Vergeet de nieuwe Porsche 935, koop deze oude

Auteur: , 23 Reacties

Deze is tenminste wel straatlegaal.

Onlangs kondigde Porsche, min of meer uit het niets, aan dat het een nieuwe 935 gaat maken. Hoewel we dit van harte toejuichen, kleven er ook een paar nadelen aan de nieuwe 935. Je mag er namelijk niet mee de straat op en hij is een tikje zwaarlijvig. Zoals meestal is het origineel eigenlijk gewoon beter.

Helemaal origineel kunnen we deze 935 echter niet noemen. Het is namelijk een van de auto’s die destijds is geprepareerd door Kremer Racing, bekend van hun Porsche’s met de toevoeging K. Kremer Racing won in 1979 de 24 uur van Le Mans met een 935 K3. Voor de Canadese held met de epische naam Walter Wolf was dat genoeg reden om het bedrijf te contacteren met de vraag om een speciale 935 voor hem te maken, voorzien van een stratentoelating.

Wolf was namelijk nogal een adrenalinejunkie. Geboren in het Oostenrijk van 1939 verhuisde hij samen met zijn familie op jonge leeftijd al naar achtereenvolgens Joegoslavië, Duitsland en Canada. In het laatste land kreeg hij het staatsburgerschap, waardoor hij als skiër van het Canadese Olympische team mee kon doen aan de Olympische Spelen van 1964 in zijn geboorteland Oostenrijk.

Na zijn carrière op de lange latten verdiende Wolf een fortuin, met name als toeleverancier van machines aan de olie-industrie. Zoals het heurt was Walter vervolgens niet te beroerd om dit fortuin stuk te slaan op auto’s en zelfs zijn eigen F1 team, Walter Wolf Racing. Het team won in het eerste jaar (1977) meteen drie races met de latere kampioen Jody Scheckter achter het stuur. Maar het succes verdampte en Wolf was slim genoeg het na drie seizoenen voor gezien te houden. Zo had hij tenminste nog wat geld over om privé dikke bakken te rijden, zoals zijn alom bekende Countach Turbo.

Deze 935 was in sommige opzichten de opvolger voor die Italiaan. De auto was vrijwel identiek aan het racemonster dat Le Mans won. Alleen de turbomotor van 2.85 liter was ietsjes teruggeschroeft, het interieur kreeg wat goodies uit een 930 turbo en de bodemspeling was wat verhoogd om drempels te tackelen. Knipperlichten en side-markers zorgden voor de stratentoelating. Een soft ding dus eigenlijk? Mwah, de motor leverde nog altijd 740 pk. Het totale kostenplaatje bedroeg slechts 375.000 ouderwetse Deutschmarks.

Kost wat, maar dan heb je ook wat. De Canadese autoriteiten vonden het best wel oké dat Walter zijn auto op de weg wilde gebruiken, dus de Porker kreeg een setje Canadese nummerplaten op zijn koets bevestigd. Vervolgens maakte de zakenman een aantal jaar Europa onveilig met zijn straatraket, hoewel de 10.124 kilometer op de klok doet vermoeden dat de auto niet per se gebruikt werd voor de dagelijkse boodschappen. Medio jaren ’80 verdween het UNIKAT in de handen van een Zwitserse verzamelaar, maar nu is ‘ie te koop. KOOP DAN!!1!

Bedankt Dennis voor de tip!



23 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt, 1 dollar was destijds ongeveer 1,82 DM waard. Ondanks dat ik al een ouwe knar begin te worden leefde ik toen nog niet en nam ik aan dat de bron de waarheid sprak. Je kan ook geen enkele autoverkoper meer vertrouwen dezer dagen…-
Dit is toch zo’n beetje het gaafste dat je straatlegaal kan rijden. Zo veel meer gaver dan de zoveelste nieuwe Aventador of iets dergelijks.
@r55clubman: er is zoveel meer dan dit.
@r55clubman: eens, behoorlijk hardcore denk ik. Maar is dit nu ’t Moby Dick model?
@drdre1: nee, dit is een kremer K3- versie van de 935. Moby Dick is een 935/78 van Porsche zelf en voor zover ik weet is er daar maar 1 van. Dit was trouwens een “koosnaampje” vanwege zijn nogal opvallende kont en nam deel aan de 24 uur van Le Mans
@r55clubman: Klopt, de doorsnee automobilist zal denken dat je in een foute oude 911 rijdt, een enkeling zal de link met de 935 leggen, en nog altijd niet zeker weten wat hij nu precies ziet. Heel gaaf dit!
En volgens mij heeft Walter Wolf nooit een Countach Turbo gehad. Zijn er slechts twee van gebouwd, door de Zwitserse importeur.
@karaya: Turbo klinkt mij ook onbekend in de oren. Wel heeft hij de voorzet gegeven voor de LP5000 incl. spoilerwerk en spatbordverbreders.
Gave auto! Edit:fixed
Aan de toerenteller te zien kan het turbo(!)blok een zeker voor die tijd episch aantal toeren draaien. Indrukwekkend.
“slechts 375.000 ouderwetse Deutschmarks.”

Nou, zet dat bedrag maar eens in verhouding tot de toenmalige markt. Dan is DM 375.000 Wel heel veel.
Hoeveel steken zitten wel niet los in het hoofd van dhr. Wolf om met zo een monster dagelijks te rijden? Knettergek was ie wel geloof ik.
Wat een beest….. vooral zo schuin van achteren…..Wat ik bij de aankondiging van de nieuwe al zei. Die komt niet eens in de buurt van dit ding. alleen jammer dat die uitlaatpijpen een beetje ongelijk zitten
Complimenten voor dde manier van plaatsen van de reclame, heel subtiel maar toch staat er duidelijk een fleske Leffe. Beter als zo een iritante banner
Niet mooi, wel erf gaaf en ubervet!
Zal wel aan mijn leeftijd liggen maar ik vind de groep 5 en IMSA racewagens uit de jaren 80 nog steeds het meest tot de verbeelding spreken. Dat je vervolgens zo’n apparaat ombouwt tot is helemaal stoer. Of de ervaring om met een 935K3 op de openbare weg te rijden in werkelijkheid zo fijn is vraag ik me wel af. Doorgelaste carrosserie, competitieonderstel om maar te zwijgen over twee gigantische turbo’s met bijbehorend turbogat 😄
alom bekende countach turbo?? ik durf mezelf best wel een beetje een auto nerd te noemen maar ik heb van de countach turbo nog nooit gehoord? zou @willeme hier een stukje over kunnen doen als hij ooit tijd over heeft? lijkt me razend interessant
Ik heb hier een AMS test uit 1979 voor me liggen, waarin de Kremer Porsche 935 turbo K 3 – zo staat het er voluit – een 3163 cm³ 6 cilinder boxermotor met 805 pk heeft. De raceversie met Klaus Ludwig.
Deze auto stond op de cover van en met een uitgebreid artikel in het allereerst autoblad wat ik met veel gezeur van mijn ouders kreeg of mocht kopen, namelijk Autoselect. Heb hem ergens nog liggen als het goed is maar er is in de jaren daarna een hele berg bij gekomen dus waar?? Was en ben helemaal weg van deze auto, wat een apparaat!
En hoe klinkt dit dan? De rillingen lopen al over m’n rug bij het aanzien van de wagen en de hoeveelheid pk..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).