Kennen we de Gillet Vertigo van onze zuiderbuur Tony Gillet nog? Deze auto heeft als basis gediend voor de creatie van de Belgische coureur Raphael van der Straeten. Ze hebben dezelfde genen, evenals een 4.2 V8 van Maserati onder de kap.
Van der Straeten (VDS) is de laatste jaren voornamelijk in de racerij actief geweest met een Mustang FR500 GT3. En wie een blik werpt op de voorkant van de VDS GT 001 zal direct een link met de Amerikaan ontdekken, zelfs de achterlichten voelen behoorlijk retro-Mustang aan. Voor het design van de nieuweling werd de hulp ingeroepen van Charles van den Bossche en mocht de -overwegend Amerikaanse- smaak van Raphael omzetten in een body.
De 4.2-liter Maserati-V8 levert in deze setting 480 pk en is gekoppeld aan een sequentiële zesbak. De GT-achtige is voornamelijk uit koolstofvezel opgetrokken en zal op de weegschaal net iets boven de ton uitkomen. Een aangenaam lichtgewichtje dus. Exacte gegevens -en verdere prestatiecijfers- zijn nog niet bekend gemaakt. Wel weten we dat Raphael van der Straeten plannen heeft om met een bespoilerde R-versie de circuits op te gaan.
Uiteindelijk moeten er 22 straatexemplaren van de VDS GT 001 op de markt komen, voor een nog onbekende prijs.
Mocht je de wulpse rondingen van een Gillet Vertigo niet kunnen waarderen, dan biedt de yankee-vibe van deze VDS GT wellicht uitkomst, voor wie per se een Belgische creatie wil rijden. Dat gezegd hebbende: een welverdiende +1 vanuit de AB-redactie om in deze tijden een ‘nieuwe’ supercar te lanceren.
Fotocredit: Jacques Letihon
-edit: nutteloze bijdrage-
Haaaallo zeg, die is me een partij lelijk!!!
Oogt allemaal een beetje gedateerd.
Maar gaaf idee en natuurlijk weer sympathiek ondernemen. I love it.
Het oogt allemaal niet echt modern, lijkt meer op iets van tien jaar terug. Ondanks dat toch respect om zoiets van de grond te krijgen.
Iets boven de kiloton? Dat lijkt me niet lekker racen, zo\’n wagen die 50x zo zwaar is als een vrachtwagen…
@Mairsil: niet meer spijbelen bij wiskunde jij!!! Een ton in geld is 100.000 maar een ton in gewicht is 1000..
Het niveau en de leeftijd van de gemiddelde autoblogger is tochcsterk aan het dalen de laatste tijd naar mijn idee
@darkpluisje: och sodemieter op..
als je je beter voelt dan de rest kruip je maar in een klooster..
en leer lezen dan.. hij zegt kiloton..
@dennisr: het woord kilo stond niet in de tekst dus daarom gebruikte ik het niet ;) en mijn punt is dat dit toch wel heel basiskennis is, moet je niet proberen de journalist uit te lachen als je het verschil niet eens weet tussen gewicht of geld in ton..
@darkpluisje: wie zegt dat hij het verschil niet weet? hij praat zelf over kiloton dus is er niets fout aan zijn reactie..
wellicht stond er eerder wel kiloton in de tekst?
einde discussie trouwens wat mij betreft.. saaie boel :)
@dennisr: omdat een kiloton niet 50x zoveel is als een vrachtwagen wijsneus…
alsjeblieft begin niet over dat ik naar een klooster moet als je zo omhoog gevallen doet -_-
@darkpluisje: jaa geef dr maar een fijne slinger aan..
@darkpluisje: misschien ben jij dan wel te oud voor AB ;)
@reventon:
Begin inderdaad steeds meer en meer het idee te krijgen dat de maximumleeftijd 16 jaar is. Bedankt voor de bevestiging!
@Vincegail: kunnen we niet gewoon met z\’n allen genieten en aardig zijn voor elkaar? :)
Niet bepaald mooi.
tsja……:s
Die achterlichten zijn volgens mij ook gewoon aftermarket Mustang LED units.
http://www.topgearautosport.com/part/A103D9N6109/Ford_Mustang_2005-2009_Black_LED_Tail_Lights.html
Zelf vindt ik het niet zo mooi, maar echt lelijk is het ook weer niet. Kudos aan VDS voor deze prestatie. Zeker niet makkelijk om te doen, vooral niet in deze tijden.
@featherlight: dat weet ik wel zeker ;) De ontwerper heeft duidelijk de Mustang als uitgangspunt genomen. Dat zie je ook duidelijk aan de neus.
@robbie: neus doet me meer denken aan dat te warm gewassen concept van Will.I.Am (not a designer)
@darkpluisje:
@dennisr:
)
Van voren vind ik hem meer op een De Tomaso Augusta lijken eigenlijk….
@jrk68: Het is een De Tomaso “Mangusta”.
@featherlight: Hoe weet jij dat?
@featherlight: Op zich positief, want dan kunnen er waarschijnlijk ook originele Mustang achterlichten in.
Ziet er beter uit dan een Vertigo.
@robbie:

Was daar erg veel voor nodig dan….?
Appart is die in elk geval wel.
Kennelijk ben ik de enige die dit mooi vind.
Retro maar strak gelijnd is een hele mooie combi.
@B3nk0: Je zou dit maar in je achteruitkijkspiegel zien op een donkere weg zonder straat verlichting, dan ga je toch even opzij.
We konden vroeger zo goed wagens bouwen … (Minerva, etc.) Kijk wat er nu is van gekomen…
Heeft aan de zijkant wel iets weg v/d BMW Zagato.
de neus ziet er uit als een platgeslagen bange mustang.
lelijk faal ding.
ik vind hem vet!
Vind het wel wat hebben, voorkant is ook een beetje jaren 80 Lancia. Achterlichten falen wel.
@tomleeuw: Ik dacht al.. dejavu.. Top! Jaren 80 Lancia
OT: Ik vind hem best vet. Zo in het grijs.. je zal het maar in je binnenspiegel krijgen.. enne Maserati V8.. een betere sound krijg je niet :)
Ik moest eingelijk eerder aan een ISO griffo denken dan aan een mustang toen ik hem zag.
Lelijk is hij niet maar wel heel druk naar mijn mening. De VDS jongens kennende gaat het een heel snelle en goede wagen zijn.
Top van die Belgen.Origineel ding! (Behalve de achterlichten dan). Ik deel dan ook de +1 van AB
Stoer ding !
wat een gedrocht, maar wat een goed idee dat ze de 4.2 van maserati gebruiken.
ik vind hem opzich wel geinig, niet enorm mooi, maar ook niet lelijk ofzo….
Subtiel is anders, maar best mooi. Racete VDS vroeger geen Vertigo’s?
Voorkant doet me denken aan die laatste DeTomaso. Ook spuuglelijk
Wat is dit? Een moderne Mustang? Een DeTomaso? Een Bristol Fighter? Van alles wat, behalve een eigen identiteit….
@HDM:
Bristol zit er niet zoveel in vind ik.
Ziet er niet slecht uit, old-school design.
Nogal logisch dat hij kiest voor een omgebouwde Gillet Vertigo. Zijn vader is één van mecenassen achter Vertigo. Samen met zijn oom begonnen ze er aan in de jaren 90, maar ondertussen heeft oom Marc een veel succesvoller racingteam opgezet, nl. MarcVDS in de Moto2 en de Blancpain series. Allemaal met het fortuin dat hun vader vergaarde met Stella (nu Interbrew).
@cbsevenfifty: na Stella werd het inderdaad Interbrew, daarna Ambev, en nu AB Inbev (en nee, AB staat niet voor AutoBlog maar AnheuserBusch)
@blackmore: idd, het was me even ontglipt, dat ik af en toe wat achter loop op de feiten zegt waarschijnlijk iets over mijn leeftijd…
“De 4.2 van Maserati” dat is toch een ferrari motor, gebouwd door ferrari enkel iets ander karakter.
Niemand die hier deze Bristol Fighter in ziet?
@w0o0dy:
Nee, helemaal niet zelfs. Eerder een iso griffo of zo’n andere italiaanse interpretatie van een amerikaan.
Het lijkt volgens mij nog het meest op een verbouwde 928
Moest er nog een rood streepje bij gekleurd zijn , zou ik denken aan een nederlandse auto ipv. belgische.
Wel jammer dat dit op belgische site’s weer niet terug te vinden is.
Onze journo’s zijn bezig met de verkiezingen zondag!!!
In het zwart vind in hem wel mooi, heeft vaag iets weg van een kruising tussen een FF en een Mustang…
Is gewoon een knappe Belgische creatie, poepje + ruiken + Ollanders