• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeet de nieuwe Porsche 935, koop deze oude

Auteur: jaapiyo, gepost 9 december 2018 om 17:45 – 23 Reacties

Afbeelding Vergeet de nieuwe Porsche 935, koop deze oudeAfbeelding Vergeet de nieuwe Porsche 935, koop deze oudeAfbeelding Vergeet de nieuwe Porsche 935, koop deze oudeAfbeelding Vergeet de nieuwe Porsche 935, koop deze oudeAfbeelding Vergeet de nieuwe Porsche 935, koop deze oudeAfbeelding Vergeet de nieuwe Porsche 935, koop deze oudeAfbeelding Vergeet de nieuwe Porsche 935, koop deze oudeAfbeelding Vergeet de nieuwe Porsche 935, koop deze oude

935
Deze is tenminste wel straatlegaal.

Onlangs kondigde Porsche, min of meer uit het niets, aan dat het een nieuwe 935 gaat maken. Hoewel we dit van harte toejuichen, kleven er ook een paar nadelen aan de nieuwe 935. Je mag er namelijk niet mee de straat op en hij is een tikje zwaarlijvig. Zoals meestal is het origineel eigenlijk gewoon beter.

Helemaal origineel kunnen we deze 935 echter niet noemen. Het is namelijk een van de auto’s die destijds is geprepareerd door Kremer Racing, bekend van hun Porsche’s met de toevoeging K. Kremer Racing won in 1979 de 24 uur van Le Mans met een 935 K3. Voor de Canadese held met de epische naam Walter Wolf was dat genoeg reden om het bedrijf te contacteren met de vraag om een speciale 935 voor hem te maken, voorzien van een stratentoelating.

Wolf was namelijk nogal een adrenalinejunkie. Geboren in het Oostenrijk van 1939 verhuisde hij samen met zijn familie op jonge leeftijd al naar achtereenvolgens Joegoslavië, Duitsland en Canada. In het laatste land kreeg hij het staatsburgerschap, waardoor hij als skiër van het Canadese Olympische team mee kon doen aan de Olympische Spelen van 1964 in zijn geboorteland Oostenrijk.

Na zijn carrière op de lange latten verdiende Wolf een fortuin, met name als toeleverancier van machines aan de olie-industrie. Zoals het heurt was Walter vervolgens niet te beroerd om dit fortuin stuk te slaan op auto’s en zelfs zijn eigen F1 team, Walter Wolf Racing. Het team won in het eerste jaar (1977) meteen drie races met de latere kampioen Jody Scheckter achter het stuur. Maar het succes verdampte en Wolf was slim genoeg het na drie seizoenen voor gezien te houden. Zo had hij tenminste nog wat geld over om privé dikke bakken te rijden, zoals zijn alom bekende Countach Turbo.

Deze 935 was in sommige opzichten de opvolger voor die Italiaan. De auto was vrijwel identiek aan het racemonster dat Le Mans won. Alleen de turbomotor van 2.85 liter was ietsjes teruggeschroeft, het interieur kreeg wat goodies uit een 930 turbo en de bodemspeling was wat verhoogd om drempels te tackelen. Knipperlichten en side-markers zorgden voor de stratentoelating. Een soft ding dus eigenlijk? Mwah, de motor leverde nog altijd 740 pk. Het totale kostenplaatje bedroeg slechts 375.000 ouderwetse Deutschmarks.

Kost wat, maar dan heb je ook wat. De Canadese autoriteiten vonden het best wel oké dat Walter zijn auto op de weg wilde gebruiken, dus de Porker kreeg een setje Canadese nummerplaten op zijn koets bevestigd. Vervolgens maakte de zakenman een aantal jaar Europa onveilig met zijn straatraket, hoewel de 10.124 kilometer op de klok doet vermoeden dat de auto niet per se gebruikt werd voor de dagelijkse boodschappen. Medio jaren ’80 verdween het UNIKAT in de handen van een Zwitserse verzamelaar, maar nu is ‘ie te koop. KOOP DAN!!1!

Bedankt Dennis voor de tip!

Ook interessant!

  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Porsche Paint to Sample Plus
    Porsche heeft nieuwe manier gevonden om geld te verdienen
  • Porsche online
    Porsche verkoopt steeds meer nieuwe auto's online
  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

935, blauw, Klassiekers, occasion, Porsche

Vorig bericht: « Wat kost een nieuw turbootje voor een Bugatti Veyron eigenlijk?
Volgend bericht: Vier je verjaardag met knuffels en curry »

Lees Interacties

Reacties

  1. karaya zegt

    9 december 2018 om 17:56

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • dennise zegt

      9 december 2018 om 18:26

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt, 1 dollar was destijds ongeveer 1,82 DM waard. Ondanks dat ik al een ouwe knar begin te worden leefde ik toen nog niet en nam ik aan dat de bron de waarheid sprak. Je kan ook geen enkele autoverkoper meer vertrouwen dezer dagen…-

      Login om te reageren
  2. r55clubman zegt

    9 december 2018 om 17:58

    Dit is toch zo’n beetje het gaafste dat je straatlegaal kan rijden. Zo veel meer gaver dan de zoveelste nieuwe Aventador of iets dergelijks.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      9 december 2018 om 19:07

      @r55clubman: er is zoveel meer dan dit.

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      9 december 2018 om 20:48

      @r55clubman: eens, behoorlijk hardcore denk ik. Maar is dit nu ’t Moby Dick model?

      Login om te reageren
      • capri288 zegt

        9 december 2018 om 21:41

        @drdre1: nee, dit is een kremer K3- versie van de 935. Moby Dick is een 935/78 van Porsche zelf en voor zover ik weet is er daar maar 1 van. Dit was trouwens een “koosnaampje” vanwege zijn nogal opvallende kont en nam deel aan de 24 uur van Le Mans

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      10 december 2018 om 10:02

      @r55clubman: Klopt, de doorsnee automobilist zal denken dat je in een foute oude 911 rijdt, een enkeling zal de link met de 935 leggen, en nog altijd niet zeker weten wat hij nu precies ziet. Heel gaaf dit!

      Login om te reageren
  3. karaya zegt

    9 december 2018 om 18:02

    En volgens mij heeft Walter Wolf nooit een Countach Turbo gehad. Zijn er slechts twee van gebouwd, door de Zwitserse importeur.

    Login om te reageren
    • Brigadier Broekhoest zegt

      9 december 2018 om 20:27

      @karaya: Turbo klinkt mij ook onbekend in de oren. Wel heeft hij de voorzet gegeven voor de LP5000 incl. spoilerwerk en spatbordverbreders.

      Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    9 december 2018 om 18:14

    Gave auto! Edit:fixed

    Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    9 december 2018 om 18:29

    Aan de toerenteller te zien kan het turbo(!)blok een zeker voor die tijd episch aantal toeren draaien. Indrukwekkend.

    Login om te reageren
  6. Erik zegt

    9 december 2018 om 18:43

    “slechts 375.000 ouderwetse Deutschmarks.”

    Nou, zet dat bedrag maar eens in verhouding tot de toenmalige markt. Dan is DM 375.000 Wel heel veel.

    Login om te reageren
  7. kaeser zegt

    9 december 2018 om 18:55

    Hoeveel steken zitten wel niet los in het hoofd van dhr. Wolf om met zo een monster dagelijks te rijden? Knettergek was ie wel geloof ik.

    Login om te reageren
  8. smartlappie zegt

    9 december 2018 om 19:09

    Wat een beest….. vooral zo schuin van achteren…..Wat ik bij de aankondiging van de nieuwe al zei. Die komt niet eens in de buurt van dit ding. alleen jammer dat die uitlaatpijpen een beetje ongelijk zitten

    Login om te reageren
  9. ownkruid zegt

    9 december 2018 om 19:22

    Complimenten voor dde manier van plaatsen van de reclame, heel subtiel maar toch staat er duidelijk een fleske Leffe. Beter als zo een iritante banner

    Login om te reageren
  10. daniel1975 zegt

    9 december 2018 om 19:30

    Niet mooi, wel erf gaaf en ubervet!

    Login om te reageren
  11. mpgc zegt

    9 december 2018 om 19:44

    Zal wel aan mijn leeftijd liggen maar ik vind de groep 5 en IMSA racewagens uit de jaren 80 nog steeds het meest tot de verbeelding spreken. Dat je vervolgens zo’n apparaat ombouwt tot is helemaal stoer. Of de ervaring om met een 935K3 op de openbare weg te rijden in werkelijkheid zo fijn is vraag ik me wel af. Doorgelaste carrosserie, competitieonderstel om maar te zwijgen over twee gigantische turbo’s met bijbehorend turbogat ?

    Login om te reageren
  12. rickross zegt

    9 december 2018 om 19:55

    alom bekende countach turbo?? ik durf mezelf best wel een beetje een auto nerd te noemen maar ik heb van de countach turbo nog nooit gehoord? zou @willeme hier een stukje over kunnen doen als hij ooit tijd over heeft? lijkt me razend interessant

    Login om te reageren
    • hartman zegt

      9 december 2018 om 21:17

      @rickross: http://lambocars.com/countach/countach_lp500_s_twin_turbo.html

      Login om te reageren
      • rickross zegt

        9 december 2018 om 23:10

        @hartman: dankjewel

        Login om te reageren
  13. hartman zegt

    9 december 2018 om 21:35

    Ik heb hier een AMS test uit 1979 voor me liggen, waarin de Kremer Porsche 935 turbo K 3 – zo staat het er voluit – een 3163 cm³ 6 cilinder boxermotor met 805 pk heeft. De raceversie met Klaus Ludwig.

    Login om te reageren
  14. capri288 zegt

    9 december 2018 om 22:06

    Deze auto stond op de cover van en met een uitgebreid artikel in het allereerst autoblad wat ik met veel gezeur van mijn ouders kreeg of mocht kopen, namelijk Autoselect. Heb hem ergens nog liggen als het goed is maar er is in de jaren daarna een hele berg bij gekomen dus waar?? Was en ben helemaal weg van deze auto, wat een apparaat!

    Login om te reageren
  15. soundgarden zegt

    10 december 2018 om 20:03

    En hoe klinkt dit dan? De rillingen lopen al over m’n rug bij het aanzien van de wagen en de hoeveelheid pk..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North