Dit is de goedkoopste occasion met V12 van Nederland

Auteur: , 63 Reacties

Deze poepchique Daimler kost minder dan 300 euro per cilinder, maar komt gewoon met een jaartje apk. Maximaal genieten voor minimaal geld dus.

Daimler Double Six, alleen die naam al. Niet simpelweg V12, nee, twee keer zes. Deze auto heeft niet gewoon een dikke motor, deze heeft gewoon een dubbel zo dikke motor. Een zesliter twaalfcilinder om precies te zijn. Dat zijn precies vier keer zoveel cc’s en cilinders als in de instap BMW 3 Serie

Kost de meest karige BMW 316i je minimaal 34.500 euro, deze Jag mag mee voor een tiende van dat bedrag: 3.500 euro. Voor dat geld krijg je een -volgens de advertentie- goed rijdende auto met APK tot begin juni volgend jaar en de sleutels en boekjes compleet. Helemaal achterin dat boekje rekeningen van 5000 euro van de firma Munsterhuis, dus dan weet je een beetje wat je apart moet zetten voor het onderhoud.

De Daimler is van 1995, dus verwacht geen high-tech speeltjes. Zo schittert een navigatiesysteem door afwezigheid, net als een moderne 7- of 8-traps automaat. In plaats daarvan moet je het doen met een oude viertrapsautomaat en het dashboard dat rechtstreeks uit de hoekige XJ40-generatie uit de jaren ’80 komt. In 1997 wordt deze XJ300-generatie opgevolgd door de XJ308. Deze heeft vrijwel hetzelfde exterieur, maar een volledig nieuw ontworpen interieur. Daarnaast worden zowel de zes-in-lijn als deze V12 vervangen door louter V8-motoren. Ook bij Daimler.

Ruime keuze in V12’s

Je hebt best wat keuze als je opzoek bent naar een betaalbare occasion met een twaalfcilinder. Wie niet te beroerd is om zijn of haar handen uit de mouwen te steken, koopt al voor minder dan 1500 euro een auto met wat werk en zoals gezegd kun je voor 3500 euro instappen en wegrijden. Voor 500 euro extra stap je in een BMW 750i (E38), terwijl je voor 4999 euro jezelf trakteert op een CL600 van de C140-generatie.



63 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Blijft een prachtige wagen helaas zijn de onderhoudskosten te kostbaar voor mij.
Hm, met een bescheidener motor best interessant. Helft aantal cilinders wordt ook voor de halve prijs aangeboden… 1750 rijklaar.
Bij een auto als deze moet je, naast een passie voor auto’s, eigenlijk héle diepe zakken hebben óf al het onderhoud zelf kunnen doen. Met nog steeds diepe zakken, maar dan net wat minder diep.

Hoe dan ook, erg gaaf vind ik ze wel en het dashboard vind ik ondanks het oude ontwerp erg geslaagd.
@ej20g: Een vage kennis is inmiddels begonnen aan de restauratie van z’n derde Jaguar. Je moet inderdaad veel zelf kunnen, maar daarnaast is het ook een kwestie van goed zoeken. Sluit je aan bij clubs, verenigingen, fora, stel je een beetje sympathiek op. Zoek binnen en buiten Nederland naar specialisten en andere liefhebbers. Dan kun je vaak voor veel minder geld een goed (maar wel gebruikt) onderdeel kopen.
Autoblog, wat doet al die troep tussen de reacties en de comments?
@gop1: Welke troep? Ik lees via de app btw :)
@gop1: wat is het verschil tussen reacties en comments?
@autoblogger: Dat moest natuurlijk artikel en comments zijn. Maar de vraag blijft staan.
@gop1: aha, dan snap ik nu wat je bedoelde. Liever houden we het ontopic maar die ‘troep’ zijn linkjes naar andere/actuele artikelen en advertenties. Het is een voor ons een test om te kijken of dat werkt.
Ik blijf altijd een zwak voor deze auto’s hebben. Zo’n tijdloos design. Boeit niet welke motor
Ben ik nou kleurenblind en is het ding echt rood? Volgens het RDW wel; moet dan wel heel erg donkerrood zijn.

Ook wel grappig trouwens dat de verkoper meldt dat deze automobiel ‘bijteling vriendelijk’ is. Ik neem aan dat ze daarmee bedoelen dat de bijtelling laag is, hoewel ik me afvraag hoe dat dan zou moeten werken – of wie zo’n ding nog zou willen leasen. Of bedoelen ze dat het makkelijk is om de auto met een bijtel te bewerken?
@potver7: bij auto’s ouder dan 15 jaar betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde.
@potver7: voor zzp’er etc betaal je voor een auto van 15 jaar en ouder bijtelling over de dagwaarde. Dus voor een drol privekosten kun je alles zakelijk aftrekken
@draadloos:
Even een echt serieuze vraag! Zou dit kunnen betekenen dat ik mijn priveauto dan ook zakelijk kan gaan rijden? Ik ben zzp-er en rijd zakelijk een Ford Mondeo Wagon 2.0 CDTi. Prive rijd ik een Volvo S80 2.9 van 02-2000, die dus net 15 jaar oud is geworden.
Ik heb die Volvo aangeschaft omdat: 1) het 1 van mijn favorieten is en 2) om fiscale bijtelling van de Ford te vermijden i.v.m privekilometers. Ik moet echter vaak genoeg naar een vergadering of een relatiebezoek en doe dat dan met de Ford.
De Volvo gebruik ik zeer weinig (zo’n 4.500 km/jaar) omdat: Brandstofverbruik 1 op 9. Daarom staat hij ook te koop. Als het klopt wat jij zegt, dan zou ik de Volvo graag willen houden en hem uit de verkoop willen terughalen.
@9000cse:Je verkoppt je Mondeo met dat geld koop je je Volvo .Dan kan je dus €3000 ( ongeveer geschatte waarde ) belasting vrij overmaken. Daarna staat je s80 dus zakelijk en betaal je bijtelling over de dagwaarde. 35% van 3000 is €1050 per jaar x 0,42 0f 0,52 ( belastingschaal ) is 441 delen door 12 maanden is €36 netto bijtelling. Op basis van 42% belastingsschaal. Je kan dan zakelijk verzekeren tanken en onderhoud doen. Van je bruto geld dus.
@9000cse: Dat is zeker een optie, mits je het ook “kan” dat je met een wat oudere auto aan komt rijden. Nu is een S80 wel heel representatief ondanks zijn leeftijd, maar die verbruikt dan wel weer wat meer ;)
@9000cse: auto > 15 jaar bijtelling 35% over de economische waarde (kortom je vraagprijs minus EUR 750 ,-) ). Ga eens met een goede fiscalist praten want met alle respect maar als je dit niet winst dan zijn er meer fiscale aandachtspunten voor jou als ZZP’er.
@SpiderIV: winst = wist (wel een aardige typfout in dit geval)
@9000cse: als je een BV hebt kun je gewoon met auto’s schuiven van prive naar zakelijk, bij een eenmanszaak helaas niet, zoek maar eens op ‘keuze vermogen’. Andere S80 zakelijk kopen kan wel. Je accountant kan het je ook allemaal uitleggen. Ook moet je er nog rekening mee houden dat je niet midden in een fiscaal jaar kunt switchen van niet naar wél bijtellen: dan betaal je alsnog bijtelling over de Ford.
@parker: ps: de V70 vanaf 2000 is ook een goede 15 jaars bijteller. Niet te gedateerd en veel ruimte.
@potver7: klopt. Dit is Aubergine.
Liever geen V12, maar een XJR met de supercharged 4.0 6-cilinder staat hoog op mijn ‘ik wil ‘m erbij’-lijst.
@gash: Dit is een Daimler hoor, geen Jaguar… ;)
@potver7:

What’s in a name ;)
@gash: Zo’n auto koop je niet voor erbij. Binnen de kortste keren wil je niet meer anders, en staat je huidige daily drive voor je huis als erbij-auto. Wel handig natuurlijk, voor het uitzonderlijke geval dat de Daimler een keer een wat mindere daf heeft,
@moveyourmind:

Ik heb al een paar auto’s die allemaal hun eigen karakter hebben en ook (zeer) regelmatig onderhoud en dat zal met een XJR zeker niet anders zijn: zo rij ik elke keer weer iets anders.
@gash: doe mij maar een Daimler six LWB
@gash: Eigen karakter en onderhoudsgevoelig…. Dat klinkt goed! Meestal zijn dat de mooiste auto’s. Ben wel benieuwd wat voor auto’s het zijn.
@gash: en ik kan je vertellen dat het zeker een aanrader is. Heb de mijne sinds een jaar en blijft nog altijd een geweldig ( beschaafd) beest.
En de ondehoudskosten vallen na 15000 km best mee.
Ik zou zelf voor de Super Eight gaan. Relatief zuinige V8 en net iets betaalbaarder in onderhoud dan de twaalfcilinder.

Laat dat zou trouwens maar weg. Die gaat er over een jaar wel komen. Jag heeft het stokje overgenomen van Saab en is nu mijn nieuwe autoliefde. En een Daimler à la Pim Fortuyn moet én zal er komen. En wel voordat de Europese of lokale regelgeving roet in het eten gooit,
@moveyourmind: wat moet ik verstaan onder relatief zuinig 1:10 op de snelweg?
@sjeppie156: Zo’n 1 op 12 haal je wel op de snelweg. Zodra je weer op binnenwegen en in de bebouwde kom rijdt loopt het verbruik uiteraard behoorlijk op. Denk dat je overall met zo’n 1 op 9 uit moet kunnen komen als je er een vlotte maar niet al te wilde rijstijl op nahoudt.
@moveyourmind: dat is niet, aardig. Mensen blij maken met dit soort cijfers ;-).

Een kennis van mij heeft een Double Six gehad. Bij rustig snelweg rijden doe je 1 op 6, hooguit 1 op 7. In de stad 1 op 4. V12 in combinatie met een oude automaat is een garantie voor een hoog verbruik.
@gtwillem: Maar heeft het dan ook over de v8.
@sjeppie156: oh. Die heeft hij daarna gehad. Net zo desastreus qua verbruik. Daarna de Super V8 uit 2004 gehad: die was iets beter.
@gtwillem: Over die Super V8 had ik het inderdaad, de generatie van rond de eeuwwisseling.Daarmee moet je met veel snelwegkilometers toch wel zo’n 1 op 9 kunnen halen. En laat het 1 op 8 zijn, doet dat veel meer pijn? Die paar extra euro’s brandstof kunnen er dan ook nog wel vanaf. Je bent liefhebber of je bent het niet. En liefhebbers zijn gek. Soms vraag ik me ook af waarom ik met een S-type meer dan 35.000 kilometer per jaar rijd, en dan ook nog op benzine. Maar zo lang ik het me nog kan veroorloven geniet ik van iedere kilometer.
@moveyourmind: Dat zijn nette cijfers!
Dit blijft een klassieker
Heerlijke slee
De tweede keer dat je met dit ding bij de pomp staat heb je al spijt van je aankoop…
@freezzr: After the bill has been paid the pain is forgotten…
Goedkoopste en daarmee ook de meest saaie v12.
@maseratizzzzzzzz: als je dit saai noemt heb je het niet helemaal begrepen…
@maseratizzzzzzzz:
Nee! Dan een Maserati van dezelfde prijzzzzzzzzzz. Die is niet saaier……… Nee, natuurlijk niet, want daarmee blijft je portemonnee nog meer in beweging.
Smaken verschillen, maar de realiteit niet. Voer jij je product maar financieel leeg. Ik zou het liever met deze Daimler laten gebeuren.
Kopen dit ding en dan gelijk een staatslot aanschaffen. Heb je twee domme dingen gedaan in korte tijd, maar het gevoel dat je had toen je de auto aanschafte, en dacht dat je een koopje had, en het gevoel dat je de jackpot zou winnen toen je het lot kocht, kan niemand meer van je afnemen…
kijk maar eens op de Reviews van Gebruikers van dit soort autoos ,de rekeningen zijn EXTREEM
@donaldduck555: Joh. Het blijft een dure exclusieve auto. Dat hij nu 3 knikkers kost betekend niet dat het onderhoud en de onderdelen ook minder zijn gaan kosten, in tegendeel.
Zulke apparaten zijn alleen leuk als je alles zelf kan vervangen of repareren. Zo niet is het een bodemloze put voor de poen.
Werkelijk schitterende auto die ik graag voor privegebruik voor de deur zou hebben staan. Maar als V12 zou hij me te duur zijn in ’t gebruik. De houderschapsbelasting van € 101,- per maand zou ik nog wel willen accepteren, maar het onderhoud en verbruik zijn me dan te gortig. Theoretisch verbruik van 1 op 6.6 loopt in de praktijk gemakkelijk op naar 1 op 6 en dat zou mijn plezier ernstig bederven evenals de onderhoudskosten. Dan toch echt liever een full-loaded Jaguar XJ Executive 3.2 van het nieuwere model 1997.
@9000cse: XJ8 3.2 Executive waren juist de kale modellen. Niet kwijt te raken, dus als kopende partij heb je lol. Maar de versie die je wilt is de XJ8 4.0 Souvereign, maar die zijn lastiger te vinden.
Ik denk niet dat ik in zoiets dood gevonden wil worden
Mooie wagen absoluut, maar toch zou ik deze nooit willen hebben. Je koopt simpel weg gewoon een heleboel werk.
Goedkoop?
Als je er 5 jaar in gereden hebt ben je in totaal bakken meer geld kwijt met deze Jag dan met een nieuwe 318.
Doe mij die maar
Laten staan…
Ik zou gaan voor die E38, wat een schoonheid van een auto blijft dat toch!
@erwh: yup, en zelfs de V12 valt mee qua onderhoud… In vergelijking met de Jag/Daimler dan…
Of je betaalt iets meer en koopt een XJ X350. Geen roest (alu), één van de meest betrouwbare auto’s op de weg, meer comfort dan je ooit nodig hebt en ook de klassieke Jag looks.
En elke 300 km volgooien. Kost ook een hoop!
Mijn broertje heeft een keer zo’n ding gehad. Geen problemen mee gehad, maar dat ding had meer dorst dan 10 matrozen bij elkaar.
Zijn pinpas was warm van het pinnen bij de tankstation!
Wat mij betreft de minste generatie van alle XJees. Te veel een mafia-look, of iets in die trant. Doe mij maar de Jaguar XJ met foute makelaars-look; de XJ40. Wel met ronde koplampen natuurlijk!
Leuke auto. Vraag maar niet naar de kilometerstand

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).