• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten concept car: Saab 9-6

Auteur: ricardo, gepost 16 juli 2011 om 19:19 – 40 Reacties

Saab 9-6, tegenwoordig een museumstuk

Deze kennen we nog van een aantal jaar geleden, dus de term “vergeten” zal zeker niet voor iedereen gelden. Toch is deze SUV van het gekwelde merk nooit op de markt gekomen en mag deze conceptcar zijn dagen nu slijten in het Saab-museum. Waar hij hoort.

Vanwege de inmenging die General Motors bij zowel Saab als Subaru had leek het de Amerikanen wel een tof plan om een 9-6X op basis van de Subaru B9 Tribeca in de markt te zetten. Simpele rebadge-praktijken dus. Maar dat was in 2005, toen GM nog 20% van Subaru’s aandelen had maar er niet bepaald een visie op nahield. Oké, ze kwamen met een Saab 9-2X aanzetten, maar dat was ook niet meer dan een versaabte Subaru Impreza. Datzelfde gold voor de 9-7X, eveneens een draak van een rebadge.

Alleen het was de 9-6X (die trouwens officieel in de boeken staat als 9-6) niet gegund. Later dat jaar, na de onthulling, besloot GM om het aandeel in Subaru van de hand te doen. En daarmee kwam ook een einde aan dit project. De Saabaru 9-6(X) is nooit in productie gegaan, en daar konden veel Saabfans wel mee leven.

Sinds kort is één van de twee 9-6’jes ooit gebouwd weer uit de berging gehaald, afgestoft, opgepoetst en in het museum van Saab in Trollhättan neergezet. Steven Wade (voormalige eigenaar van SaabsUnited, nu in dienst van Saab) is er laatst omheen gelopen met een camera om er wat fotootjes van te schieten voor zijn corporate blog, inside.saab.com. Ergens is het natuurlijk prima dat Saab deze rebadgefaal aan de wereld toont, het kan alleen maar voorkomen dat Victor Muller een soortgelijk sujet het groene licht geeft, mocht hij iets van een crossover met de naam 9-6X op de markt willen brengen. En ja, dat laatste staat wel in het lange termijn-plan van Saab.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Deze Alpine concept car kan van jou zijn
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Saab

Vorig bericht: « Gespot: De supercarorgie van Top Gear Magazine
Volgend bericht: Mogguh, *opstaan! Omdat Mercedes [driftvideo] »

Lees Interacties

Reacties

  1. HDM zegt

    16 juli 2011 om 19:23

    DIe Aero-X concept had gewoon uitgebracht moeten worden, evenals die PhoeniX… Deze mag idd in de stalling blijven, saai design.

    Login om te reageren
    • saba zegt

      16 juli 2011 om 20:02

      @HDM: phoenix? are you kidding me, heeft 0,0 met saab te maken afgezien van dat hij aerodymanisch is,…

      Login om te reageren
      • HDM zegt

        16 juli 2011 om 20:35

        @saba: ik vind em er anders wel retegaaf uit zien, dus voor mij zou hij zo mogen worden gebouwd.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        16 juli 2011 om 20:46

        @saba: En de nieuwe XJ heeft niets met Jaguar te maken zeker? Je kan het een merk toch niet kwalijk nemen dat ze vernieuwing opzoeken? Zeker als de boel niet goed draait, moet je het roer omgooien…

        Login om te reageren
    • adyton zegt

      16 juli 2011 om 23:35

      @HDM: Ja, de Aero-X… Daar heb ik in mijn jeugdige onschuld ook altijd op gehoopt toen hij in Genève gepresenteerd werd. Maar het was zowiezo niet echt een haalbaar project voor Saab. En veel kopers zouden er waarsch niet geweest zijn.

      Login om te reageren
  2. dennisr zegt

    16 juli 2011 om 19:25

    vind een rebadge net egt thuishoren in het museum, kan de anders saabs op foto 1 meer warderen.

    Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 juli 2011 om 19:51

    Grappig dat ze hem in het museum hebben gezet! Zo van ‘dit nooit meer’ I presume… Tja, GM en Saab, aan het eind zeker geen gelukkig huwelijk

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 juli 2011 om 20:44

      @Svenska_Aeroplan_AB: Aan het begin ook niet…

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        16 juli 2011 om 21:05

        @Esprit_de_Flandre: ermmmm, dat klopt ook nog wel ja. De 900 NG, het eerste GM product bij Saab was ook niet top. Toen al klaagden de echte fans dat het ‘niet Saab’ meer was. Later zijn ze het bij GM wel beter gaan begrijpen. Het idee bij de 9-3 Sedan en -Estate was goed: de Sedan een meer algemene auto voor de aantallen en de Estate echt een aparte auto.

        Login om te reageren
  4. Mich zegt

    16 juli 2011 om 19:56

    Ik vind het eigenlijk best een mooi interieur.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      16 juli 2011 om 23:29

      @Mich: Vind ik ook wel… maar dan voor de Tribeca. Het doet toch iets te Japans aan en het typische sobere van Saab is hier ver zoek.

      Login om te reageren
  5. jippie zegt

    16 juli 2011 om 19:57

    Jemig hey, van deze auto wordt toch echt niemand warm of koud van?

    Login om te reageren
  6. bigcar zegt

    16 juli 2011 om 20:24

    op de lange termijn kan victor muller wel mega plannen hebben, maar die kunnen echter alleen doorgaan als hij op zeer korte termijn de fabriek weer lopende krijgt…

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      16 juli 2011 om 21:06

      @bigcar: 9 augustus as.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        16 juli 2011 om 22:54

        @Svenska_Aeroplan_AB: dat “hopen” ze… Er is niks zeker.

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          16 juli 2011 om 22:58

          @robbie: Niks is zeker in het leven Robbie…

          Login om te reageren
  7. norge zegt

    16 juli 2011 om 20:41

    Hadden ze best wel op de markt kunnen zetten ,is inderdaad een saai design maar dat zijn er meer in dit segment .
    Hij is fraaier als de Tribeca in ieder geval.
    Re-badgen is toch geen probleem ?Als VAG er mee weg komt waarom zou saab dit niet kunnen doen dan?

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    16 juli 2011 om 20:44

    Gelukkig dat het niet is doorgegaan. Zou echt wel een keiharde uitholling van het merk geweest zijn…

    Login om te reageren
  9. Nico94 zegt

    16 juli 2011 om 20:52

    Gelukkig is hij nooit gebouwd! Man, wat is hij lelijk.

    Login om te reageren
  10. The360box zegt

    16 juli 2011 om 21:21

    Wat ik zo her en der hoor is dat Saab over de kop gegaan is omdat ze nog een beetje door gegaan zijn met het vroegere. Dus geen vernieuwing in de auto, evenals het exterieur dat nog precies op dat van vroeger leek,

    Login om te reageren
  11. quint zegt

    16 juli 2011 om 23:01

    Ik dacht al “Waar blijft Robbie nou met zijn zure opmerking”. Maar gelukkig, je bent nog steeds de oude

    Login om te reageren
  12. adyton zegt

    16 juli 2011 om 23:26

    Haha telkens ik die eerste foto zie, gaat mijn aandacht steeds naar de Aero-X. Wat een prachtige concept is dat toch. Die heeft altijd een enorme indruk op me gemaakt.
    Ik vond de designtaal in hun concepts heel geslaagd. Ik heb onlangs een nieuwe auto gekocht, maar blijf toch jammer vinden dat de 9-X hatch de showrooms (nog) niet gehaald heeft. Ik had hem anders zeker gekocht.

    OT: Niet echt een auto om trots op te zijn die 9-6, maar het blijft een deel van de Saab-geschiedenis natuurlijk. Dus hoort wel in dat museum.

    Login om te reageren
  13. MAB zegt

    16 juli 2011 om 23:47

    als ik hem op straat zag had ik niet eens gemerkt dat het een concept was haha:P

    Login om te reageren
  14. quint zegt

    17 juli 2011 om 00:16

    Ja die concepten van Simon Padian waren prachtig

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      17 juli 2011 om 11:14

      @quint: klopt. Geweldige vent ook! Heb ooit het genoegen gehad met hem te dineren. Man wat kan die man met passie praten over design… Ook eeuwig zonde dat hij niet mee is gegaan naar ‘het nieuwe Saab’! De nieuwe 9-5 komt ook uit zijn pen, en de concept voor de 9-1 had zo in productie kunnen gaan. Maar ja, als als als…

      Login om te reageren
  15. Megakix zegt

    17 juli 2011 om 00:26

    De sportauto op de achtergrond trok direkt mijn geïnteresseerde aandacht…waarom niet geproduceerd ? Te gewaagd ?

    Login om te reageren
    • jaguarsaab zegt

      17 juli 2011 om 03:29

      @Megakix: Megakix om een auto in productie nemen heb je geld nodig…heel veel geld

      Login om te reageren
  16. love4sportcars zegt

    17 juli 2011 om 00:27

    maar goed dat dat mormel niet gebouwd werd!

    Login om te reageren
  17. Flatfour zegt

    17 juli 2011 om 00:58

    Ze hadden beter deze op de markt moeten zetten ipv die verdoemde Subaru B9 Tribeca.

    Login om te reageren
  18. phaedros zegt

    17 juli 2011 om 08:50

    Ik vind ‘m anders eigenlijk best wel netjes en in ieder geval mooier dan veel SUV’s die momenteel op de markt zijn. Natuurlijk, het is geen echte Saab, maar hier zouden er denk ik wel aardig wat van in de VS afgezet kunnen zijn, had zeker de broodnodige centen opgeleverd.

    Login om te reageren
  19. chrispothast zegt

    17 juli 2011 om 12:03

    ‘echte’ Saabs worden al lang niet meer gemaakt. Ze hadden de laatste jaren voornamelijk opel genen. En de 9000 was verwant aan de Lancia Thema.
    Maakt op zich niet uit toch……Een auto ontwikkelen is gewoon reteduur en alles zelf doen is geen garantie voor succes

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      17 juli 2011 om 12:23

      @chrispothast: dus een Audi is ook geen ‘echte Audi’?? Met de VW genen? Wat is dan een ‘echte Audi’? Een NSU? En Rolls Royce? Skoda? Seat? Lamborghini? Ferrari? Alfa? Lancia? Jaguar? Citroën? Peugeot? Bugatti? Porsche? Mini? etc.etc.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        17 juli 2011 om 12:34

        @Svenska_Aeroplan_AB: De laatste echte Audi was een Audi 50 .

        Login om te reageren
      • chrispothast zegt

        17 juli 2011 om 17:18

        @Svenska_Aeroplan_AB: gast voel je je aangevallen ofzo. Get a life

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          17 juli 2011 om 17:25

          @chrispothast: Wat is dat nou weer voor kansloze opmerking? Jij maakt een statement, hij countert zonder iets raars/gepikeerds/agressiefs te zeggen en opeens denk jij dat ie zich aangevallen voelt en een leven moet zoeken?

          Anders volg jij je eigen raad eens even heel snel op.

          Login om te reageren
  20. chrispothast zegt

    17 juli 2011 om 12:04

    OT: vindt hem niet eens zo slecht, wel typisch iets voor Amerikaanse markt.

    Login om te reageren
  21. onemorething zegt

    17 juli 2011 om 13:17

    Wat een lelijk gedrocht zeg! Mijn hemel de Tribeca was al niet moeders mooiste maar die 9-6 slaat echt alles…

    Login om te reageren
  22. wmuller zegt

    17 juli 2011 om 18:27

    De input van de Amerikanen zie je terug in het handige BBQ rooster in het midden van het dashbord (foto Saab 9-6 Concept 10.jpg). Daar zouden praktische Zweden nooit bedacht hebben.

    Login om te reageren
  23. chrispothast zegt

    18 juli 2011 om 09:51

    A: Ik maak geen statement, maar constateer een feit.
    B: Counteren doe je als je wordt aangevallen. En S.A.A.B gaat nogal in de verdediging
    C: Bemoei je er ff niet mee

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      20 december 2011 om 21:45

      @chrispothast:

      bozewolf heeft gelijk.

      Enne, “‘echte’ Saabs worden al lang niet meer gemaakt.” is toch echt een statement en geen feit.

      Feit is dat de 9000, 164, Chroma en Thema gezamenlijk ontwikkeld zijn.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North