• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf volgend jaar ook vragen over hulpsystemen bij rijexamen

Auteur: nicolasr, gepost 21 november 2023 om 17:00 – 3 Reacties

70 euro per uur voor rijles het nieuwe normaal

Handig om dingen te weten over hulpsystemen als je straks rijexamen doet.

Vroeger was het leven lekker makkelijk. Je had twee netten, zwevende kiezers bestonden niet, omdat iedereen vanuit zijn eigen zuil stemde en je rijexamen was ook lekker simpel. Je reed een rondje om de kerk en dan was je er wel.

Maar dan nu. Alles is anders. We hebben zo’n 370 verschillende politieke partijen, tv kijken we op elk moment van de dag en over de hele wereld en voordat je je rijexamen mag doen, moet je zo ongeveer een gediplomeerd automonteur zijn.

En het wordt allemaal erger!

Volgend jaar vragen over hulpsystemen bij examen

Het CBR heeft namelijk een persbericht de wereld ingestuurd waarin staat dat er vanaf volgend jaar ook vragen worden gesteld over de hulpsystemen in de auto. Dus voordat je vertrekt, moet je weten hoe je alcoholslot werkt, hoe de tractiecontole uit moet en hoe je je bandenspanningssysteem reset. Ofzo.

Da’s allemaal omdat alle auto’s tegenwoordig vol zitten met hulpsystemen. En op zich is het best handig om te weten hoe dat werkt. Alleen jammer dat je als atechnische bejaarde enorm wordt benadeeld als je rijexamen wil doen. Want die weten niet hoe zo’n scherm werkt.

Maar goed. De Europese Unie heeft bepaald dat sinds 2022 in alle nieuwe auto’s die op de markt komen bepaalde rijhulpsystemen verplicht aanwezig moeten zijn. De ervaring leert dat lang niet iedereen weet welke systemen er op zijn of haar auto zitten.

Door nu vragen te stellen over die hulpsystemen, zijn de aankomend automobilisten in elk geval op de hoogte van hoe alles werkt in hun auto. En dat kan in principe nooit kwaad.

Toch?

Ook interessant!

  • CBR maakt theorie-examen makkelijker. Of moeilijker. Kan allebei
  • CBR herbenoemt directeur vastgoed
  • Video: 60 jaar 911 vat 60 jaar rijplezier samen
  • Examencentrum CBR Enschede opent haar deuren weer

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

cbr, theorie-examen

Vorig bericht: « Polestar P1800 te koop: wat kost die Cyan eigenlijk?
Volgend bericht: Elke nieuwe auto moet klaar zijn voor het alcoholslot »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    21 november 2023 om 18:17

    Wat mij betreft doeken ze die bedilzieke proleten-congregatie in Brussel/Straatsburg nog vandaag op, ze slaan volkomen door op dit dossier.

    Login om te reageren
  2. Otua zegt

    21 november 2023 om 18:47

    Ik zie met enige regelmaat leswagens van een jaar of 20 oud rijden, die gaan het dan vast een stuk drukker krijgen

    Login om te reageren
  3. mjpamsterdam zegt

    21 november 2023 om 20:07

    Heb recentelijk mijn D-rijbewijs (ook code 95) gehaald en het CBR vond dat ik alles moest weten over “ hulpsystemen “ . Vind het niet raar dat “ het volk “ ook iets daarover moet weten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North