• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

CBR maakt theorie-examen makkelijker. Of moeilijker. Kan allebei

Auteur: nicolasr, gepost 4 juli 2023 om 16:59 – 5 Reacties

Het CBR heeft weer iets verzonnen hoor. Dit keer gaat het over het theorie-examen

Het is een noodzakelijk kwaad; het theorie-examen. Als je een rijbewijs wil halen, zul je eraan moeten geloven. Eerst een dagje blokken in het -al dan niet digitale- boek, dan een ritje naar een hal en dan examen doen.

De meeste mensen slagen direct, maar er zijn ook mensen bij die er wat meer moeite mee hebben. Gelukkig hebben die meer verstand van drank en drugs, zullen we maar denken. Maar dat terzijde. (oh ja, als je dit stigmatiserend vindt, klik dan gewoon even op het linkje. Dan snap je ‘em.)

Maar het CBR heeft weer iets nieuws verzonnen om het theorie-examen makkelijk/moeilijker te maken. En ook hier geldt, meerdere antwoorden kunnen juist zijn.

CBR maakt theorie-examen makkelijker/moeilijker

Vroeger, in de goede ouwe tijd dat ondergetekende examen deed was het allemaal nog lekker overzichtelijk. Ik kreeg vragen van het niveau “U wilt hier keren, mag dat?” en dan kon ik kiezen tussen ja en nee. Meer was er niet.

Later kwamen er multiple choice vragen bij. Dan moet je denken aan “U wilt hier keren, mag dat?” en dan kon je kiezen tussen ja, nee en misschien. Maar dat was niet ingewikkeld/makkelijk genoeg volgens het CBR, dus ze hebben wat nieuws.

En dat noemen ze de zogeheten multiple response vraag.

Dat houdt in dat er meerdere antwoorden goed kunnen zijn. Of fout, dat kan ook. Als voorbeeldje hebben we de onderstaande opgave uit het theorie-examen gegapt. Hier zijn meerdere antwoorden mogelijk.

In bovenstaand voorbeeld kunnen dus meerdere antwoorden goed zijn. En het leuke is, we hebben het hier ter redactie even overlegd en we komen er niet uit. Ik denk fietsen en grasmaaiers van de gemeente, maar die laatste staat er niet tussen. Dus ik twijfel en in geval van twijfel is het altijd B.

@willeme weet zeker dat het bromfietsen zijn die op de fietsstrook moeten rijden en dat alle anderen gewoon lekker ergens anders moeten waar hij er geen last van heeft en @wouter tenslotte heeft niks met fietsstroken en zegt dat het derhalve een strikvraag is.

CBR maakt examen doen geweldig/vervelend/mèh

Maar goed. De nieuwe vraagvorm werd in de afgelopen weken al door het CBR als testvraag ingezet in het theorie-examen. Dat beviel blijkbaar zo goed, dat ze ermee doorgaan. Eerst zal de multiple response vraag in het theorie-examen voor de auto komen, daarna volgen ook de theorie-examens voor de motor en bromfiets.

Dus, wees gewaarschuwd als je nog je theorie moet gaan halen, het is er niet makkelijker/moeilijker op geworden.

En als laatste, kan iemand ons vertellen wat nou het antwoord is op de vraag? Wij komen er niet uit.

Update: we kregen een bericht van Theorie.nl, daar kun je voor je theorie examen oefenen. Het goede antwoord is schijnbaar antwoord A en B. Snorfietsers moeten namelijk de regels van fietsers volgen. Weten we dat ook weer.

Ook interessant!

  • Nog langer wachten op rijbewijs, dit keer niet schuld van CBR
    Nog langer wachten op rijbewijs, dit keer niet schuld van CBR
  • rijexamens
    Man mag geen rijexamens meer verpesten
  • Wachttijd praktijkexamen kan oplopen tot wel 20 weken
  • monitoringskastje
    Pilot met monitoringskastje start deze zomer

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

cbr, theorie-examen

Vorig bericht: « Dit zijn de 4 tofste AB filmpjes met Amerikanen
Volgend bericht: Geweldige vent Bottas haalt zijn AMG One op »

Lees Interacties

Reacties

  1. alex1589 zegt

    4 juli 2023 om 18:09

    A en B

    Login om te reageren
  2. supertjeduc zegt

    4 juli 2023 om 18:46

    Fietsen en snorfietsen gok ik
    In mijn tijd kiezen uit abcd in tien minuten klaar 0 fout
    Maar niks meer bij geleerd 😀

    Login om te reageren
  3. slowland zegt

    4 juli 2023 om 18:49

    Ben al een tijdje weg uit NL, maar ik zou ze allemaal aankruisen.
    Het is een onderbroken streep, dus een ‘suggestie strook’. Volgens mij moet je dan altijd zoveel mogelijk rechts houden.

    Denk ik…..

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    4 juli 2023 om 18:50

    De manier waarop deze fietsstroken zijn aangebracht, suggereert een versmalde weg (verkeersremmende maatregel). Daarbij is er een onderbroken streep als afscheiding aangebracht als extra markering. Verkeerstechnisch is er hier volgens mij nu sprake van een zgn. voorkeurspositie en geen verplichting van langzame en snelle verkeersdeelnemers.

    Daarom zeg ik: A en B dienen primair op de fietsstrook te rijden, maar uitwijken (bijvoorbeeld om in te halen) mag. C en D dienen primair op de rijbaan te rijden, maar mogen uitwijken naar de fietsstrook, bijvoorbeeld om autoverkeer (zowel achteropkomend als tegenliggers) de ruimte te geven.

    Maar goed, ik heb m’n theorie al iets van 35 jaar geleden gehaald. Wie weet zit ik er wel helemaal naast.

    Login om te reageren
  5. snuif zegt

    4 juli 2023 om 20:33

    Wat doet deze vraag op een auto theorie examen? Het maakt voor een auto bestuurder toch geen flaus aus wat er wel of niet op zo’n fietsstrook mag rijden? Het enige dat je moet onthouden is dat je er niet tegenaan mag rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North