Vanaf vandaag zijn Volkswagens slim

Auteur: , 43 Reacties
Groene waas: Volkswagen elektrificeert praktisch alle auto's

Dus jouw auto is niet verbonden met je smartphone? Pff, zó 2005.

Eigenlijk is het raar: smartphones en auto’s vallen niet te combineren als het gaat om verkeersveiligheid. En toch zijn de auto en de smartphone onafscheidelijk. Nou hebben fabrikanten slimme manieren om de smartphone in de auto nuttig in plaats van afleidend te maken, omdat de hele samenleving verandert naar een wereld vol smartphone-zombies. Die ontwikkeling moet je niet tegenhouden, maar juist iets mee doen.

In die context komt VW met Volkswagen Connect. In de vorm van een dongel die je voor een paar tientjes kunt bestellen, dan kan je smartphone de auto uitlezen. Zo kun je alles over jouw Volkswagen zien in een app. Eén directe disclaimer: je kunt er dus niks in je auto mee bedienen. Daarvoor moet er meer dan een dongel geïnstalleerd worden, wat alleen bij moderne Volkswagens het geval is.

De app is vooral gebaseerd op het bijhouden van de statistieken van jou en je auto. Zo houdt de app een logboek bij, waarmee je kunt kijken hoeveel benzine je hebt verbruikt en of dat ook minder had kunnen zijn. Doordat de dongel via Bluetooth contact maakt met je smartphone, onthoudt de app waar je je auto hebt gelaten, bijvoorbeeld als je hem hebt geparkeerd. Zo voorkom je de stress dat je bent vergeten waar je auto ook alweer staat.

Verder maakt VW er een soort spelletje van. Er zitten verschillende uitdagingen en doelen in de app verwerkt die je kunt halen door zuinig, efficiënt, consequent of juist verkennend rijden. Haal je deze uitdagingen, dan heb je een goed gevarieerde rijstijl. Om het Super Mario-effect compleet te maken zitten er voor elke categorie niveaus in, die steeds moeilijker worden. Zo hoopt Volkswagen iedereen een efficiëntere of zuinige bestuurder te maken. Mmmm.

Een blik op de Nederlandse App Store (of Google Play Store) laat zien dat de app nog niet in Nederland beschikbaar is, maar in Duitsland kun je de app vanaf vandaag downloaden. Een leuk initiatief, al combineert het vooral ideeën van andere services en brengt het niet iets baanbrekends of nieuws. En een snelle voetnoot door ondergetekende: die parkeerfunctie werkt ook met Waze, waarbij niet onthouden wordt hoe diep je auto in een parkeergarage staat. Met die info zou VW een echt handige functie in handen hebben.



43 reacties

Humor. VW is er inmiddels ook achter dat ze grijze muizen maken, die nauwelijks terug te vinden zijn.
@gamma81: Het zijn de kopers die er grijze muizen van maken, het kleurenboek is honderden pagina’s dik.
@wimof: idd! De gele en blauwe kleuren van de Golf R kun je nu ook op de normale Golf bestellen en dat ziet er best gaaf uit.
@720s: In principe wel, wel aan de dealer vragen wat het je zal kosten (ben ondertussen iets te lang uit het circuit)
Das makkelijk voor het dievengilde. Hoeven ze niet eens meer een laptop mee te nemen, gewoon en geroote Android met wat truukjes.
Kunnen ze dan ook het gemiddelde gebruik van alle Volkswagens van een model en motor bekend maken?
Auto’s zijn slim, nu het bestuur nog
Binnenkort ook zelfpeilende olie
@faalhaas: en automatische revisie. Ook electronisch stelbare ketting spanners.
Gewoon een obd2 bluetooth dongel die voor zowat iedere auto na 1996 geschikt is.
@redbeams: neen
@kauwsjotel: jazeker wel. Klik op het woord “bestellen” en daar staat het gewoon vermeld, OBD2 dongle.
Vind ze best slim. Een collega van me kreeg gisteren in zijn 2017 Golf Variant de melding dat hij rustiger moest rijden. Nog nooit gehoord. Zelf ook niet gezien spijtig genoeg.
@nasty:
Ik dacht aan zo’n Führer stem die ‘langsam, langsam’ tegen je gilt.
In het Duits uiteraard en dat er dan een mannetje in uniform in je display verschijnt dat met gestrekte rechterarm op en neer bewegend je tot rustiger rijden maant.
@nasty: ik denk dat dat een eco-melding is. Ik kan in m’n GTD7 af en toe redelijk de asociale golf-rijder uithangen en heb een dergelijke melding echt nog nooit gezien.
@dennisdd: collega heeft ook een diesel. Warmrijden kent hij niet, en schakelen van 1 naar 3 is dagelijkse kost. Hij heeft nu 25k km, en ik heb een weddenschap lopen dat hij voor de 50k grote motor/turbo schade heeft. Hij gelooft me niet -_-‘
@nasty: weddenschap met de eigenaar zelf welteverstaan
@nasty: 50k lukt nog wel. 75k had ik ook aangedurft.
Vw’s zijn al een tijdje slim. Ik noem alleen maar Sjoemelsoftware..
En dan uitlezen dat je GTD altijd gesjoemeld heeft met de uitstoot… Danke Schön.
@utregcity: Maar dat vonden we niet erg, ze gingen er pijlsnel vandoor t’is dat wat we wilden.
En ik kan het weten.
Heeft Mercedes al een tijd met de Mercedes Me Adapter. Weinig vernieuwing dus.
@vonklausenburg: Tja, Volkswagen ook al. Met de MijnVolkswagen app kan ik alles van mijn Golf GTE op m’n telefoon bekijken. Ik snap dus ook niet echt wat hier nieuw aan is…
@simonferrari: heb jij een GayTE particulier gekocht? Dan ben je echt heel erg dom!
@henkhekje: Niet zo dom als jouw nergens op slaande reacties, zoals altijd.Je zult wel veel plusjes krijgen met deze wereldse opmerking. Ik vind het maar zielig .
@dijan: ach, arm zieltje… helemaal brainwashed door Volkswagen..
@henkhekje: Ik ben erg benieuwd wat je zelf rijd…

Om je vraag te beantwoorden: Nee, zakelijk gekocht. Maar als ik, in wat voor situatie ook, privé een degelijke en relatief snelle auto moest kopen, dan stond de GTE absoluut hoog in de top 10.
@henkhekje: Want… ?
@henkhekje: Rustig Henk, gewoon blijven ademen.
@simonferrari: bij jouw GTE heeft VW het zelf geïnstalleerd. Deze dongel is compatibel met oudere modellen waar VW het nog niet heeft geïnstalleerd.
@720s: Ah zodoende. Daar had ik even overheen gelezen. Danku!
Wauw… en mijn Volvo heeft een ingebouwde E-SIM waarmee je dat ook kan… via het internet. Zo kan ik het weer zien in Schiphol als ik de andere kant van Europa ben. En kijken waar vrouwlief uithangt als de auto weg is.
@stijnvermeersch: zoiets heeft VW uiteraard ook (dat noemen ze Carnet) maar dit is een aftermarket oplossing voor statistieken.
Ik begrijp de nieuwswaarde niet? Volkswagen zijn al langer ‘connected’. Zo ook de mijne. Al je ritten, verbruik, brandstofverbruik, laadtijd en actieradius, alles is al terug te vinden in de MijnVolkswagen app. Ook de spellen en doelen zitten hier al in. Wat is de app die jullie beschrijven anders en nieuw dan?
@simonferrari: dit is voor de wat oudere modellen.
Kolere gasten, kan er niet even een stukje eindredactie op autoblog worden ingesteld? De artikelen van “ikschrijfookoverautos” zijn al niet door te komen, maar “720s” spant echt de kroon. Alsof zijn toetsenbord op de grond is gepleurd en het resultaat als post wordt geplaatst op de site. Echt, houdt het een beetje leesbaar aub.
@erce:
*zet alvast de popcorn klaar*
@erce: Stel je niet zo aan… Er is op iedere schrijfstijl wel wat aan te merken. De smaak van de een is nu eenmaal niet die van de ander. Wil echter niet zeggen dat die jongens het niet in de vingers hebben.
Kan iemand mij vertellen waar de dongel bij een Golf II moet worden aangesloten?
Handig, dit betekent een hele hoop meer data voor Volkswagen waarmee ze hun producten kunnen verbeteren, eh marketing afdeling kunnen verbeteren en ondertussen besparen op de producten.
Wat is “verkennend” rijden?!
Grappig…ik rij al 2jaar in een seat connected. Exact hetzelfde systeem. En nu zou dit ineens nieuw zijn? Vooral handig voor je ritregistratie, kijken waar je auto is en evt. je verbruik checken…
Een tientje extra nadat je al 20-40K hebt op gehoest voor wat specs ? Wat een onzin, een beetje fatsoenlijk merk levert die shit gewoon gratis (BMW, MB, Volvo) en daarnaast kan mijn ingebouwde Navi dit ookal jaren …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).