Uit een tijd waarin het woord ‘kreukelzone’ nog niet was uitgevonden brengen we jullie vandaag deze showcar: de Packard Predictor. In 1956 werd het doek van deze Amerikaan getrokken en het hele jaar door sleepten ze ‘m mee naar diverse autoshows. Maar het was de Predictor uiteindelijk niet gegund, de directie van Packard -dat onlangs nog te koop stond- besloot om hem niet in productie te nemen.
De Packard Predictor werd op papier gezet door wijlen Richard Teague, een bekende en invloedrijke autotekenaar uit de VS (Jeep Cherokee, AMC Pacer). Uiteraard kwam er een achtcilinder in V-vorm onder de kap te liggen (met een luie 260 pk) en had de Predictor hoogstwaarschijnlijk de wegligging van een roeiboot. Maar dat was niet belangrijk, in de tijd van Jack Kerouac en zijn Beat Generation. Het ging om de features die op deze auto te vinden waren, en wellicht hun weg zouden vinden naar toekomstige Pakcard-modellen (is niet gebeurd, want Packard ging dood in 1962).
Een paar opvallende details aan de Packard Predictor zijn onder meer de panelen boven de zijruiten, die met één druk op de knop naar achteren schuiven en zo het instappen makkelijker maken. Of je gebruikte het gewoon als ventilatieopening. Een soort elektro-Targa. Ook de ramen waren elektrisch bedienbaar en daarnaast kon de achterruit in de auto ‘verdwijnen’. Niet uniek, wel leuk gedaan.

Wat dan weer heel praktisch is, is de enorme voorruit die aan de zijkanten en in het dak een eind doorloopt. Maximaal uitzicht en zo. Aan de voorkant werden uitklap-koplampen geplaatst, die een aardig geheel met de rest van het front vormen als ze uit -en dus ingeklapt- staan. Dat verticale en uitstekende stuk chroom voorop lijkt een ideaal hulpmiddel voor Carmageddon-achtige taferelen. Voetgangersveiligheid? Niet in die tijd.
De kofferruimte van deze klassieke vierwieler lijkt ons groot genoeg om met gemak vier zwaarlijvige Amerikanen in te vervoeren. De vinnen met ingebouwde achterlichten zag je wel meer in die tijd, maar het blijft een erg gave constructie. Laten we het er maar op houden dat designers ook in die tijd wel vaker dezelfde ideeën hadden. Hieronder de foto’s van een vergeten concept die het leven niet werd gegund.
Oh, u bent totaal onbekend met het verdwenen merk Packard (niet te verwarren met computermeuk)? Hieronder een filmpje ter kennismaking.





ik stel voor dat we hem snel weer vergeten…
@Lotus-Omega: mee eens
Mwah ik vind het wel wat hebben, maar the Thunderbird doet het in mijn ogen wel een stuk beter…
@Roelio: De FAB1 bedoel je?
@Esprit_de_Flandre:
Ik moest ook gelijk aan FAB1 denken :’)
@Roelio: Ow, nee, Fordje T-bird. My bad… :roll:
Niet zo mooi eigenlijk. Misschien voor de Packard liefhebber.
Een Lotus-Omega is trouwens ook iets om snel te vergeten…
@delimburger: Ja, en het lukt maar niet…
@delimburger: WAAAT? De Lotus Omega is geweldig! Zeker nu, wie verwacht nou zulke prestaties van een (voor de meeste mensen) brakke opel?
Gigantisch bakbeest, zoals we dat gewend zijn van US-cars uit die tijd. Het front is wel leuk, met die koplampen ingeklapt, maar dat heb ik ook nog op productie-auto’s uit die tijd gezien. Vraag me wel niet welke…
in dat filmpje zien die ouwe packards er wel heel mooi uit moet ik zeggen, mooier dan rolls royces van die tijd eigenlijk..
Vergeten concept car? De titel moet eerder zijn “verdrongen concept car”. Wat een lelijk ding zeg.
Stond de directie van Packard te koop? ;)
In the Godfather komen toch ook Packards voor?
@sperwin: Zo te zien wel, maar het was ook een heel normaal luxe automerk. Helaas ter ziele.
Leuk de Packard Zwangerschapstest!
En ik vond Croma al een slechte naam..
@Ferry_76: Zou die test toen ook al bestaan hebben?
Voor het eerst dat een ‘vergeten concept car’ voor mij compleet onbekend was. Gaaf ding.
zeker een gaaf ding , mooi design.
Heel erg gaaf design dit!