• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verdwenen boot verwerkt in schitterende Mercedes

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 3 september 2018 om 14:08 – 30 Reacties

Afbeelding Verdwenen boot verwerkt in schitterende MercedesAfbeelding Verdwenen boot verwerkt in schitterende MercedesAfbeelding Verdwenen boot verwerkt in schitterende MercedesAfbeelding Verdwenen boot verwerkt in schitterende MercedesAfbeelding Verdwenen boot verwerkt in schitterende MercedesAfbeelding Verdwenen boot verwerkt in schitterende MercedesAfbeelding Verdwenen boot verwerkt in schitterende MercedesAfbeelding Verdwenen boot verwerkt in schitterende Mercedes

Mercedes Vilner
Het resultaat spreekt voor zich.

Het hergebruiken van materialen is een hedendaagse manier om de perikelen van het klimaat tegen te gaan. Echter, in sommige gevallen is recyclen juist een manier om spullen met een hoge emotionele waarde een nieuw leven in te blazen. Dit is precies het geval met deze klassieke Mercedes-Benz 250 CE.

Er zit namelijk een bijzonder verhaal aan de constructie van het interieur. De oorsprong ervan vinden we aan het einde van de Koude Oorlog en het jaar dat Oranje Europees kampioen werd: 1988. Een Saoedi-Arabische ondernemer heeft in dat jaar niet alleen deze prachtige Benz, tot zijn collectie behoort eveneens de iconische Riva Aquarama. In tegenstelling tot de meeste exemplaren is zijn sloep stukken zeldzamer. De reden? Wel, het is gebruikelijk het interieur van deze boot te vervaardigen uit mahoniehout, maar bij de zijne is er gebruik gemaakt van ebbenhout.

In 1988 wordt de ondernemer door het lot getart, als zijn boot op mysterieuze wijze verdwijnt. Bijna twintig jaar later duikt de sloep plotseling op in het Egyptische Cairo. Zoals verwacht is de boot compleet verwoest, maar hierbij laat de eigenaar het niet zitten. Hoewel de lokale politie zijn zaak niet weet op te lossen, geven ze hem de boot terug. Althans, wat ervan over is gebleven.

De laatste bruikbare stukken worden vervolgens door de eigenaar naar Vilner gebracht, waar ze omgetoverd worden tot een meer dan fraaie versiering voor de binnenzijde van zijn 250 CE. De overgebleven stukken hout zijn verstevigd met notenhout en zijn voorzien van vernis, zodat alles er netjes uitziet. Aan de techniek heeft Vilner verder niets veranderd. De in 1970 geboren Mercedes heeft nog altijd zijn 2,5-liter zes-in-lijnmotor, die fabriek af 150 pk produceerde.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

250, blauw, boten, Klassiekers, Mercedes, tuning, vilner

Vorig bericht: « BREEK: Norris vervangt Vandoorne bij McLaren [updated]
Volgend bericht: De internationale media over de dure fout van Vettel »

Lees Interacties

Reacties

  1. yippiekaye zegt

    3 september 2018 om 14:22

    Wow, wat ontzettend mooi gedaan. Jammer dat alleen de binnenkant zo mooi is.

    Login om te reageren
    • fietsenmaker zegt

      3 september 2018 om 15:11

      Hoi, ik heb lang getuurd en ik kan niet anders concluderen dan dat er niets mankeert aan de buitenkant. Of ben jij zo’n type dat enkel houdt van exemplaren met aangepaste luchtopeningen en grote pornojetsers?

      Login om te reageren
      • f40racer zegt

        3 september 2018 om 19:09

        @fietsenmaker: Of zo’n type dat eigenlijk van niks optimaal kan genieten, omdat er altijd wel een “maar” achteraan komt.

        Login om te reageren
      • tjongejongejonge zegt

        3 september 2018 om 19:42

        @fietsenmaker: het is inderdaad een hele bijzondere auto. Voor een Mercedes best uniek, hij ziet er smaakvol uit

        Login om te reageren
  2. utregcity zegt

    3 september 2018 om 14:23

    Dat is een hele fraaie taxi geworden. Jammer van die lelijke speakers. Oh ja, en de boot natuurlijk.

    Login om te reageren
    • bertorelli zegt

      3 september 2018 om 16:01

      @utregcity: Een taxi hoort altijd een Benz te zijn, maar niet iedere Benz hoeft een taxi te zijn.
      Een 2-deurs taxi is trouwens niet echt praktisch.

      Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      3 september 2018 om 22:55

      @utregcity: er is een reden waarom taxi’s voor MB kiezen.

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    3 september 2018 om 14:26

    Dit is vakwerk. Prachtig gedaan zeg en wat een afwerking. Echt heel erg mooi gedaan.

    Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    3 september 2018 om 14:27

    Die speakers zijn zo te zien de oude patrijspoorten vd Riva. Fraaie details en afwerking zo. Tof idee!

    Login om te reageren
  5. dondeboer zegt

    3 september 2018 om 14:27

    Je moet het ze nageven daar bij Vilner, het is altijd iets bijzonders en op de afwerking is zelden iets aan te merken. Ook hier weer een interessant en fraai stukje werk. Ben niet heel erg gecharmeerd van de voor deze oude dame iets te hippe luidsprekerroosters, maar verder past ’t goed bij de auto en bijzonder is het zeker.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      3 september 2018 om 14:39

      @dondeboer: Inderdaad. Het is in het verleden wel al gebleken dat als je het aan hen over laat of met de verkeerde klant het vaak over the top is, maar de afwerking is wel top. Stuur ze in de juiste richting met een mooi ontwerp en ze leveren een smaakvol stukje vakwerk af. Idem voor Carlex.

      Login om te reageren
  6. fordnut zegt

    3 september 2018 om 14:28

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. adyton zegt

    3 september 2018 om 14:31

    Dat is pas een verhaal om te vertellen!

    Login om te reageren
  8. shibby zegt

    3 september 2018 om 14:33

    Moet je nu ook gas geven met de versnellingspook?

    Login om te reageren
  9. e90320d208pk zegt

    3 september 2018 om 14:33

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    3 september 2018 om 14:39

    Een mooi verhaal om uit te leggen waarom je hout gebruikt hebt dat eigenlijk niet zo goed bij het blauwe leer past. Weer eens wat anders dan een barn find. Door de protagonist een Saoedi-Arabische ondernemer ipv prins, sjeik of sultan te maken haal je er heel slim geen religie of vrouwenonderdrukking bij. Degene die dit verhaal verzonnen heeft kan zo in Hollywood aan de slag. Slechts twee punten voor het houtwerk maar tien punten voor het verhaal.

    Login om te reageren
    • momo zegt

      3 september 2018 om 14:57

      @mashell: Gast, jij dwaalt ontzettend af. Waar heb jij het allemaal over? Hollywood… Sjeik…. WAT!?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 september 2018 om 16:44

        @momo: jij gelooft in sprookjes? Want het ligt er dik bovenop dat het verhaal over die zielige ondernemer met die gestolen boot en dat wrakhout omgebouwd tot decoratiehout gewoon een sprookje is om de wagen tegen een mooie prijs te kunnen verkopen.

        Login om te reageren
        • kle500 zegt

          3 september 2018 om 19:49

          @mashell: Want het verhaal is zooo voor de hand liggend?

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            3 september 2018 om 23:42

            @kle500: ja!!! Het verhaal is erg voor de hand liggend. De uitgebreide uitleg:
            Probleem: “oeps, we hebben de restauratie gedaan met niet origineel hout”.
            Oplossing: “verzin er een mooi verhaal bij”. Wat moet dat verhaal doen? De herkomst van het foute hout hoogwaardig, ontraceerbaar, emotioneel en onomstreden maken.
            Hoogwaardig: “riva”, check.
            Ontraceerbaar: “Saudi Arabië, eigenzinnige, grote niet erg toegankelijke woestijnstaat”, check.
            Emotioneel: “boot gestolen, als wrak teruggevonden”, check.
            Onomstreden, geen Sheik of Sultan maar een “ondernemer”, daar kan de doelgroep zich prima mee identificeren, check.
            Het verhaal heeft gewoon alle kenmerken van een goed geconstrueerd verhaal. Geloof je me niet? Vertel ik je zo wat anders.

            Login om te reageren
  11. escort77 zegt

    3 september 2018 om 15:10

    Hoodenplank, leuk gedaan.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      3 september 2018 om 15:12

      @escort77: whoodenplank, leuk gedaan.

      (Handig die autocorrectie als je probeert een woordgrapje te maken)

      Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    3 september 2018 om 15:12

    Ik vind het een kamp interieur niet mooi dus

    Login om te reageren
  13. allesmetturbo zegt

    3 september 2018 om 15:26

    Zulke klokken vind ik echt vele malen stijlvoller en mooier dan die digitale meuk van tegenwoordig.

    Gemaakt van een boot en rijdt als een boot

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    3 september 2018 om 16:26

    Voor dat lekbak me killt, maar ze hadden destijds beter die Mercedes kunnen jatten dan die Riva. Die Riva doet een vermogen, een 250 Coupé eerlijk gezegd niet.
    En dan triestig de ster en de raamslingers van de Benz in de Riva kunnen verwerken.

    Login om te reageren
  15. e28forever zegt

    3 september 2018 om 16:43

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  16. intimrasiert zegt

    3 september 2018 om 18:00

    Bijna perfect (afgezien van de te grove stiknaden en de speaker grills), tis een beauty

    Login om te reageren
  17. autospotterkerkrade zegt

    3 september 2018 om 19:49

    Mooi interieurtje, aan de buitenkant hadden ze wat dingen kunnen veranderen zoals singer vehicle design dat doet

    Login om te reageren
  18. kniesoor zegt

    3 september 2018 om 20:32

    Heb ook zo’n 250CE gehad, een handgeschakelde. Zo’n ding zakte flink in z’n achterveren als je goed gas gaf. Wekte de indruk, dat je behoorlijk snel van kiet ging. Terwijl dat met de stopwatch in de hand feitelijk waarschijnlijk wel tegenviel. Hoe dan ook een fijne auto met een mooie 6-cilindersound uit de dubbelloops.

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      4 september 2018 om 12:24

      @amghans: Bijna alle Benzen met een beetje vermogen zakken door bij flink gas geven. Wel mooi hoe de neus omhoog komt tijdens het rijden.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North