• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf volgend jaar enorm veel fietsers op de rijbaan

Auteur: jaapiyo, gepost 17 november 2016 om 17:00 – 47 Reacties

e-bike


De tweede fase in het plan van de overheid om iets te doen aan het orgaan-tekort?

Zojuist bereikte ons een bericht van onze overlords in Den Haag. Het ministerie van Melanie heeft in al haar wijsheid besloten om speed-pedelecs vanaf volgend jaar te beschouwen als bromfietsen. Momenteel worden deze contrapties nog gezien als snorfietsen.

Voor mensen die nog nooit gehoord hebben van het begrip pedelec: dit begrip staat voor pedal electric cycle. Fietsen dus waarbij de kilowatts die je eigen beenspieren loslaten op de pedalen nog wat versterkt worden door een klein motortje. Je kent ze wel van de laatste keer dat je met een rood hoofd op je trouwe stalen ros tegen de wind in beulde om de trein te halen opdat je ’s avonds op dat feestje wat alcoholische versnaperingen kon nuttigen. Terwijl je innerlijke Thomas Dekker schreeuwde om een infuus met extra rode bloedlichaampjes, werd je ook nog eens van de sokken gereden werd door een groepje grinnikende babyboomers. Misère.

Enfin, in eerste instantie waren dit soort fietsen bedoeld om je met wat minder inspanning per fiets door de stad te kunnen bewegen. Bij velen hield de motorische assistentie dan ook op als de respectabele snelheid van 25 kilometer per uur bereikt was. Maar het bloed dat vooruitgang zoekt kruipt waar het niet gaan kan en dus hebben wij mensen ook wat van die fietsen gemaakt die vooral lekker hard gaan: de zogenaamde speed-pedelecs.

Bij deze fietsjes houdt de assistentie niet op bij 25 kilometer per uur. De meeste halen met gemak 45 kilometer per uur of harder. Zoals altijd gebeurt in dit soort gevallen gaat de overheid deze opper-fietsen nu reguleren. Vanaf volgend jaar mogen speed-pedelecs buiten de bebouwde kom maximaal 45 kilometer per uur rijden en binnen de bebouwde kom op het bromfietspad maximaal 30 kilometer per uur.

Wat belangrijk is voor jouw als automobilist is echter vooral dat als er geen bromfietspad is, de speed-pedelecs op de rijbaan moeten rijden. Ga dus niet meteen wild toeteren en gesticuleren als je volgend jaar klem zit achter zo’n fiets, maar wacht daar kortstondig mee totdat de fietser gekke capriolen uithaalt.

Het goede nieuws is dat de berijders van de speed-pedelecs ook aan alle andere eisen voor bromfietsbestuurders moeten voldoen. Ze moeten dus een helm dragen, verzekerd zijn en een bromfietskenteken hebben (binnen een half jaar). Het is dus nog even de vraag of de hipsters met zo’n fiets daarop zitten te wachten. Wat daarbij zou kunnen helpen is dat er nieuwe helmen op de markt die voldoen aan de nieuwe helmnorm speciaal ontwikkeld voor speed-pedelecs. We moeten kortom hopen dat die speciale helmen niet een nieuw statussymbool worden voor de betere quinoa-adept. Wie had gedacht had helm-haar nog eens in ons voordeel zou kunnen werken.

Image-Credit: E-Bike News via Twitter

Ook interessant!

  • Video: fietsers zijn gevaarlijker dan auto's
  • Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
    Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
  • GP van Zandvoort verwelkomt 50.000 fans op de fiets
  • AMG sloopt boom, fiets en zichzelf in Brabant
    AMG sloopt boom, fiets en zichzelf in Brabant

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

fiets, overheid, Verkeer

Vorig bericht: « BMW X5 E70 2007-2013 – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: De Rezvani Beast Alpha heeft mieterse deuren »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    17 november 2016 om 17:06

    Heb altijd medelijden met fietshelmdragers ..
    Weet alleen niet precies waarom ..

    Login om te reageren
    • wilbertg zegt

      17 november 2016 om 18:18

      @lincoln: ik heb medelijden met degenen die er zo over denken. Aangeleerd tijdens mountainbiken, maar rij ook regelmatig met helm wanneer ik niet door bossen of andersoortig onverhard rij. Kleine moeite, groot plezier. In verschillende landen ook nog eens de normaalste zaak van de wereld om te doen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        17 november 2016 om 18:24

        @wilbertg:

        Ik gebruik zo een helm altijd tijdens het douchen ..

        Kleine moeite .. groot plezier ..

        Login om te reageren
      • bofkont zegt

        17 november 2016 om 21:43

        @wilbertg: ook wel bos terroristen genoemd, nergens meer kun je veilig wandelen met je hond.

        Login om te reageren
        • wilbertg zegt

          17 november 2016 om 22:20

          @bofkont: ik beperk me tot de uitgezette routes (driehoek met cirkels op de bordjes). En mocht ik toch wandelaars tegenkomen, tandje rustiger aan en een vriendelijke goedemorgen en goedemiddag. Bos is van iedereen, nooit problemen mee gehad. Maar daar zijn al tig discussies over gehouden en jammer genoeg denkt niet iedereen zo.

          Login om te reageren
  2. peug206 zegt

    17 november 2016 om 17:07

    Bah. Nog meer gevaarlijke bejaarden op het asfalt…

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      17 november 2016 om 17:21

      @peug206: Speed-pedelecs zijn niet voor bejaarden. Wel voor werkers die zich geen auto kunnen veroorloven, er geen van hun baas krijgen en dus tot dusver zwoegend en hijgend naar hun werk trapten – want brommers en scooters zijn voor losers. En nu moeten ze toch aan de registratie en de helm :-).

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        17 november 2016 om 18:44

        @oxymoron: Want een speed-pedelec kost vrijwel niets…

        Natuurlijk is het een stuk goedkoper rijden dan een auto, maar mensen op sp’s zijn zelden sloebers.
        Wel vaak forenzen inderdaad.
        En daar is weinig mis mee in mijn beleving. De files worden er korter door, de lucht schoner. En de berijder beweegt, dat is goed voor een mens.

        Ik doe dagelijks ww-verkeer op de motor. Met de auto zou ik zo’n drie kwartier per dag langer onderweg zijn, dat is gewoon geen optie. Soms pak ik de brommer, een Cyrus uit ’61, omdat ik dat leuk vind, maar dat mag straks niet meer, want vuil.
        Enkele reis 35 km vind ik te ver om dagelijks op de fiets te doen, maar op een SP lijkt het me best leuk.

        Dat er regels voor komen zoals die er voor bromfietsen zijn vind ik vrij logisch.
        En op de rijbaan, dat geldt alleen in de stad. Niet zoveel mis mee, al zou ik max. 50 logischer vinden, voor bromfietsen ook. De auto is in de stad gewoon niet efficiënt.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          18 november 2016 om 10:39

          @baardmijt: max 50 doen ze niet. Heeft iets met voertuigeisen en rechten te maken. Voer jij je brommer op zodat je 53 kan, en word je aangehouden dan zal geen agent je tegen spreken als je zegt dat je dat puur voor de veiligheid hebt gedaan. Ik heb er zelfs complimenten voor gekregen!

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        17 november 2016 om 18:58

        @oxymoron: ga die fietsen nou niet afkraken! Zou fijn zijn als iedereen die binnen 20km van z’n werk zo een ding gaat gebruiken.

        Login om te reageren
      • banaan7 zegt

        17 november 2016 om 19:09

        @oxymoron: maar die nemen vaak toch een scooter jammer genoeg :/

        Login om te reageren
      • cthijs zegt

        17 november 2016 om 20:17

        @oxymoron: nee als je moet fietsen omdat je geen auto kunt betalen ben je geen stumper!

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          17 november 2016 om 23:33

          @cthijs: inderdaad. Een instapper kost €2300 en de prijzen lopen heel snel tot boven de €5000. Als we alle AB-volgers koffie met appeltaart trakteren die een auto hebben in deze prijsklasse, gaan we meteen failliet ;-)

          Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      17 november 2016 om 20:17

      @peug206: Denkt er nou niemand na bij het lezen van dit stukje? Ze moeten op de rijbaan als er geen bromfietspad is. Lijkt me nogal logisch. Waar zouden ze anders moeten rijden? Op de stoep? Door de berm?
      Waar denk je dat fietsers nu rijden als er geen fietspad is?

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    17 november 2016 om 17:07

    Ah een ontwikkeling die mij een beetje langs mij heen is gegaan maar de wetgever niet. Mooi. Ik wordt oud. Dus ben ik eigenlijk de doelgroep? Of juist niet?

    Hoe dan ook. Voor mij persoonlijk wel prettig. Als ik dan ingehaald wordt door een dame op leeftijd hoef ik niet meer aan mijzelf te twijfelen. De helm zegt dan genoeg.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      17 november 2016 om 17:21

      @pomoek: ik word*

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        17 november 2016 om 19:29

        @thijsj: Ja klopd. Taalnaatsie ;-)

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 november 2016 om 18:01

      @pomoek:

      Het “scootervolk” heeft die fietsen ondekt ..
      ook veel pizza koeriers hier in de buurt op die dingen ..

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      17 november 2016 om 18:42

      @pomoek: Er is wel meer ontwikkeling langs je heen gegaan volgens mij haha… (‘ik wordt’, ‘die mij een beetje langs mij’)

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        17 november 2016 om 19:31

        @venividivici: http://gizmodo.com/study-people-who-point-out-typos-are-jerks-1767969516

        Je hebt natuurlijk een pund ;-).

        Login om te reageren
  4. str8six zegt

    17 november 2016 om 17:08

    Lekker is dat, nog meer bejaarden op de weg..

    Login om te reageren
  5. moondustfocus zegt

    17 november 2016 om 17:16

    De gemiddelde fietser weet toch niet wat het verschil tussen rijbaan en fietspad is, er verandert dus niet heel er veel.

    Login om te reageren
  6. robert110 zegt

    17 november 2016 om 17:16

    Ik denk dat het tijd wordt om een bullbar op mijn auto te schroeven.

    Login om te reageren
  7. dagdromer zegt

    17 november 2016 om 17:21

    Die rotdingen eigenlijk compleet verbieden, of er op z’n minst een proef van bekwaamheid voor laten afleggen en controleren. Kan niet spreken voor anderen, maar hier -in onze woonplaats- is het bijzonder link af en toe. Er is vanuit de wijk waar wij wonen een centraal fietspad dat naar het centrum gaat. Helemaal top. Lekker ook, zeker met de kinderen die inmiddels zelf kunnen fietsen, maar soms nog wat zwabberen. Daar ben ik als ouder verantwoordelijk voor uiteraard, maar ik kan niet ook nog eens ogen in m’n achterhoofd hebben voor mensen die fluisterstil en met een noodvaart achterop komen. Nog erger dan van die wielrenners.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 november 2016 om 19:01

      @dagdromer: Voor de 45km variant heb je een rijbewijs nodig…

      Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    17 november 2016 om 17:27

    @ jaapiyo
    Heerlijk artikel, me geheel uit het hart gegrepen. Benieuwd of de huidige berijders van die ondingen er nog de lol van inzien als ze hun “fiets”en zichzelf moeten uitdossen als een echte brommerT. Wordt een tamelijk potsierlijke vertoning op die smalle bandjes, lijkt me.

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    17 november 2016 om 17:29

    Het gaat niet zo zeer om de bejaarden op de weg maar eerder om de totaal losgeslagen ‘moraal’ van deze zwakkere verkeersdeelnemer.
    De wereldvreemde debiele ik rijd door omdat ik fiets houding zal hopelijk voor een decimering zorgen als deze verstandloze idioten op de rijbaan moeten gaan vertoeven.
    Ik fiets ook, zeer regelmatig maar ik houd er altijd rekening mee, bij het nemen van rotondes dat men mij over het hoofd heeft gezien en ik wil dan ook niet onder het tandemstel van een Scania of ander betonmortelvoertuig eindigen met op mijn graf steen de tekst “Maar hij had wel voorrang” o.i.d.
    Ik erger me, zoals u ziet de tyfus over de mores van de gemiddelde fietser, een totaal gebrek aan discipline, verkeers inzicht en nog erger empathisch vermogen.
    Zoals het als een debiel door het verkeer heenrazen met een koptelefoon op of geconcentreerd het schermpje van de I-Phone bestuderen, geen nota nemen wat er om je heen gebeurt, overigens een uiterst egoïstische en onprofessionele houding voor een doelgroep die bijzonder kwetsbaar is.
    En dan opoe op haar elektriek fiets die me met een pleurisgang inhaalt zonder daarvoor een signaal te geven, ik geef altijd een klein pingetje met mijn fietsbel om te voorkomen dat de ander zich het lazarus schrikt of ineens uitwijkt zonder te kijken en op mijn pad terecht komt.
    De wannabee race fietsers gedragen zich echter als de grootste debielen .
    Deze macho cultuur zou de gemiddelde motor bende niet misstaan, met een zweem van minachting halen ze je in alsof het ware übermenschen zijn in hun kolderieke wielren tenues met hun vaak te dikke lijven en veel te dikke reet boven het zadel dansend. Het zijn vaak groepjes die, omdat ze te weinig aan zaadlozingen thuis mogen doen, hun testosteron eruit proberen te fietsen en op het fietspad en je bijkans doen geloven dat het hele fietspad aan hen toebehoort.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      17 november 2016 om 17:53

      @desjonnies: Mooi verhaal! En dat is ook precies de reden waarom ik vind dat we best iets mogen doen aan die ‘beschermde status’ die fietsers in het verkeer hebben. Misschien dat ze zich dan eens normaal gaan gedragen.

      Login om te reageren
      • wpgt zegt

        17 november 2016 om 17:59

        Deze fietsen zijn gemotoriseerd, dus neem aan dat ze ook niet beschermd worden zoals fietsers. Verder verheug ik me op de blikken van fietsers naast de rollenbank. “Ja meneer uw fiets rijdt 32 op de ondersteuning, dat wordt een boete.”

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 november 2016 om 18:06

        @edge: je weet dat die beschermde status er niet is om de fietser te vrijwaren maar om de automobilisten voorzichtiger te maken. Het “Ik heb voorrang, dus ik ga voor” gedrag (tref je veel aan bij Audi rijders, maar niet alleen daar) moest er echt uit. Dat moest gezien de vele fietsers, waaronder ook vooral veel kinderen en scholieren die niet zo goed zijn in het nemen van verantwoordelijke beslissingen (tip van opa: energiedrankjes zijn voor mensen zonder energie en niet erg gezond dus ze zijn voor futloze bejaarden toch al snel doodgaan en niet voor jongeren), echt veranderen. En het feit dat jij het hier opmerkt geeft aan dat die wet z’n werk goed doet.

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      17 november 2016 om 21:45

      @desjonnies: Volledig eens, vooral de race fietsers , zwaar aso volk, al schreeuwend komen ze achterop dat je ruimte moet maken, of grote groepen over de weg en niet aan de kant willen voor een auto, ik ga gewoon midden op de weg stilstaan als ik ze tegemoet kom, zij zijn fout als ze tegen mij aan rijden ;)

      Login om te reageren
  10. dirkiii zegt

    17 november 2016 om 17:32

    En een remlicht lijkt mij veiliger dan een helm.

    Login om te reageren
  11. jordydeknecht zegt

    17 november 2016 om 17:38

    Speed-pedelecs? Ooh die kamikaze piloten op rotondes!

    Login om te reageren
  12. 850t5r zegt

    17 november 2016 om 17:39

    Behandelen als een bromfiets houd dus ook in dat er een rijbewijs aanwezig moet zijn…

    Login om te reageren
  13. retetikker zegt

    17 november 2016 om 17:45

    En die lompe snor-scooters mogen nog steeds op het fietspad?

    Login om te reageren
  14. e36thuglife zegt

    17 november 2016 om 17:49

    Is ok maar dan aub ook legaal maken om ze een beetje op weg te helpen met me voorbumper als ze 45 rijden waar je 50 mag.

    Login om te reageren
  15. metalmike zegt

    17 november 2016 om 17:53

    Als ze een helm moeten dragen houdt het snel op denk ik.

    Ander puntje: een bromfiets moet verzekerd zijn, deze fietsen nu ook?

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      17 november 2016 om 17:54

      @metalmike: Plus rijbewijs?

      Login om te reageren
  16. jaso013 zegt

    17 november 2016 om 18:03

    De bejaarden zul je niet gauw zien op zo’n speed e-bike die vinden 20 á 25 hard genoeg(wat het ook is). Wat we wel gaan krijgen is mensen met een midlife crisis die menen stoer te zijn als ze met 45 door de stad maaien op zo’n laagvliegfiets. Ik heb zelf een keer proef gereden en het gaat al heel snel heel erg hard. Zeker zonder helm levensgevaarlijk! Wat mij betreft alles begrenzen op 25. Wil je harder? Dan ga je maar bij een laagvliegfietsclub en naar een wielrenbaan. Echt niemand zit te wachten op een nieuwe groep die de verkeersregels omtrent brommers niet (willen) snappen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 november 2016 om 18:11

      @jaso013: Als we speed-elecs door sportwagens vervangen krijg je “De bejaarden zul je niet gauw zien in zo’n sportwagen, die vinden 80 á 90 hard genoeg(wat het ook is). Wat we wel gaan krijgen is mensen met een midlife crisis die menen stoer te zijn als ze met 150 over de snelweg maaien in zo’n sportwagen. Ik heb zelf een keer proef gereden en het gaat al heel snel heel erg hard. Zeker zonder helm levensgevaarlijk! Wat mij betreft alles begrenzen op 125. Wil je harder? Dan ga je maar bij een raceclub en naar een circuit. Echt niemand zit te wachten op een nieuwe groep die de verkeersregels omtrent autorijden niet (willen) snappen.”
      Ik zou dat niet zomaar op autoblog durven posten…

      Login om te reageren
  17. mashell zegt

    17 november 2016 om 18:13

    Zou de kop niet beter “Vanaf volgend jaar enorm veel fietsen op marktplaats” kunnen zijn?

    Login om te reageren
  18. milieumeneertje zegt

    17 november 2016 om 18:41

    Kilowatts uit onze benen is ook lichtelijk overdreven. Hou het maar op watts als je geen getal achter de comma wilt.

    Login om te reageren
  19. gerald zegt

    17 november 2016 om 19:24

    Deze ”fietsen” mochten al langer op de rijbaan door de breedte van 75 cm: http://www.velomobiel.nl, die vind ik persoonlijk wel gaaf!

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      17 november 2016 om 19:59

      @gerald: Je ziet ze alleen steeds minder de afgelopen jaren, net als de niet-overdekte ligfietsen.

      Login om te reageren
    • henrie zegt

      17 november 2016 om 21:52

      @gerald: Een beetje mountainbike heeft een stuur dat ook breder is dan 75cm. Mogen die dan ook op de rijbaan?

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      18 november 2016 om 10:35

      @gerald: beetje getrainde fietser rijdt er ook zo 50km/h mee en stoort niemand, en omdat ze smal zijn, zijn ze makkelijk in te halen indien nodig.

      Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    17 november 2016 om 20:01

    Gewoon er overheen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North