Wat kost een nieuw turbootje voor een Bugatti Veyron eigenlijk?

Auteur: , 40 Reacties

Dankzij de instantie die Trump wil afschaffen weten we nu het antwoord op deze en andere vragen.

Veyron

Als vrijheidslievende Nederlander word je weleens gek van alle commissies en instanties die ons land rijk is. Veelal lijken zij niks anders te doen dan nodeloze regels verzinnen, open deuren intrappen en belastinggeld verslinden dat aan andere dingen besteed had kunnen worden. Soms droom je dan weleens weg bij de gedachte om te emigreren naar een beter oord, zoals ‘Murica. Maar zoals zo vaak is de droom waarschijnlijk beter dan de realiteit, want vergis je niet: ook in the land of the free zijn er veel meer regeltjes dan je wellicht zou denken.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar deze 69 pagina’s tellende Application for Emissions Certification, die Volkswagen moest indienen bij de Environmental Protection Agency om de Veyron een stratentoelating te geven. Je zou er bijna narcolepsie van krijgen. Maar dat zou dan toch jammer zijn, want in het grafsaaie document zijn een paar tasty nuggets van info te vinden over de Veyron, met name voor wat betreft de (kosten van) onderdelen die iets met de emissions van doen hebben. Hieruit kunnen we een aantal geinige conclusies trekken.

Geen verrassing: als er iets kapot gaat aan zo’n ding ben je het bokkie. Resisteer dus de wens om er goedkoop eentje tweedehands op te pikken omdat ze flink afgeschreven zijn: de aankoopprijs is maar de helft van het verhaal. Moet je bijvoorbeeld een van de vier turbo’s vervangen ben je 6.400 Dollar kwijt aan het ding op zich. Maar daar komt dan nog arbeid bij, waar Bugatti 9.000 Dollar voor rekent per twee turbo’s. Kan je dus net zo goed meteen maar twee nieuwe blazers op dat ding laten schroeven. Luchtkoelertje stuk? 9.000 + 2.000 Dollar. Nokkanasverstellers? 700-800 + 21.000 Dollar (want de motor moet ‘open’). Nieuw computertje voor de bak? 9.000 + 1.500 Dollar. Tankje verwisselen? De arbeidskosten alleen doen al 42K.

Wat echter wel geinig is: sommige onderdelen zijn in vergelijking daarmee belachelijk goedkoop. Let wel, het gaat hier alleen om de onderdelen zelf, niet om de arbeidskosten. De reden hiervoor is simpel: net als een Audi is de Bugatti uiteindelijk gewoon een dure VW. De O2-sensoren komen bijvoorbeeld van de Passat W8 ($300) en de luchtmassameter is krek eender aan die van de Phaeton W12 en sommige Amerikaanse VW’s met de oude 2.5 liter vijfpitter onder de kap ($200). Er zitten zelfs onderdelen uit de Golf IV in de Veyron, zoals de nokkenassensoren (negen Amerikaanse pegels per stuk).

Valt het dan toch ergens wel mee? Nou nee. Ondanks dat de kale prijs van deze onderdelen op zich binnen de perken blijft, vraagt Bugatti de hoofdprijs om ze te vervangen. Zo kost het vervangen van alle vier de O2-sensoren ($1.200) je 15.000 Dollar aan arbeidskosten. Ook leuk: die goedkope nokkenassensoren hierboven kosten je per vier ($36) 7.200 Dollar om te laten installeren…KOOP DAN!!1!



40 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Dit soort tekstjes schrijven houd je wel jong, he..
@jaapiyo
@giulio: bij elk artikel ga ik vijf minuten in de Benjamin Button stand.
@jaapiyo: lol, daaaag koffie… En keyboard.. :-P
Dat zijn bedragen die voor 80% uit anti- plebs taks bestaan…
Nooit geweten dat automonteurs (of zijn het allen engineers bij Bugatti?) een hogere uurprijs hebben dan bijv. een neurochirurg of 747-400 gezagvoerder.
@iphonistvongates: je brengt je Bugatti toch niet bij een garage waar ze olie besmeerde overalls aanhebben en de playboy kalender van Patricia paay aan de muur hangt? Auto monteurs die 15 euro per uur kosten vertrouw je toch niet met je auto van een 1,5 miljoen? Engineers die 1000 per uur kosten wel toch…. ;)
@rolov: ik vraag me af of er een garage in NL bestaat die 15 EUR per uur vraagt…
@slickrick: je snapt wat ik bedoel hoop ik.
@slickrick: dat is het uurloon dat ze zelf krijgen, zelf betaal je makkelijk 60 a 80euro per uur en als het elektronica betreft nog eens 20 a 30 euro per uur bij tellen.
@iphonistvongates: Uurloon ligt bij Duitse premium merken ook op 120-150 per uur. Dat krijgen de monteurs natuurlijk niet allemaal zelf he.
Ik zou momteur omkopen en laten invliegen
@elemento: dit is waarschijnlijk wat er al gebeurt
Waar komt t uurtarief dan op uit?
@maotje: voor een medisch specialist netto €5000 per maand, dus €25 per uur.
Dit lijkt me net een eurootje meer, tenzij je er een paar maanden over doet.
@janjansen: Jezus wat een zeldzame onzin kraam jij uit zeg!
Tja, uiteraard mind blowing, maar ik zou het voor lief nemen als ik dit soort auto’s zou bezitten.
De tuin van een doorsnee rijtjeshuis is ook heel wat anders qua onderhoud dan 3 hectare grond van je landgoed tenslotte.
@granlusso: Ik vind deze prijzen wel wat hoog, maar het is natuurlijk logisch dat je aanzienlijk meer betaalt voor een bugatti dan voor een fordje focus.
@granlusso: uurloon van de hovenier verschilt nog steeds niet zoveel
@mpssmile: Daar heb je een punt ;)
Het kan altijd gekker: https://youtu.be/EsKDGdcb6BQ
En dan worden de Audi fanboys boos als ik hun Audi een VW noem.
@vagtroep: Heeft denk ik meer met je provocerende nickname te maken..
Dat is dus het leuke dat die gozer van Royalty Exotics in Las Vegas het door zijn eigen monteurs laat doen. Ook de banden zijn van een Aventador. Olie verversen etc.. check hun eens op YouTube
@kjeld: check de video https://youtu.be/sKobwz7wJso
@kjeld: tsja.. lees voor de aardigheid de reviews eens over hun wagens.. met al die auto’s is wel wat. Die auto’s hebben 0,0 restwaarde. Bandjes vervangen en olie vervangen kan iedere garage nog wel..
@stuko: dat is niet wat ik bedoel. Dat Bugatti daar 21K voor vraagt is absurd. Zij doen het zelf in een dag. Over de restwaarde van hun auto’s zou ik mij niet druk maken. Die blijven daar tot ze gecrasht zijn. Is allang afgeschreven, verhuur spul.
Het begeren is vaak meer dan het hebben, of de jacht is mooier dan de vangst!
@kobus1967: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Al ben ik daar in het geval van auto’s en motoren niet helemaal zeker van..
Daarom alleen al zou ik liever een CLS63 sb,
Superformance Cobra,
Superformance GT40,
Camaro Z28 uit 2015,
En nog enkele guilty pleasures hebben …
Kost je nog niet de helft aan kosten en daar durf je mee buiten komen.

Ik weet het. De gemiddelde Veyron eigenaar heeft misschien al 50 auto’s, maar toch. Deze bedragen gaan echt nergens meer over.
@cossiekiller: helemaal eens!

Ik zie de lol hier ook niet van in. Onderhoudskosten zijn absurd en ding moet vaak onderhoud hebben (nieuwe banden = ook nieuwe velgen…)

Respect voor wie er echt mee rijdt. Ik snap het ook als ze in een privé collectie verdwijnen..
Hebben ze nog geen Haynes manual?
@Jaapiyo:
“Soms droom je dan weleens weg bij de gedachte om te emigreren naar een beter oord, zoals ‘Murica. Maar zoals zo vaak is de droom waarschijnlijk beter dan de realiteit, want vergis je niet: ook in the land of the free zijn er veel meer regeltjes dan je wellicht zou denken.”
Die droom heb ik wel waargemaakt idd en dat is het nog steeds en zeker naar aanleiding van jou topic want dit heeft niks te maken met jezelf vergissen aangezien deze “regeltjes” gelden voor autofabrikanten en laat ik dat nou net niet zijn :))
Maar HET mooiste autoland ter wereld is nou eenmaal Murica !! Breek me de bek niet open: GEEN wegenbelasting/BPM/slutptax/trajectcontroles/APK/minirotondes/vluchtheuvels/milieu ridders die je Hummer aanvallen/flitskasten. GEEN super strenge regels over opgevoerde motoren/uitstekende banden/verhoogde pick-ups/zelfgebouwde auto’s. Hier in SWFL wegen als biljartlakens waar je gewoon 140km/pu kan rijden zonder te hoeven afremmen elke 2 minuten en waar 140 ook nog geen boete opleverd terwijl de max snelheid 115 is maar alleen degene die het echt bont maken eruit gevist worden 140+ dus pas.
Een land waar vrouwen gewoon in de grootste pick-up met aanhanger wegrijden en ook in de vele sportauto’s dat gewoon doen.
Ik kan hier nog uren over praten maar ik ga nou een stukje rijden weer in een auto die 3x zoveel zou kosten in NL met 650 PK standaard voor een lousy 65.000 euro.
En voordat reaguurders gaan roepen “ja maar die ziektekosten zijn daar zoooo hoog” dat heb er graag voor over dank u.
@RobUSA: mooi verhaal, alleen wel n beetje lang. Jippie ayee
@maferick74: ook het land met het hoogst aantal doden door schietincidenten en car-jacks … Zo rooskleurig is het allemaal niet ….. Even wat nuancering svp ….
hzr via Android app
@autodrome: hij heeft het over autocultuur…
@hzr: dat is ook autocultuur in de US, helaas ….
En daarom, beste autoliefhebbers, hebben car collectors een eigen specialist in dienst om de collectie in rolling condition te houden. Scheelt een boel pegels
Het wordt bij Bugatti duidelijk en schaamteloos op het onderhoud verdiend. Op de Veyron werd 4 tot 6 miljoen dollar verloren en op de Chiron maken ze nog wat winst. Denk dat de verliezen van de vorige generatie worden doorgerekend naar de exorbitante kosten voor het onderhoud over de huidige en alle komende modellen ver in de toekomst ….
hzr via Android app
Een jaarsalaris om een tank te vervangen, niet slecht.
Ik geloof nooit dat vier turbos maar 6400 dollar kosten.dit zou het koopje van het jaar zijn denk ik.ken me simpelere autos herinneren dwaar je voor 1 turbo al meer als de helft betaald

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).