• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM Hy-Wire: vergeten concept (2002)

Auteur: ricardo, gepost 8 juni 2013 om 18:02 – 32 Reacties

Afbeelding GM Hy-Wire: vergeten concept (2002)Afbeelding GM Hy-Wire: vergeten concept (2002)Afbeelding GM Hy-Wire: vergeten concept (2002)Afbeelding GM Hy-Wire: vergeten concept (2002)Afbeelding GM Hy-Wire: vergeten concept (2002)Afbeelding GM Hy-Wire: vergeten concept (2002)Afbeelding GM Hy-Wire: vergeten concept (2002)Afbeelding GM Hy-Wire: vergeten concept (2002)

GM Hy-Wire (2002)
Elf jaar geleden, nog voor het grote faillissement, poogde General Motors heel optimistisch de waterstofauto een kans te geven. Ze bedachten een skateboard als onderstel, volgepropt met waterstoftanks en een elektromotor.

Thick crust pizzabodem

De GM Hy-Wire was hun toekomstvisie op modulair gebouwde auto’s, maar dan in een uiterst extreme vorm. De 28 cm dikke bodem bezit alle componenten voor de aandrijving: drie waterstoftanks op 350 bar, een brandstofcel achterin om dat vluchtige spul om te zetten in elektriciteit, en een elektromotor om van die prik uiteindelijk bewegingsenergie te maken. Het deed mij denken aan die andere auto die alles in de bodem verwerkt heeft: Tesla’s Model S.

Draadjes

Sturen, gas geven & remmen? Dat gebeurde in de Hy-Wire niet via mechanische verbinden, maar middels twee handels en een paar draadjes. Het gaf GM de mogelijkheid om er een soort klik-carrosserie op te zetten. Nou ja, klik, het zat op 10 punten vastgeschroefd. Ofwel, de carrosserie was binnen een oogwenk te verwijderen.

GM Hy-Wire (2002)

GM bedacht verder dat camera’s & monitors beter dienst konden dien dan conventionele zijspiegels, en door het ontwerp van de aandrijflijn kon de vooruit ver doorlopen naar onderen, voor je overzichtsverbetering. De Hy-Wire had een topsnelheid van 160 km/u en legde 1.814 kg in de weegschaal.

De onconventionele gezinsauto – die een beetje Audi ademt, als je op het velgdesign en de wielkasten let – werd in de begindagen van het Nieuwe Top Gear getest door James May. Bekijk zijn ervaring met de Hy-Wire HIERO.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, GM, vergeten-concept, waterstof

Vorig bericht: « Video: Lamborghini Sesto Elemento rijdt een circuit op
Volgend bericht: Gespot: Lamborghini-ubercombo in België »

Lees Interacties

Reacties

  1. baap zegt

    8 juni 2013 om 18:05

    Lijkt heel ver weg wel een beetje op een Renault Vel Satis!

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      8 juni 2013 om 18:51

      @baap: Als er een VW- of Audi logo op had gestaan had ik het ook geloofd.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        8 juni 2013 om 20:53

        @eklasse: komt door de velgen, zijn exact hetzelfde als die van Audi.

        Login om te reageren
      • autobart zegt

        8 juni 2013 om 21:37

        @eklasse: Terwijl ik scrolde dacht ik ook een A2 te zien…

        Login om te reageren
    • screamer zegt

      9 juni 2013 om 00:32

      @baap: Daar moest ik ook meteen aan denken.
      Maar als je naar de concepttekening kijkt zie je ook duidelijk de stijl die Cadillac bijvoorbeeld heeft met de CTS, maar daar is het GM voor ;)

      Gaafste stukje design hiervan vind ik toch wel de glazen “grill”. Elektrische auto’s hebben helemaal niet zo’n groot gapend gat voor koeling nodig, dus heel koel dat je ze het op deze manier voor iets nuttigs gebruiken. Meer zicht voor en achter

      Login om te reageren
  2. tofasmurat zegt

    8 juni 2013 om 18:05

    Dikke bak

    Login om te reageren
  3. tofasmurat zegt

    8 juni 2013 om 18:06

    De designers waren op dreef

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      8 juni 2013 om 19:53

      @tofasmurat: maar toen moest er een nieuwe Astra komen… Doei, inspiratie!

      Login om te reageren
  4. bierbuik zegt

    8 juni 2013 om 18:25

    Waterstof op 350 bar, wat zal dat een knal geven zeg als dat misgaat

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      8 juni 2013 om 18:29

      @bierbuik:
      Iets zegt mij dat ze er geen rokers uitvoering van hebben….

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    8 juni 2013 om 18:38

    Amerikanen zijn zoooo ouderwets ………………… Hoop dat het sarcasme duidelijk is.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      8 juni 2013 om 19:57

      @norge: Er zijn wel tech-savvy Amerikanen om zoiets te bouwen. Maar de Amerikanen kopen als ze bij de dealer staan uiteindelijk toch een pick-up. Al meer dan een halve eeuw.
      Aan dat concept is echt niks veranderd, en aan de techniek is pijnlijk veel onveranderd.
      Best ouderwets, eigenlijk.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        8 juni 2013 om 20:05

        @mout:

        hoe absurd snel en subsidie-loos de Prius daar is geadopteerd zal je in Europa nooit meemaken ..

        Login om te reageren
        • super zegt

          8 juni 2013 om 21:10

          @lincoln:

          amerika zit/zat vol van allerlei subsidies schattebout, kijk bijvoorbeeld maar eens hier. http://www.fueleconomy.gov/feg/taxcenter.shtml

          maar goed, europa is kut en amerika is top, uiteraard gewoon omdat jij het zegt.

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            9 juni 2013 om 10:50

            @super:
            Volgens mij zeg jij dat.
            Volgens mij zegt hij iets heel anders.
            Maar wie ben ik dan weer ……………………..

            Login om te reageren
        • mout zegt

          8 juni 2013 om 21:21

          @lincoln: Soort van da’s ook weer zo. Maar dan: Die small trucks hebben maar 1 jaartje gedipt, ergens in 2009. De Prius heeft maar 1 jaartje gepiekt, ook rond die tijd. Het lijkt me een angst-reactie bij de gedachte dat de peut op de bon zou gaan.

          Login om te reageren
  6. chrizzl97 zegt

    8 juni 2013 om 18:48

    Op het design na zijn tijd ver vooruit.

    Login om te reageren
  7. mdemooistelettervanhetalfabet zegt

    8 juni 2013 om 19:39

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. daniel23ccx zegt

    8 juni 2013 om 19:57

    Voordat ik de titel las dacht ik ook.dat het weer een gekke concept audi was.

    Login om te reageren
  9. 300zx6r zegt

    8 juni 2013 om 20:14

    Leuk dat extra voorraampje.
    Zou als vrouw met kortrokje maar achterin gaan zitten dan…

    Login om te reageren
  10. quattromeister zegt

    8 juni 2013 om 20:18

    Lekkere Audi jetsers.

    Login om te reageren
  11. ronin1130 zegt

    8 juni 2013 om 20:41

    Als ze als (ex-)wereldleider nu eens al die plannen ten uitvoer brachten

    Login om te reageren
  12. Crosscabouter zegt

    8 juni 2013 om 20:43

    Het eerste waar ik aan moest denken was de Volt en Ampera. Natuurlijk een heel andere voorkant, maar en profil redelijk dezelfde lijn naar achteren.

    Login om te reageren
  13. imaginenl zegt

    8 juni 2013 om 20:59

    Deze modulaire opzet gaan we vaker zien in de toekomst. Ik denk ook dat er aparte bedrijven komen die het aandrijf gedeelte gaan maken en aparte koets ontwikkelaars. Dat laatste wordt dan dusdanig eenvoudig dat er veel aanbod en verschillende vormen kunnen komen wat de diversiteit op de weg weer ten goede komt.

    Login om te reageren
  14. jessetje zegt

    8 juni 2013 om 22:57

    Gewoon niet mooi

    Login om te reageren
  15. toyotafortuner zegt

    8 juni 2013 om 23:11

    Lijkt vooral op een (4-deurs Avantime) / Vel Satis. En da’s positief!

    Login om te reageren
  16. ropbp zegt

    8 juni 2013 om 23:50

    Als je het koetswerk erop kunt schroeven als één geheel zal er wel een geweldige kreukelzone inzitten (zoiets als de eerste VW Kever?)

    Login om te reageren
  17. JamesBond007 zegt

    9 juni 2013 om 00:24

    Wel gaaf! Zou er wel in willen rijden. Maar meer voor de ervaring dan voor het ”bezitten” van deze auto.

    Login om te reageren
  18. kowalsk zegt

    9 juni 2013 om 02:52

    Fantastisch concept! En wat een interieur.

    Login om te reageren
  19. cupsport zegt

    9 juni 2013 om 11:33

    Dit concept is vooruitstrevender dan vele hedendaagse concepten. De aandrijving in de bodemplaat zorgt voor een ruim interieur en laag zwaartepunt. Daarnaast zorgen de buiten spiegels voor veel luchtweerstand en zijn camera’s (nog steeds) de toekomst. Wel frappant dat ondanks dit concept GM toch heeft gekozen voor plug-in hybride varianten ondanks dat dit geen toekomst heeft…

    Login om te reageren
    • super zegt

      9 juni 2013 om 13:18

      @cupsport:
      een body on frame constructie verhoogt juist het zwaartepunt omdat de carosserie nooit lager dan het frame komt, daarnaast zorgt een dergelijk constructie voor een erg lage stijfheid van de auto. Dit is meer een handige stadsauto dan een “rijders” auto (wat dat dan ook mag betekenen)

      Login om te reageren
  20. bakkertje10 zegt

    9 juni 2013 om 17:12

    Ik vind m niet eens zo lelijk, en slim nagedacht over deze auto!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North