• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom zou je betalen voor het topmodel?

Auteur: willeme, gepost 15 mei 2024 om 19:57 – 9 Reacties

ABT SQ8

Tegenwoordig kun je topmodel skippen en gewoon de subtopper kietelen. Dat is bijna net zo leuk, of niet?

Een groot probleem met de auto’s tegenwoordig is dat de techniek vrij uniform is. Om kosten te besparen, hebben veel auto’s de zelfde bodemsectie, transmissie en motor. Soms met software-matige aanpassingen. Op deze manier kan een fabrikant meerdere producten op de markt zetten en die voor de volle mep verkopen.

Het issue is voornamelijk dat de techniek dermate uniform is, dat het niet altijd zin heeft om door te sparen voor het duurdere merk of zelfs het duurdere model. Want waarom zou je doorsparen voor een Lamborghini Urus als je een een Audi RS-Q8 kunt kopen?

ABT SQ8

En dan kun je de vraag nog aanpassen naar: waarom zou je een RS-Q8 kopen als er ook zoiets is als een Audi SQ8? Want ja, de Audi RS-Q8 is ietsje dikker, sterker en sneller, maar je kan met het geld dat je bespaart ook gewoon een SQ8 kopen en die eventjes lekker aandikken.

Als je een beetje OEM-kwaliteit wenst, kun je perfect aankloppen bij de firma ABT. Dit bedrijf uit Allgau is al sinds jaar en dag specialist op producten van de Volkswagen Group, waaronder Audi. Dus ook de zojuist licht aangepaste Audi SQ8.

We beginnen maar meteen met de motor. De vierliter V8 heeft twee turbo’s en levert standaard 507 pk en 771 Nm. Na de installatie van de externe ABT-module stijgt het vermogen naar 640 pk en het koppel naar 849 Nm. Dat is een enorme stijging, met name qua power. We vermoeden dat Audi de standaard SQ8 een beetje knijpt om zo niet te dicht in het vaarwater te komen van de RS-Q8.

Dikker

Uiteraard zijn er ook de nodige mogelijkheden om de ABT SQ8 wat dikker te maken. Dat lukt al heel erg aardig met de enorme lichtmetalen wielen. Deze meten 22 of zelfs 23 inch. Volgens ABT zijn deze gesmede wielen zo’n 40% lichter dan de standaard Audi Sport-wielen.

Er is een kitscherig ornament voor op het voorspatbord dat geen functie heeft, behalve dan aantonen dat je er 1.220 euro voor hebt betaald. Wel een chique modificatie is de carbon dakspoiler. met 950 euro is ‘ie niet eens zo gek duur. De motortuning is overigens niet goedkoop: 4 mille.

ABT SQ8
ABT SQ8

Toch is het aanzienlijk goedkoper dan doorsparen voor een RS-Q8. Overigens is het niet zo dat je nu een Audi RS-Q8 voor minder hebt. Er zijn namelijk wel degelijk verschillen. Zo heeft de RS-Q8 een dikke bodykit, grotere spoorbreedte en is de ophanging ook afwijkend.

Maar als je een Q8 wil met de prestaties van een RS-Q8, ben je dankzij ABT in elk geval niet aangewezen op een RS-Q8. Mocht je al een RS-Q8 hebben, ook die kan ABT voor je kietelen.

Meer lezen? Dit zijn de 8 gaafste ABT Audi’s op een rij!

Ook interessant!

  • ABT RS Q8-S
    ABT RS Q8-S is een ingetogen schoonheid
  • Gespot - Urban Audi RS Q8
  • Zie hier een stukje van de vernieuwde Audi Q8
  • Audi RS Q8 Mansory met 1001 pk te koop in Nederland
    Audi RS Q8 Mansory met 1001 pk te koop in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

abt, Audi, tuning

Vorig bericht: « Koop het huis van een Porsche liefhebber
Volgend bericht: We mogen weer 130 km/u rijden! »

Lees Interacties

Reacties

  1. William zegt

    15 mei 2024 om 20:17

    Weet iemand hoe die blauwe coating op de voorruit heet? Ik zie het ook wel eens op Defenders.

    Login om te reageren
    • Marco Pachen zegt

      15 mei 2024 om 20:46

      Is dat niet “gewoon” een warmtewerende voorruit? Kost je 269,- extra op een defender, de mijne is verwarmbaar, kost weer iets extra.

      Login om te reageren
      • pignon zegt

        15 mei 2024 om 21:24

        Dat is het. Bijna alle Franse auto’s van zo’n 15 à 20 jaar geleden ( de Franse toppers dan hè) hadden het. Met een uitsparing voor de badge voor de peage en de regensensor

        Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      15 mei 2024 om 20:52

      Dat is zogenaamd chameleon folie, een soort blinderingsfolie dat van kleur lijkt te veranderen onder een andere kijkhoek.

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      15 mei 2024 om 22:02

      Wil je echt met die folie rondrijden joh?
      Ambieer je een carrière als drugsrunner?

      Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    16 mei 2024 om 07:39

    Beetje het Mat Armstrong-model. Koop een (gedeukte) subtopper, hang er dikke bumpers en een spoilerkitje op van de topversie, ff tunen en je bent sneller dan de echte topversie die net uit de fabriek komt.

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    16 mei 2024 om 09:23

    Tja, in het geval van bijv een SL43 of SL63 amg zou ik altijd de topper pakken omdat je gewoon een veel mooiere motor krijgt, zit er geen verschil in motor tussen de topper en subtopper, dan kan je idd net zo goed de subtopper nemen, maar veelal is dat niet het geval…

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      16 mei 2024 om 09:30

      overigens, als je de urus een Q8 noemt, kan je net zo goed een Touareg tegenwoordig nemen, daar is de Q8 weer op gebaseerd namelijk….

      Login om te reageren
      • SanderB zegt

        16 mei 2024 om 10:15

        Wordt de Touareg ook met de twin turbo V8 geleverd dan? Anders gaat het vergelijk wel een beetje mank. In de prijslijsten vind ik namelijk alleen een V6

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North