• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten concept car: Ferrari 512 S Modulo

Auteur: Alwood, gepost 10 februari 2011 om 19:30 – 23 Reacties

Ferrari from the future!


Wat is er allemaal mogelijk met het design als je de motor in het midden plaatst? Het hield de gemoederen bezig bij Pininfarina in de jaren ’60. Een van de meest extreme concepten lieten ze zien in 1970, het was deze Ferrari 512S Modulo. Een 550pk 5.0 liter V12, fantastisch onderstel en een totaalgewicht van slechts 900kg. Een hoger specifiek vermogen dan een Bugatti Veyron. Verder dan de concept-fase kwam de Modulo niet.

De geboorte van dit vrij extreme concept begon al in 1968. Toen werd de auto ontworpen door Paolo Martin. Er werd weinig met het design gedaan. Paolo Martin maakte nog een 1:1 piepschuim model maar het management van Pininfarina zag er weinig in. Een vreemd concept waar mensen enkel in een grote boog omheen zouden lopen. Hoe fout konden zij het hebben?

Ferrari 512S Modulo - Paolo Martin

Een jaar later werd er nog eens naar de tekeningen gekeken. De interesse groeide en het designhuis wilde alsnog met het concept aan de gang. Als basis werd een Ferrari 512S chassis genomen. Er waren nog steeds twijfels over het ontwerp, maar het enthousiasme van de ontwerper en de noodzaak om een nieuw concept te laten zien lieten de ontwikkeling toe. Bovendien moesten er 512’s gemaakt worden. Ferrari stond op het punt tegen Porsche te gaan racen in haar 512 S auto’s, een van de homologatie-eisen was een productie-aantal van 25.

De raceauto als basis verklaart meteen de brute prestaties. In die tijd reden ‘normale’ auto’s rond met 30-120pk. De snelste V12 productie-auto’s van Ferrari en Lamborghini reden rond met ongeveer 360pk.

Naast een verschrikkelijk snelle motor was van deze concept vooral de modulaire opbouw bijzonder. Verschillende losse componenten die simpel bij elkaar gevoegd konden worden. Een monocoque-constructie in een tijd dat de meeste auto’s met een ladderchassis rondreden. En natuurlijk het grote ‘canopy’ dak. Niet zo lang geleden werd een vergelijkbare constructie nog toegepast op de Maserati Birdcage 75. Eveneens gemaakt door Pininfarina. Achterin de Ferrari 512 S Modulo lag de race-spec 5.0 liter V12. De motor produceerde maximaal 550pk (410kW) bij 8000 toeren. Alle extra luxe en de andere constructie maakte de Modulo slechts 20kg zwaarder dan de 512 S racewagen.

Ferrari - 3 extremen

Hoe fout de directie van Pininfarina het kon hebben bleek later. De auto werd nog tot 1984 veelvuldig op shows getoond. In de jaren ’70 sleepte het design meerdere prijzen binnen. Waar Sergio Pininfarina vooral vreesde voor negatieve publiciteit bleek de Modulo Pininfarina juist veel (positieve) naamsbekendheid te bezorgen. Uiteindelijk heeft hij daarvoor de ontwerper, Paolo Martin, nog zijn excuses voor aangeboden.

Ferrari 512 Modulo

Ferrari Modulo front

Ferrari Modulo side

Ferrari Modulo rear

Ook interessant!

  • Pininfarina Teorema
    Pininfarina Teorema is slechts 1,40 meter hoog
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • 82-jarige ramt winkelpui met zeldzame Ferrari 512 TR
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Ferrari, modulo, pininfarina, vergeten-concept

Vorig bericht: « Donderdagavond caption contest: Chubb Rider
Volgend bericht: Meer foto’s van de nieuwe C-Klasse coupe [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Elfloro zegt

    10 februari 2011 om 19:34

    Hoezo vergeten?

    Login om te reageren
  2. SaabTURBO zegt

    10 februari 2011 om 19:36

    Prachtig, maar qua design absoluut geen Ferrari. Helaas. Wel een enorme schoonheid, ongelofelijk innovatief design. Schitterend stukje vormgeving!

    Login om te reageren
  3. Stopwearingpants zegt

    10 februari 2011 om 19:38

    Ziet eruit dat ie heeeeeel snel kan gaan

    Login om te reageren
  4. AMV8Bart zegt

    10 februari 2011 om 19:41

    Inderdaad. Vergeten?

    Login om te reageren
  5. 1peter zegt

    10 februari 2011 om 19:44

    Draaicirkel lijkt op drie keer niks. Liever een testarossa

    Login om te reageren
  6. Klassiekerrally zegt

    10 februari 2011 om 19:48

    Geweldig ding. Ik kan me het speelgoedauto’tje nog goed herinneren. M’n broer had ‘m.
    Dat filmpje is trouwens wel een beetje lam… Alleen maar een zweverige soundtrack in plaats van hardcore motor gebrul. Begrijpelijk, maar wel jammer.

    Login om te reageren
  7. jobh zegt

    10 februari 2011 om 19:52

    in t filpje zie je m alleen maar rijden maar echt hard gaat t niet

    Login om te reageren
  8. axel zegt

    10 februari 2011 om 19:52

    leuk als je een lekke band hebt dan moet je aardig wat schroeven, maar ik kan hem echt niet mooi vinden en het is voor mij geen wonder dat dit een concept is gebleven.

    Login om te reageren
  9. bpc zegt

    10 februari 2011 om 20:16

    het is er ook aan te zien waarom hij vergeten is de cijfers zijn heel mooi , maar mijn god ! wat een gedrocht ! net een vreanda met wielen onder

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      11 februari 2011 om 00:23

      @bpc: Ik kan er ook niet aan wennen. Het lijkt wel een rijdende dwarsdoorsnede van een vliegtuigvleugel. Begrijpelijk dat dit het concept stadium nooit ontstegen is.

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        12 februari 2011 om 13:37

        @Freewarefreak: het valt me nu pas op het kon ook niks worden de man op de eerste foto lijkt me vrij normaalgebouwd maan de wagen kan niet meer toe , hij is gewoon te klein…

        Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    10 februari 2011 om 20:24

    lijkt me geweldig aerodynamisch :p leg er maar een zuinig blok in voor mij :) met een 2.0t ben ik al tevreden

    Login om te reageren
  11. Grimmie zegt

    10 februari 2011 om 20:32

    Jikes….

    Login om te reageren
  12. FieRo zegt

    10 februari 2011 om 20:39

    Vet futuristisch ! En dat voor een 40 jaar oud ontwerp…en of het nou mooi of lelijk is, ik vind het wel leuk om te zien hoe ze in het verleden over de toekomst dachten :)

    Login om te reageren
  13. getl4id zegt

    10 februari 2011 om 21:36

    niet zo heel vreemd dat die vergeten is ;-)

    Login om te reageren
  14. ICEFARMER zegt

    10 februari 2011 om 21:54

    3 jaar geleden heb ik een ferme trip door supercarland Italië gemaakt.
    We hebben dan ook een bezoek aan Pininfarina gemaakt.
    Daar stond de Modulo ook.

    http://www.autoforum.be/showthread.php?t=30724

    Het jaar erop nog een roadtripke gedaan in Italië.

    http://www.autoforum.be/showthread.php?t=40363

    Login om te reageren
  15. mrdjm zegt

    10 februari 2011 om 22:07

    Sierlijk of zoiets kan ik het niet noemen, maar dit is gewoon een erg leuk!
    Deze concept kan ik echter niet vergeten noemen! al vind je er op de weg niks van terug als het gaat om het design :)

    Login om te reageren
  16. reed zegt

    10 februari 2011 om 22:38

    Alleen die koplampen zijn jammer, voor de rest een mooi model om als kitcar over een kever-chassis te maken.

    Login om te reageren
  17. Jokkebrok zegt

    11 februari 2011 om 17:08

    Gave wagen hoor!!

    Login om te reageren
  18. fluvioglacialeafzetting zegt

    11 februari 2011 om 17:12

    echt een geweldige, prachtige bak:P
    heb m alleen nog nooit zo van voor en schuin voor gezien, vond m eerst niet echt geweldig, maa hij is toch wel echt prachtig!

    Login om te reageren
  19. Justawheelchairguy zegt

    11 februari 2011 om 17:20

    Apart, had ernog nooit van gehoord! Hebaandiachtog zitten lezen

    Login om te reageren
  20. MichaelvdBroek zegt

    14 februari 2011 om 15:40

    ik vind hem dik ! :D

    Login om te reageren
  21. Cantago zegt

    22 februari 2011 om 17:50

    Niet zo mooi als de Maserati Birdcage, maar hij mag er zeker zijn! En dan zo ongelooflijk veel vermogen in zo’n lichte auto, jammer dat ik niet kan horen hoe dat klinkt;) Of beter… meemaken! Want hij zit echt laag bij de grond zeg!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North