• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf 2018 roesten Rolls-Royce’s niet meer

Auteur: Dizono, gepost 5 januari 2016 om 16:03 – 32 Reacties

Rolls Royce Aluminium


Niet dat je nu vaak met een potje Novorox of Fertan aan de slag moet trouwens. Het zal Rolls Royce vooral te doen zijn om het lagere gewicht van aluminium. Dit jaar trappen de conservatieve Britten af met de eerste tests op de openbare weg.

Begin februari 2015 kondigde Rolls-Royce aan een nieuw aluminium spaceframe te gaan ontwikkelen dat de basis moet vormen voor alle toekomstige modellen die vanaf 2018 op de markt zullen verschijnen. Nieuws dat je waarschijnlijk ontgaan is, aangezien Rolls-Royce tegelijkertijd aankondigde met een Bentayga-concurrent te komen. Niet in die woorden natuurlijk, maar ook RR gaat aan de crossover.

Vermoedelijk is de SUV, die codenaam Cullinan draagt en rond 2018 op de markt verschijnt, het eerste model is dat dit aluminium spaceframe krijgt aangemeten. Aan de andere kant, de Phantom draait ook al weer mee sinds 2003 en moet tegen 2018 toch ook wel eens in het nieuw gehesen worden.

Rolls-Royce laat beide opties open en deelt zojuist mee te zijn begonnen met het testen van het spaceframe in de praktijk. Daarbij geen woord over specifieke modellen maar simpelweg “which will underpin all future Rolls-Royce model lines.” Kleine hint zou de bijgevoegde foto kunnen zijn, daarop zien we namelijk allesbehalve een SUV, maar eerder een auto formaatje Phantom. Als het al geen voor de gelegenheid ingepakte Phantom is trouwens. En dan is er nog die zwarte ingekorte Phantom, hoog op de wielen en met dikke spoiler, die Rolls Royce ons begin vorig jaar liet zien. Een mule om de SUV te testen uiteraard, maar blijkbaar nog zonder het nieuwe spaceframe. Persberichten sturen die meer vragen oproepen dan beantwoorden, dat kunnen ze alleen in Groot Brittanië…

Ook interessant!

  • Rolls-Royce Hermès Phantom is privéjet voor op de straat
  • Zo is de Rolls-Royce Phantom net een sportauto
  • Deze Rolls-Royce Phantom laat je overal sterretjes zien
  • Flink wat goedkoper
    De afschrijving van deze Phantom is astronomisch

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

cullinan, phantom, Rolls-Royce, SUV

Vorig bericht: « Iemand wil van zijn Vectra af
Volgend bericht: Op deze 25 plekken werd je vorig jaar het vaakst geflitst »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    5 januari 2016 om 16:10

    Goh, vanaf 2018 een aluminium space frame. Dat deed Audi met de eerste A8 al in 1995……

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 januari 2016 om 16:39

      @dutchdriftking: Vergeet niet dat Audi “Vorsprong Durch Technik” als motto gebruikt, dus dat die wat eerder zijn dan een relatief klein clubje conservatieve Britten mag geen verrassing heten.

      Login om te reageren
      • ttcate2 zegt

        5 januari 2016 om 17:53

        @Edge: Jaguar’s XJ (X350) uit 2003 was volledig van aluminium gemaakt, dus Audi was niet eerder dan de ‘conservatieve Britten’.

        Login om te reageren
        • ttcate2 zegt

          5 januari 2016 om 17:58

          @ttcate2: Edit: was daarmee niet

          Login om te reageren
        • mzonneveld zegt

          5 januari 2016 om 18:28

          @ttcate2: Audi hed het vanaf 1995 dat is eerder dan 2003

          Login om te reageren
          • ttcate2 zegt

            5 januari 2016 om 18:34

            @mzonneveld: Was de A8 volledig van van aluminium? Dus ook het plaatwerk etc.? Ik dacht altijd alleen het spaceframe.

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              5 januari 2016 om 19:49

              @ttcate2: alles. Niet logisch de meest kritische delen uit alu te maken en de simpeler delen niet. Overigens niet de A2 vergeten!!

              Login om te reageren
      • Lotus zegt

        5 januari 2016 om 18:41

        @Edge: De Britten kunnen het wel hoor, 1995 was het jaar dat de Elise S1 werd geïntroduceerd en die had, je raad het nooit… een aluminium carrosserie.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          5 januari 2016 om 19:46

          @lotus: Maar dan heb je het ook over een heel ander slag merk. Heel Lotus is opgebouwd rondom de “simplify, then add lightness”-filosofie van oprichter Chapman. Dat Lotus een van de eersten met een aluminium body was is dan ook niet zo raar.

          Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        6 januari 2016 om 16:14

        @Edge: Vergeet niet dat dat motto een marketing trucje is waar jij in bent getrapt ;) enige waar ze mee voorop liepen was een paar led lampjes.

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      5 januari 2016 om 16:47

      @dutchdriftking: bmw gaat mee met de tijd…

      Login om te reageren
      • wimbraber zegt

        5 januari 2016 om 17:27

        @87sandyd: jammer genoeg wel ja.. (downsizing, turbomotoren,minder cylinders) oh en natuurlijk ik ben ook niet stom, er zitten ook zat voordelen aan

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      5 januari 2016 om 18:12

      @dutchdriftking: jaguar al in 1950 met de XK120 ‘NUB120’.
      Zo bijzonder is dat spaceframe van 1998 niet!

      Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    5 januari 2016 om 16:12

    Niks mis met Aluminium voor auto’s. De hogere productie en reparatie kosten vallen in het niets bij de aanschaf prijs en onderhoud van een Rolls dus is het eigenlijk heel logisch.

    Login om te reageren
  3. nvn1993 zegt

    5 januari 2016 om 16:17

    Ben benieuwd naar de opvolger van de Phantom. Gelukkig komt ie pas na 2018 dus heb nog twee jaar om 6 ton bij elkaar te sprokkelen ?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      5 januari 2016 om 16:55

      @nvn1993: Ik zou lekker blijven rondzoeven in je CL. Heel wat leuker.

      Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    5 januari 2016 om 16:18

    Inderdaad niet echt een duidelijk bericht, aangezien de huidige Phantom al op een aluminium spaceframe staat. Ik had eerder een bericht over de toepassing van CFRP verwacht, de nieuwe 7 serie rolt immers al met CFRP de productiehal uit.

    Login om te reageren
  5. ocda zegt

    5 januari 2016 om 16:27

    Dus vanaf 2018 roesten ze niet meer mmm dan wacht ik nog even met de aanschaf

    Login om te reageren
  6. cpp1 zegt

    5 januari 2016 om 16:30

    Damn, heb de mijne net besteld…

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      5 januari 2016 om 17:21

      @cpp1: Jammer! Dan moet je toch met een potje Novorox of Fertan aan de slag.

      Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        5 januari 2016 om 17:29

        @clarkson: heb nog wel zo’n Fertan liggen, bedankt voor de tip.

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          5 januari 2016 om 17:39

          @cpp1: Je moet bij @dizono om te bedanken, het is zijn tip.

          Login om te reageren
  7. schellekens006 zegt

    5 januari 2016 om 16:30

    Hadden ze dat vroeger maar gedaan. De silver spur en spirit roesten waar je bijstaan en dat voor die prijs pfff.. Jammer eigenlijk wat dan hadden ze ook waardevaster geweest.

    Login om te reageren
  8. michaelcorleone zegt

    5 januari 2016 om 16:46

    De ultieme rijtest Mercedes-Maybach S600 of nog beter de S600 Pullman Maybach vs Rolls-Royce Phantom Extended Wheelbase. Beter wordt het niet.

    Login om te reageren
  9. Bas Fransen zegt

    5 januari 2016 om 17:15

    Wat een geruststelling….!

    Login om te reageren
  10. Megakix zegt

    5 januari 2016 om 17:26

    Bespaart gewicht (wat best verstandig is voor bijv. de Phantom), waardoor ze wellicht met een kleinere motor kunnen gaan werken (lagere CO2-tax etc)

    Login om te reageren
  11. JanC zegt

    5 januari 2016 om 17:40

    Alsof aluminium niet oxideert. (nuance: Alleen de oxidatie op aluminium zorgt ervoor dat het materiaal min of meer ingesloten wordt en zodoende niet verder oxideert)

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      5 januari 2016 om 18:46

      @JanC: ik geloof direct dat het bij auto’s wel meevalt hoor, maar ik heb al heel vaak gezien dat aluminium door rot doordat het in contact staat met edelen metalen en er vervolgens vocht en zuurstof bij komt. En aangezien bijna alle metalen edeler zijn dan aluminium is dat nogal een ernstige kwetsbaarheid van het spul. Doe maar eens kopervet op een boutje en draai dat in of zelfs steek het door aluminium, binnen notime zit het muurvast en na een aantal jaar pak je het boutje er zo weer uit, inclusief de moer aan de andere kant.

      Login om te reageren
  12. c-ad zegt

    5 januari 2016 om 19:34

    ’t zal me aan mn derrière oxideren.

    Login om te reageren
  13. 4apaev zegt

    6 januari 2016 om 02:22

    Ik vind Phantom nog steeds modern ogen! En dat na 13 jaar op de markt! Kijk eens naar een s-classe of een 7-serie van 2003…

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    6 januari 2016 om 07:09

    Geen reden om de wagen lichter te maken, dit gaat om de produtie goedkoper te maken.

    Login om te reageren
  15. jorden zegt

    6 januari 2016 om 19:45

    Waarom niet meteen van top tot teen Carbon fiber? Prijs doet er bij een Rolls toch niet toe?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North