Vanaf 2018 roesten Rolls-Royce’s niet meer

Auteur: , 32 Reacties

Niet dat je nu vaak met een potje Novorox of Fertan aan de slag moet trouwens. Het zal Rolls Royce vooral te doen zijn om het lagere gewicht van aluminium. Dit jaar trappen de conservatieve Britten af met de eerste tests op de openbare weg.

Rolls Royce Aluminium

Begin februari 2015 kondigde Rolls-Royce aan een nieuw aluminium spaceframe te gaan ontwikkelen dat de basis moet vormen voor alle toekomstige modellen die vanaf 2018 op de markt zullen verschijnen. Nieuws dat je waarschijnlijk ontgaan is, aangezien Rolls-Royce tegelijkertijd aankondigde met een Bentayga-concurrent te komen. Niet in die woorden natuurlijk, maar ook RR gaat aan de crossover.

Vermoedelijk is de SUV, die codenaam Cullinan draagt en rond 2018 op de markt verschijnt, het eerste model is dat dit aluminium spaceframe krijgt aangemeten. Aan de andere kant, de Phantom draait ook al weer mee sinds 2003 en moet tegen 2018 toch ook wel eens in het nieuw gehesen worden.

Rolls-Royce laat beide opties open en deelt zojuist mee te zijn begonnen met het testen van het spaceframe in de praktijk. Daarbij geen woord over specifieke modellen maar simpelweg “which will underpin all future Rolls-Royce model lines.” Kleine hint zou de bijgevoegde foto kunnen zijn, daarop zien we namelijk allesbehalve een SUV, maar eerder een auto formaatje Phantom. Als het al geen voor de gelegenheid ingepakte Phantom is trouwens. En dan is er nog die zwarte ingekorte Phantom, hoog op de wielen en met dikke spoiler, die Rolls Royce ons begin vorig jaar liet zien. Een mule om de SUV te testen uiteraard, maar blijkbaar nog zonder het nieuwe spaceframe. Persberichten sturen die meer vragen oproepen dan beantwoorden, dat kunnen ze alleen in Groot Brittanië…



32 reacties

Goh, vanaf 2018 een aluminium space frame. Dat deed Audi met de eerste A8 al in 1995……
@dutchdriftking: Vergeet niet dat Audi “Vorsprong Durch Technik” als motto gebruikt, dus dat die wat eerder zijn dan een relatief klein clubje conservatieve Britten mag geen verrassing heten.
@Edge: Jaguar’s XJ (X350) uit 2003 was volledig van aluminium gemaakt, dus Audi was niet eerder dan de ‘conservatieve Britten’.
@ttcate2: Edit: was daarmee niet
@ttcate2: Audi hed het vanaf 1995 dat is eerder dan 2003
@mzonneveld: Was de A8 volledig van van aluminium? Dus ook het plaatwerk etc.? Ik dacht altijd alleen het spaceframe.
@ttcate2: alles. Niet logisch de meest kritische delen uit alu te maken en de simpeler delen niet. Overigens niet de A2 vergeten!!
@Edge: De Britten kunnen het wel hoor, 1995 was het jaar dat de Elise S1 werd geïntroduceerd en die had, je raad het nooit… een aluminium carrosserie.
@lotus: Maar dan heb je het ook over een heel ander slag merk. Heel Lotus is opgebouwd rondom de “simplify, then add lightness”-filosofie van oprichter Chapman. Dat Lotus een van de eersten met een aluminium body was is dan ook niet zo raar.
@Edge: Vergeet niet dat dat motto een marketing trucje is waar jij in bent getrapt ;) enige waar ze mee voorop liepen was een paar led lampjes.
@dutchdriftking: bmw gaat mee met de tijd…
@87sandyd: jammer genoeg wel ja.. (downsizing, turbomotoren,minder cylinders) oh en natuurlijk ik ben ook niet stom, er zitten ook zat voordelen aan
@dutchdriftking: jaguar al in 1950 met de XK120 ‘NUB120’.
Zo bijzonder is dat spaceframe van 1998 niet!
Niks mis met Aluminium voor auto’s. De hogere productie en reparatie kosten vallen in het niets bij de aanschaf prijs en onderhoud van een Rolls dus is het eigenlijk heel logisch.
Ben benieuwd naar de opvolger van de Phantom. Gelukkig komt ie pas na 2018 dus heb nog twee jaar om 6 ton bij elkaar te sprokkelen 😂
@nvn1993: Ik zou lekker blijven rondzoeven in je CL. Heel wat leuker.
Inderdaad niet echt een duidelijk bericht, aangezien de huidige Phantom al op een aluminium spaceframe staat. Ik had eerder een bericht over de toepassing van CFRP verwacht, de nieuwe 7 serie rolt immers al met CFRP de productiehal uit.
Dus vanaf 2018 roesten ze niet meer mmm dan wacht ik nog even met de aanschaf
Damn, heb de mijne net besteld…
@cpp1: Jammer! Dan moet je toch met een potje Novorox of Fertan aan de slag.
@clarkson: heb nog wel zo’n Fertan liggen, bedankt voor de tip.
@cpp1: Je moet bij @dizono om te bedanken, het is zijn tip.
Hadden ze dat vroeger maar gedaan. De silver spur en spirit roesten waar je bijstaan en dat voor die prijs pfff.. Jammer eigenlijk wat dan hadden ze ook waardevaster geweest.
De ultieme rijtest Mercedes-Maybach S600 of nog beter de S600 Pullman Maybach vs Rolls-Royce Phantom Extended Wheelbase. Beter wordt het niet.
Wat een geruststelling….!
Bespaart gewicht (wat best verstandig is voor bijv. de Phantom), waardoor ze wellicht met een kleinere motor kunnen gaan werken (lagere CO2-tax etc)
Alsof aluminium niet oxideert. (nuance: Alleen de oxidatie op aluminium zorgt ervoor dat het materiaal min of meer ingesloten wordt en zodoende niet verder oxideert)
@JanC: ik geloof direct dat het bij auto’s wel meevalt hoor, maar ik heb al heel vaak gezien dat aluminium door rot doordat het in contact staat met edelen metalen en er vervolgens vocht en zuurstof bij komt. En aangezien bijna alle metalen edeler zijn dan aluminium is dat nogal een ernstige kwetsbaarheid van het spul. Doe maar eens kopervet op een boutje en draai dat in of zelfs steek het door aluminium, binnen notime zit het muurvast en na een aantal jaar pak je het boutje er zo weer uit, inclusief de moer aan de andere kant.
’t zal me aan mn derrière oxideren.
Ik vind Phantom nog steeds modern ogen! En dat na 13 jaar op de markt! Kijk eens naar een s-classe of een 7-serie van 2003…
Geen reden om de wagen lichter te maken, dit gaat om de produtie goedkoper te maken.
Waarom niet meteen van top tot teen Carbon fiber? Prijs doet er bij een Rolls toch niet toe?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).