Vencer Sarthe is officieel gepresenteerd

Auteur: , 67 Reacties

Daar is hij dan eindelijk! Vencer Sportscars heeft zojuist in Monaco, samen met Prins Albert, het doek afgetrokken van de Sarthe, hun eerste supercar.

De auto is onthuld tijdens Top Marques. Het bedrijfje van CEO Robert Cobben heeft 2,5 jaar lang gewerkt aan dit project. Eerst deden ze dat vanuit Nijverdal, maar sinds juli 2012 zijn ze gevestigd in Vriezenveen.

Achterin de Sarthe ligt een V8 (GM LS3) die 510 pk/650 Nm levert en gecombineerd met het gewicht van 1.390 kilo moet dat voor spetterende prestaties zorgen. Schakelen doe je met een handgeschakelde 6-bak van Ricardo. Ook kunnen we nog verklappen dat er een Torsen differentieel is gemonteerd.

De prijs ligt op zo’n 265.000 euro exclusief belastingen en Vencer hoopt dat ze nog dit jaar de eerste exemplaren kunnen uitleveren. Naar eigen zeggen hebben ze ook ‘bijna’ de Europese typegoedkeuring rond, maar exacte details daarover ontbreken nog.

Rest ons nog de vraag: wat vinden we ervan?



67 reacties

Nee, dit is net niks. Interieur is volledig mislukt.
Nee, ik zie liever Savage
@roberto: Fifth Gear heeft een grap gemaakt over die Nederlandse troep LOL
@Fidenza: echt, watdan, is die aflevering al uitgezonden?
Ziet er best oke uit, maar ik heb het idee dat er nog teveel kieren zitten.

Bovendien is die afgezaagde kont aerodynamisch niet ideaal als je het mij vraagt.
@72bug:

Dat heet een Kammback toch?
Was dat niet juist aerodynamisch?
@72bug: Een Shelby Coupe is juist voor het aerodynamische effect recht afgesneden aan de achterkant. Zo zijn er nog wel meer auto`s die het juist voor aerodynamica zo hebben.
@72bug: integendeel. De Kamm staart moet juist scherp zijn. Verplicht leesvoer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kammback
@72bug: klopt wel, maar daar krijgt hij wel meer downforce van, en andere krachten waar hij stabieler van word.
Toegevoegde waarde 0… Gedoemd te mislukken. Veel mooier spul met waarschijnlijk veel betere kwaliteiten en eigenschappen te koop voor minder geld.
@mbfanatic: eensch… Ik wilde het net zeggen: 13-in-een-dozijn sportauto.
@mbfanatic: Helaas moet ik je gelijk geven, het ontwerp vind ik wel leuk en mooi. En chauvinistisch als we zijn is iets Nederlands ook wel leuk.
265K ex belastingen is gewoon te veel voor een simplistisch interieur met Recaro Sportster CS stoelen. Een LS3 uit vorige generatie Corvette en een echt lichtegewicht is het ook weer niet. Als geld geen optie was had ik het persoonlijk wel willen hebben, maar ja dat is dan echt voor de leuk en de heb.
Van de voorkant een beetje Pagani-achtig, met die schuin naar onder lopende bumper. Van achter is het dan weet Corvette achtig, met dat afgevlakte deel. Ik vind er niets aan in ieder geval.
@spellingscontrole: Ik vind de voorkant juist heel Noble-achtig.
Niet mooi..
Toch wel indrukwekkend dat een piepklein bedrijfje in Nederland het productie stadium met een eigen auto haalt, dat gezegd hebbende zou ik voor die (incl?) 400.000 euro wel wat mooiers kopen. Een Vanquish bijvoorbeeld
Helaas nu al gedateerd.
Exterieur is prachtig. Interieur helaas verschrikkelijk.
Mmm, mix van een ferrari 430 voorzijde, achterkant corvette C5 en achterlichten van een Passat.

Nee dank u !

Een nieuwe auto moet modern zijn niet een allergaartje van midden jaren 90 en early 2000
Over smaak valt niet te twisten; maar de klokken van het dashboard horen achter het stuur en nooit in het midden. Oftewel dat wordt dus helemaal niks.

Verder vind ik het een mix van lelijke design elementen. Jammer dat zulke jongens met lef en ambitie niet bijgestaan worden door iemand met smaak.
@eklasse: precies mijn idee. Alleen goedkope A-klasse autootjes hebben de klokken in het midden.
Hij heeft kenmerken van heel veel verschillende supercars, maar is het allemaal nét niet, zonde.

Dan vind ik de eerder genoemde Savage inderdaad meer toekomstpotentieel hebben, die auto heeft echt zijn eigen identiteit en kenmerken. Eigenlijk raar dat Vencer en de jongens van Savage niet de handen ineen geslagen hebben…
@motoragent: Savage is helemaal prut. Zeker nooit gezien hoe genadeloos die auto met de grond gelijk wordt gemaakt door Fifth Gear? Ze laten er geen spaan van heel.
@robbie: Ik heb het inderdaad gezien… nádat ik mijn comment had geplaatst. Ik heb iets terug te nemen geloof ik, die wagen is inderdaad wel erg bedroevend als ik Jason zo zie mekkeren.
Ik heb liever die Polski Fiat die hier laatst voorbijkwam.
@bungabungastig: welke de Fiat 126P? hell yes
Als ze hadden gezegd dat dit een kitcar op MR2-basis was, had ik het meteen geloofd.
Jezus hou nou toch gewoon ons op met dit soort onzin projecten, denken de eigenaren nu serieus dat er mensen zijn die dit soort auto’s voor 400k gaan kopen?
Niemand heeft blijkbaar moeite met missende snelheidsmeters en toerentellerd enz.?
@maiik0ll: Zullen wel op dat scherm in het midden verschijnen ofzo. Wel hele vreemde keuze inderdaad :-/
@fant: ja dat snap ik, maar dat is echt useless
Lijkt op een Saleen. Dat is niet positief.

Als deze auto geen uitmuntende prestaties heeft, zie ik niet in waarom dit een succes moet worden.
Ja, deze auto heeft heel veel trekjes van andere supercars. Desalniettemin vind ik niet dat je hem daarom moet afkraken. Ik vind het zelf een erg gelikt design. Laten we er nu op hopen dat Vencer luistert naar onze criteria als het aankomt op het interieur, en dat daar een hervorming in wordt aangebracht.
Ja, leuk….
Lelijk wil ik het niet noemen, en de afwerking ziet er zo op de foto’s eigenlijk prima uit. Maar echt mooi is het nou ook allemaal niet. Interieur is heel apart met het ontbreken van de meters achter het stuur… Geen idee wie dat bedacht heeft.
Meh!
Complimenten voor het gedurfde ondernemerschap maar ik zie geen meerwaarde t.o.v. reeds bestaande sportwagens. Gefortuneerde olieboeren zullen er wel belang bij hebben vanwege de exclusiviteit.
De wijzigingen hebben het niet mooier gemaakt, mr ook niet lelijker. Had iets meer verwacht
Ohhhhhh wat zijn we weer jaloers. Er steken weer een paar mensen hun kop boven het maaiveld uit en we kunnen lekker aan het hakken. Leef je droom en dat doen deze heren!!!!!!!
@ropbp: Wij geven gewoon onze subjectieve mening.

Het probleem is juist dat je als supercar met je hoofd boven het maaiveld uit moet steken tov andere supercars, en dat doet deze vencer dus duidelijk níet…
@motoragent: dat is jouw subjectieve mening. Ik geloof alleen niet dat de mening van een motoragent in deze bepalend is en de heren staan nu toch mooi in Monaco. Los van of ik ‘m mooi of lelijk vind, doen deze heren wat ze willen doen. Dat kan 80% van ons hier niet zeggen. Die zeuren alleen maar over anderen die dat wel doen.
@ropbp: Dat is zeker waar, maar omdat deze heren iets flikken wat ik nooit zal kunnen, betekend niet dat ik een lofzang over hun auto moet uithangen. De auto is niet mijn smaak, daar heeft niets te maken met jaloers zijn of niet.
@ropbp: ja net als die gast van Bikkel sportscars. Prima voor de economie hoor, al dat geld verbranden. Maar sommige mensen moet je tegen zichzelf beschermen. Het wordt nu een soort van Idols in de automobieltechniek.
@ropbp: Ik ben oprecht fan van dit soort initiatieven. Ik ben “jaloers” (als je het zo moet noemen) op het ondernemerschap, doorzettingsvermogen en lef dat deze mensen hebben. Absoluut.

Dit alles neemt niet weg dat ik van deze specifieke auto niet direct onder de indruk ben.

Maar, als’ie auto’s van gerenomeerde merken in zijn prijsklasse het snot voor de ogen rijdt, neem ik dat direct terug. En dan is er bij de volgende vast wel genoeg budget om een wat getalenteerder ontwerper in te huren.
@ar156sw: ik ga ook niet roepen dat ik ‘m mooi vind. Ga er wel vanuit dat de heren een marktonderzoek hebben gedaan (connecties genoeg aangezien ze in Monaco staan) en dat er dus mensen met geld en een andere smaak zijn die deze auto wel willen kopen :-)
@ropbp: euhm, is het niet gewoon een kwestie van geld schuiven om in Monaco te staan? Is echt niet omdat ze de makers zo lief vinden.

Ot: ik vind het helemaal niets. Respect voor hun durf en inzet, maar dit kun je niet vergelijken met een Pagani, in mijn ogen de enige fabrikant die zich echt bewezen heeft in dit segment als ‘nieuw’ merk.
@ropbp: Het probleem met dat soort marktonderzoek is dat dat gedaan wordt vóórdat de auto klaar is. Dan wordt er dus gevraagd “zou u een supercar van een nieuw merk kopen als deze fantastischgeweldigsuperduperultracoolmooienretesnelenhyperexclusief is?

Dan zeg men “JA!”

En dan maken ze vervolgens dit….

Dus, nogmaals, hopen dat’ie echt heel snel is dan maar ;)
Ik vind de lijn, zo op die foto bij het artikel, op zich mooi. De “details” zoals (met name) de lampen en de frutsels in de achterkant vind ik niks, te geforceerd. Interieur is erg inspiratieloos en grijs. Enige bijzondere: verkeerd geplaatste tellers :P (of heeft het een zeer high-tech, goed functionereend HUD wellicht?)

Ik juich dit soort projecten in principe volmondig toe. De succesverhalen (Pagani, Koenigsegg) behoren tot mijn favoriete merken. Zelfs Spyker waardeer ik enorm (als ze auto’s bouwen tenminste). Of deze het gaat redden? Ik betwijfel het. Als de rijeigenschappen fenomenaal zijn heeft die een kans, anders gedoemd te mislukken.
Lijkt wel zo’n willekeurig samenraapsel uit Burnout of GTA.
Niet heel erg fantastisch dus…
Leuk ontwerp. Niet spectaculair, maar gewoon netjes. Interieur niet bijzonder en dat er geen instrumentenpaneel achter het stuur zit is een enorme fout. Dat is nog acceptabel in truttenschudders die goedkoop van links naar rechts stuur moeten kunnen worden omgebouwd, maar niet in een sportauto van 2,6 ton.
Interieur is echt walgelijk, afwerking hier is ook dramatisch ( let op de sticksels, en hoe alles vast lijkt te zitten ). Wel een leuke 1e poging ( ja dat meen ik serieus ). Maar wie zou er serieus veel geld aan uitgeven?

Denk dat er gewoon geen markt voor is. En denk overigens dat de eerste Koenigsegg CC concept bijvoorbeeld een stuk beter was..
Voor dat geld koop je wel iets anders leuks.
Ik vind hem wel heel erg gaaf.
Hadden meerderen het idee dat die lampen in de zaal ”spreekwolkjes” leken voor alle mensen eronder?
Dit ding zijn we snel weer vergeten als ze er niet iets afwijkends van proberen te maken.
Spyker mag dan via die Muller zeer slecht financiëel geleid zijn, het was tenminste een auto met een hoog ‘vreemde eind in de bijt’ gehalte, prachtige detailering en hoge afwerking.
En Spyker was ook zo handig om zich te realiseren dat de beste reclame voor een nieuwe sportauto is, om deze in races in te zetten.
Nu komt er ergens uit een anoniem bedrijventerreintje een onbekend en saai automodel voor een belachelijke hoge prijs.
Dat ding gaat niet verkopen.
Ik weet niet of ik keihard moeten lachen of dat ik moet gaan janken…
@BrutaalAapje: neem noch even een kopje thee anders. Ga maar even zitten.
Huayra looks (voorkant) ?
Knap dat ze zover gekomen zijn en ik hoop oprecht dat ze het redden. Echter, de concurrentie in dat segment en vooral die prijsklasse is enorm en zijn zeker niet de minste namen. Oh, en die boxen kunnen echt niet. Misschien als de auto op de TuningMesse in Essen staat maar verder….
Mijn hart zegt: Ik hoop op succes voor de heren. Mijn verstand zegt: Helaas. Dit gaat niet lukken.
Wat een gedrocht, dit wordt niks. En al helemaal niet voor 265000,- ex belastingen.
Tjee jongens! Neem eens een koppie thee ipv azijn bij het posten van een bericht…. Wat een zure reacties!

Prachtige wagen,… na goed te hebben gekeken,… zelfs de achter lichten bevallen me al durf ik dat haast niet meer hardop te zeggen. Interieur,… ook OK (ben gewend aan soberheid)

En dat ie van nederlandse bodem komt vindt ik tof. Leuk dat een stel jonge gasten dit op poten hebben durven zetten.

Kopen,.. nee. Als ik dit geld te besteden had dan zou ik daar te gierig voor zijn.
wat een ongelooflijk kutding ..
zelfs op de foto steekt een jaren 80 Lamborghini beter in elkaar ..

hartstikke leuk als je een hotrod voor jezelf wilt bouwen ..
maar verwacht bij verkoop hooguit 30% van wat je erin hebt gestoken ..

gaat werkelijk nergens over ..
Vertraagde 1 april grap zeker?
Super gave auto, ik denk dat ik de enige ben hier die de auto live heeft gezien in Monaco, dus geef eerst kritiek als je hem ziet en niet van een plaatje beoordelen…en het geluid hmm dat wil je niet weten !!.
Tja en over de prijs is te discuseren maar tis veel geld..
Tja, ik zou het ook willen…mijn eigen [super]sportwagen bouwen. Op zich oogt de Vencer als een supersporter, dus de buitenkant doet wat het moet doen.

Echter verbaas ik mij hogelijk over het interieur. Zo grijs als een goedkope Dacia en die naad ter hoogte van de pook oogt niet echt uitnodigend. Check het stuurwiel [middenstuk]…

En dan als ‘toetje’ een centraal display?!

Oei!
Tsjonge, tsjonge, iedere vermogende enthousiast met een figuurzaag en wat klei produceert tegenwoordig een “supercar”. Wat een dramatisch lelijk ding is dit!
Wat een hoop azijn zeikerij weer !!!

Natuurlijk mag je dit ding zelf mooi of lelijk vinden, maar als de wagen uit Slovenië, Eritrea of Peru zou komen, dan hadden de meesten van jullie met een duimpje (omhoog of naar beneden) volstaan.
Nu het een Nederlands product betreft zijn de kritieken (en afgunst?) niet te stoppen…

Persoonlijk vind ik de wagen niet moeders mooiste (een warmere kleurstelling had wellicht geholpen) en het zou niet mijn eerste keus zijn. Toch hoop ik dat deze auto enthousiasten uit Twente er een leuk aantal van weten te verkopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).