Vanaf volgend jaar enorm veel fietsers op de rijbaan

Auteur: , 47 Reacties

De tweede fase in het plan van de overheid om iets te doen aan het orgaan-tekort?

e-bike

Zojuist bereikte ons een bericht van onze overlords in Den Haag. Het ministerie van Melanie heeft in al haar wijsheid besloten om speed-pedelecs vanaf volgend jaar te beschouwen als bromfietsen. Momenteel worden deze contrapties nog gezien als snorfietsen.

Voor mensen die nog nooit gehoord hebben van het begrip pedelec: dit begrip staat voor pedal electric cycle. Fietsen dus waarbij de kilowatts die je eigen beenspieren loslaten op de pedalen nog wat versterkt worden door een klein motortje. Je kent ze wel van de laatste keer dat je met een rood hoofd op je trouwe stalen ros tegen de wind in beulde om de trein te halen opdat je ’s avonds op dat feestje wat alcoholische versnaperingen kon nuttigen. Terwijl je innerlijke Thomas Dekker schreeuwde om een infuus met extra rode bloedlichaampjes, werd je ook nog eens van de sokken gereden werd door een groepje grinnikende babyboomers. Misère.

Enfin, in eerste instantie waren dit soort fietsen bedoeld om je met wat minder inspanning per fiets door de stad te kunnen bewegen. Bij velen hield de motorische assistentie dan ook op als de respectabele snelheid van 25 kilometer per uur bereikt was. Maar het bloed dat vooruitgang zoekt kruipt waar het niet gaan kan en dus hebben wij mensen ook wat van die fietsen gemaakt die vooral lekker hard gaan: de zogenaamde speed-pedelecs.

Bij deze fietsjes houdt de assistentie niet op bij 25 kilometer per uur. De meeste halen met gemak 45 kilometer per uur of harder. Zoals altijd gebeurt in dit soort gevallen gaat de overheid deze opper-fietsen nu reguleren. Vanaf volgend jaar mogen speed-pedelecs buiten de bebouwde kom maximaal 45 kilometer per uur rijden en binnen de bebouwde kom op het bromfietspad maximaal 30 kilometer per uur.

Wat belangrijk is voor jouw als automobilist is echter vooral dat als er geen bromfietspad is, de speed-pedelecs op de rijbaan moeten rijden. Ga dus niet meteen wild toeteren en gesticuleren als je volgend jaar klem zit achter zo’n fiets, maar wacht daar kortstondig mee totdat de fietser gekke capriolen uithaalt.

Het goede nieuws is dat de berijders van de speed-pedelecs ook aan alle andere eisen voor bromfietsbestuurders moeten voldoen. Ze moeten dus een helm dragen, verzekerd zijn en een bromfietskenteken hebben (binnen een half jaar). Het is dus nog even de vraag of de hipsters met zo’n fiets daarop zitten te wachten. Wat daarbij zou kunnen helpen is dat er nieuwe helmen op de markt die voldoen aan de nieuwe helmnorm speciaal ontwikkeld voor speed-pedelecs. We moeten kortom hopen dat die speciale helmen niet een nieuw statussymbool worden voor de betere quinoa-adept. Wie had gedacht had helm-haar nog eens in ons voordeel zou kunnen werken.

Image-Credit: E-Bike News via Twitter



47 reacties

Heb altijd medelijden met fietshelmdragers ..
Weet alleen niet precies waarom ..
@lincoln: ik heb medelijden met degenen die er zo over denken. Aangeleerd tijdens mountainbiken, maar rij ook regelmatig met helm wanneer ik niet door bossen of andersoortig onverhard rij. Kleine moeite, groot plezier. In verschillende landen ook nog eens de normaalste zaak van de wereld om te doen.
@wilbertg:

Ik gebruik zo een helm altijd tijdens het douchen ..

Kleine moeite .. groot plezier ..
@wilbertg: ook wel bos terroristen genoemd, nergens meer kun je veilig wandelen met je hond.
@bofkont: ik beperk me tot de uitgezette routes (driehoek met cirkels op de bordjes). En mocht ik toch wandelaars tegenkomen, tandje rustiger aan en een vriendelijke goedemorgen en goedemiddag. Bos is van iedereen, nooit problemen mee gehad. Maar daar zijn al tig discussies over gehouden en jammer genoeg denkt niet iedereen zo.
Bah. Nog meer gevaarlijke bejaarden op het asfalt…
@peug206: Speed-pedelecs zijn niet voor bejaarden. Wel voor werkers die zich geen auto kunnen veroorloven, er geen van hun baas krijgen en dus tot dusver zwoegend en hijgend naar hun werk trapten – want brommers en scooters zijn voor losers. En nu moeten ze toch aan de registratie en de helm :-).
@oxymoron: Want een speed-pedelec kost vrijwel niets…

Natuurlijk is het een stuk goedkoper rijden dan een auto, maar mensen op sp’s zijn zelden sloebers.
Wel vaak forenzen inderdaad.
En daar is weinig mis mee in mijn beleving. De files worden er korter door, de lucht schoner. En de berijder beweegt, dat is goed voor een mens.

Ik doe dagelijks ww-verkeer op de motor. Met de auto zou ik zo’n drie kwartier per dag langer onderweg zijn, dat is gewoon geen optie. Soms pak ik de brommer, een Cyrus uit ’61, omdat ik dat leuk vind, maar dat mag straks niet meer, want vuil.
Enkele reis 35 km vind ik te ver om dagelijks op de fiets te doen, maar op een SP lijkt het me best leuk.

Dat er regels voor komen zoals die er voor bromfietsen zijn vind ik vrij logisch.
En op de rijbaan, dat geldt alleen in de stad. Niet zoveel mis mee, al zou ik max. 50 logischer vinden, voor bromfietsen ook. De auto is in de stad gewoon niet efficiënt.
@baardmijt: max 50 doen ze niet. Heeft iets met voertuigeisen en rechten te maken. Voer jij je brommer op zodat je 53 kan, en word je aangehouden dan zal geen agent je tegen spreken als je zegt dat je dat puur voor de veiligheid hebt gedaan. Ik heb er zelfs complimenten voor gekregen!
@oxymoron: ga die fietsen nou niet afkraken! Zou fijn zijn als iedereen die binnen 20km van z’n werk zo een ding gaat gebruiken.
@oxymoron: maar die nemen vaak toch een scooter jammer genoeg :/
@oxymoron: nee als je moet fietsen omdat je geen auto kunt betalen ben je geen stumper!
@cthijs: inderdaad. Een instapper kost €2300 en de prijzen lopen heel snel tot boven de €5000. Als we alle AB-volgers koffie met appeltaart trakteren die een auto hebben in deze prijsklasse, gaan we meteen failliet ;-)
@peug206: Denkt er nou niemand na bij het lezen van dit stukje? Ze moeten op de rijbaan als er geen bromfietspad is. Lijkt me nogal logisch. Waar zouden ze anders moeten rijden? Op de stoep? Door de berm?
Waar denk je dat fietsers nu rijden als er geen fietspad is?
Ah een ontwikkeling die mij een beetje langs mij heen is gegaan maar de wetgever niet. Mooi. Ik wordt oud. Dus ben ik eigenlijk de doelgroep? Of juist niet?

Hoe dan ook. Voor mij persoonlijk wel prettig. Als ik dan ingehaald wordt door een dame op leeftijd hoef ik niet meer aan mijzelf te twijfelen. De helm zegt dan genoeg.
@pomoek: ik word*
@thijsj: Ja klopd. Taalnaatsie ;-)
@pomoek:

Het “scootervolk” heeft die fietsen ondekt ..
ook veel pizza koeriers hier in de buurt op die dingen ..
@pomoek: Er is wel meer ontwikkeling langs je heen gegaan volgens mij haha… (‘ik wordt’, ‘die mij een beetje langs mij’)
Lekker is dat, nog meer bejaarden op de weg..
De gemiddelde fietser weet toch niet wat het verschil tussen rijbaan en fietspad is, er verandert dus niet heel er veel.
Ik denk dat het tijd wordt om een bullbar op mijn auto te schroeven.
Die rotdingen eigenlijk compleet verbieden, of er op z’n minst een proef van bekwaamheid voor laten afleggen en controleren. Kan niet spreken voor anderen, maar hier -in onze woonplaats- is het bijzonder link af en toe. Er is vanuit de wijk waar wij wonen een centraal fietspad dat naar het centrum gaat. Helemaal top. Lekker ook, zeker met de kinderen die inmiddels zelf kunnen fietsen, maar soms nog wat zwabberen. Daar ben ik als ouder verantwoordelijk voor uiteraard, maar ik kan niet ook nog eens ogen in m’n achterhoofd hebben voor mensen die fluisterstil en met een noodvaart achterop komen. Nog erger dan van die wielrenners.
@dagdromer: Voor de 45km variant heb je een rijbewijs nodig…
@ jaapiyo
Heerlijk artikel, me geheel uit het hart gegrepen. Benieuwd of de huidige berijders van die ondingen er nog de lol van inzien als ze hun “fiets”en zichzelf moeten uitdossen als een echte brommerT. Wordt een tamelijk potsierlijke vertoning op die smalle bandjes, lijkt me.
Het gaat niet zo zeer om de bejaarden op de weg maar eerder om de totaal losgeslagen ‘moraal’ van deze zwakkere verkeersdeelnemer.
De wereldvreemde debiele ik rijd door omdat ik fiets houding zal hopelijk voor een decimering zorgen als deze verstandloze idioten op de rijbaan moeten gaan vertoeven.
Ik fiets ook, zeer regelmatig maar ik houd er altijd rekening mee, bij het nemen van rotondes dat men mij over het hoofd heeft gezien en ik wil dan ook niet onder het tandemstel van een Scania of ander betonmortelvoertuig eindigen met op mijn graf steen de tekst “Maar hij had wel voorrang” o.i.d.
Ik erger me, zoals u ziet de tyfus over de mores van de gemiddelde fietser, een totaal gebrek aan discipline, verkeers inzicht en nog erger empathisch vermogen.
Zoals het als een debiel door het verkeer heenrazen met een koptelefoon op of geconcentreerd het schermpje van de I-Phone bestuderen, geen nota nemen wat er om je heen gebeurt, overigens een uiterst egoïstische en onprofessionele houding voor een doelgroep die bijzonder kwetsbaar is.
En dan opoe op haar elektriek fiets die me met een pleurisgang inhaalt zonder daarvoor een signaal te geven, ik geef altijd een klein pingetje met mijn fietsbel om te voorkomen dat de ander zich het lazarus schrikt of ineens uitwijkt zonder te kijken en op mijn pad terecht komt.
De wannabee race fietsers gedragen zich echter als de grootste debielen .
Deze macho cultuur zou de gemiddelde motor bende niet misstaan, met een zweem van minachting halen ze je in alsof het ware übermenschen zijn in hun kolderieke wielren tenues met hun vaak te dikke lijven en veel te dikke reet boven het zadel dansend. Het zijn vaak groepjes die, omdat ze te weinig aan zaadlozingen thuis mogen doen, hun testosteron eruit proberen te fietsen en op het fietspad en je bijkans doen geloven dat het hele fietspad aan hen toebehoort.
@desjonnies: Mooi verhaal! En dat is ook precies de reden waarom ik vind dat we best iets mogen doen aan die ‘beschermde status’ die fietsers in het verkeer hebben. Misschien dat ze zich dan eens normaal gaan gedragen.
Deze fietsen zijn gemotoriseerd, dus neem aan dat ze ook niet beschermd worden zoals fietsers. Verder verheug ik me op de blikken van fietsers naast de rollenbank. “Ja meneer uw fiets rijdt 32 op de ondersteuning, dat wordt een boete.”
@edge: je weet dat die beschermde status er niet is om de fietser te vrijwaren maar om de automobilisten voorzichtiger te maken. Het “Ik heb voorrang, dus ik ga voor” gedrag (tref je veel aan bij Audi rijders, maar niet alleen daar) moest er echt uit. Dat moest gezien de vele fietsers, waaronder ook vooral veel kinderen en scholieren die niet zo goed zijn in het nemen van verantwoordelijke beslissingen (tip van opa: energiedrankjes zijn voor mensen zonder energie en niet erg gezond dus ze zijn voor futloze bejaarden toch al snel doodgaan en niet voor jongeren), echt veranderen. En het feit dat jij het hier opmerkt geeft aan dat die wet z’n werk goed doet.
@desjonnies: Volledig eens, vooral de race fietsers , zwaar aso volk, al schreeuwend komen ze achterop dat je ruimte moet maken, of grote groepen over de weg en niet aan de kant willen voor een auto, ik ga gewoon midden op de weg stilstaan als ik ze tegemoet kom, zij zijn fout als ze tegen mij aan rijden ;)
En een remlicht lijkt mij veiliger dan een helm.
Speed-pedelecs? Ooh die kamikaze piloten op rotondes!
Behandelen als een bromfiets houd dus ook in dat er een rijbewijs aanwezig moet zijn…
En die lompe snor-scooters mogen nog steeds op het fietspad?
Is ok maar dan aub ook legaal maken om ze een beetje op weg te helpen met me voorbumper als ze 45 rijden waar je 50 mag.
Als ze een helm moeten dragen houdt het snel op denk ik.

Ander puntje: een bromfiets moet verzekerd zijn, deze fietsen nu ook?
@metalmike: Plus rijbewijs?
De bejaarden zul je niet gauw zien op zo’n speed e-bike die vinden 20 á 25 hard genoeg(wat het ook is). Wat we wel gaan krijgen is mensen met een midlife crisis die menen stoer te zijn als ze met 45 door de stad maaien op zo’n laagvliegfiets. Ik heb zelf een keer proef gereden en het gaat al heel snel heel erg hard. Zeker zonder helm levensgevaarlijk! Wat mij betreft alles begrenzen op 25. Wil je harder? Dan ga je maar bij een laagvliegfietsclub en naar een wielrenbaan. Echt niemand zit te wachten op een nieuwe groep die de verkeersregels omtrent brommers niet (willen) snappen.
@jaso013: Als we speed-elecs door sportwagens vervangen krijg je “De bejaarden zul je niet gauw zien in zo’n sportwagen, die vinden 80 á 90 hard genoeg(wat het ook is). Wat we wel gaan krijgen is mensen met een midlife crisis die menen stoer te zijn als ze met 150 over de snelweg maaien in zo’n sportwagen. Ik heb zelf een keer proef gereden en het gaat al heel snel heel erg hard. Zeker zonder helm levensgevaarlijk! Wat mij betreft alles begrenzen op 125. Wil je harder? Dan ga je maar bij een raceclub en naar een circuit. Echt niemand zit te wachten op een nieuwe groep die de verkeersregels omtrent autorijden niet (willen) snappen.”
Ik zou dat niet zomaar op autoblog durven posten…
Zou de kop niet beter “Vanaf volgend jaar enorm veel fietsen op marktplaats” kunnen zijn?
Kilowatts uit onze benen is ook lichtelijk overdreven. Hou het maar op watts als je geen getal achter de comma wilt.
Deze ”fietsen” mochten al langer op de rijbaan door de breedte van 75 cm: http://www.velomobiel.nl, die vind ik persoonlijk wel gaaf!
@gerald: Je ziet ze alleen steeds minder de afgelopen jaren, net als de niet-overdekte ligfietsen.
@gerald: Een beetje mountainbike heeft een stuur dat ook breder is dan 75cm. Mogen die dan ook op de rijbaan?
@gerald: beetje getrainde fietser rijdt er ook zo 50km/h mee en stoort niemand, en omdat ze smal zijn, zijn ze makkelijk in te halen indien nodig.
Gewoon er overheen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).