe auto’s een connectie naar de buitenwereld zullen kunnen maken. Het maakt verder niet zoveel uit welk system uiteindelijk als eerste zal zijn en of het via een verplichting is of niet.
Maar er zijn ook andere voordelen van deze systemen: er kan dan een echt nauwkeurige verkeersanalyse komen en daarmee kunnen uiteindelijk het verkeer meer uitgesmeerd worden (en files vermeden).
Ook zou het een extra schakel in diefstal preventie kunnen betekenen: natuurlijk kan je zo’n ding uit die auto slopen of deactiveren en dan is die auto alsnog te stelen; maar ook daar kan je weer dingen op bedenken. (of misschien zelfs ene elektronische startonderbreker waar die aan je telefoon gekoppeld is).

Ook kan een maker van de auto veel meer info over de auto opvragen en je kan zelfs sneller updates krijgen van je informatie systeem.
En natuurlijk zitten er ook reclame voordelen aan. Wij als individu vinden reclame maar irritant; maar we moeten niet vergeten dat er veel dingen zijn, die voor ons gebruik gratis zijn, die door reclame worden bekostigt: AB bijvoorbeeld, maar ook je email. Dus prima als mensen het eea van mijn locatie willen weten. En of ik vaker voor een Albert Heijn of voor een Jumbo parkeer. Of dat ik goedkoper kan parkeren in een bepaalde garage als ik eerst een reclame van winkel X, in dat complex, bekijk!

En nadelen zijn er natuurlijk ook: het moment dat er gemeten mag worden dat je echt te snel rijdt; of dat je ergens stilstaat waar je niet stil zou mogen staan.
En zaken in het schaduwgebied: stel dat de politie je zoekt en dan mag opvragen waar jou auto zich bevindt. Het is Big Brother; maar op zich kan de wereld er wel veiliger van worden.
@gregorius: De wereld wordt nooit en te nimmer veiliger door toezicht, computers en geld. Het is het gedrag van mensen, elke individu bepaalt de veiligheid, door nimmer crimineel gedrag te vertonen.

Daarnaast lees ik in je eerst alinea, dat je files wilt vermijden, maar files zullen nooit vermeden worden, drie auto’s die achter elkaar rijden, dat is al een file, ongeacht de snelheid. Wat jij wilt vermijden zijn de verkeersopstoppingen, maar die gaan, als de autonome auto’s het voor het zeggen krijgen, toch grotendeels opgelost worden, zo ook dit gehele gezwam, over wel, of niet anoniem rijden, bij aanrijdingen zullen die voertuigen sowieso communiceren, met elkaar.
Want geloof het, of niet, aanrijdingen zijn niet te voorkomen, in geen enkele situatie, ook niet bij autonoom verkeer. Als het jou, bij de afnemende kans op ongelukken, een veiliger gevoel geeft, dan is dat heel persoonlijk en de media zal het met eens zijn. Mij zegt allemaal niet meer, dan dat mensen zich laten leven en dat is iets wat niet in mijn straatje past.

Het leven is reeks van keuzes maken en die worden steeds vaker voor je bepaald, door invloeden en bepaalde voorkeuren en mogelijkheden tot kiezen. Die voorkeuren worden steeds meer bepaald door geld, macht en gezag. Dat noem ik niet echt vrijheid en zeker geen vrijheid van keuze. Het is meer een dictatoriale democratie waarin wij leven en zolang je meedoet is het prima, wijk je af van het geplaveide pad, dan is er iets mis met je. Maar het zijn nog steeds de eenzame ridders geweest, die de wereld wisten te redden van de het grote onheil, maar in dit geval, weet ik niet of er nog redding is. Er zijn te veel mensen die denken, dat computers en geld de juiste combinatie is om het in deze wereld te maken.
Volgens mij is het de grootste mislukking van de mensheid, om de geld en computers in te zetten, om de veiligheid op deze wereld te regelen. De mensheid is niet dom, het gedraagt zich vaak dom en dat is het grootste probleem, qua veiligheid.
Deze trucs kent mijn auto van 98 al, alleen werkt het niet in nl… Stuurt kenteken, kleur, type en locatie naar alarmdienst via de vaste autotelefoon. Ook worden waarschuwingslichten aangezet en centrale vergrendeling geopend…
De Ford Focus heeft dit al jaren
@fordfocusecoboost: Artikel gelezen? Daar staat namelijk in dat Ford een dergelijk systeem al gebruikt…
@potver7: Idd Sorry. Heb het artikel iets te snel doorgelezen ;)
In dit soort situaties is mijns inziens het probleem dat we heel veel zaken toelaten die inbreuk zouden kunnen maken op onze privacy die echter door wetten en regels niet op die manier gebruikt mogen worden (buiten beschouwing gelaten in hoeverre bedrijven/overheden zich aan deze regels houden). Mocht de situatie ooit veranderen, bijvoorbeeld door een aanslag of een oorlog, blijven deze regels dan gelijk? Of wordt dit in het belang van de nationale veiligheid compleet omgegooid?

*conspiracy-modus uit
Belachelijk!: mijn mening.
Ik denk dat de Belastingdienst die gegevens ook wel wil hebben, dus die zullen het wel op een akkoordje gooien met iets of iemand.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).