
Na zes dagen rust is het namelijk weer zover: het is zaterdag.
Volgens Business Lease Nederland dé dag waarop 20% van de lease-ongevallen worden veroorzaakt, zo schrijft de Telegraaf. Daarbij beveelt de krant vooral aan om Zuid-Holland te mijden, daar in die provincie de meeste brokkenmakers rondrijden, op de voet gevolgd door Noord-Holland. In Groningen is het echter allemaal pais en vree, daar valt het mee met bloeddorstige leaserijders.
BLN voert als mogelijke verklaring aan dat leaserijders zich op zaterdag mengen met “zogenaamde weekendrijders” die minder vaak op de weg zitten en dus minder ervaren zijn. Hartstikke duidelijke en waterdichte verklaring ook.
Foto: kop-staartbotsing met waarschijnlijk geen geleasede CLS63 AMG, via Autojunk.
Omdat dan de partner met de auto op pad gaat? ;-)
@maxhunter: Ja precies. Mamma die ineens in de grotere lease auto van pappa “mag” rijden maar dat eigenlijk niet kundig is.
Dank voor de tip, ik zal nog beter opletten dan ik de rest van de week al doe.
Ik ben wel zuinig op mijn auto.
@elansprint: ik ook hoor met mij lease auto die ruim 300 netto in de maand kost…
@kevin82: ocharme, 300 euro netto per maand voor een leasebak.
Voor 3600 een heel jaar met een auto rondrijden… Hoe hou je het vol….
@kevin82: dat ram ik er privé aan diesel doorheen!
Wooohoooooo! Zuid-Holland number 1 gekkuuuh! Zuid-Holland rulezzzzz!
Eet dat met een portie uitjes erbij, Nederland!
zie je wel, rotterdam is harstikke veilig ?
“BLN voert als mogelijke verklaring aan dat leaserijders zich op zaterdag mengen met “zogenaamde weekendrijders” die minder vaak op de weg zitten en dus minder ervaren zijn.”
Oh, ik dacht omdat die zogenaamde weekendrijders zich i.i.t. de gemiddelde leaserijder wel aan de snelheid houden en op tijd vertrekken als ze ergens moeten zijn voor een bepaalde tijd…
@e1000bmw523i: *i.t.t.
Is de kop dan niet fout? Er moet staan: hoed u voor weekendrijders! (Overigens wist ik dat al)
Ja want lease rijders zijn de enige automobilisten op de weg door dr week. Alles draait tegenwoordig om de lease rijder. Mensen die echt een eigen auto hebben en daar zuinig op zijn tellen niet meer mee. Die niet elke 3 jaar lopen te pochen wat voor mooie auto ze hebben die niet eens van hun is.
En dan word er gemeld dat mensen de “weekend” rijders gevaarlijk zijn. Ja want ik rij door de week helemaal niet. Ik zweef naar mijn werk toe.
@seanxtype: Rustig maar, komt wel goed schatje.
@seanxtype: wat een onzin verkondig jij zeg… Niet iedere leaserijder gaat er mee om als een oude krant. Daarnaast is er wel degelijk verschil in inzicht als je 60dkm per jaar maakt of 10dkm iets met inzicht en trainen. Vergelijk het met een topsporter die blijft toch ook trainen? Ik kan duidelijk merken wanneer het weekend is.. Mensen die al 10x kunnen optrekken maar in de verte nog een auto zien en nog ff wachten. Met uitvoegen met de kont op de rijbaan blijven staan zodat je er niet langs kan en lekker linksrijde op de snelweg.. 60 rijden waar je 80 mag enz. De personen die veel rijden halen bijv. In wat natuurlijk ook niet altijd even veilig is en kan het mis gaan. Daarnaast kan jij wel zeggen dat de auto niet van de leaserijder is maar je bent echt wel blij als je een mooie dikke auto uit mag kiezen omdat je goed presteerd en minder blij als je 320 netto zoals ik betaal aan bijtelling. (Heb ook prive een auto en als je er slim mee omgaat ben je zeker niet meer kwijt) geef toe dit redt je niet met een vergelijkbare nieuwe auto.
@kevin82: wat hij bedoelt is dat er ook mensen zijn die gewoon zelf een auto hebben gekocht en daar 50k km /jaar mee rijden.
Ik ben het met hem eens dat alles in autoland tegenwoordig om het leasen draait. Het gaat zelf zo ver dat mensen particulier een auto gaan kopen, maar dan wel een modelletje met lage bijtelling willen. En dat is eerder regel dan uitzondering.
@kevin82: Wat rijdt u als leasebak als ik vragen mag?
@seanxtype: nou ja, een oude slee kan wel een zwevend gevoel geven… ?
@seanxtype: iemand die zegt dat weekendrijders geen probleem zijn is of zelf een weekendrijder. Of komt in het weekend nooit verder dan het wekelijkse ritje naar de super.
Man man man. Wat een drama is het elk weekend weer op de snelwegen…
@lekbak: jij doet nu een aanname van 1 reactie. Erg knap hoor. Ik rij privé ongeveer 33k per jaar met eigen auto en op vakantie ook met caravan. Daarbij rij ik ook nog verschillende vrachtwagens en gewone auto’s, busjes en terreinwagens voor het werk. Zeg niet dat ik de beste bestuurder ben, maar heb mijn fair share aan ervaring.
@seanxtype: dan zie jij dus ook dat het in het weekend een drama is op de snelwegen. Weekendrijders zijn een feit!
Niet omdat mensen geen ervaring met autorijden hebben. Wel omdat mensen voornamelijk die ervaring hebben tussen hun werk en huis. En een aantal andere vaste routes. Zodra ze iets onbekends doen weten ze het niet meer.
@lekbak: hoop mensen doen het dan rustiger aan omdat ze meer tijd hebben. Genieten van de omgeving, dat ze soms dan wat minder opletten is dan wel een feit. Je kan je er wel druk om maken maar dat heeft geen nut. Rustig afstand houden en eventueel inhalen als dat kan. Ik doe I het weekend soms ook rustiger aan. En als er dan zo’n stresskip op mijn bumper gast hangen ga ik hem alleen maar meer irriteren.
@seanxtype: druk maken heeft nooit zin, toch doet iedereen het wel eens. Ik rij ook wel eens lekker rustig hoor. Maar dan wel rechts. En op de binnenwegen stop ik om de achterliggende voorbij te laten. Dat jij of ik tijd hebben is geen excuus om als een egoïstische zak dat dan ook op te dringen aan de rest van het verkeer.
Dat niet opletten in het verkeer vind ik echt schandalig. Het is in het weekend toch ook niet opeens acceptabel om te bellen of bezopen te rijden? Verkeer is in het weekend net zo serieus als door de week!
Zuid-holland niet zo gek.. wat een stelletje gekken rijen hier rond.. helemaal als je het vergelijkt met gelderland waar ikzelf vandaan kom.
@bmwm4: vind ik ook, in Gelderland rijden we véél beter!
@bmwm4: zal waarschijnlijk komen door de bevolkingsdichtheid. Procentueel gezien zal het wel meevallen denk ik
@bmwm4: in Gelderland rijdt ook geen hond, hooguit wat trekkers.
@kartmans: want de provincie gelderland, staat natuurlijk niet direct in verbinding met ons achterland (duitsland)
@bmwm4: maak van Gelderland maar het platteland.
@lekbak: kan je tenminste doorrijden ipv kilometers file
@bmwm4: dan ben je nooit tijdens de spits op de A12 Arnhem – Utrecht
Hoe weten jullie nou weer zo goed dat die Merc van de foto wss niet geleased is?
@camber24: Da’s heel eenvoudig. Als je zo’n auto kunt leasen dan leas je hem niet, maar koop je hem vanuit de bv. Is namelijk veel goedkoper.
@TheKeymaker: ja, want iedereen heeft een BV.
@camber24: en iedereen een dikke merc
@camber24: Iemand die zich zo’n auto kan veroorloven over het algemeen wel.
@TheKeymaker: hoezo goedkoper? Dan heb je een auto op je balans. Dat wil je toch helemaal niet. De stelregel is: hoe duurder de auto hoe vaker deze geleast is. De miljardairsmobielen zijn de uitzondering die de regel bevetsigen.
@mashell: Wat boeit dan nou dat de auto op de balans staat? Weet je wel wat de netto bijtelling is als je zo’n auto least?
@TheKeymaker: als hij door het bedrijf gekocht is, betaal je nog steeds bijtelling hoor.
@TheKeymaker: als je hem niet prive rijd niets…
@camber24: Rare vraag. We weten het niet, we veronderstellen het. Daarom zeggen we ‘waarschijnlijk’.
@mauritsh: okee okee. Rantmode off then.
Tuurlijk. Dan zijn de meeste vrachtwagens van de weg en voelen de leaserijders zich ’the king of The road’
Misschien een wat matig onderbouwde conclusie, maar op zich ben ik het er wel mee eens. In het weekend zijn er met name op de snelweg veel wappies te vinden die echt niet weten wat ze doen. Hun reacties en gedragingen zijn overigens hetzelfde als een paar eerdere reacties op dit stuk: vol frustratie en niet bepaald meewerkend. En nee, ik heb geen lease-auto.
Er is iets nog veel ergers dan weekendrijders. Vakantierijders… mensen die niet al te vaak lange afstanden rijden en dat dan ineens wel in een overbeladen auto gaan doen.
@mashell: Ja en? Daar heb je gewoon rekening mee te houden als ervaren chauffeur. Dat is namelijk onderdeel van al die ervaring die je hebt. Net als dat je rekening moet houden met automobilisten met een lichamelijke beperking, en met fietsers en wandelaars, en er rekening mee moet houden dat als er een bal de weg op rolt de kans groot is dat er een kind achteraan komt.
’t Is natuurlijk veel leuker als iedereen lekker door tuft en altijd alert is, maar als je dat wilt dan moet je je maar inschrijven voor een of ander race-evenement… ;)
@potver7: ze dienen er wel rekening mee te houden maar doen dat te weinig. En zo ontstaan problemen…
Zakelijke rijders maken de meeste omgevallen, maarrr het is de schuld van de weekendrijders omdat die minder ervaring zouden hebben. Niet s’werelds beste onderbouwing.
Snel even wat opgezocht en blijkbaar is de meeste kans op schade voor iedereen op zaterdag tussen 14:00 en 15:00. Maar verrassend genoeg is zondag dan weer de veiligste dag, wat in principe tegen de onderbouwing van BLN in gaat.
@reistje: zaterdag rijdt men niet veilig van huis naar troosteloos industrie terrein / parkeervak en weer terug. Maar naar supermarkt bouwmarkt en sportveld. De lease rijdert is in het weekend zelf ook gewoon een weekend rijder. Snel nog ff wat halen tussen 14:00 en 15:00 voor de bbq ofzo. En boem.
@reistje: als een zakelijke rijder die 60k per jaar rijdt, twee keer zo veel ongelukken maakt als de weekendrijder die er 10k per jaar doet…rijdt hij nog altijd 3x veiliger…
@hans75: kilometers staan niet in verhouding tot risico’s. Ik maak met m’n 15.000 km per jaar misschien wel veel meer risico volle manoeuvres mee dan een ander die 100.000 snelweg kilometers maakt: korte ritjes, parkeren. Stoppen. Invoegen. Doen we allemaal.
Eerste schade in 20 jaar t afgelopen jaar. Gewoon recht voor de voordeur. En niet in t weekend :-)
@reistje: oude mensen veroorzaken ook niet direct ontzettend veel ongevallen. Maar hoeveel ongevallen er gebeuren omdat een stijfnek gekke dingen doet staat er niet in. Zo ook met weekendrijders.
Verdorie wat zonde van CLS 63
Ik dacht al precies dat dat de reden was: op vrijdag nog lekker 140 op de A1, bumper aan bumper, op zaterdag opgehouden door een Kia Rio sedan die 40 rijdt waar 50 is toegestaan. Ja, da’s wennen!
@jochempie: daarom dus: particuliere auto’s verbieden. Die gaan maar fietsen.
@parker: ik zat er ook jaren tussen met m’n particuliere auto. Niet iedereen met een baan heeft een leasert.
@parker: Of leaserijders lekker met de trein laten gaan. Want die rijden nou ook niet echt volgens de regels.
@parker: of je verbiedt het leasen van auto’s en laat iedereen lekker zelf betalen voor z’n eigen auto. Doen ze misschien eens wat rustiger aan.
@potver7: jaloers!
@parker: Als je weet wat leasen kost voor de baas ben je niet meer zo jaloers hoor :)
Als je met 100 achterop een bejaarden blikje knalt dat hem al aan het begin van de invoegstrook zonder te kijken met 30kmh opeens de snelweg op gooit, ben je officieel gezien schuldig ja. Maar wie er fout zat is een andere discussie.
Ik zit doorgaans relaxder in de auto tijdens de doordeweekse drukte met ervaren rijders, dan het rustige weekend waarbij min 50% van de chauffeurs het ruimtelijk inzicht van een kipcorn heeft. En nee, ik ben geen leaserijder.
@harrie: helemaal mee eens.
@harrie: rijdt ook veel vlotter door de week. Ondanks dat het dan vaak veel drukker is. Zegt ook al veel.
Vrij logisch allemaal. Idd merk je als leaserijder in het weekend dat het heel anders is op de weg. Door de weeks in de spits rijd iedereen een stuk harder en bovenop elkaar. Als in het weekend het gewone gepeupel de weg op komt: drama.
Overigens is Business Lease de interne VolkerWessels leasemaatschappij, dus het gaat hier om bouwvakkers ;-)
zoals al geconcludeerd word hierboven komt het gewoon door de zondag`s rijders. Altijd drama met dat volk….
@dutchdriftking: Dus dat is voldoende reden om ze dan maar te rammen? Kwestie van anticiperen. Als het goed is heb je dat geleerd bij je rijlessen.
@potver7: als ik een bullbar had gehad op mijn auto zou ik dat zeker doen.
@potver7: hij doet graag een “Tim-Schneider-tje”
Voordat hier ook maar enige conclusie uit getrokken kan worden, moet hier natuurlijk wel even de statistieken van verzekeraars naast gelegd worden. Of de ongevalsstatistiek van de politie in het algemeen. En ook niet onbelangrijk: wie was de veroorzaker van al deze ongevallen?
Die leaserijders ook altijd! Misschien moeten we ze maar verplichten een bordje op het dak te plaatsen waaruit blijkt dat ze leaserijders zijn. Een taxibordje met “LEASE” erop, of zo’n leswagenbordje in een andere kleur! Dat zal ze leren, die schavuiten!
Ik snap nooit waarom mensen met een leaseauto altijd denken dat mensen zonder jaloers zijn.
Je kan namelijk ook voor een baan kiezen waar je geen leaseauto krijgt en een beter salaris bijvoorbeeld. Of gewoon je leasebedrag bij je salaris en sparen voor een leuke auto.
Mensen met een leaseauto die zichzelf autoliefhebber noemen, moet niet gekker worden.
@diverman:
Dus op het moment dat ik drie jaar geleden overging van een eigen auto naar een leaseauto ben ik meteen opgehouden liefhebber te zijn? Tsssss.
heb jij:
A. Een boekenkast met autoboeken
B. Kasten vol met binnen- en buitenlandse autobladen
C. Originele schilderijen en tekeningen aan de muur met auto’s
D. Een autotechnische opleiding
E. Een baan in de automotive sector
Nee? Ik allemaal wel.
Dus jij durft je autoliefhebber te noemen?
Mijn rijtje is ongeveer net zo stom en kortzichtig als jouw “mensen met een leaseauto kunnen geen autoliefhebber zijn”.
Nou, ik bén gister de weg op geweest in mijn leasebak, woon in Zuid-Holland en heb het overleefd. En ook geen ongeluk veroorzaakt. Valt dus best mee.
En waarom kan iemand met een leaseauto geen autoliefhebber zijn? Toevallig is mijn leaseauto gewoon mijn vervoermiddel. De auto’s waar ik liefhebber van ben, kosten me gewoon te veel geld. Dus lees ik er graag over, droom soms weg op Marktplaats en lees alles wat los en vast zit.
Ik kan net zo goed zeggen: iedereen die niet de Britse Octane leest is geen autoliefhebber. Dan valt 90% van Autoblog af.
En voor de hobby heb ik twee motorfietsen.