GM Hy-Wire: vergeten concept (2002)

Auteur: , 32 Reacties

Elf jaar geleden, nog voor het grote faillissement, poogde General Motors heel optimistisch de waterstofauto een kans te geven. Ze bedachten een skateboard als onderstel, volgepropt met waterstoftanks en een elektromotor.

Thick crust pizzabodem

De GM Hy-Wire was hun toekomstvisie op modulair gebouwde auto’s, maar dan in een uiterst extreme vorm. De 28 cm dikke bodem bezit alle componenten voor de aandrijving: drie waterstoftanks op 350 bar, een brandstofcel achterin om dat vluchtige spul om te zetten in elektriciteit, en een elektromotor om van die prik uiteindelijk bewegingsenergie te maken. Het deed mij denken aan die andere auto die alles in de bodem verwerkt heeft: Tesla’s Model S.

Draadjes

Sturen, gas geven & remmen? Dat gebeurde in de Hy-Wire niet via mechanische verbinden, maar middels twee handels en een paar draadjes. Het gaf GM de mogelijkheid om er een soort klik-carrosserie op te zetten. Nou ja, klik, het zat op 10 punten vastgeschroefd. Ofwel, de carrosserie was binnen een oogwenk te verwijderen.

GM Hy-Wire (2002)

GM bedacht verder dat camera’s & monitors beter dienst konden dien dan conventionele zijspiegels, en door het ontwerp van de aandrijflijn kon de vooruit ver doorlopen naar onderen, voor je overzichtsverbetering. De Hy-Wire had een topsnelheid van 160 km/u en legde 1.814 kg in de weegschaal.

De onconventionele gezinsauto – die een beetje Audi ademt, als je op het velgdesign en de wielkasten let – werd in de begindagen van het Nieuwe Top Gear getest door James May. Bekijk zijn ervaring met de Hy-Wire HIERO.



32 reacties

Lijkt heel ver weg wel een beetje op een Renault Vel Satis!
@baap: Als er een VW- of Audi logo op had gestaan had ik het ook geloofd.
@eklasse: komt door de velgen, zijn exact hetzelfde als die van Audi.
@eklasse: Terwijl ik scrolde dacht ik ook een A2 te zien…
@baap: Daar moest ik ook meteen aan denken.
Maar als je naar de concepttekening kijkt zie je ook duidelijk de stijl die Cadillac bijvoorbeeld heeft met de CTS, maar daar is het GM voor ;)

Gaafste stukje design hiervan vind ik toch wel de glazen “grill”. Elektrische auto’s hebben helemaal niet zo’n groot gapend gat voor koeling nodig, dus heel koel dat je ze het op deze manier voor iets nuttigs gebruiken. Meer zicht voor en achter
Dikke bak
De designers waren op dreef
@tofasmurat: maar toen moest er een nieuwe Astra komen… Doei, inspiratie!
Waterstof op 350 bar, wat zal dat een knal geven zeg als dat misgaat
@bierbuik:
Iets zegt mij dat ze er geen rokers uitvoering van hebben….
Amerikanen zijn zoooo ouderwets ………………… Hoop dat het sarcasme duidelijk is.
@norge: Er zijn wel tech-savvy Amerikanen om zoiets te bouwen. Maar de Amerikanen kopen als ze bij de dealer staan uiteindelijk toch een pick-up. Al meer dan een halve eeuw.
Aan dat concept is echt niks veranderd, en aan de techniek is pijnlijk veel onveranderd.
Best ouderwets, eigenlijk.
@mout:

hoe absurd snel en subsidie-loos de Prius daar is geadopteerd zal je in Europa nooit meemaken ..
@lincoln:

amerika zit/zat vol van allerlei subsidies schattebout, kijk bijvoorbeeld maar eens hier. http://www.fueleconomy.gov/feg/taxcenter.shtml

maar goed, europa is kut en amerika is top, uiteraard gewoon omdat jij het zegt.
@super:
Volgens mij zeg jij dat.
Volgens mij zegt hij iets heel anders.
Maar wie ben ik dan weer ……………………..
@lincoln: Soort van da’s ook weer zo. Maar dan: Die small trucks hebben maar 1 jaartje gedipt, ergens in 2009. De Prius heeft maar 1 jaartje gepiekt, ook rond die tijd. Het lijkt me een angst-reactie bij de gedachte dat de peut op de bon zou gaan.
Op het design na zijn tijd ver vooruit.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Voordat ik de titel las dacht ik ook.dat het weer een gekke concept audi was.
Leuk dat extra voorraampje.
Zou als vrouw met kortrokje maar achterin gaan zitten dan…
Lekkere Audi jetsers.
Als ze als (ex-)wereldleider nu eens al die plannen ten uitvoer brachten
Het eerste waar ik aan moest denken was de Volt en Ampera. Natuurlijk een heel andere voorkant, maar en profil redelijk dezelfde lijn naar achteren.
Deze modulaire opzet gaan we vaker zien in de toekomst. Ik denk ook dat er aparte bedrijven komen die het aandrijf gedeelte gaan maken en aparte koets ontwikkelaars. Dat laatste wordt dan dusdanig eenvoudig dat er veel aanbod en verschillende vormen kunnen komen wat de diversiteit op de weg weer ten goede komt.
Gewoon niet mooi
Lijkt vooral op een (4-deurs Avantime) / Vel Satis. En da’s positief!
Als je het koetswerk erop kunt schroeven als één geheel zal er wel een geweldige kreukelzone inzitten (zoiets als de eerste VW Kever?)
Wel gaaf! Zou er wel in willen rijden. Maar meer voor de ervaring dan voor het ”bezitten” van deze auto.
Fantastisch concept! En wat een interieur.
Dit concept is vooruitstrevender dan vele hedendaagse concepten. De aandrijving in de bodemplaat zorgt voor een ruim interieur en laag zwaartepunt. Daarnaast zorgen de buiten spiegels voor veel luchtweerstand en zijn camera’s (nog steeds) de toekomst. Wel frappant dat ondanks dit concept GM toch heeft gekozen voor plug-in hybride varianten ondanks dat dit geen toekomst heeft…
@cupsport:
een body on frame constructie verhoogt juist het zwaartepunt omdat de carosserie nooit lager dan het frame komt, daarnaast zorgt een dergelijk constructie voor een erg lage stijfheid van de auto. Dit is meer een handige stadsauto dan een “rijders” auto (wat dat dan ook mag betekenen)
Ik vind m niet eens zo lelijk, en slim nagedacht over deze auto!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).