Vergelijking tussen Max en Gilles leidt tot grote woede

Auteur: , 40 Reacties

Ruh Roh...

MV33

De ontiegelijk saaie race van zondagavond op het Île Nôtre-Dame in Canada (verslag) stond mede in het kader van de veertigste verjaardag van de eerste F1-race op het circuit in 1978. Die race vormde de doorbraak van racelegende Gilles Villeneuve. Tot op dat moment was Gilles eigenlijk de mindere geweest van teamgenoot Carlos Reutemann, maar uitgerekend voor eigen publiek scoorde hij zijn eerste zege in de koningsklasse. Het legitimeerde het buitengewone vertrouwen dat Enzo Ferrari stelde in de Canadees, die zijn monteurs af en toe tot waanzin dreef dankzij zijn vele crashes en wilde rijstijl.

Voorafgaand aan de race van zondag deed Gilles’ zoon Jacques een demorun met de Ferrari 312 T3 van zij pa. Ongetwijfeld maakte dit de nodige emotie los bij de wereldkampioen van 1997 en het raceminnende Canadese publiek. Winnaar Vettel die -voor degenen die het niet weten- eveneens voor Ferrari rijdt, refereerde er herhaaldelijk aan na zijn overwinning in de race. Helaas deed de altijd emphatische Niki Lauda daarna hetzelfde, door Gilles te vergelijken met Max Verstappen.

Misschien bedoelde de Oostenrijker er wel niks verkeerds mee. Immers is Max nog altijd dé rijzende ster in het F1-veld. Bovendien zijn de oppervlakkige parallellen duidelijk. Beiden zijn wild, snel en compromisloos in het duel (video). Maar tegelijkertijd claimde de drievoudig kampioen onlangs nog dat ‘Max een nieuw brein nodig heeft’. Iets dat we onmogelijk als een compliment kunnen beschouwen. Bij Jacques Villeneuve, die ook niet per se de grootste fan van Verstappen is, viel de vergelijking dan ook volstrekt in het verkeerde keelgat. Bij Le Journal de Montreal liet de jongere Villeneuve optekenen:

Ik heb gehoord wat Lauda heeft gezegd en ik vind het echt een belediging. Waarschijnlijk heeft Lauda er nog steeds problemen mee dat hij plaats moest maken voor mijn vader bij Ferrari. Mijn vader nam veel risico’s, maar hij leerde altijd van zijn fouten. Tevens had hij veel respect voor zijn collega’s. Dit alles zie ik niet terug bij Verstappen.

Een paar dingen die Jacques zegt zijn direct opvallend. Ten eerste wordt algemeen aangenomen dat Lauda helemaal niet weg moest bij Ferrari aan het eind van seizoen 1977, maar dat hij zelf zijn biezen heeft gepakt omdat hij klaar was met Enzo. Ten tweede stond Gilles tot aan het trieste einde van zijn carrière bekend als een man die (teveel) risico op bleef zoeken, dus van leren van fouten is hooguit gedeeltelijk sprake. Ten derde is dit alles weer een keiharde sneer naar onze Max en dat mag eigenlijk niet. Enfin, volgens moderne goeroe’s heeft iedereen recht op zijn eigen emoties, niet?



40 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Hee Jaques, anders hou je je muil even, jankbal.
@peugeotgti: Jij haalt echt het maximale uit de Nederlandse taal, he ?
@thearchitect: kort en to the point
@thearchitect: Inderdaad, een waar taalvirtuoos! Koesteren, warm houden en nooit meer naar omkijken.
@thearchitect: ah MAXimale
@thearchitect: ik maak er niet teveel woorden aan vuil. Eloquent commentaar bewaar ik voor artikelen die ergens over gaan.
@peugeotgti: Daar de geëerde confraters reeds aan het etaleren zijn:
‘ Oi Zak Villeneuve, doe ff snel je muil houden doen ja janjanker !’
@peugeotgti: Daar is dit niet eentje van blijkbaar, want je schrijft ‘teveel’ aan elkaar.
@peugeotgti: Volgens geruchten schijnt Max de eerstvolgende keer dat hij Jacques ergens ziet hem een kopstoot te gaan geven…
Ach het zijn toch ook net een stelletje kinderen he? Spelen met autootjes en beschuldigen elkaar van pesterijen.
Misselijke vent die Jacques. Zou zo een Fransman kunnen zijn.
@ikleesookoverautos: canadees, komt redelijk in de buurt ;)
@ikleesookoverautos: of zoals jij! Ben je een keer in je reet getoeterd door een Fransoos?🤔
@rufctr01: vuvuzela?
@lekkerlinksrijden: dat zijn Afrikanen, al spreken die vaak ook Frans
Snap niet waar het gehaat vandaan komt en vooral waarom er langs alle kanten op Max Verstappen geschoten wordt. In interviews wekt Max bij mij toch wel sympathie op, iets wat ik bij bijvoorbeeld Stroll, die ook echt NIKS kan, nog nooit heb gezien heb.

Langs beide kanten is het veel te overdreven. Het gros van de Nederlanders praat alles goed wat Max doet en Max is geweldig dit dat (veelal geen F1 kenners trouwens), maar aan de andere kant zijn die azijnzeikers zoals meneer Villeneuve ook aardig over de scheef aan het gaan.

Objectief denken is lastig anno 2018 denk ik?
@damiand23: stroll is een rookie, die zonder talent toch harder rijdt als dat wij ooit zullen kunnen met zn allen bij elkaar. dat hij nog niet zo ver is in interviews geven is alleen maar normaal, verstappen was bij toro rosso nog korter in zijn antwoorden als raikonnen.

vergelijk hem anders met de zwakzinnige wortel van interviews, lewis hamilton. een interview van 5 minuten ziet er ongeveer zo uit:
2 minuten ‘best fans!!1!’
1 minuut team bedanken voor de geweldige auto
1 minuut nog ff inbrengen dat bottas/vettel/ricciardo/verstappen toch echt een kans hadden aan het eind toen het gat van 30 naar 28 seconden daalde
0.5 minuten een samenvatting van zijn race.
0,5 minuten BEST FANS THANK YOU FOR COMING (insert random land) HAS THE BEST FANS I COULD WISH FOR!!!!1!1!!!!111!’
@gwnbmw: Als je rijdt zoals hij doet (we laten de laatste race even buiten beschouwing), dan maakt het ook allemaal niet uit.
@damiand23: met een Nederlandse bril op is Max idd sympathiek, recht voor z’n raap en No-nonsens approach en is daarom ook zo immens populair.
Echter op het internationaal toneel wordt dit geïnterpreteerd als arrogant, ‘ik weet alles beter’ en hautain fuck you gedrag.
Dus als Max een paar domme/slechte races heeft dan valt iedereen over hem heen.
Eigenlijk is het niet eens zo’n hele rare vergelijking. Gilles Villeneuve had een spectaculaire rijstijl waarvoor je speciaal een kaartje kocht om het te kunnen zien. In potentie was het ook zeker een kampioen, maar hij ging te vak onderuit door zijn eigen falen. Dus die paralellen kloppen wel. Dat van respect voor zijn collega’s verzint Jacques ter plekke, want ook Gilles nam grote risico’s om de concurrenten achter zich te houden of iemand in te halen. In 1979 had hij wereldkampioen kunnen worden. Hij was vaak sneller dan zijn teamgenoot Jody Scheckter. De Zuid-Afrikaan presteerde wel veel constanter, waardoor niet Gilles maar Jody wereldkampioen werd voor Ferrari, de laatste titel voor de Italiaanse renstal voordat Schumacher kwam. De Ferrari’s van gezin jaren ’80 waren niet de meest betrouwbare (of snelle), dus het ware potentieel heeft Gilles nooit echt kunnen laten zien. Wel een groot verschil: Gilles begon pas relatief laat met racen in de F1. Volgens mij een jaartje of 27. Dus in dat opzicht gaat de vergelijking wel een beetje mank.
@willeme: En regen meester. Zo uit m’n hoofd weet ik niet meer welk weekend maar tijdens een natte training was Gilles 11 seconden sneller dan Jody. In plaats van onder de indruk te zijn ging Jody en Ferrari controleren of de meetapparatuur wel klopte want zoveel sneller dan je teamgenoot bestaat niet. Verhaal is overigens bevestigd door Jody zelf.
@willeme: Gilles Villeneuve niet bewust meegemaakt met racen. Ik heb bouwjaar ’76 in mijn knieholtes staan.😉
Mooi ik hoop dat die kloothommel er slecht van heeft kunnen slapen. Ik zou zelfs zover willen gaan dat we ALLES wat Jacques Villeneuve the melden heeft met overtuiging gaan negeren. Geen interviews, geen artikelen, geen quotes en dus 0 aandacht voor die brulaap.
Wat is die villeneuve ook een zielig figuur. Menig rijder was doorgaans helemaal niet zo blij met Gillet, aangezien hij net zo egoistisch was als max nu is (en zo hoort het ook). Jacques is met name beledigd omdat hij Max nooit gemogen heeft… altijd dat betweterige gezeik van die gast, de reden dat niemand hem meer wou in dd F1 is omdat hij dankzij Williams gewonnen had maar zelf toch best wat talent te kort kwam en omdat het zo’n onuitstaanbare betweterige diva was.
Gilles Villeneuve is na zijn dood verheven tot een half god, geheel onterecht, wasgewoon een blinde op de baan zonder angst, bracht menig keer andere rijders in gevaar met zijn onbesuisde acties.
Ik mag die Jacques wel, lekker de boel verder oppoken.
Held die Jacques. De F1 heeft meer Lauda’s en Jacques nodig totdat de bazen het een keer eens worden over het weghalen van de dirty air; is er ten minste nog iets aan aan zo’n weekend.
Want wees eerlijk: de hoogtepunten van de race waren:
– Pay-driver laat zien waarom hij pay-driver is.
– Sainz-Perez: beide richkids die janken over een samenkomen (waar waren de herhaling overigens).
– Model die misschien wist wie Hamilton was, verder zeker niemand anders daar, mocht afvlaggen, te vroeg, omdat een oude lul naar haar kont/tieten zat te kijken ipv haar even in te laten houden om met die vlag te zwabberen.
– Oude dementen die gevraagd worden om meningen, zodat de zinnige vragen niet gesteld worden.
@gregorius: dat model had geen kont en tieten om naar te kijken
Las de titel en dacht toen met Gilles bedoelen ze meneer De la Tourette…. Maar nee.
@aikon1694: duidelijk gevalletje van klikbeet.
Ik ben ook beledigd. Dat Lauda Verstappen durft te vergelijken met een nietsnut als Gilles. De appel is niet ver van de boom gevallen bij zijn zoon.
@rick-dos: nou nou nou, nietsnut .
Zonder Gilles hadden we nooit een Jacques gehad, dus….
Ehm oh wacht eens….
mwehehe, heerlijk dit. De Max Troll getrolled. Gilles was idd net zo’n daredevil als Max soms, je hoeft alleen zijn duel met Rene Arnoux op Youtube terug te zoeken (F1 1979 Dijon). Wat heet, Gilles hield met teamgenoot Didier Pironi gewoon races vanuit de Riviera naar Italië in hun 308 GTB’s. Toen ze een keer gesnapt werden door de Carrabinieri mochten ze na een groepsfoto, handtekeningen en een kleinere boete dan normaal weer gaan. Enzo was … dolblij met zoveel publiciteit voor zijn auto’s.

Later ontstond helaas een vete tussen de twee in Imola 1982. De Ferrari rijders had samen met Renault coureurs Prost en Arnoux dat ze de eerste helft er een show voor het publiek van zouden maken, daarna zou er echt op los geracet worden, want er waren door de FISA FOCA oorlog eigenlijk maar vier kanshebbers voor de overwinning. Over wat er in het slot gebeurde lopen de meningen uiteen: de Gilles-fans beweerden dat Pironi ondanks een overeenkomst niet in te halen in de slotfase Villeneuve tóch inhaalde. De Pironi aanhangers beweren dan weer dat Gilles een fout maakte in de laatste bocht, wijd ging en daar zag Pironi een kans, over een overeenkomst over wie ging winnen werd niet gerept. Tot en met Zolder 1982 werd het koude oorlog, na Gilles’ crash was Pironi een van de dragers van de kist, bitter dat hij het nooit met Gilles had kunnen uitpraten.
@alex_79: youtube aanvoeten hoeft niet per se. Je kan ook op (video) klikken in de tekst 😋.
Prima vergelijking. Jaques mag er trots op zijn als je het mij vraagt. Die brokkepiloot van een vader van hem staat nu op gelijke hoogte qua podia met Max.
Waar blijft de kopstoot van Max?
Tijd om die Lauda niet meer serieus te nemen. Dementerende bejaarde
Haha, wat een vent die Lauda. En Sjakie laat zich weer lekker piepelen, hypocriete pannenkoek.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).