Verdwenen boot verwerkt in schitterende Mercedes

Auteur: , 30 Reacties

Het resultaat spreekt voor zich.

Het hergebruiken van materialen is een hedendaagse manier om de perikelen van het klimaat tegen te gaan. Echter, in sommige gevallen is recyclen juist een manier om spullen met een hoge emotionele waarde een nieuw leven in te blazen. Dit is precies het geval met deze klassieke Mercedes-Benz 250 CE.

Er zit namelijk een bijzonder verhaal aan de constructie van het interieur. De oorsprong ervan vinden we aan het einde van de Koude Oorlog en het jaar dat Oranje Europees kampioen werd: 1988. Een Saoedi-Arabische ondernemer heeft in dat jaar niet alleen deze prachtige Benz, tot zijn collectie behoort eveneens de iconische Riva Aquarama. In tegenstelling tot de meeste exemplaren is zijn sloep stukken zeldzamer. De reden? Wel, het is gebruikelijk het interieur van deze boot te vervaardigen uit mahoniehout, maar bij de zijne is er gebruik gemaakt van ebbenhout.

In 1988 wordt de ondernemer door het lot getart, als zijn boot op mysterieuze wijze verdwijnt. Bijna twintig jaar later duikt de sloep plotseling op in het Egyptische Cairo. Zoals verwacht is de boot compleet verwoest, maar hierbij laat de eigenaar het niet zitten. Hoewel de lokale politie zijn zaak niet weet op te lossen, geven ze hem de boot terug. Althans, wat ervan over is gebleven.

De laatste bruikbare stukken worden vervolgens door de eigenaar naar Vilner gebracht, waar ze omgetoverd worden tot een meer dan fraaie versiering voor de binnenzijde van zijn 250 CE. De overgebleven stukken hout zijn verstevigd met notenhout en zijn voorzien van vernis, zodat alles er netjes uitziet. Aan de techniek heeft Vilner verder niets veranderd. De in 1970 geboren Mercedes heeft nog altijd zijn 2,5-liter zes-in-lijnmotor, die fabriek af 150 pk produceerde.



30 reacties

Wow, wat ontzettend mooi gedaan. Jammer dat alleen de binnenkant zo mooi is.
Hoi, ik heb lang getuurd en ik kan niet anders concluderen dan dat er niets mankeert aan de buitenkant. Of ben jij zo’n type dat enkel houdt van exemplaren met aangepaste luchtopeningen en grote pornojetsers?
@fietsenmaker: Of zo’n type dat eigenlijk van niks optimaal kan genieten, omdat er altijd wel een “maar” achteraan komt.
@fietsenmaker: het is inderdaad een hele bijzondere auto. Voor een Mercedes best uniek, hij ziet er smaakvol uit
Dat is een hele fraaie taxi geworden. Jammer van die lelijke speakers. Oh ja, en de boot natuurlijk.
@utregcity: Een taxi hoort altijd een Benz te zijn, maar niet iedere Benz hoeft een taxi te zijn.
Een 2-deurs taxi is trouwens niet echt praktisch.
@utregcity: er is een reden waarom taxi’s voor MB kiezen.
Dit is vakwerk. Prachtig gedaan zeg en wat een afwerking. Echt heel erg mooi gedaan.
Die speakers zijn zo te zien de oude patrijspoorten vd Riva. Fraaie details en afwerking zo. Tof idee!
Je moet het ze nageven daar bij Vilner, het is altijd iets bijzonders en op de afwerking is zelden iets aan te merken. Ook hier weer een interessant en fraai stukje werk. Ben niet heel erg gecharmeerd van de voor deze oude dame iets te hippe luidsprekerroosters, maar verder past ’t goed bij de auto en bijzonder is het zeker.
@dondeboer: Inderdaad. Het is in het verleden wel al gebleken dat als je het aan hen over laat of met de verkeerde klant het vaak over the top is, maar de afwerking is wel top. Stuur ze in de juiste richting met een mooi ontwerp en ze leveren een smaakvol stukje vakwerk af. Idem voor Carlex.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dat is pas een verhaal om te vertellen!
Moet je nu ook gas geven met de versnellingspook?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Een mooi verhaal om uit te leggen waarom je hout gebruikt hebt dat eigenlijk niet zo goed bij het blauwe leer past. Weer eens wat anders dan een barn find. Door de protagonist een Saoedi-Arabische ondernemer ipv prins, sjeik of sultan te maken haal je er heel slim geen religie of vrouwenonderdrukking bij. Degene die dit verhaal verzonnen heeft kan zo in Hollywood aan de slag. Slechts twee punten voor het houtwerk maar tien punten voor het verhaal.
@mashell: Gast, jij dwaalt ontzettend af. Waar heb jij het allemaal over? Hollywood… Sjeik…. WAT!?
@momo: jij gelooft in sprookjes? Want het ligt er dik bovenop dat het verhaal over die zielige ondernemer met die gestolen boot en dat wrakhout omgebouwd tot decoratiehout gewoon een sprookje is om de wagen tegen een mooie prijs te kunnen verkopen.
@mashell: Want het verhaal is zooo voor de hand liggend?
@kle500: ja!!! Het verhaal is erg voor de hand liggend. De uitgebreide uitleg:
Probleem: “oeps, we hebben de restauratie gedaan met niet origineel hout”.
Oplossing: “verzin er een mooi verhaal bij”. Wat moet dat verhaal doen? De herkomst van het foute hout hoogwaardig, ontraceerbaar, emotioneel en onomstreden maken.
Hoogwaardig: “riva”, check.
Ontraceerbaar: “Saudi Arabië, eigenzinnige, grote niet erg toegankelijke woestijnstaat”, check.
Emotioneel: “boot gestolen, als wrak teruggevonden”, check.
Onomstreden, geen Sheik of Sultan maar een “ondernemer”, daar kan de doelgroep zich prima mee identificeren, check.
Het verhaal heeft gewoon alle kenmerken van een goed geconstrueerd verhaal. Geloof je me niet? Vertel ik je zo wat anders.
Hoodenplank, leuk gedaan.
@escort77: whoodenplank, leuk gedaan.

(Handig die autocorrectie als je probeert een woordgrapje te maken)
Ik vind het een kamp interieur niet mooi dus
Zulke klokken vind ik echt vele malen stijlvoller en mooier dan die digitale meuk van tegenwoordig.

Gemaakt van een boot en rijdt als een boot
Voor dat lekbak me killt, maar ze hadden destijds beter die Mercedes kunnen jatten dan die Riva. Die Riva doet een vermogen, een 250 Coupé eerlijk gezegd niet.
En dan triestig de ster en de raamslingers van de Benz in de Riva kunnen verwerken.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Bijna perfect (afgezien van de te grove stiknaden en de speaker grills), tis een beauty
Mooi interieurtje, aan de buitenkant hadden ze wat dingen kunnen veranderen zoals singer vehicle design dat doet
Heb ook zo’n 250CE gehad, een handgeschakelde. Zo’n ding zakte flink in z’n achterveren als je goed gas gaf. Wekte de indruk, dat je behoorlijk snel van kiet ging. Terwijl dat met de stopwatch in de hand feitelijk waarschijnlijk wel tegenviel. Hoe dan ook een fijne auto met een mooie 6-cilindersound uit de dubbelloops.
@amghans: Bijna alle Benzen met een beetje vermogen zakken door bij flink gas geven. Wel mooi hoe de neus omhoog komt tijdens het rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).