Vergelijking: de nieuwe G30 Fünfer versus de oude F10

Auteur: , 69 Reacties

Ontmoet de nieuwe 5-serie, hetzelfde als de oude 5-serie. Tenminste dat was de mening van een handjevol mensen bij het zien van de foto's van het nieuwe model. Wij zochten de minieme verschillen.

Side

Toen de BMW 5-serie van de generatie F10 de voorganger E60 kwam aflossen, konden we zeggen dat BMW een totaal andere richting insloeg. Of liever gezegd, ze keerden met de F10 enigszins terug naar de tijdloze koetsen en waardes van vorige Fünfers zoals de E34 en E39. Sommigen, die alle raar gestylede BMW’s met ‘Bangle-butts’ en cockpits die niet of nauwelijks naar de bestuurder toegericht waren helemaal niks vonden, konden hun geluk niet op. Anderen vonden het design van de F10 maar weinig inspirerend en gooiden wat ‘hard liquor’ op de grond voor het verscheiden van de E60.

front

Hoe dan ook werd de F10 een belachelijk succes. Zelfs tot op de dag van vandaag kan de auto goed meekomen met de concurrentie in zijn klasse. Maar, die dekselse aloude rivaal Mercedes heeft met de nieuwe E-Klasse toch ook wel weer een sterk aanbod neergezet. Tijd dus voor BMW om er weer een schepje bovenop te doen en met een nieuwe ‘vijf’ op de proppen te komen.

Looks
Deze keer hebben de designers onder leiding van onze Adrian van Hooydonk duidelijk gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. Vooral de achterkant lijkt als twee druppels water op die van het vorige model. De meeste BMW-fans zullen daar waarschijnlijk niet rouwig om zijn. Meest in het oog springende veranderingen zijn de ‘Siebener-achtige’ tot de grille doorlopende koplampen en de inkepingen in de flank. BMW wil graag een aerodynamisch verantwoorde auto neerzetten en doet dat onder andere met de Air Curtain en Air Breather in de ruimte van het voorwiel. Het zal wel werken, want de Cw-waarde van de nieuwe 5-serie is heel laag: bij de ‘gladste’ variant slechts 0.22. Of het ook fraai is, dat is een tweede. Ik vind zelf in ieder geval van niet.

In het interieur zien we ook de lijn van de nieuwe 7-serie terug. Bij de vorige generatie leken de ‘5’ en de ‘7’ van binnen ook al behoorlijk op elkaar en dat is wederom het geval. Ten opzichte van de oude F10 vijfserie ziet het er allemaal net wat strakker en ranker uit, zeker als je de kekke sfeerverlichting in volle glorie aanschouwt.

interieur

Afmetingen/gewicht
BMW zet door gebruik te maken van aluminium in op een flinke gewichtsbesparing om het verbruik te drukken en de rijbeleving nog dynamischer te maken. Tot wel honderd kilo lichter dan zijn voorganger is de nieuwe Fünfer volgens BMW. Qua afmetingen is de auto in alle opzichten iets gegroeid: de lengte bedraagt nu 4.935 mm (+ 28 mm), de breedte 1.868 mm (+ 8 mm) en in de hoogte is de BMW ook 2 mm gegroeid naar 1.466 mm. Onbekend is of de 5-serie hierdoor nu kan dunken.

Techniek/Motoren
BMW borduurt voort op de veranderingen die ze al hadden ingezet bij de facelift van de F10. Aanvankelijk was dat laatste model nog leverbaar met atmosferische zespitters onder de kap, maar die verdwenen al snel uit het gamma. Sterker nog, de F10 530i is de laatste der mohikanen wat dat betreft. Dit model was de laatst leverbare BMW met de ongeblazen zes-in-lijn achter de nieren.

De laatste jaren moest je voor een zescilinder echter al uitwijken naar de geblazen 3-liter in de 535i. Alles daaronder inclusief de 528i was een vierpitter. In feite blijft het motorengamma grotendeels gelijk, alleen de motoren krijgen ietsje meer pk’s en een andere naam. De 528i wordt de 530i en levert nu 252 pk (voorheen 245) uit een 2.0-liter grote vierpitter. De 535i wordt de 540i en krijgt 340 pk (voorheen 306). De 550i wordt de M550i en beschikt over een gezonde 462 pk (voorheen 450 pk). Bij de diesels verandert er nog minder. Dieselen kan in den beginne met de 520d en 530d, de laatste met zespitter onder de kap.

rear

Sommige varianten van het huidige motorengamma missen we dan nog, zoals de 520i, 518d en de M550d. Het ligt echter in de lijn der verwachtingen dat deze modellen al dan niet met een andere baaaadge later nog op de markt verschijnen.

Conclusie
Afgaande op de huidige informatie die we hebben wordt de nieuwe 5-serie een oude 5-serie, maar dan in alle opzichten beter en moderner. Hoewel, zeker qua looks is die inschatting natuurlijk subjectief. Goed nieuws voor de puristen vormt het gereduceerde gewicht, dat veel goeds beloofd voor het betere stuurwerk. Of de 5-serie er wederom in slaagt de troon te pakken in het E-segment, zullen we beoordelen bij de eerste rijtest.

Galleries kijken? De oude zie je HIER, de nieuwe G30 DAAR!



69 reacties

De E60 was zijn tijd qua uiterlijk gewoon ver vooruit. Bangle wist wel wat die deed! De F10 deed me zelf al wat minder, hoewel een grandioze auto, en ben benieuwd naar de G30! Overigens zelf eigenaar van een LCI E39 geweest, geweldige wagen!
@rd1991:

Inderdaad, de E60 is nog steeds een pracht van een auto en kan qua design nog makkelijk mee. Als we het dan toch over tijdloos hebben, daar hoort de E60 dus bij.
@jack_abarth:

Aanvulling:

Ohja, en Bangle was toch best wel de grondlegger van het interieur zoal het nu gepresenteerd word. Het interieur is vanaf de E60 alleen nog maar evolutie dan revolutie geweest. Knoppen en apparaten hebben nog steeds dezelfde posities, alleen een minimale wijziging in vorm.
@rd1991: de E60 was een heerlijke frisse wind, leek op geen enkele andere auto (en dat is knap!) vervolgens was het met de F10 weer voetjes op de grond. Verkocht de E60 slecht?
@jorden: Zie je toch ook op elke straathoek. Maar de F10 was denk ik een groter succes. En terecht want hij is veel mooier.
@rd1991: ik heb ze allemaal gehad, E39, E60 en nu de F10. Vind de huidige F10 iets weg hebben van de E39, zowel exterieur maar ook interieur, naar bestuurder gericht. Het interieur van de E60 heb ik nooit echt heel mooi gevonden, en heb er 3 van gehad. Te hoekig, terwijl de buitenkant mits met M pakket mij altijd aansprak. De F10 is zoveel beter qua interieur geworden vind ik. Deze nieuwe is weer een evolutie, alleen zit ik wel te twijfelen aan dat iPad scherm, lijkt ook op de 7 serie, zou beter kunnen. Vind Mercedes met de laatste E qua interieur een van de mooiste eerlijk gezegd.
Bij nieuwe BMW’s moet ik er altijd een beetje “ingroeien”. In het begin vind ik een nieuw model vaak helemaal niks, maar in de loop der tijd ga ik het steeds meer waarderen.

De huidige 5 vond ik vanaf dag één wel een mooie wagen. En de nieuwe eigenlijk ook wel, hoewel het een redelijk voorspelbaar design is.
Zonder gekheid, als ik die twee foto’s van de ‘neuzen’ bekijk, kan ik je niet vertellen welke de nieuwe of de oude is.

Dat kan natuurlijk positief zijn voor het oude model :-)
@stuko: alleen het is BMW en bmwblog hoor je hier niet over klagen. Als er een nieuwe Audi A6 op de markt komt staat het vol met reacties als “huh welke is de nieuwe dit dat”..
@jamesbond007: BMWblog is een andere site. Check maar.
@e38ossie:
Ik refereer naar het Autoblog publiek hier. Altijd vol lof praten over BMW & Mercedes maar Audi afkraken.. Autoblog is toch een site voor liefhebbers?..
@jamesbond007: zo is het inderdaad precies
@stuko: Want de koplampen verbonden met de “kidney grill” is geen weggever?!
Zelf werk ik bij mercedes, was bang voor de nieuwe 5serie dat deze de nieuwe e-klasse overal zal evenaren… maar moet zeggen op de foto’s alleen vind ik het wat teleurstellen. Zal waarschijnlijk weer een goede wagen zijn zoals we gewoon zijn van BMW maar speciaal vind ik hem niet.
Ja, nu weet ik het zeker. De G30 is een 5-serie van deze tijd. Dat zie je aan alles. Hoe de boel is strakgetrokken, de koplampen, zijn achterlichten, de lijnen, de hoeken, het interieur, knopjes in het interieur, het stuur, middenconsole, de stoelen en noem het allemaal maar op. Het is allemaal heel erg up-to-date.

Maarrrrr lieve mensjes. Doe mij de F10 maar hoor en dan met name eentje van na de facelift. Veel mooiere auto in mijn ogen, echt waar. En dan met name het interieur met onder andere het geïntegreerde beeldscherm. Vind ik gewoon mooier bij auto’s van deze (prijs)klasse. Donkerbruin lederen stoelen met mooie houtinleg en lederen dashboard en je hebt een prachtige auto. En anders een beige lederen stoelen met donkerbruin houtinleg en zwart dashboard. Fraai!
@viezefreddyw: grapje zeker?

Ik heb opzettelijk eerst de plaatjes bekeken en daarna de tekst gelezen. Die rare lijnen in de flanken verraden het voor mij, want evolutie betekent zelden een cleaner ontwerp. Ik vind de oude eigenlijk nieuwer ogen. Sowieso mooier.
@lekbak: Hoe kan ik een grapje maken als we elkaars mening delen?
@viezefreddyw: zo, ververst…

Jij vind de nieuwe strak getrokken en moderner. Ik juist niet, ik vind de oude eigenlijk moderner ogen.
@lekbak: Nu snap ik wat je bedoelt en ik snap je volledig. Maar jij en ik weten allebei dat alle tierelantijntjes op de G30 allemaal van deze tijd is. Je ziet het bij heel veel auto’s, bijvoorbeeld de nieuwe 7-serie. Stripjes hier en daar, lijntjes, chroom.. Dat maakt de auto moderner (is eigenlijk niet echt het juiste woord vind ik) terwijl dat helemaal niet mooier is.
@viezefreddyw:
Want: “Less is more”, die tierlantijntjes maken een auto niet per se mooier…
@lekbak: ff een nutteloze reactie plaatsen op mezelf om die slome app te verversen (is dat nou zo lastig te fixen?)
@viezefreddyw: een F10 M5 is de mooiste en best rijdende sedan ooit. Dat is gewoon bijna een feit. Misschien dat “never change a winning team” toepasselijk hier is?
@mercedesclk350: Het is misschien wel de best rijdende sedan maar is het ook de leukste? Ik ben van mening dat dat niet het geval is. Als het aankomt op powersedans a la M5, RS6 en E63 AMG, kies ik honderd procent voor de AMG. Niet mooier maar vind hem wel leuker.
Als ik van de baas mocht leasen in dit segment had ik het idd ook wel geweten. Maar dan lekker voor een oud model en de rest in de broekzak, want als het verschil is te klein…
@peug206: leasen van een oud model is alleen nooit aantrekkelijk vanwege de restwaarde.
Gewoon een mooie auto geworden! Inderdaad niet heel spannend, maar zeker beter dan de saaie /inspiratieloze E-klasse. Edit: check! is inmiddels gefixt.
@immergeradeaus: zeker is de nieuwe 5-serie een mooie auto geworden, maar ik vind de nieuwe E-serie dan wel mooier. Maar ja smaken verschillen (gelukkig) :).
Dank voor het nogmaals plaatsen van de 1800 foto’s ;-)

De nieuwe 5-serie is ‘gewoon’ weer een mooie wagen, net zoals zijn voorganger. En het gaat sowieso een verkooptopper worden.
Deze onthulling heeft bij lange na niet het ‘wow-effect’ als bij de onthulling van de XC90 en S90. Maar dat geeft ook wel weer het tijdloze design aan van de vorige 5-serie. Bij Volvo begonnen de voorgangers al behoorlijk gedateerd te lijken.

Het interieur had wel wat meer veranderd mogen worden.
@sjaakjwt: check, heb de galleries even gelinkt ipv ge-embed.
De eerste die op de vorige lijkt, daar hebben ze in Ingolstadt al ruim 10 jaar ervaring mee…
Ik vind helemaal harstikke mooi
Ik snap het commentaar op de nieuwe 5 niet zo goed. De veranderingen zijn toch duidelijk?
@cupsport: niet iedereen beschikt heden ten dage over een vergrootglas.
@jippie: zijn avatar is een BMW-logo… Dat zegt genoeg;)
@cupsport: ben het met je eens, of er zijn ontzettend veel lezers die toch beter een bezoekje aan de Pearl kunnen brengen.
@boenderaar: misschien moeten jullie eens langs bij Pearl en die fanboy-brillen inruilen. Je ziet toch duidelijk dat dit niet echt een nieuwe 5 Serie is, het is gewoon een F10 die strakgetrokken is met 7 serie elementen.
@misterdrogba: Het is de nieuwe 5-serie en dat vind ik duidelijk te zien, echter als jij vindt dat de wijzigingen groter hadden moeten zijn, dan mag dat natuurlijk jouw mening zijn.
@boenderaar: Als je kijkt naar een E39 en diens opvolger de E60, zet je dan de F10 ernaast kan je begrijpen wat ik bedoel. Dit (G30) is niet wat we gewoon zijn van BMW, ze hadden er veel meer mee moeten doen..
@misterdrogba: Snap wel wat je bedoeld, de wijzigingen zijn kleiner. Ben het alleen niet met je eens dat ze tè klein zijn. Als de E60 niet zo’n afwijkend uiterlijk zou hebben gehad, dan zou het voorheen ook veel meer een evolutie zijn geweest. Denk niet dat het verstandig had geweest van bmw om diezelfde truc nog een keer uit te halen. Uiteindelijk is bmw ook een bedrijf dat geld wil verdienen.
@cupsport: er zijn veranderingen zichtbaar maar je moet die auto wel verdomd goed kennen wil je weten welke de oude en welke de nieuwe is. Het is er zeker niet frisser en moderner op geworden.
Prima wagen, vrij tijdloos exterieur dus kan best!
Geef mij dan maar de tijdloze bmw 5 serie. Ik vind de nieren zonder omranding helemaal niks en de doorlopende koplampen benadrukken dit nog meer. Wat dat betreft doet mercedes dit beter.
Heb er nog eens lang en goed naar gekeken, maar kom tot de conclusie dat in mijn ogen de F10 op alle fronten gewoon mooier is. Een veel mooier rustiger design, zowel interieur als exterieur.

Maar goed, dit is aan de hand van de foto’s. Eerst maar eens goed in het echt bekijken straks.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
via Android app
M(I)LF als kenteken, woehoe!
Over een jaar of 2 zal de nu zo tijdloze f10 waarschijnlijk toch dateren. Moet wel eerlijk zeggen dat ik de nieren los van de koplampen(F10) toch mooier vind.
De galerie doet het niet? Verder krijgt de G30 de nieuwe generatie motoren die we al in de 3/4 dus in dat gebied verandert er wel wat qua motorisering. En vanwaar eigenlijk plots bij de letter G?

Een echt oordeel durf ik nog niet te vellen over de looks. Maar op de foto’s vind ik hem in ieder geval wat subtieler ogen, de vorige oogde wel erg groot en zwaar. Ook kan ik bij de 5serie maar niet wennen aan die 4cilinders, ze rijden prima en het vermogen is ook prima maar het is toch niet zoals het heurt.
Wanneer gaan ze eens een nieuwe versnellingspook ontwerpen.. die joystick-achtig ding zit er al in van de E60 LCI.
Hopelijk is ie nu wat meer solide gebouwd, want dat viel mij van de F10 wel een beetje tegen. De 535i F10 van pa was namelijk verre van degelijk. Regelmatig dat de computer op tilt sprong. Krijg je zo’n mooie kerstboom aan lampjes in het instrumentarium. VANOS-unit heeft het zelfs 3x begeven, in 4 jaar tijd. Versnellingsbak is ook een keer aan gruzelementen geweest. Allemaal garantie, dat dan weer wel. Maar daartegenover waren de onderhoudsfacturen typische Duits….

Maar goed, was wel een snelle en vooral comfortabel wagen (heb niks gemerkt van dat typische BMW sportieve…). Ook erg stil viel mij op. Dus als ie het deed, prima kar! ;-)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vind het wel mooi wat Audi, Mercedes en BMW doen. Gewoon een goede basis lekker strak trekken, wat nieuwe features en voor de rest niet te gek doen. Gewoon fatsoenlijke en degelijke wagens afleveren.
verder vind ik dit een mooie wagen. de snuit oogt modern en door het ontbreken van die ongemakkelijke overhang waardoor de motorkap zo raar werd afgesneden oogt hij vooral langs opzij een pak beter. de twee schouderlijnen ogen drukker dan de enkele vroegere, dat moet ik in het echt zien voor ik daarover kan oordelen. het enige waarover ik niet zeker ben is de achterkant langs opzij gezien. het licht lijkt ongemakkelijk lang uitgetrokken en de vorm ervan lijkt te groot voor de wagen. ik hoop dan ook dat dat bij de touring verbetert. algemene conclusie: toch weer een bijzonder knappe wagen op de weg gezet door bmw.
Ik vond het oude model veel mooier. Als je die vouw ziet die bij de voordeur opeens ophoud . Het ziet er niet uit met dat origami vouwengedoe. Neen ,zou mijn auto niet zijn .
Ze rijden zo verdomd goed en als je de deur sluit is het 1 en al kwaliteit. Hij ziet er wel erg braaf uit maar het zal weer een succes zijn. Geen grappen bij BMW.
Zijn de nieren de afgelopen tijd zo gegroeid, of de koplampen gekrompen?
En het ding oogt hartstikke breed,
Welhaast formaatje 7-serie.
Maar dat is haast ook niet verwonderlijk,
De huidige 3-serie is ook in alles groter dan de eerste 5-serie; de E12.
Eens met veel commentaren: de E60 was de laatste 5 die me wat deed. De eerste x dat ik zon ding savonds zag was ik verkocht. daarnast was het een auto, en geen rijdende woonkamer zoals deze nieuwe modellen zijn. Van buiten zijn ze ook echt veel te groot. Groot is prima, maar doe er dan iets leuks mee zoals de 70s Amerikaanse sloepen: Veel chroom, en stratbaan-achtige motorkap oid.

Ze zullen vast populair op de golfbaan worden, maar Freude am Fahren? dat geloof ik niet. Van A naar B heb ik denk ik liever een Tesla. Voor bergweggetjes naar Italie een 911 of E46 M3 en lager. Voor afgunstige blikken bij de verjaardag van GroenLinskstemmerts met 5 kids (9000 ton c02 per stuk per ouder): een Lincoln mark V.

Dank ditmaal voor de correcte motorbeschrijving. Dat waardeer ik enorm.
Wat lijkt dat ding van mij ineens verouderd. Hebben ze toch wel weer goed gedaan. Ben er wel gecharmeerd van.

Wel grappig dat men ineens lovend over de E60 is. Toen dat model net uit was was iedereen het er over eens dat BMW qua design de weg kwijt was en nu is het ineens “tijdloos”. How things have changed.
@rick-dos: Volgens mij was het meer een love it or hate it-dingetje. Ik vind het een authentiek design. Een makker heeft er 1 gereden en ding was wel erg fragiel kwa onderhoud geloof ik. Maar amai, die V10 in de M5, die wil ik ooit als begin 60-er een keer gaan bezitten.
@Rick-dos: ik denk dat deze last heeft van hetzelfde als de e6x 5-serie, namelijk: zijn voorganger. De e39 en f10 zijn beide fantastisch mooie auto’s en dus lastig te overtreffen. En de Bangle’s worden met de jaren steeds mooier en mooier, zal ook meespelen
Zoals met de huidige 5 zal ik toch even moeten wennen. Ben benieuwd wat hij gaat doen in de prijs.
Enorm mooie auto, enige wat jammer is, is dat ook BMW meegaat in de trend van het infotainment scherm ‘op’ het dashboard in plaats van er in. Dit was juist dusdanig strak geïntegreerd dat het ook elegant overkwam. Nu valt het bij BMW in tegenstelling tot Audi en vooral MB nog wel mee, maar toch..
BMW heeft gebruik gemaakt van een donor (man/vrouw?) van 375 kg aan de nieren te zien. Allemachtig wat groot, en dus ook lelijk, imo
Ben ik de enige die een paar keer heen en weer moest scrollen en moest checken wat nou de oude en nieuwe is? Weten we zeker dat het geen facelift is?
1 woord: schitterend
Wauw wat een prachtig design, zag de 550i op bmw’s instagram. Deze auto is het eindproduct van jarenlange ervaring in de opperklasse
Welke is nu de nieuwe 5 serie??
En nee ik maak geen grap
@rob5nismo: rijdt anders even langs de opticien
Verschillen zijn klein, maar subtiel.

Een ieder die daar over valt moet een lesje economie gaan volgen. Ze zijn daar bij BMW echt niet bezig jou en mij te vermaken, maar gewoon geld verdienen.

En als de F10 een dermate succes was gooi je zon mooi concept niet over boord, mast borduur je daar op verder. Blijkbaar vonden de klanten hem geweldig en vinden ze dat van de G30 waarschijnlijk ook.

Ik vind hem overigens lekker opgefrist, neus moet ik even iets aan wennen aan de verhouden. Echter foto schuin voor vind ik erg mooi!
Weet iemand wanneer de M5 hiervan komt en wordt dat standaard een x-drive?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).